Parte din conductele magistrale care transporta produse petroliere si care erau tintele preferate de benzinari au fost scoase din uz, ceea ce ar fi putut crea impresia ca cei care se ocupau de astfel de "afaceri” au pierdut obiectul muncii.

Lucrurile nu stau insa chiar asa asta pentru ca benzinarii s-au reprofilat rapid si au invatat ca titeiul este aproape la fel de bun ca si benzina s-au motorina. Modul de operare a ramas acelasi, clanurile de benzinari schimband doar oamenii cu care colaboreaza si carora le furnizeaza titeiul pentru a fi prelucrat si transformat in combustibil usor.

Zonele prin care treceau conductele magistrale de benzina sau motorina, apartinand Conpet sau Petrotrans, au devenit peste noapte celebre, fiind cunoscute ca puncte fierbinti in care activau hotii.

Clanurile de benzinari s-au format treptat, pe masura ce "afacerea” crestea, iar cei care faceau parte din astfel de grupari erau si sunt inca, cunoscuti in localitatile de domiciliu ca ocupandu-se cu astfel de lucruri si multe altele, deloc legale.

Marea majoritate a celor care s-au ocupat cu afacerile cu benzina au pornit initial de la furturi de masini, demontarea acestora si vinderea sub forma de piese sau de fier vechi.

Se stie clar cine sunt cei care aveau si au inca astfel de indeletniciri, oamenii sunt cunoscuti de Politie, iar pe langa acestia sunt vehiculati, ca fiind „sustinatori ai afacerii”, politisti de la sectiile locale si jandarmii, care ar fi trebuit la acea vreme sa asigure paza conductelor.

Clanurile benzinarilor sunt formate in general din oameni "de incredere” si care stiu de la inceput ce riscuri presupune o astfel de afacere, fiecare avand clar delimitate atributiile in cazul unei actiuni in forta.

Si ca in orice grupare criminala, trebuie sa existe si un lider, un om care sa fie specialist in montatul instalatiilor pe conducta, care sa stie clar ce ii trebuie pentru o astfel de operatiune si in ce cantitate, astfel incat atunci cand se hotaraste sa monteze instalatia sa nu fie luat prin surprindere.

Si pentru ca grupul de benzinari sa fie "protejat” de anumite evenimente neplacute, cum ar fi aparitia politiei sau a jandarmilor in plinul actiunii de sustragere, era necesara cumpararea catorva politisti, din localitatea unde se desfasoara afacerea, dar si a unora dintre jandarmii care asigurau paza conductei.

Subofiter cercetat pentru complicitate cu hotii, dar gasit... nevinovat

Acum in urma cu aproape trei ani, mai multe capete de jandarmi angajati pe baza de contract au cazut la Gruparea de Jandarmi Mobila Tomis, pentru ajutorul pe care l-au dat unei retele de hoti de benzina din localitatea Basarabi, totul sub coordonarea unui subofiter.

JAC-ii au cazut in plasa, asa cum se intampla de obicei in cazul celor mai mici, iar subofiterul, desi a fost cercetat nu a putut fi acuzat de nimic, asta pentru ca nu s-au gasit probe clare care sa-i dovedeasca vinovatia. Subofiterul a fost mutat la o subunitate din Cernavoda, lucrurile ramanand intr-o oarecare masura in ceata.

Localitatea Basarabi, in topul furturilor de benzina

Localitati precum Poarta Alba, Cumpana, Valu lui Traian, Ovidiu, Mihail Kogalniceanu, Castelu, Dorobantu si Basarabi sunt celebre pentru tunurile pe care clanurile mafiote le dadeau in zona si de unde inca se mai poate face rost de benzina la negru, chiar daca in cantitati mult mai mici.

Asa zisele tunuri la conductele de benzina sau motorina insemnau sustragerea a cateva zeci de tone intr-un interval de numai 3-4 ore si asta numai daca in prealabil se primea o comanda cu plata la livrare.

Actiunile reuseau aproape de fiecare data, cei angrenati intr-un astfel de grup stiind clar ce au de facut, asta daca nu cumva intervenea vreo patrula de politie care nu „ii deranja” pe cei aflati in misiune.

In topul localitatilor in care activitatea benzinarilor s-a dovedit a fi mai mult decat fructuoasa, pentru ei, se situeaza, pe un binemeritat loc unu, localitatea Basarabi, cunoscuta ca fiind patria celor care au in sange furturile, indiferent de natura lor.

3 clanuri de benzinari, numai in Basarabi

La Basarabi exista si acum trei clanuri de benzinari, fiecare are oamenii lui si se feresc sa isi incurce afacerile unul altuia, dar atunci cand au existat probleme benzinarii s-au ajutat intotdeauna intre ei.

Dupa o noapte "de munca”, asa cum o numeau ei, fie ca faceau parte din oamenii de pe masinile de filaj, care supravegheau miscarile de trupe de la soselele principale, fie ca erau oamenii de legatura intre jandarmi si benzinari sau oamenii care mergeau la locul de unde se sustragea benzina, toti participantii se adunau intr-unul din barurile din localitate.

Fiecare individ isi lua partea de bani, care putea sa varieze in functie de implicarea si rolul pe care il avea in desfasurarea actiunii, intre 20 si 100 de milioane de lei vechi, fara a mai pune la socoteala banii care se duceau catre tertele parti implicate (jandarmi si politisti).

Seara benzinarilor se termina intotdeauna cu un chef, cu bautura multa, femei si lautari bine platiti, la una din locatiile preferate de acestia, de obicei restaurante sau baruri nu prea populate din localitati vecine sau chiar din municipiul Constanta.

Anul trecut, respectiv 2006, au fost depistate 16 instalatii artizanale montate pe conductele de benzina si motorina, dar care nu mai fusesera folosite de cand societatile de profil nu au mai pompat produs petrolier pe ele. La fel de interesant este si ce se intampla in camp, in zona localitatii Castelu, lucruri de altfel relatate de cotidianul nostru in premiera.

Este vorba despre combustibil strans de "tot satul” , din camp, fapte pentru care mare lucru autoritatile nu pot face, motivandu-se ca astfel „se curata pamantul de reziduuri”.

Furtul de titei, noua pasiune a benzinarilor

Desi multi si-ar fi imaginat ca odata cu disparitia conductelor de benzina vor disparea si benzinarii, adevarul este cu totul altul. Mai nou, cei care se ocupau cu furturile de benzina s-au reprofilat si revin in forta in afacerile cu sustragere de titei.

Anul trecut un echipaj din cadrul Directiei Generale Anticoruptie Constanta si efective ale Inspectoratului de Jandarmi Judetean constanta, sub coordonarea unui procuror din cadrul Parchetului de pe langa Tribunalul Constanta, au organizat prinderea in flagrant a unor indivizi care sustrageau produse petroliere din conducta magistrala a Conpet.

Cel mai fierbinte punct din judet in care se practica acum furtul de titei il reprezinta localitatea Cumpana, asa cum arata actiunile intreprinse in zona de fortele competente.

Nu mai devreme de acum cateva zile, respectiv duminica, 14 ianuarie a.c., intre localitatile Ovidiu si Mihail Kogalniceanu, dupa un filaj de mai multe saptamani, luptatori si cadre specializate din Inspectoratul de Jandarmi Judetean Constanta au surprins in flagrant un individ care incarca intr-o cisterna titei din conducta Petromar.

In cisterna au fost gasite aproape 20 tone de titei, iar individul surprins a fost retinut si predat Inspectoratului de Politie Judeteana Constanta pentru continuarea cercetarilor.