UDMR: Schimbarea sistemului electoral ar fi cea mai mare greseala dupa 22 ani, ar dezechilibra total clasa politica

de Alina Neagu     HotNews.ro
Sâmbătă, 12 mai 2012, 18:07 Actualitate | Politic


Schimbarea sistemului electoral mixt cu votul uninominal pur pentru alegerile parlamentare ar fi greseala cea mai mare din ultimii 22 de ani si ar dezechilibra total clasa politica, a declarat sambata, la Bistrita, presedintele UDMR Kelemen Hunor, citat de Agerpres.

"Ar fi greseala cea mai mare dupa 22 de ani sa schimbi un sistem electoral care a asigurat o reprezentare proportionala pentru fiecare comunitate, pentru fiecare om, cu un sistem care va asigura un dezechilibru total in clasa politica. Si nu numai pentru maghiari, ci pentru toata societatea romaneasca acest sistem va da niste rezultate absolut distorsionate. Un partid sau o coalitie cu 40-45%, prin sistemul propus de USL, poate sa ajunga la 70% din mandate, deci are posibilitatea de a dubla mandatele fata de sustinerea populara, dar un partid cu 20-25% s-ar putea sa ramana in afara Parlamentului, daca nu se situeaza pe primul loc in colegiile uninominale sau s-ar putea sa aiba doar 5, 6, 7, 10% reprezentare. Deci mandatul se duce in alta parte, nu acolo unde a votat omul, cetateanul, contribuabilul", afirma Kelemen Hunor.

Liderul UDMR mai spune ca, in cazul in care acest proiect de lege va trece si de Camera Deputatilor, UDMR il va ataca la Curtea Constitutionala si va folosi "toate mijloacele pentru a bloca introducerea unui astfel de sistem".

Kelemen Hunor este de parere ca o astfel de schimbare ar fi doar in folosul USL, nu si al Romaniei, si a dat ca exemplu faptul ca acest sistem electoral nu este folosit in niciun stat din Europa, cu exceptia Marii Britanii.

Presedintele UDMR a precizat ca formatiunea pe care o conduce a respins aceasta formula si atunci cand ea a fost propusa de PDL, adaugand ca a avut multe dispute pe aceasta tema cu presedintele Traian Basescu.

"Nici atunci nu am fost de acord. Nu am fost de acord nici cu Basescu, nici cu PDL. Daca aveti impresia ca eu m-am schimbat intre timp, va inselati. Nu am fost de acord nici cu Basescu si am avut multe dispute cu presedintele republicii si cu PDL, nu sunt de acord nici cu Antonescu si cu Ponta in aceasta chestiune. Daca cineva s-a schimbat, s-au schimbat USL si PDL. Acum doua-trei luni de zile USL sustinea proiectul nostru - sistemul mixt, lista nationala cu colegii uninominale, un sistem echilibrat care asigura reprezentare proportionala. Nu eu mi-am schimbat punctul de vedere, scuzati-ma", a declarat Kelemen Hunor.

Liderul maghiar spera ca USL sa revina asupra deciziei si sa renunte la discursurile anti-UDMR si nationaliste: "Eu sunt un om optimist si sper ca incet, incet guvernul USL se va intoarce spre o normalitate in ceea ce priveste relatiile interetnice si sper ca discursurile anti-maghiare si nationaliste din perioada in care erau in opozitie sa ia sfarsit. Dar prima saptamana inca nu arata ca acest lucru se va intampla prea curand."

Kelemen Hunor a fost prezent sambata, la Bistrita, la lansarea candidatilor UDMR pentru alegerile locale din judet.    






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.


















2086 vizualizari

  • +1 (13 voturi)    
    Imi pare rau (Sâmbătă, 12 mai 2012, 18:36)

    adrian88000 [utilizator]

    dar nu pot citi mai mult decat titlul , cand e vorba de UDMR.Dar cred ca e suficient. Daca se va dezechilibra total clasa politica , acest fapt e foarte bun pentru ce doreste majoritatea romanilor : REFORMAREA CLASEI POLITICE.
    Incepem cu dezechilibrarea, continuam cu o mica impingere ii facem sa cada in tarana si apoi asteptam sa apara o noua clasa politica. Sau ajutam la aceasta aparitie a unei noi clase politice. Pe astia care au cazut in tarana ii lasam acolo !
    • +2 (4 voturi)    
      Îmi pare și mai rău (Sâmbătă, 12 mai 2012, 22:22)

      Alex Danila [utilizator] i-a raspuns lui adrian88000

      dar nu vă înțeleg raționamentul, care-mi pare cam ilogic. Cum credeți că dezechilibrarea va duce la schimbarea clasei politice? Credeți cumva că vor intra independenții dintr-o dată să reprezinte 60% din parlament, sau vreun partid nou. Sau dacă ar face USL sau Vadim 70%, restul populației care nu a mers la vot va porni o revoluție care să-i scoată afară? De s-ar evapora instant toți parlamentarii din prezent, avem resurse de a scoate noi oportuniști. După cum ați văzut, la 22 de ani după revoluție, tot de personaje precum Ion Iliescu și Dan Voiculescu avem parte trăgînd sforile de după cortine.

      Schimbările se produc în etape, azi îl scoți în afara vieții politice pe Adrian Năstase (chiar dacă justiția nu reușește să dea un verdict corect de condamnare), mîine nu accepți un plagiator ca ministru al învățămîntului, poimîine impui standarde de conflict de interese și le aplici, și încet încet scoți ceva.
      Durează o generație să faci primii 20 de pași din 100? Așa se pare.

      Și da, și eu am impresia că tipul ăsta de vot va produce dezechilibre, și e una dintre singurele ocazii cînd sunt de acord cu UDMR.
      • 0 (0 voturi)    
        pentru Alex (Duminică, 13 mai 2012, 14:35)

        adrian88000 [utilizator] i-a raspuns lui Alex Danila

        Nu am vrut sa fac un rationament logic, aplicabil ca o solutie la una din dorintele majoritatii romanilor: reformate clasei politice.
        M-am exprimat mai mult filozofic. Ceea ce este intepenit , incremenit si mortificat , nu mai poate fi reformat.
        Dezechilibrarea unei stari de fapt , poate fi primul pas spre reformare ,spre modificare.
        Dar va las placerea de a citi despre acest subiect articolul lui Andrei Plesu intitulat :"Vrem reforma clasei politice ?"in ultimul numar din "Dilema Veche" .
        • 0 (0 voturi)    
          cu ac sistem, USL va lua 80% din mandate! (Duminică, 13 mai 2012, 20:18)

          mariano [anonim] i-a raspuns lui adrian88000

          Cu uninominalul pur USL va obtine 51% din voturi dar in Parlament va avea 80% din mandate!
          Nu trebuie sa lasam sa se intample asta nici daca am fi simpatizanti USL.

          Sistem mixt sau pe liste! Nu uninominal pur!
          • 0 (0 voturi)    
            80% ?? (Duminică, 13 mai 2012, 20:25)

            adrian88000 [utilizator] i-a raspuns lui mariano

            Cum ai calculat ?
        • +1 (1 vot)    
          parere (Luni, 14 mai 2012, 12:29)

          Roxanaa [anonim] i-a raspuns lui adrian88000

          UDMR ar trebui dispara de pe scena politica cu tot cu ideile lor,oricum nu mai au nici o sansa la guvernare.
    • +1 (1 vot)    
      Sa se faca!!! (Luni, 14 mai 2012, 10:33)

      Radu Mihai [anonim] i-a raspuns lui adrian88000

      Cum sa reformam clasa politica cand acolo nu ajung oamenii doriti de cetateni. Cand eu si cei ca mine votam si castiga un om pe care noi vrem sa-l trimitem in Parlament, acesta sa nu poata merge din diverse motive si sa intre altu' care era pe locul 3-4 in alt colegiu. Nu este corect !
    • 0 (0 voturi)    
      UDMR (Luni, 14 mai 2012, 10:42)

      Manu [anonim] i-a raspuns lui adrian88000

      Interesele UDMR nu vor mai putea fi atinse deoarece USL va face majoritate fara ei in parlament.Dupa multi ani UDMR va fi in opozitie.
  • +1 (9 voturi)    
    partidele extremiste si nationaliste vor dispare (Sâmbătă, 12 mai 2012, 18:58)

    Eneas [anonim]

    alicand uninominalul pur se elimina instabilitatea si aliantele tarcate,plus partidele iredentiste =
    1.oferă alegătorilor o alegere clară între două partide principale
    2.permite guvernele unui singur partid
    3.creaza o opoziţie coerentă parlamentară
    4.exclude partidele extremiste de la reprezentarea parlamentară
    5.menţine legătura între alegători şi parlamentari lor
    6.permite alegătorilor de a alege oameni, şi nu doar partide
    7.permite unor candidaţi independenţi populari să fie aleşi
    8.este deosebit de apreciat pentru că este simplu de utilizat şi de înţeles.
    In fine Romania a ales calea ratiunii in politica,prin uninominalul pur !
    Noi am facut enorm pentru minoritatea maghiara din Romania ,Ungaria a facut un zero urias pentru minoritatea romana din Ungaria !
    • +1 (3 voturi)    
      Va fi o minunatie... (Sâmbătă, 12 mai 2012, 21:18)

      orly [anonim] i-a raspuns lui Eneas

      Se pare ca USL nu intelege ceea ce nu a inteles nici PDL-ul: Romanii nu vor USA, vor UE. Nu mai importati filosofi tampite americane ca iar ajugem la revolutii. Cine vrea USA emigreaza in USA.
      Sau Romania renunta la suzeranitate si devine stat al USA cu drepturi depline sau devenim membru UE in adevaratul sens al cuvantului.
      Nu vrem privatizarea sistemului de sanatate, vrem eficientizarea lui pe modelul Frantei si Germaniei, inclusiv cu plata de 10-50% din chestiile ieftine pana in 1000 EUR, dar gratuit cand vorbim de costuri enorme, nu cum se intampla acum si avem aspirina subventionata dar la cancer francu sau popa.
      Nu vrem privatizarea si imbecilizarea sistemului de invatamant, vrem invatamant de calitatea Norvegiei.
      Nu vrem privatizarea resurselor nationale, ci vrem companii de stat ca in Suedia, si beneficiile financiare ale acestor companii sa distribui eficient si echitabil populatiei Romaniei.
      Si vrem si multe altele...
      Daca nu ati inteles protestele din iarna, mai explicam odata.
    • +1 (1 vot)    
      uninominalul (Duminică, 13 mai 2012, 10:00)

      Socrate Toma [anonim] i-a raspuns lui Eneas

      Daca se respecta punctul 1 , toate celalalte puncte sunt corecte si benefice. Punctul 1 se refera doar la partide si nu uniuni de partide , gen alba-negra=USL. In Anglia se aplica acest sistem fiindca pe scena politica de acolo joaca doar doua mari prtide.La noi , asemenea sistem electoral este dezasruos. Cum va arata Parlamentul cu 100% USL ?. Cine va reprezenta opozitia ? . Se va crea o opozitie artificiala , gen PNL-PSD in guvernarea Tariceanu ?.
      Au dreptate maghiarii si nu numai ei.
  • +1 (5 voturi)    
    Dezechilibreaza jocul maghiar (Sâmbătă, 12 mai 2012, 19:15)

    jetta [utilizator]

    Scuzati-ma, dar va dezechilibreaza doar pe dumneavoastra, sau mai corect spus, dezechilibreaza jocul la doua capete care de fiecare data, pe drept sau pe mai putin drept, v-a adus la guvernare
    • 0 (0 voturi)    
      caperele vecinului (Duminică, 13 mai 2012, 11:35)

      pagubosu [anonim] i-a raspuns lui jetta

      " Jocul maghiar "... Ce-o fi asta? Bre, tipul asta de vot conserva cel mai bine politicienii aflati in clipa de fata in functii. In atita timp ar fi trebuit sa intelegi ca romanii nu voteaza programe, nu voteaza nici macar competente ci voteaza notorietate si intotdeauna cel aflat in functie are cea mai mare notorietate.
      PS: maghiarii sunt in jur de 5% din populatie si voteaza in proportie de 80%. Majoritarii voteaza in proportie de 50%, de asta maghiarii obtin un procent mai mare de mandate, raportat la numarul lor.
  • 0 (0 voturi)    
    tot inventam sisteme de vot care sa conserve (Sâmbătă, 12 mai 2012, 19:20)

    Koceanu riivs [anonim]

    tot inventam sisteme de vot care sa bage in parlament (sau la primarii) aceiasi oameni care au mai fost. Eu consider ca noi avem nevoie de un sistem de vot cu care SA PUTEM INDEPARTA ANUMITI OAMENI DE PARLAMENT, PRIMARII, PREFECTURI, MINISTERE. Daca ar fi dupa mine, ar trebui sa putem da fiecarui candidat o bila alba sau o bila neagra si vorba cantecului, cele albe sa se adune, cele negre sa se scada si cine are bilantul negativ, sa nu mai aiba dreptul sa candideze 2 cicluri electorale (sau sa ocupe functii publice de la un nivel in sus). Fiindca utopia mea e mult prea utopica, m-as multumi cu sistemul german de vot proportional pe liste, anume votezi partidul cu care simpatizezi si partidul iti propune la tine in circumscriptie 3 candidati (deci, daca vechiul parlamentar nu-ti mai place, poti sa-l penalizezi fara sa votezi cu partidul 'dusman'). Sincer, eu cred ca daca ne-ar conduce gaini de aprozar, am fi mai castigati decat cu actualii politicieni...fiindca gainile nu fura.
  • +1 (5 voturi)    
    Udemere (Sâmbătă, 12 mai 2012, 19:27)

    Mm [anonim]

    Deci la locale unde ii avantajeaza nu apar dezechilibre,doar la generale?Astia sunt intregi la cap sau chiar ne iau de prosti?
    Sa dispara,nu poate exista un partid pe criterii etnice.De fapt ei nu sunt partid,ce cauta la alegeri si in parlament?
  • 0 (4 voturi)    
    "normalitate ".... (Sâmbătă, 12 mai 2012, 20:05)

    costica [anonim]

    E atunci cand castiga UDMR, cand UDMR are avantaje si devine JOLLY JOKERul din Guvernul Romaniei si din Parlamentul Romaniei!!
    Asta "normalitate" am avut pana acum, asta "normalitate" vrea mereu UDMR !!
    Si sa nu va mirati daca din toamna o sa-i vedeti iar la Guvernare !!!
    Mai mult ca sigur PSD si PNL nu se vor intelege, niciodata 2 partide romanesti nu s-au inteles la guvernare, dar fiecare partid romanesc s-a inteles foarte bine si a guvernat bine mersi cu ACELASI UDMR !!!!!!
    Abia asteapta UDMR sa ajunga la guvernare alaturi de Ponta anti-maghiarul si nationalistul !!!
    No comment...
    Oare ce inseamna ""toate mijloacele pentru a bloca introducerea unui astfel de sistem" ??!!!
    Vor iesi maghiarii iar in strada sa impiedice decizile a 2 partide aflate la guvernare care au peste 50% azi in sondaje cand ei au guvernat alaturi de PDL luand decizii cand nu aveau mai mult de 30% impreuna???!!!!!
  • 0 (4 voturi)    
    comentariu (Sâmbătă, 12 mai 2012, 20:19)

    bobymorcov [anonim]

    Vremea voastra a trecut ati jonglat cum ati vrut voi guvernele bok ati obtinut in tara noastra mai multe drepturi ca noi Romani dar sefini.Sansele voastre sa mai prindeti perlamentul e zero invatativa sa va comportati civilizat in fata stapinilor acestei tari multumitiva ca nu bagam brisca in voi.
    • 0 (0 voturi)    
      udmr (Luni, 14 mai 2012, 10:12)

      cojocariu alexandru [anonim] i-a raspuns lui bobymorcov

      UDMRul a adoptat aceasta pozitie constient fiind ca in urma demascarilor in materie de coruptie nu va mai avea sanse s intre in parlament! inainte sa isi dea cu parerea udmr sa raspunda penal pentru ce a facut!
  • 0 (4 voturi)    
    udmr (Sâmbătă, 12 mai 2012, 20:35)

    rv [anonim]

    Vorbesc despre clasa politica sau despre partide politice. Daca nu ma insel udmr nu face parte din niciuna din cele enumerate.
  • 0 (4 voturi)    
    Nu conteaza ce-o fi numai de UDMR sa scapam ! (Sâmbătă, 12 mai 2012, 20:56)

    Bucurestean [anonim]

    Atat de simplu.
  • +2 (2 voturi)    
    Bravo UDMR, Bravo "clasa politica" (Sâmbătă, 12 mai 2012, 21:32)

    Iliescu [anonim]

    Nu mai coteaza ce vrea alegatorul care-i trimite in parlament. Conteaza numai interesele proprii ale "politicienilor". Daca se pune cineva cu interesele lor ... replica este ca "alegatorul este prost si nu stie ce voteaza" orice voteaza el , tot cum vrem noi facem. Mai bine revenim la un singur partid ca PCR-ul. La fel ca si atunci ... toti oamenii erau buni, dar partidul era rau. Traiasca democratia originala si mafiotii politicieni !
  • -1 (3 voturi)    
    ar (Sâmbătă, 12 mai 2012, 21:49)

    trei [anonim]

    dezechilibra mai ales un anumit partid ednic care de 22 de ani ne conduce ( indirect ) tara. Ce culoare are
    partidul asta ? rosualbverde
  • 0 (2 voturi)    
    jeguri (Sâmbătă, 12 mai 2012, 22:45)

    valeriu [anonim]

    in compensatie vor sa renunte la pragul electoral,asa ca vom avea OTV-DD,PRM, PC,etc.
  • +1 (1 vot)    
    Este cel mai bun lucru care se va intampla, (Sâmbătă, 12 mai 2012, 23:16)

    Alex55 [anonim]

    Alegeti 'dragi' partide oameni de valoare si alegatorii vor merge si ii vor vota!
    Daca veti mai pune jigodii si corupti (si plagiatori) cum ati pus pana acum, veti plange ca nu v-a intrat nimeni in parlament, dar va fii vina voastra si nu a sistemului de vot. V-ati intrebat vreodata care a fost cuaza absenteismului la vot de pana acum? V-o spun eu : ATI PUS NUMAI JIGODII PE LISTE si asta ati facut-o toti.
  • +1 (5 voturi)    
    Da,daaaaa! (Duminică, 13 mai 2012, 0:55)

    traian [anonim]

    Pai draga Hunor Kelemen bacs,ata la ea e ideea! daca se dezechilibreaza o sa cada ce nu e bun sau ce nu se mai poarta! Adica,de exemplu la tine,uniunea voastra care cam ca partid la el merge si nu frumos acuma la Europa sa ne rada la noi ca facem politica pe criterii etnice!No bine!
  • -1 (1 vot)    
    UDMR NU ESTE INREGISTRAT LEGAL CA PARTID !! (Duminică, 13 mai 2012, 9:32)

    LEC [anonim]

    Doar cativa dintre cei care uu intervenit mai sus
    au mentionat cate ceva in acest sens.

    UDMR este un ONG; va vine sa credeti ?
    Mai sunt cam 14000 de asemenea organizatii inregistrate legal in Romania.

    Dar UDMR primeste de la buget, multi bani , pentru propasirea minoritatii maghiare .

    Deci statul roman finanteaza un ONG care
    actioneaza pentru fracturarea statului unitar.

    Asa ca , o scuturartura majora , ar scoate acest ONG din sfera politicii si credem ca definitiv
  • 0 (0 voturi)    
    UDMR (Duminică, 13 mai 2012, 11:01)

    costel [anonim]

    UDMR s-a opus la toate legile care urmareau modernizarea Romaniei.Acum este prea tirziu sa le para rau.Cu PDL se putea discuta,dar cu USL se poate discuta numai daca mergi cu ei la furat.
  • +1 (1 vot)    
    mda (Duminică, 13 mai 2012, 13:43)

    unguru [anonim]

    Cred si eu UDMR-ul nu ar mai exista, nu ati mai intra in PARLAMENT cu 10 voturi de pe locul 3, cred si eu ca sunteti fustratii.
  • 0 (2 voturi)    
    PUSCARIA! (Duminică, 13 mai 2012, 13:47)

    gixx [anonim]

    in loc sa dea declaratii la presa, mai bine ar fi chemati de organele competete.. sper ca urmatoarea declaratie sa fie la DNA!
  • -1 (1 vot)    
    de la un simpatizant pdl (Duminică, 13 mai 2012, 15:45)

    Dan [anonim]

    Vom scapa de santajistul numarul 1 din parlament, adik UDMR. Bravo USL pentru acest proiect!
  • -1 (1 vot)    
    UDMR in opozitie! (Duminică, 13 mai 2012, 17:49)

    cetateanu turmentat [anonim]

    Pentru prima data UDMR , nu face parte din guvern ! Felicitari USL !
  • 0 (0 voturi)    
    ... (Duminică, 13 mai 2012, 22:05)

    gigiduru88 [utilizator]

    udmr nu are ce cauta in parlament mai bine ppdd si partidul lui gigi becali ... noi nu avem in parlamentul de la budapesta nici ei sa nu mai existe la noi !!!!
  • 0 (0 voturi)    
    UDMR trebuie sa se abtina (Duminică, 13 mai 2012, 22:46)

    MARSE [anonim]

    Atitudinea USL nu e anti-maghiara si anti-UDMR. USL are aceasta atitudine deoarece conducerea UDEMERISTII au fost complicii lui Boc. Din pacate ei inteleg ca trebuie sa se reformeze si sa schimbe oamenii de la conducerea acestui partid.
  • 0 (0 voturi)    
    Fals!!! (Luni, 14 mai 2012, 0:17)

    bogdan [anonim]

    UDMR-ul stie ca nu are cum sa castige in multe judete si este posibil sa nu intre in parlament.Sunt disperati si faptul ca se introduce uninominalul pur,ii face sa transpire.Sunt de acord cu acest lucru,iar faptul ca omul isi alege direct reprezentantul este perfect democratic.
  • 0 (0 voturi)    
    UDMR: Schimbarea sistemului electoral (Luni, 14 mai 2012, 1:11)

    danny [anonim]

    Eu ma intreb ce facea UDMR acum 1 an cand toata TARA (inclusiv ROMANII de etnie MAGHIARA) asteptau cu sufetul la grura sa treca UDMR-ul in opozitie sa rastoarne guvernul de papa lapte al lui BOC si de unde. Ei dupa fiecare clatinare a guvernului prin motiune de cenzura mai negociau primirea de scaune prin ministere si agentii ale statului. si ACUM??? Doare nene plecarea de la ciolan...pai stati si voi 4-8 ani in opozitie si dupa aia sa mai veniti la discutie...BAFTA frate mag(i)ar.
  • 0 (0 voturi)    
    Cristinel (Luni, 14 mai 2012, 10:22)

    Cristian [anonim]

    Nu ma prea pricep la politica, dar un lucru e sigur.Daca cineva din UDMR spune de un lucru ca nu este bun, acela este sigur benefic poporului roman.Hai ROMANIA!!!
  • 0 (0 voturi)    
    !!! (Luni, 14 mai 2012, 10:53)

    ioniioni43 [utilizator]

    Acesti oameni vor trebuii sa raspunda in fata legii pentru faptele comise, nu se poate trece cu vederea asemenea fapte.
  • 0 (0 voturi)    
    astept cu nerabdare!!!! (Luni, 14 mai 2012, 13:30)

    catalina [anonim]

    abia astept sa se produca acest "dezechilibru" dupa cum il numesc ei. Este cazul ca dupa 22 de ani Romania sa aiba un Parlament reprezentat si format in totalitate de catre romani, restul nu au ce cauta. Suntem in Romania si daca nu le convine, sa se intoarca la origini, altfel sa se ridice cu pretentii in momentul in care invata sa vorbeasca dulcea limba romaneasca.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by