In satul Sarsag oamenii par linistiti si resemnati cu austeritatea locului. Casele impunatoare, frumos aranjate contrasteaza puternic cu imaginea drumurilor neasfaltate, chiar jalnice.

Problema satenilor nu este insa calitatea subreda a serviciilor oferite de primaria din Chislaz, adapostita, dealtfel, de o somptuoasa cladire, ci raca dintre cele doua biserici din sat. Greco-catolicii si ortodocsii isi disauta intaietatea.

In mijlocul conflictului dintre cele doua comunitati religioase ale satenilor din Sarsag a picat popa Emil Pavel, preotul bisericii ortodoxe. Asupra lui s-au asmutit mai toti Furtos-ii din sat, un clan numarand cateva zeci bune de siflete. Care, culmea, mai nici unul nu sunt rude intre ei.

Pe de o parte, Furtos Ioan, Furtos Florica sau Furtos Stelian, doar trei dintre „scandalagii" care s-au convertit la greco-catolici, povestesc cum popa Pavel isi bate joc de haina preoteasca. Nu de aceeasi parere sunt, insa, si enoriasii ortodocsi, care-i i-au apararea preotului.

Pe acest fond vicios, dintr-o tabara spre cealalta ploua cu invective. Iar singurul tap ispasitor in tot scandalul pare a fi scos popa care, culmea „tupeului", a refuzat sa treaca de oa octodocsi la greco-catolici. Asta, pe vremea cand era mai tanar.

Vorbe dulci de la nasa

Povestea este mai veche, mai precis de vreo opt ani de zile. Florica Furtos, nimeni alta decat nasa preotului Emil Pavel ar fi incercat sa-si converteasca finul la greco-catolicism. „Nu puteam sa renunt la haina preoteasca pentru ca asa a vrut nasa. Din momentul refuzului a inceput sa-mi poarte pica" spune Emil Pavel.

Fosta invatatoare in sat, tanti Floare nu poate uita insa nici acum cum finul a facut-o de rusine la inmormantarea sotului ei. „N-am vrut si-l chem la inmormintare, ca sapte ani cat o fost barbatu-meu la pat nu l-o intrebat nici macar o data cum ii ori ce face", spune vaduva. „La insistentele familiei, l-am chemat.

Dar popa si-o batut joc de mine in fata intregii lumi dan sat. Mai intai o sarit repede cu blidu’ cu bani, iar mai apoi o stragat in gura mare ca tati banii care s-au strans, in jur da patru milioane, sa fie-ai familiei. Da parca io as fi cesetoare" se mai plange nana Florica.

„Dupa ce i-am refuzat, o bagat rapid banii intr-o geanta, dupa care a plecat cu ei. Mai tarziu o venit cu geanta, si-o aruncat in lehamite banii pa masa. Apoi, o luat 800.000 de lei, si-o zas ca aia-i partea lui. O spus ca 300.000 is contributia da inmormantare, 200.000 slujba iar restul contributia pentru biserica.

Da’ io trecusem deja la greco-catolici, da ce si dau bani la ortodocsi?", mai spune femeia. „Aceasta femeie minte cu nerusinare. Daca a vrut ca ritualul de inmormantare sa fie ca la ortodocsi, atunci era normal sa se supuna taxelor percepute de biserica ortodoxa" spune parintele Pavel.

Popa far’ de chitanta

O alta acuza grava care i se aduce preotului din Sarsag este aceea ca nu prea ii sunt dragi chitantele. „Nu exista chitante pentru donatiile care s-au facut la biserica" acuza Florica Furtos.

„Preotul din sat a luat bani ani la randul pentru Ana Terek, mama sotiei lui Pavel, sub pretextul de ajutor maternal, in conditiile in care aceasta locuieste la Calacea in judetul Salaj" acuza si Ioan Furtos. "Am scos de la CEC suma de aproape 12 milioane, bani care reprezentau contributia satenilor la biserica pe anul 2004.

Emil Pavel nu a vrut insa sa semneze ca a primit banii. Totodata, s-au facut doua chitantiere false, fara sa aiba paraful Episcopiatului si a Protopopiatului" mai spune batranul, fostul casier si ctitor al bisericii.

„In anul 1998, am lucrat pamantul bisericii. Cand am mers sa-i dau cele doua milioane, care reprezentau partea bisericii, popa Emil Pavel nu mi-a dat nici o chitanta" acuza si Stelian Furtos.

„Nu este absolut nimic adevarat. Cum adica sa nu tai chitante? Au fost numeroase controale, inclusiv de la PNA si nu mi-au gasit nimic in neregula.

Cum isi poate permite Stelian Furtos sa spuna asa ceva cand dupa ce a lucrat zece hectare a venit sa-mi dea in batjocura doua milioane de lei, ca fiind cica partea bisericii. Sa-i fie rusine!" se apara parintele Pavel.

Cupoanele mincinoase

Un alt aspect interesant in tot acest scandal, tine de cupoanele agricole reprezentand subventiile statului pentru pamantul aflat in proprietatea bisericii ortodoxe. Daca biserica beneficiaza de 20 de hectare de pamant nelucrate, nimeni nu stie exact pentru ce suprafata a solicitat parintele cupoane.

„A luat cupoane pentru zece de hectare de pamant" spune Ioan Furtos, aratand cu mana parcela de pamant a bisericii, nelucrata de ani de zile. „ Am luat cupoane agricole pentru o suprafata de aproape trei hectare, care au fost si lucrate. In nici un caz, nu am luat cupoane agricole pentru zece hectare" replica preotul.

Adevarul este, insa, undeva pe la mijloc. Reporterii GAZETEI n-au reusit sa-l scoata la iveala pentru ca exact persoana care ar trebui, cel putin teoretic, sa se pastreze in pozitia de impartialitate, s-a dovedit a fi cea care induce in eroare.

Initial, Tripo Stefan, primarul de la Chislaz, a comis o afirmatie in totala contradictie cu spusele preotului ortodox. „Parintele Emil Pavel a luat cupoane agricole pentru cinci hectare de pamant ale bisericii, care i-au fost date in administrare" spune Tripo. A doua zi, primarul udemerist s-a razgandit. „Am gresit.

Parintele Emil Pavel a luat cupoane agricole pentru o suprafata de 0,5 hectare de pamant, in valoare de aproximativ 750 de mii de lei". Afirmatie care nu „pusca" deloc cu nici o alta, lansata dinspre cele doua tabere care mai au putin si se iau de par. Oare cine minte, clanul Furtos, popa Pavel sau primarul? Poate, toti la un loc.

„Vor sa distruga biserica"

Nu toti satenii din Sarsag sunt impotriva preotului lor. „Astia sunt niste neaveniti care vor sa distruga biserica ortodoxa. Ioan Furtos asta este un mincinos care a mintit ca a fost batut in biserica. Nu are ce face si se plimba toata ziua buna ziua prin oras sa improaste cu noroi.

Are curaj pentru ca fiu-sau lucreaza in politie. Acum ii este ciuda ca a fost dat afara si nu mai este ctitor. Este un nerusinat" - Florica Sasca, sateanca.

Nu i-au gasit nimic!

In urma unui articol aparut in presa locala, s-au facut controale la biserica ortodoxa din Sarsag in anul 2004. Au participat atat reprezentanti de marca ai Bisericii Ortodoxe cat si ai Parchetului National Anticoruptie Bihor. Nu s-a gasit, insa, nimic in neregula.

„Este un conflict mai vechi intre greco catolicii si ortodocsii din Sarsag. Care din cate stiu eu s-a aplanat. Preotul Emil Pavel m-i s-a parut a fi un baiat cuminte si un om evlavios. Tot ce s-a spus despre el s-au dovedit a fi simple speculatii" spune Vasile Bota, vicarul Episcopiei Ortodoxe Romane a Oradiei, Bihorului si a Salajului.