Deputatii au dezbatut motiunea simpla la adresa ministrului Justitiei, Raluca Pruna, initiata de ALDE si semnata de 52 de deputati, intr-o sala aproape goala de plen, in care niciun reprezentant al PNL si PSD nu a luat cuvantul, dupa ce au anuntat ca nu o sustin. Pruna a afirmat de la tribuna parlamentului ca textul contine termeni caricaturali si ca nu este o solutie pentru a modifica sau a discuta ordonanta privind interceptarile. Ministrul a anuntat de asemenea ca vrea sa prezinte, pentru prima data in 10 ani, raportul privind activitatea parchetelor in fata parlamentului.

Fragmente din discursul lui Pruna:

  • In data de 14 martie am publicat pe pagina de facebook urmatoarea fraza: "Cu o urmarire penala si o combatere a infractionalitatii slabe, discutia despre drepturi e un lux teoretic."
  • Ma aflu azi in fata dvs doarece un numar de demnitari au considerat ca este o amenintare la adresa drepturilor fundamentale
  • Este evident pentru orice cititor de buna credinta ca aceasta fraza contine un argument: nu este suficient ca drepturile sa fie doar proclamate. Drepturile trebuie sa fie garantate, de catre statul care are o constitutie, care adera la tratate.
  • Drepturile trebuie sa mai poata fi exercitate, in mod real.
  • Cei care au mers intr-un club in Bucuresti in octombrie 2015, sau la o cafea in Paris, care se aflau la aeroport sau metroul din Bruxelles aveau cu totii drepturi.
  • Coruptia, tratamentul preferintal in aplicarea legii, sunt o povara pentru cetateni. Istoria recenta ne ofera un argument ca legea trebuie aplicata fara exceptie, fara rezeve si in mod egal. Numai asa drepturile pot fi exercitate in mod real de catre toti cetatenii tarii.
  • Suntem asadar de acord eu si deputatii care au semnat motiunea: drepturile nu sunt un lux.
  • Sa mutam accentul de la forma fara fond la o discutie aplicata. Taote drepturile cetateanului trebuie ocrotite si garantate in egala masura.
  • Fiecare societatea trebuie sa caute justa masura. Noi ca decidenti avem obligatia de a defini un punct de echilibru, rolul nostru comun este acela de a defini un spatiu in care sa traiasca in siguranta si sa beneficieze de toate garantiile.
  • Nu vreau sa ne limitam dreptul la libera circulatie. Vreau sa mergem la club, la aeroport.
  • Justitia si apararea legii sunt peste tot, ne apara de hoti, de terorism si de crima oranizata. Cred ca asta ne dorim cu totii.
  • Sa ii dam justitiei resursele de care aceasta are nevoie. Sa aparam justitia de atacurile celor care se tem de ea.
  • In societate nu exista doar drepturi sau doar obligatii.
  • OUG 6/ 1 martie 2016: pune in acord legislatia romana cu cerintele deciziei 51/2016 a Curtii Constiutionale tocmai pentru o garantare mai bun a a drepturilor; retine ca organ de cercetare penala lucratorul de politie judiciara si procurorul.
  • Ordonanta insituie un control judecatoresc prin ICCJ asupra modului de aplicare a mandatului. Creeaza cadrul legal ca un personal instruit special sa puna in aplicare mandatu de interceptare. Este vb de infractiuni din titlul 10 din codul penal: tradare, spionaj, atentat, compromiterea unor interese de stat.
  • Aceasta este solutia optima, deloc singulara in UE. S-a creat un vid care trebuia acoperit de pe o zi pe alta.
  • Ma uit in jurul meu in contexul european si nu, nu imi pot permite riscul unei solutii mai ingaduitoare.
  • Acum ordonanta este pe masa parlamentului. Guvernul a fost foarte clar si ferm si a precizat ca a adoptat o solutie de etapa.
  • Cred ca nu serveste nimanui sa purtam o discutie in termenii caricaturali ai motiunii simple propuse astazi. Romania este un stat de drept membru al UE. Traim intr-o tara in care masurile preventive sunt dispuse de judecatori independenti. Servciile de informatii se afla sub controlul parlamentului.
  • Sunt adepta dialogului deschis.
  • Motiunea simpla nu este instrumentul prin care OUG poate fi corectata daca este nevoie, nici raspunsul la solutia pe care Romania o va adopta.
  • Am facut o promisiune la auderi: conlucrarea cu parlamentul este credinta mea ca fara dvs nu pot oferi un serviciu public de calitate.
  • Am inteles sa fiu si primul ministru al jutitiei din ultimii 10 ani pentru a prezenta raportul privind activitatea parchetelor. Am transmis presedintelui camerei raportul si astept sa il pot prezenta in fata membrilor parlamentului.

Votul pe motiune se va da miercuri.

Singurii care au mai luat cuvantul au fost Steluta Cataniciu de la ALDE, care a cerut din nou demisia ministrului, Mate Andras de la UDMR si Remus Cernea, cel care a spus ca, desi a semnat motiunea, a fost convins de discursul lui Pruna si nu va vota motiunea.

Cernea si-a facut si un selfie cu sala goala de plen.

Vezi aici textul motiunii (si atasat)

Amintim ca Pruna a precizat intr-o postare pe Facebook, pe 14 martie, ca ordonanta adoptata de Executiv privind interceptarile nu restrange drepturi si libertati, ci tocmai le face efective, subliniind ca SRI nu a primit absolut nicio competenta pe care nu o avea.

"Cateva clarificari esentiale, tot pentru formatorii de opinie. 1 - Ordonantele de urgenta sunt acte cu putere de lege. 2 - OUG adoptata vineri nu restrange drepturi si libertati, ci tocmai le face efective. Cu o urmarire penala si o combatere a infractionalitatii slabe, discutia despre drepturi e un lux teoretic. 3 - SRI nu a primit absolut nicio competenta pe care nu o avea pana la decizia 51/2016 a CCR. Competentele sale de cercetare penala speciala dupa OUG sunt exclusiv limitate la punerea in executare a mandatelor de supraveghere tehnica pentru infractiuni din titlul X din Codul Penal si terorism. Pentru toate aceste infractiuni urmarirea penala este proprie, i.e. exclusiv la procuror, la nimeni altcineva - nu politist, fie el si judiciar, nu alt organ de cercetare penala speciala. Romania nu face aici nicio exceptie. Celor care invoca incorect exemplul altor state membre le sugerez sa se uite la agenda europeana pe JAI", a scris ministrul, luni, pe Facebook.