Vicepresedintele PNL Cristian Adomnitei a anuntat ca va cere conducerii PNL sa nu semneze un acord politic privind infrastructura de transport a Romaniei, daca acesta nu va include realizarea, cu prioritate, a tronsonului de autostrada Targu Neamt - Targu Mures.

Adomnitei afirma, intr-un comunicat de presa transmis marti presei, ca guvernul Ponta si PSD au decis, prin Masterplanul General de Transport (MPGT), ca Moldova nu va avea o autostrada care sa o lege de Transilvania si de Europa, acest lucru aratand, in opinia sa, dispretul guvernului fata de regiunea Nord-Est, transmite Mediafax.

"Problema majora a autostrazii Moldova - Transilvania nu este segmentul Ungheni - Iasi -Targu-Neamt. Problema majora, de secole, este traversarea Carpatilor Orientali dinspre Europa. Realizarea unei autostrazi care sa traverseze Carpatii este conditia obligatorie pentru a scoate Moldova din izolare si saracie¬, considera Cristian Adomnitei.

Vicepresedintele liberal a declarat ca, "daca guvernul Ponta nu este in stare sa faca acest proiect, atunci sa plece".

Adomnitei a anuntat ca va cere Biroului Politic National al PNL sa ia decizia de a nu semna un acord politic pentru urmatorii zece ani privind infrastructura de transport a Romaniei daca acesta nu va include realizarea, cu prioritate, a tronsonului de autostrada care sa traverseze Muntii Carpati (Targu Neamt - Targu Mures).

"De asemenea, cer tuturor parlamentarilor din regiunea Moldovei sa nu voteze Ordonanta de Urgenta a Guvernului privind aprobarea MasterPlanului General de Transport al Romaniei in forma actuala, care nu include o autostrada care sa traverseze Carpatii Orientali", mai spune Adomnitei, in acelasi comunicat.

Primarul Iasiului, Gheorghe Nichita, a declarat, marti, ca lucrarile la autostrada Ungheni - Iasi - Targu Neamt vor incepe in acest an sau in 2016, in timp ce tronsoanele Targu Neamt - Ditrau si Ditrau - Targu Mures vor fi initial drumuri expres, dupa care vor fi transformate in autostrazi.

Gheorghe Nichita a spus, intr-o conferinta de presa, ca autostrada Ungheni - Iasi - Targu Neamt va fi proiectata in acest an, cand va fi facuta si licitatia pentru lucrari.

"Vor fi si bani alocati pentru inceperea lucrarilor in 2015 sau in 2016. Se vor proiecta in aceeasi perioada, tot ca autostrada, portiunile Targu Neamt - Ditrau si Ditrau - Targu Mures. Dupa ce se vor proiecta se vor cauta si sursele de finantare pentru a se face drum expres in prima faza, iar apoi, in faza a doua autostrada¬, a afirmat primarul Iasiului.

Nichita a precizat ca pe tronsoanele care traverseaza muntii intre Moldova si Transilvania lucrarile se vor face in regim de autostrada, chiar daca titulatura va fi de drum expres.

Premierul Victor Ponta a declarat ca Master Planul pe Transport trebuie aplicat doar pe baza unui consens pe minimum zece ani intre toate fortele politice, altfel nu are rost ca expertii Ministerului Transporturilor sa se apuce de treaba, deoarece va fi un esec in lipsa garantiilor de finantare pe termen lung.

El a precizat ca documentul va trebui prezentat si presedintelui tarii, inainte de acordul politic.

Ministrul Transporturilor, Ioan Rus, care a prezentat, marti, intr-o conferinta de presa, prioritatile de infrastructura rutiera pentru perioada 2015-2016, a spus ca autostrada din Iasi va fi realizata de la Ungheni la Targu Neamt, iar de acolo se va continua spre Targu Mures cu un drum expres.

"Ne-am angajat cu totii ca rezolvam si problemele de dezvoltare economica a unor regiuni care astazi sunt in dificultate din cauza ca nu exista o infrastructura rutiera ca suport pentru dezvoltarea economica. Si atunci dam drumul la autostrada Ungheni - Iasi - Targu Neamt si de la Targu Neamt la Targu Mures varianta de autostrada fazata, ca-i foarte scumpa", a spus ministrul.

La inceputul lunii octombrie, ministrul Transporturilor, Ioan Rus, a prezentat Master Planul general de transport al Romaniei in fata comisiilor parlamentare de transporturi, documentul cuprinzand toate interventiile in infrastructura pentru 2014-2030.