Vise frumoase cu parcari

de Mihai Petean     Gazeta de Cluj
Luni, 1 august 2005, 0:00


La mijlocul lunii trecute au avut loc primele licitatii pentru construirea a trei parking-uri subterane si supraterane in Cluj Napoca. S-a prezentat insa cate un singur ofertant si, conform legii, trebuie organizata o noua prezentare a ofertelor.



Daca in urma noilor licitatii se vor anunta castigatori, atunci, potrivit caietului de sarcini, pana in toamna anului viitor vom vedea cel putin fundatia primului parking clujean.



Municipiul Cluj Napoca ocupa primul loc in Romania si al cincelea in Europa ca numar de masini pe cap de locuitor, in orasul nostru fiind inmatriculate aproximativ 100.000 de masini. Problema este unde parcam aceste masini?



Masini fara "culcus"



Aceasta deficienta s-a rezolvat, numai partial, prin construirea de garaje si amenajarea de parcari, in special in cartiere.



In zona centrala insa, traficul este greoi atat datorita "arhitecturii" rutiere de secol XIX, depasita clar de numarul de masini, cat si datorita locurilor de parcare care lipsesc cu desavarsire.



In prezent, in Cluj Napoca sunt date in folosinta aproximativ 13.000 de locuri de parcare si peste 9.000 de garaje pentru care cetatenii platesc chirie la Primarie. Daca facem un calcul aritmetic simplu, putem constata ca doar 22.000 de autovehicule isi au un "culcus".



Restul de 78.000, incurca circulatia, fiind parcate pe trotuare sau chiar pe prima banda a carosabilului.



Costuri enorme



O cale de rezolvare a lipsei locurilor de parcare ar fi construirea unei parcari subterane in Piata Avram Iancu si a doua "supraterane" in Piata Mihai Viteazu, respectiv pe strada Dorobantilor, pe terenul viran din spatele Pietei Marasti.



Viitorul suna bine, dar la o analiza mai atenta situatia nu este deloc roza.



La licitatiile organizate in data de 19 (Avram Iancu si Dorobantilor), respectiv 20 iulie (Mihai Viteazu), s-a prezentat doar cate o firma pentru fiecare licitatie.



Unul din motivele acestui dezinteres este cauzat de faptul ca aceste constructii necesita fonduri impresionante, pe care nu orice firma le detine, iar amortizarea unei asemenea investitii se face poate chiar in mai bine de 15 ani.



Sute de mii de euro, doar terenul



Costurile enorme se datoreaza si necesitatii ca terenul sa fie cumparat de catre firma constructoare.



Astfel, pretul pe metru patrat fixat de Primarie este de 100 de euro, in aceste conditii ajungandu-se 871 mii euro in cazul parking-ului din Avram Iancu, 361,6 mii euro in cazul parcarii din Mihai Viteazu si 150 mii euro pe Dorobantilor, sume care insa se pot plati in transe, pe o perioada de 25 de ani.



Mai departe, daca luam in considerare faptul ca parcarea subterana care va fi construita in Piata Avram Iancu va avea cea mai mare suprafata (8.710 mp) si ca ea va dispune de numai 300 de locuri de stationare, problema spatiilor de parcare nu pare nici pe departe rezolvata.



Totusi, tinand cont de faptul ca parcarea din Avram Iancu va fi una subterana, caz in care nu se poate "intinde" pe mai mult de doua nivele, nu este exclus ca celelalte doua parcari, supraterane – cu 3-4 nivele, sa aiba o capacitate mai mare.



In caz contrar, sumele cheltuite de administratia locala pe proiecte si licitatii vor fi bani aruncati pe apa sambetei, ele putand fi folosite mai bine in alte proiecte de infrastructura.



Licitatia si legislatia



Conform Legii nr. 269/1999, fiecare investitor interesat de o licitatie este obligat sa achizitioneze, contra cost, caietul de sarcini de la concedent (ofertant), urmand a depune actele necesare si garantia de participare pana la un termen fix.



Ofertele primite si inregistrate dupa termenul limita de primire prevazut vor fi excluse de la licitatie. Ofertele se vor depune intr-un plic sigilat, semnat si stampilat de catre firma in cauza.



In interiorul plicului trebuie sa se afle detaliat toate conditiile prevazute in caietul de sarcini si alte obligatii pe care ofertantul si le asuma in cazul in care va castiga licitatia, precum si date tehnice si financiare referitoare la investitiile pe care se obliga sa le realizeze, perioada in care se preconizeaza ca se va amortiza investitiile, precum si preturile si/sau tarifele pe care si le propune sa le practice. In acel plic trebuie sa se mai afle inca un plic, de asemenea sigilat, in care este inscrisa oferta propriu-zisa.



Acest plic se va deschide numai in cazul in care cel putin 2 ofertanti indeplinesc toate conditiile prevazute de caietul de sarcini.



In cazul licitatiilor la parcari, pretul caietului de sarcini a fost 1,5 milioane lei vechi iar garantia, 10% din valoarea terenului, aceasta urmand a fi restituita ofertantilor care nu au fost declarati invingatori.



Cum la primul "tur" de licitatii s-a prezentat doar cate un singur investitor, procesul de selectare a ofertelor se va relua in data de 16 august 2005.



Parcari degeaba



Chiar daca va mai trece multa apa pe Somes pana sa beneficiem de noile parkinguri, de pe acum se ridica o serie de intrebari. Va "reusi" clujeanul sa parcheze, fara constrangeri din partea autoritatilor, in noile structuri?



Oare cine va parca de buna voie si nesilit de nimeni in Piata Mihai Viteazu cand el are treaba la Primarie, distanta dintre cele doua locatii fiind destul de mare.



De asemenea, va plati clujenaul stationarea in parkinguri cand trotuarul sau prima banda a carosabilului sunt libere? O solutie in acest sens ar fi un cadru legislativ care sa-i constranga pe soferi sa foloseasca viitoarele parcari, care, sa nu uitam, pentru ei sunt construite.



O metoda viabila ar fi stabilirea de amenzi usturatoare pentru soferii ilegalisti si, concomitent, ridicarea masinii si transportarea ei intr-un parc special amenajat. Si, bineinteles, punerea in practica a acestor prevederi!






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















124 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by