Si, ca totul sa devina mult mai complicat pentru conducerea Primariei, au fost descoperite numeroase nereguli in legatura cu stabilirea, controlul, urmarirea si incasarea impozitelor si taxelor locale, precum si a altor venituri ale autoritatii administratiei teritoriale.

In perioada 7-28.02.2005, Curtea de Conturi a efectuat verificari la contul de executie si la bilantul contabil pe 2004 al Consiliul Local Pangarati. Vanzarea unor terenuri aflate in proprietatea publica a ridicat anumite semne de intrebare controlorilor financiari.

In 2004 din proprietatea publica a Primariei Pangarati au fost vandute doua terenuri, in suprafata totala de 1.708 mp. Din aceasta, 708 mp teren pentru constructii, situat in satul Oantu, a fost vandut lui Petru Bordea, iar 1.000 mp de teren intravilan i-au fost vanduti lui Aurel Cojocaru.

Pana la data vanzarii lor, cele doua terenuri au fost inchiriate sau concesionate. Pretul de vanzare a fost de 68.566.322 lei, respectiv 24.558.331 lei.

Conform lucrarii de reevaluare a activelor fixe, intocmita de SC Servexpert SRL Piatra Neamt in decembrie 2003, rezulta ca valoarea terenului de 708 mp era de 165.697.488 lei, iar valoarea celui de 1.000 mp era de 234.036.000 lei. Cele doua contracte de vanzare-cumparare poarta semnatura primarului comunei Pangarati, Ioan Surdu.

In contractele incheiate intre parti este precizat faptul ca terenul de 708 mp care „se vinde face parte din domeniul privat al comunei Pangarati si se vinde in baza Hotararii nr.12/2004".

Pentru terenul de 1.000 mp se consemneaza ca "Imobilul ce se instraineaza face parte din domeniul privat al comunei Pangarati, conform Adeverintei nr.3278 din 28 mai 2004".

Realitatea bat-o vina!

Toate bune si frumoase, pana cand se verifica documentele. Potrivit evidentei Primariei Pangarati, terenurile au facut parte din domeniul public al unitatii administrative.

Astfel ca in Anexa nr.48 este specificat ca „Inventarul bunurilor care apartin domeniului public al comunei Pangarati" din Monitorul Oficial si pozitia 41 „terenuri inchiriate si concesionate" in suprafata de 55.443 mp, prevede ca sunt incluse si cele doua terenuri, care pana la data vanzarii au fost inchiriate si concesionate unor persoane fizice.

Si ca totul sa fie limpede, in Registrul Agricol pentru persoane juridice, Primaria Pangarati nu figureaza cu teren proprietate privata si, potrivit inventarierilor anuale din 2003 si 2004, Primaria nu are inventariate suprafete de teren in proprietate privata.

Constitutia, bat-o vina, ca tot am votat-o cu tam-tam, spune la art.134 alin.4 ca „bunurile proprietate publica sunt inalienabile. In conditiile legii organice, ele pot fi date in administrare regiilor autonome ori institutiilor publice sau pot fi concesionate ori inchiriate.

De asemenea, pot fi date in folosinta gratuita institutiilor de utilitate publica". Legea nr.213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic al acestuia spune clar, pentru toti, ca „bunurile din domeniul public sunt inalienabile, insesizabile si imprescriptibile... nu pot fi instrainate... ele pot fi date numai in administrare, concesionare sau inchiriere, in conditiile legii".

Legea nu e pentru toti!

Curtea de Conturi a gasit vinovati pentru situatia vanzarii celor doua terenuri pe Ioan Surdu, primar al comunei Pangarati si pe Monica Constantinescu, in calitate de secretar al Primariei.

Din declaratiile scrise date de primar reiese ca „terenurile in suprafata de 708 mp si 1.000 mp au fost concesionate de peste 5 ani si «legea permite sa transmitem dreptul de proprietate a terenurilor mentionate», totodata «trebuia sa le duc la indeplinire hotararile Consiliului Local – nr.12/20.04.2004 si nr.19/19.05.2004 – motivat ca terenurile erau concesionate de peste 5 ani".

Acesta a mai mentionat ca „respectivele contracte de vanzare-cumparare sunt valabile pana la schimbarea prin Hotararea Consiliului Local a regimului terenurilor in cauza". Si doamna secretar s-a incurcat in declaratii.

„Un alt motiv pentru care suprafata de teren de 1.000 mp face parte din domeniul privat al comunei este si faptul ca nu se incadreaza in categoria de bunuri care alcatuiesc domeniul public local al comunei".

Cartile pe fata

Curtea de Conturi are o cu totul alta parere. Explicatiile date de cei doi sunt cam „subtiri", iar referitor la explicatia primarului, se precizeaza ca acesta nu infirma constatarile organelor de control.

Explicatia lui Ioan Surdu ca hotararea Consiliului Local trebuia pusa in aplicare nu poate fi luata in seama, deoarece ilegalitatea hotararilor trebuia sesizata. Ioan Surdu avea legea nr.215/2001 de partea sa, care spune clar «Primarul indeplineste urmatoarele atributii principale: asigura aducerea la indeplinire a hotararilor consiliului local. In situatia in care apreciaza ca o hotarare este ilegala, in termen de 3 zile de la adoptare il sesizeaza pe prefect»".

In Anexa nr.48 „inventarul bunurilor care apartin domeniului public al comunei Pangarati" din Monitorul Oficial nr.628 bis/2002 sunt inscrise bunuri care alcatuiesc domeniul public al comunei Pangarati la care, fie au fost trecuti anii in care au fost dobandite, fie nu s-au trecut deloc anii in care au fost dobandite – drumuri comunale, pasuni si islazuri.

Controlorii financiari au concluzionat, analizand declaratiile Monicai Constantinescu, ca data dobandirii nu a fost elementul care sa puna in discutie veridicitatea datelor din inventarul efectuat pentru delimitarea patrimoniului public al comunei Pangarati, cu atat mai mult cu cat inventarul se regaseste consemnat in Monitorul Oficial.

Bube, bube si iar bube

Nici la alte capitole conducerea Primariei Pangarati nu a trecut cu brio testele.

In legatura cu stabilirea, constatarea, controlul, urmarirea si incasarea impozitelor si taxelor locale, precum si a altor venituri ale autoritatii administratiei teritoriale, Curtea de Conturi a constatat neurmarirea si neincasarea la termenele contractuale a redeventelor din concesionarea terenurilor.

La sfarsitul anului 2004, in evidenta Consiliului Local erau inregistrate 37 de contracte de concesiune terenuri la persoane fizice, pentru care nu au fost incasate redeventele in valoare de 15.595.900 lei, cu penalitatile aferente, de 3.744.934 lei.

Consiliul Local inregistreaza alte 3 contracte de concesiune pentru persoane juridice, pentru care nu au fost incasate redeventele in valoare de 24.706.677 lei, plus penalitatile, de 5.712.725 lei.

Raspunderea pentru aceste neajunsuri cade pe umerii ordonatorului de credite, adica Ioan Surdu, primarul comunei Pangarati. Impozitele si taxele locale reprezinta o alta bulina neagra.

La 31.12.2004, Consiliul Local Pangarati inregistra venituri restante in valoare totala de 1.721.787.000 lei, din care debite din impozite si taxe in valoare de peste un miliard si jumatate de lei, cu penalitati de aproape 200 milioane.

Persoanele juridice au inregistrate debite din impozite si taxe locale de 598.025.000 lei, plus 70.062.000 lei reprezentand penalitati. La persoanele fizice debitele se ridica la aproape 900 milioane lei, cu penalitatile aferente, de 108.359.000 lei.

Curtea de Conturi a constatat ca legea nu a fost aplicata nici in ceea ce priveste modalitatile de urmarire si incasare a debitelor din impozite si taxe si de executare silita a creantelor bugetare locale prevazute de Codul de procedura fiscala.

Astfel s-a observat ca la nivelul Primariei s-au instituit doar inceperea actiunilor de executare silita, prin instiintari si somatii. Formele de executare silita nu au fost aplicate, precum poprirea, executarea silita a bunurilor si imobilelor sau executarea silita a altor bunuri.

In privinta creantelor Primariei, s-a constatat ca in formularul de bilant incheiat pe 31.12.2004, atat la „Debitori", cat si la „Venituri de realizat" valoarea era de 337.304.000 lei.

Aceeasi situatie s-a descoperit si la capitolul „Situatia creantelor si datoriilor", unde s-au inregistrat creante in valoare de 337.304.000 lei, desi din evidenta analitica a unitatii valoarea creantelor era de 1.721.787.000 lei.

Potrivit OMF nr.520/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea si conducerea contabilitatii veniturilor bugetare, contul 220 – debitori – „este un cont activ.

In debitul contului se inregistreaza creantele bugetare provenind din impozite, taxe, contributii, chirii, redevente, amenzi si alte sume ce reprezinta venituri publice de realizat.

In credit, creantele bugetare stranse prin plata voluntara efectuata de catre contribuabili sau alte persoane, compensare, executare silita, prin procedura de insolvabilitate si cea de reorganizare si faliment, anulare, prescriptia dreptului de a cere executare silita si alte modalitati revazute de lege.

Ca urmare a neevidentierii tuturor creantelor, situatia financiara privind creantele entitatii, precum si pozitiile din bilant privind «debitorii» si «veniturile de realizat» nu exprima valoarea reala si corecta la data de 31.12.2004".

Salarii pe ochi frumosi

Oricine isi doreste o leafa mai mare, dar in ziua de azi este cam greu sa obtii o marire de salariu. Se pare ca la Primaria Pangarati se poate!!! Curtea de Conturi a descoperit plati salariale nelegale, in valoare de 125.603.587 lei. Au fost acordate premii si sporuri pentru vechime, fara acoperire legala.

In 2004 s-au efectuat plati ilegale, in valoare totala de 29.683.824 lei. Astfel, in luna martie 2004 au fost acordate premii de peste 15 milioane lei, contabilul institutiei, Gheorghe Cruceanu a beneficiat de o crestere salariala de 2.159.398 lei.

Au fost inregistrate diferente de spor vechime si premii pentru persoanele cu functii, in valoare de aproape 3 milioane lei. Personalul Primariei a beneficiat de prime in luna noiembrie 2004 de 2.093.014, chiar daca in perioada respectiva premiile erau excluse.

Raspunzator de aceasta situatie a fost Ioan Surdu, primarul, care a semnat si vizat plata si ordonantarea cheltuielilor privind drepturile salariale. Pe umerii sai atarnand articolul 18 din OUG nr.45/2003 privind finantele publice locale, care prevede clar ca „ordonatorii de credite raspund de... angajarea, lichidarea si ordonantarea cheltuielilor in limita creditelor bugetare aprobate".

Redactorul GAZETEI a incercat sa discute cu primarul comunei Pangarati, Ioan Surdu, dar acesta se pare ca este in concediu medical. Unul prelungit. „Domnul primar nu este momentan in localitate. Este bolnav. Insa nimic nu este adevarat. Tot am respectat legea", a declarat viceprimarul comunei Pangarati, Dumitru Ghelasie.

Gheorghe Cruceanu, expertul contabil al institutiei sustine ca „Legea a fost respectata. Nu este nici o problema". Cu toate acestea, Curtea de Conturi are alta parere. „Gheorghe Cruceanu este raspunzator, deoarece a acordat viza de control financiar preventiv pe documentele de justificare a cheltuielilor de personal, in baza sarcinilor de serviciu".

Pe parcursul anului 2004 s-au efectuat cheltuieli nejustificate privind diurnele de deplasare pentru salariatii Primariei. Astfel, s-au achitat diurne de doua sau de mai multe ori mai mari decat cuantumul legal.