O lege recent adoptata in Parlamentul iranian ar urma sa impuna restrictii evreilor si crestinilor de pe teritoriul statului. Acestia ar urma sa poarte insemne care sa-i diferentieze de musulmani, se arata in presa internationala. Desi au fost redactate scrisori de protest, care semnaleaza incalcarea drepturilor omului, legea ar putea intra in vigoare la inceputul anului viitor.

In Romania, exista de asemenea numeroase culte care critica aspru aceste masuri. Reprezentantii la nivel national ai cultelor, precum si cei de la nivelul Clujului considera ca impunerea semnelor distinctive aminteste de ghetouri si incalca grav drepturile fundamentale ale omului.

Legea, aprobata de liderul suprem iranian, ayatollahul Ali Khamenei, prevede purtarea unor semne distinctive de catre persoanele care nu apartin religiei islamice. Conform acestei legi, evreii vor fi obligati sa poarte ecusoane galbene, crestinii vor purta insigne rosii, iar celelalte minoritati religioase ecusoane albastre.

Acest lucru a fost catalogat de catre organizatiile pentru apararea drepturilor omului ca fiind o grava incalcare a drepturilor omului. Mai mult, purtatorul de cuvant al Ambasadei Iraniene la Ottawa a refuzat sa vorbeasca despre acest subiect, se arata in presa internationala.

Daca scrisorile deschise, trimise de diferite organizatii care apara drepturile omului, pentru anularea legii nu vor fi luate in vedere, legea ar urma sa intre in vigoare la inceputul lui ianuarie 2007.

Minoritatile din Romania critica la randul lor aceste masuri care ar urma sa fie adoptate in Iran. Comunitatea evreiasca din Cluj, care numara peste 500 de persoane, este una dintre gruparile care critica situatia din Iran. “Nu vreau sa se intoarca anii t44, cand mama imi povestea ca purta steaua galbena.

Avem dreptul la protest si sper ca opinia publica internationala va reactiona la aceste incalcari grave ale drepturilor omului.

La nivelul Clujului, cel putin, ne intelegem bine cu celelalte comunitati. Mai sunt unele semne, precum publicatiile legionare, dar este bine. La noi lucrurile merg destul de bine, se studiaza si in scoli, ca materie optionala, “Istoria Holocaustului”, sunt chiar si scoli care ne solicita pentru diverse intalniri cu supravietuitori ai Holocaustului.

S-au facut si filme pe aceasta tema. Deci e bine, chiar si cu musulmanii cu care nu avem relatii ecumenice”, a declarat Gavrila Goldner, presedintele Comunitatii Evreilor din Cluj.

In aceeasi ordine de idei, si reprezentantii Uniunii Democrate a Tatarilor Turco-Musulmani din Romania (UDTTM) considera ca legea din Iran nu face decat sa incalce drepturile omului si, chiar mai grav, dreptul liberei exprimari a religiei. “Cred ca sunt niste fanatici. Vor sa reinstaureze ghetourile.

Noi respectam religia fiecarei persoane, de aceea exista drepturi si de aceea fiecare isi poate alege o religie care crede ca il reprezinta. La nivelul comunitatii noastre avem relatii foarte bune cu ceilalti, tocmai pentru faptul ca le respectam religia”, a precizat Uteu Caeasedin, presedintele UDTTM Bucuresti si vicepresedinte pe tara al uniunii.

Si la nivelul religiei crestine aceasta actiune a Iranului de a impune semne particulare, in functie de religie, este vazuta ca o manifestare de discriminare religioasa. Reprezentantii crestinismului ortodox afirma ca judetul Cluj ar trebui luat ca exemplu de convietuire a mai multor culte religioase. “Ceea ce se intampla este o flagranta incalcare a drepturilor omului. Aduce a ghetoizare.

De altfel, este cunoscuta politica extrem de dura pe care o practica Iranul. In Cluj, in acest moment este un climat de dialog intre cultele religioase si cred ca orasul poate constitui, din acest punct de vedere, un model pentru altii”, a subliniat Bogdan Ivanov, purtatorul de cuvant al Mitropoliei Clujului, Alba Iuliei, Crisanei si Maramuresului.

De cealalta parte, reprezentantii Comunitatii Musulmane din Romania subliniaza ca singura religie islamica pura a fost si este in continuare practicata la noi in tara, datorita climatului favorabil pe care l-au gasit aici.

Acestia sunt de parere ca in celelalte tari religia a intrat in interactiune cu politica, lucru care ii transforma pe musulmani, in opinia celor din jur, in sectanti. “Fiecare e cu legea lui sacra. Noi suntem cu Islamul, ne conducem dupa Coran. De altfel, aici s-a practicat cel mai pur religia islamica, fara implicatii politice, ca in alte tari.

Aceia care practica astfel de religii ne dezonoreaza, nu ne intereseaza”, spune imamul Bucurestiului, Azis Osman, din partea Comunitatii Musulmanilor.