Autoritatile din Timisoara deruleaza cel mai mare proiect de reabilitare a infrastructurii din istoria orasului. Cel mai mare proiect de reabilitare a infrastructurii din istoria orasului Timisoara este in plina desfasurare.

Este vorba despre amenajarea a 40 de kilometri liniari de infrastructura de tramvai, lucrare finantata cu aproape 20 milioane de euro de Banca Europeana de Investitii, dar si despre alte lucrari de anvergura, printre care refacerea carosabilului si a trotuarelor, amenajarea peroanelor din zona statiilor de tramvai, refacerea retelelor de apa, canal si gaz. Investitiile totale se ridica la peste 150 de milioane de euro.

In acest proiect indraznet, Regia Autonoma de Transport Timisoara (RATT), apartinand Consiliului Local Timisoara, detine un rol extrem de important, in conditiile in care modernizarea infrastructurii rutiere si a mijloacelor de transport in comun vizeaza confortul celor 90 de milioane de pasageri care, conform statisticilor oficiale, calatoresc cu tramvaiele, autobuzele si troleibuzele din Timisoara in fiecare an.

"Confortul calatorilor ne preocupa in cea mai mare masura. Tocmai de aceea, in 2005 am investit peste 10 milioane de euro in 55 de autobuze marca Mercedes, iar in prezent suntem in tratative pentru achizitionarea a 50 de troleibuze de la Skoda, pentru care vom plati in jur de 17 milioane de euro", spune directorul RATT, Eugen Stanescu. In planurile de perspectiva se afla o alta investitie de anvergura, care vizeaza extinderea retelei liniilor de tramvai cu 8 kilometri. "Intentionam sa prelungim linia de tramvai in partea de sud a orasului, pe traseul Calea sagului - Metro, pentru ca in acea parte se transfera, de la zi la zi, noua zona industriala a orasului", a adaugat directorul RATT.

Un alt proiect, la care deocamdata s-a renuntat, este legat de urmarirea circulatiei troleibuzelor prin intermediul aparaturii GPS. In prezent, Regia de Transport timi-soreana are 1.500 de angajati, iar parcul de autobuze din dotare numara 87 de unitati, dintre care 55 de autobuze Mercedes achizitionate in cursul anului 2005, dar si 61 garnituri de tramvai. Urmeaza achizitionarea a 50 de troleibuze Skoda, pentru completarea parcului de troleibuze care numara in prezent 37 de unitati.

Primul tramvai din tara

Prima linie de tramvai din Timisoara a fost executata pe traseul Cetate - "Ospataria Regina Engleza", din cartierul Fabric, si avea o lungime totala de 1896 de metri. Receptia tehnica a liniei a avut loc pe data de 8 iulie 1869, cand a si fost predata circulatiei.

Incasarile din prima zi, din transportul de persoane cu primul tramvai tras de cai din tara, au fost de 79,50 forinti, iar cele din a doua zi - 265,26 forinti. La acea vreme, societatea avea in patrimoniu 5 vagoane de persoane, 12 perechi de cai si 3 perechi de cai rezerva, iar personalul era format dintr-un controlor, 6 incasatori, 7 vizitii si 3 pazitori de linie.

In anul 1899, cand a inceput exploatarea energiei electrice, tramvaiul tras de cai din Timisoara a fost inlocuit cu cel electric. Primul autobuz dat in folosinta pentru transportul public in comun din Timisoara a fost in anul 1926. Pretul piperat al autobuzelor din import i-a determinat pe timisoreni sa construiasca un model local, pentru care s-a utilizat sasiul unui autocamion vechi.

Autobuzul avea o capacitate de 20 de locuri si a fost pus in circulatie la data de 20 iunie 1926, pe traseul Gara Fabric - Padurea Verde.

"Suntem in tratative pentru achizitionarea a 50 de troleibuze de la Skoda." - Eugen Stanescu