"Legile educatiei" au devenit motiv de dezbinare politica. Sunt folosite pe post de maciuca. Beneficiarii viitoarelor legi nu au nicio importanta in respectiva lupta, nimanui nu-i pasa de copii. Acestia, ca si parintii lor, sunt cantitati neglijabile.

Daca varianta Andronescu este un monument de inadecvare la realitate, o ideologie comunistoida pusa in fapt, varianta Miclea incearca sa copieze sisteme de invatamant occidentale care au functionat sau functioneaza.

Ambele sunt tributare unei viziuni depasite de realitate, o viziune de secol XX. Viteza de raspandire a Internetului o sa asigure oricarui copil accesul la o cantitate fenomenala de informatie. Daca pana in secolul XX problema esentiala era accesul la informatie si de aici necesitatea memorarii acesteia in acest moment problema este gasirea si selectarea surselor de informatie.

Daca vrem sa revolutionam sistemul educational din Romania, intr-o prima faza ar fi necesara o selectie a surselor, o baza de date pe fiecare domeniu in care copiii sa gaseasca informatie validata, fara conotatii ideologice, cu legaturi la surse cu un nivel si mai inalt de specializare.

Construirea unei enciclopedii scolare in care sa existe lectii elaborate de diferiti profesori astfel incat esenta lectiei sa ramana aceeasi dar elevul sa gaseasca varianta pe care o intelege cel mai bine ar conduce la posibilitatea adaptarii continutului la elev nu a elevului la continut.

Calitatea profesorilor ar fi masurabila prin numarul de lectii propuse si prin notele pe care elevii, din toata tara, le-ar da fiecarei lectii. Examenele ar trebui sa verifice cele cateva lucruri esentiale, absolut necesare pentru intelegerea fenomenului si nu memorarea datelor fara intelegerea acestora. S-ar elimina fenomenul de analfabetism functional (copilul stie sa citeasca dar nu intelege ce citeste) la care suntem campioni.

Invatarea o sa se transforme, indiferent de legile romanesti, dintr-un proces de memorare intr-un proces de cercetare. Sunt necesare liste de termeni specifici pentru fiecare domeniu, legaturile intre termeni, dezambiguizarea termenilor (separarea sensurilor), definitii si articole explicative. Web 2.0 nu inseamna retele de socializare ci o structura a informatiei.

Citeste restul materialului si comenteaza pe Romania Obiectiva.