Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor (World Consumer Rights Day) este sărbătorită în fiecare an la 15 martie. Această dată reprezintă un moment simbolic pentru ca asociațiile de consumatori, autoritățile și organismele cu atribuții în domeniul protecției consumatorilor să se reunească și să celebreze câștigurile trecute, în timp ce urmăresc atingerea obiectivelor viitoare.

Cumparaturi in supermarketFoto: Radub85 / Dreamstime.com

Cu această ocazie sunt organizate diverse acțiuni pentru creșterea gradului de conștientizare la nivel global și național a importanței drepturilor consumatorilor și a modalităților prin care acestea se realizează. În fiecare an se organizează diverse reuniuni, mese rotunde și conferințe cu scopul de a informa publicul cu privire la drepturile consumatorilor, pentru a informa și instrui cum să ne protejăm împotriva practicilor abuzive, a discriminării și chiar a modalităților de exploatare a consumatorilor vulnerabili.

De-a lungul timpului organizațiile de profil abordează la întâlnirile lor teme de actualitate, iar printre acestea, în ultimii ani s-au aflat, de exemplu, consumul durabil la nivel global, gestionarea deșeurilor din plastic, realizarea unor piețe digitale corecte și a unor produse inteligente de încredere, corectitudinea în finanțele digitale sau responsabilitatea și corectitudinea în utilizarea inteligenței artificiale.

O privire în trecut

Pe 15 martie 1962, președintele John F. Kennedy a susținut un discurs în fața Congresului Statelor Unite în care a enumerat patru drepturi de bază ale consumatorilor, statuate ulterior în Declarația drepturilor consumatorilor. Mai târziu, în 1985, Organizația Națiunilor Unite prin Ghidul ONU pentru Protecția Consumatorului le-a extins la opt drepturi.

Orientările au fost adoptate pentru prima dată de Adunarea Generală prin rezoluția 39/248 din 16 aprilie 1985 , extinsă ulterior de Consiliul Economic și Social prin rezoluția E/1999/INF/2/Add.2 din 26 iulie 1999 și revizuite recent de către Adunacrea Generală a Consiliului Economic și Social în rezoluția 70/186 din 22 decembrie 2015. Apoi, ziua de 15 martie a început să fie recunoscută drept Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorului.

Cele patru drepturi pentru consumatori statuate inițial au fost:

  • dreptul la siguranță, prin care se asigură protecția consumatorilor împotriva produselor și serviciilor periculoase;
  • dreptul de a fi informați: consumatorii au dreptul la informații clare și veridice despre produse, inclusiv ingrediente, prețuri, garanții și riscuri potențiale. Aceasta dă dreptul la combaterea publicității înșelătoare și a practicilor înșelătoare;
  • dreptul de a alege: o piață competitivă cu opțiuni diverse dă consumatorilor posibilitatea să aleagă și să ia decizii informate. Acest drept protejează împotriva practicilor comerciale neloiale, abuzive, anticoncurențiale care limitează alegerile;
  • dreptul de a fi auziți: consumatorii au dreptul de a-și exprima îngrijorările, de a face plângere și de a obține o rezolvare echitabilă a reclamațiilor.

Extinderea drepturilor de bază din 1985, aprobată de Organizația Națiunilor Unite prin Ghidul Națiunilor Unite pentru Protecția Consumatorului a mai inclus și:

  • dreptul la satisfacerea nevoilor de bază, care cere ca oamenii să aibă acces la bunuri și servicii de bază, esențiale: hrană adecvată, îmbrăcăminte, adăpost, îngrijire medicală, educație, utilități publice, apă de calitate etc.
  • dreptul la despăgubiri, prin care consumatorii să primească o soluționare echitabilă a pretențiilor în caz de prejudiciere a intereselor lor sau a stării lor de sănătate, inclusiv despăgubiri pentru declarații greșite privind bunurile și serviciile, bunuri neconforme sau servicii nesatisfăcătoare.
  • dreptul la educația consumatorului, care prevede că aceștia ar trebui să poată dobândi cunoștințele și abilitățile necesare pentru a face alegeri în cunoștință de cauză cu privire la bunuri și servicii, fiind conștienți și responsabilitățile de bază ce le revin și cum să acționeze în conformitate cu acestea;
  • dreptul la un mediu sănătos, de a trăi și de a lucra într-un spațiu de lucru sau acasă care nu amenință bunăstarea generațiilor prezente și viitoare.

În Uniunea Europeană, în momentul de față, consumatorilor le sunt garantate o serie de drepturi care sunt recunoscute în mod uniform, în toate statele membre, atât în interiorul acestora, cât și pentru bunurile și serviciile obținute prin relații transfrontaliere.

Aceste drepturi sunt: informații clare despre produse, informațiile precise privind prețurile practicate de comercianți, vânzări în mediul online cu condiții transparente, protecția datelor cu caracter personal, accesul la conținutul online din țara de origine, atunci când se află în străinătate.

De asemenea, consumatorii din Uniunea Europeană beneficiază de:

- dreptul de a returna orice achiziție făcută în mediul online în termen de 14 zile;

- dreptul la repararea sau de înlocuire a produselor defecte;

- dreptul de a fi protejați împotriva produselor periculoase;

- garanție de minim 2 ani pentru produsele achiziționate;

- protecția împotriva practicilor comerciale neloiale;

- protecție împotriva tehnicilor de vânzare agresive;

- instrucțiuni clare despre cum să instaleze conținutul digital;

- accesul la mecanisme alternative de soluționare a litigiilor.

De câte ori este sărbătorită această zi, organizațiile de profil din întreaga lume se întâlnesc în cadrul diverselor manifestări, unite printr-un obiectiv comun, de a evoca rezultatele obținute de-a lungul timpului în promovarea și protecția drepturilor consumatorilor – unele dintre ele câștigate cu greu – și de a stabili obiective comune și prioritățile în jurul politicilor centrate pe consumatori.

Fie că se adresează simplilor consumatori, micilor antreprenori sau marilor companii, această zi este pentru toată lumea: este o șansă pentru oamenii din întreaga lume să învețe despre drepturile lor atunci când cumpără bunuri și servicii. Este o ocazie specială de adunare a tuturor părților interesate pentru a promova drepturile și viziunile consumatorilor pentru o piață justă.

N.Red: Calu Monica este jurist specializat în Dreptul consumatorilor, cu o experiență de mai mult de un deceniu în acest domeniu. Este specializată în protecția drepturilor consumatorilor de servicii financiare, iar domeniile sale de expertiză includ contractele bancare, contractele de asigurări, reglementarea drepturilor consumatorilor de servicii financiare în legislația internă și a Uniunii Europene. Deține, de asemenea, o licență în economie. Este fondatoare și președinte a Asociației Consumers United/Consumatorii Uniți și membră în Banking Stakeholders Group (BSG) la Autoritatea Bancară Europeană (EBA) și în Insurance and Reinsurance Stakeholders Group (IRSG) la Autoritatea Europeană de Asigurări și Pensii Ocupaționale (EIOPA), reprezentând consumatorii. Este membru independent în ONG-ul internațional Finance Watch.

Sursa: Radub85 / Dreamstime.com