Cu certitudine, taximetria a devenit in ziua de azi o afacere extrem de profitabila. Singura durere de cap se preconizeaza doar la nivelul actelor, care sunt multe si se obtin intr-un timp relativ lung. In rest, patronii de taximetre nu se pot plange ca o duc prost.

Taximetria e o afacere banoasa! Nu pentru umilul care o practica, ci pentru afaceristul cu rol de coordonator. Zi de Zi a facut o vizita marilor firme de taximetrie ale Targu-Muresului.

Reporterii nostri s-au dat drept persoane fizice, proprietari de masini, interesati de inchirierea autoturismelor respectivelor societati de taximetrie, printr-un contract perfect legal.

Ce am aflat in cadrul unor discutii, mai mult decat cordiale, intretinute cu sefii firmelor… ne-a lasat masca!Tandem profitabilActionand incognito, reporterii Zi de Zi au contactat doua firme serioase de taximetrie din Targu Mures. Prima oprire a purtat marca Taxi Relaxa-Transaldea Tico, condusa de cuplul de patroni Rusu si Aldea.

In cadrul unei "sedinte" cu usile inchise, sefii firmelor de taximetrie ne-au explicat, cu lux de amanunte, cum se prezinta treaba. Pentru inceput, seful firmei Transaldea Tico, Mihai Aldea, a tinut sa ne precizeze ca, in momentul de fata, firma pe care o patroneaza cu succes are 142 de locuri de taxi obtinute prin licitatie.

Care locuri i-au secat buzunarele de trei miliarde de lei. "Cam 500 de euro costa locul pentru o masina. Momentan nu prea avem pozitii libere. Dar stiti cum e! Se mai tamponeaza unul, altul se imbolnaveste. Si se elibereaza. Din acest motiv, ar fi foarte bine daca v-ati intocmi dosarele din timp. Ca sa va punem pe lista de asteptare.

Locul il platiti dumneavoastra. La trei masini va costa 1500 euro. Dar nu trebuie sa ne dati toti banii acum. Deocamdata e bine si 300 de euro", a incercat sa ne convinga patronul Transaldea.Tone de acte! Tone de bani!Si s-a trecut apoi la dosare! Pentru inceput este nevoie de utilarea masinii cu tot ceea ce este necesar.

Sah, alarma si tot felul de chichite - de altfel indispensabile - care ti-ar scoate din buzunare vreo 60 de milioane lei. Si pentru ca totul sa fie ca la carte, patronul Aldea ne-a recomandat in acest sens o serie de firme… "simpatizate", care ne-ar putea rezolva problema. Dupa ce treburile au fost lamurite, am trecut la pasul doi: montarea ceasului.

Care te costa nici mai mult, nici mai putin de noua milioane de lei. Urmeaza apoi instalarea statiei de emisie-receptie, al carei cost bate undeva spre 13 milioane. "Dar nu este nevoie de una noua. Am eu la mana a doua. Mai bine luati de la mine. Este buna si asta. Ca sa nu cheltuiti atat de mult", ne-a sarit in ajutor acelasi Aldea.

Nu trebuie sa uitam de agreerea masinii la Registrul Auto Roman (RAR), operatiune care te "usureaza" de inca 500.000 lei. In timp ce asigurarea pe "bagaj de persoana" este realizata de catre firma de taximetrie. Dupa care, tot tu, ca si persoana fizica, suporti si cheltuielile de autorizare, care te duc la vreo 2.500.000 lei.

Surprize! Surprize!Dupa rezolvarea acestor pasi faci cu firma un contract de inchiriere. Iar de aici urmeaza alte… cirese. "Daca aveti sofer e bine. Daca nu, va ajutam noi. E nevoie de doi soferi pe o masina, din care numai unul va fi angajat cu carte de munca", ne-a lamurit patronul de la Relaxa.

Odata incurajata munca la negru, Rusu, a continuat: "Banii ii luati dumneavoastra. Important este ca soferul sa aduca bonul fiscal, pe care il dati firmei. Mai mult nu ma intereseaza. Ne intelegem apoi cu banii. Dupa ce va intocmiti dosarul. Vedem atunci cat revine firmei, soferului si dumneavoastra".

Si, teoretic, toata lumea ar trebui sa fie multumita. Chiar daca, undeva, in maldarul de hartii, o parte din bani se pierd. La Taxi Viva, lucrurile au fost putin mai simple. Patronul Nagy Ferencz nu dispunea de locuri libere, dar s-a aratat, totusi, interesat de afacere. Iar tiparul a fost acelasi: fara cheltuieli suplimentare.

"Este nevoie de un operator taxi care sa preia masinile. Sa aiba locuri libere, sa le licentieze, sa le autorizeze si apoi sa le bage la mine la dispecerat. Stiti, locurile au fost deja licitate. Altfel nu se poate", ne-a declarat Nagy.

Adica, tot se poate! Dar fara cheltuiala! Nu? In concluzie, incarcat de responsabilitati este doar proprietarul masinii. Acum, nu vrem sa fim nici noi rai, dar ati mai vazut afaceristi care castiga serios fara sa investeasca? Si vorba aceea: nu-i prost cel care cere, ci naivul care da."Eu nu mai am locuri libere.

Iar la licitatia care s-a desfasurat in urma cu un an, am obtinut sase locuri. La mine e ocupat totul.

Dar sunati-l pe Chirita de la Royal, poate mai are el ceva" Petru Alb, patron Taxi CornisaActivitatea in regim de taxi din Targu Mures este reglementata foarte clar printr-o hotarare de Consiliu Local si, de asemenea, prin legislatia aflata in vigoare la nivel national. Legea nr.

38/2003 privind transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere, prevede ca, in cazul inchirierii, firma trebuie sa faca un contract in acest sens, care trebuie ulterior declarat la Finantele Publice. In urma incheierii unui astfel de contract, masina este practic a firmei.