Jocul cu parchete si servicii. Cateva precizari si o reparatie

de Dan Tapalaga     HotNews.ro
Vineri, 5 octombrie 2012, 20:28 Actualitate | Opinii


Dan Tapalaga
Foto: Hotnews
Din capul locului, admit ca am comis o nedreptate punand la indoiala buna credinta a fostului procuror general, Laura Codruta Kovesi. La emisiunea Ultimul Cuvant din 3 octombrie, am ridicat semne de intrebare in legatura cu faptul ca doamna Kovesi a acceptat postul de Inalt Reprezentant al Guvernului Romaniei pe langa Comisia Europeana. In paralel, fostul procuror general isi depusese candidatura la sefia Departamentului National Anticoruptie. Parea un fel de joc la doua capete. Parea ca guvernul Ponta i-a facut oferta neasteptata de a pleca la Bruxelles pe un post-sinecura tocmai pentru a o determina sa renunte la candidatura DNA.

Ministerul Justitiei a anuntat astazi, 5 octombrie, lista finala a procurorilor inscrisi la concursul pentru sefia DNA si a Parchetului General. Laura Codruta Kovesi figureaza mai departe pe lista candidatilor la sefia DNA. Asta arata, cel putin in acest moment, ca nu a jucat la doua capete si ca isi doreste cu adevarat sa ramana in sistem, dupa niste ani complicati petrecuti la sefia Parchetului General. Doamna Kovesi si-a incheiat mandatul in mod cat se poate de onorabil,  pe data de 2 octombrie. Ramane de vazut daca doamnei Kovesi, dupa detasarea la MAE, o sa-i mai si semneze efectiv cineva vreun ordin de numire in functia de Inalt reprezentant al Guvernului la Bruxelles si daca n-a fost o simpla momeala de a o determina sa renunte la DNA. 

Acum, Mona Pivniceru se afla in si mai mare incurcatura. In data de 2 octombrie, Ministerul Justitiei justificase in felul urmator detasarea procurorului Kovesi la Ministerul de Externe pentru a reprezenta Guvernul Ponta la Bruxelles: "nominalizarea doamnei procuror Laura Codruţa Kovesi s-a bazat pe experienţa şi calităţile profesionale care o recomandă pe deplin pentru ocuparea unui astfel de post." Acum, daca experienta si calitatile doamnei Kovesi o recomanda pe deplin pentru un post la Bruxelles, de ce n-ar fi buna la sefia DNA? Cum ar putea justifica ministerul justitiei un eventual refuz de a o propune CSM-ului pentru a-i lua locul lui Daniel Morar?

Sigur ca Guvernul Ponta isi doreste sa scape de procurori independenti, de personaje fara butoane politice. Foarte probabil ca n-o va propune nimeni pe Kovesi la sefia DNA. Insa fostul procuror general, acccepand sa candideze la DNA, a ridicat un standard. Poate ca l-a pus in dificultate pe Daniel Morar, care a refuzat sa candideze cu argumentul ca procedura nu e transparenta, legitimand astfel tocmai procedura anuntata de MJ, dar a reusit sa-i complice teribil viata ministrului justitiei. Cum va justifica Mona Pivniceru un eventual refuz de a o propune la DNA dupa ce a laudat-o prin gura ministerului pe care-l conduce?

Liderii USL si-ar dori repede noi sefi din randul procurorilor maleabili. Din detentie, Adrian Nastase se intreaba, pe blog, daca "USL se pregateste sa piarda alegerile parlamentare", sugerand ca e nevoie de indepartarea rapida a lui Morar si Kovesi de la varful sistemului si aducerea unor procurori noi.

Veti intreba, poate, la fel cum m-am intrebat la randul meu tot public in emisiunea de la postul B1TV, de ce a acceptat atunci doamna Kovesi oferta Guvernului Ponta de a fi detasata la Bruxelles? Liderii USL au acuzat-o ca face dosare politice ca in anii 50, ca este "procurorul lui Basescu" si ca raspunde la comenzi. Cum sa accepti o numire din partea unui Guvern care a sters cu tine pe jos? De ce ti-ai calca pe mandrie dupa o cariera fara pata?

Adevarul e ca nu prea ai multe optiuni. Dupa ce ai condus ani de zile Parchetul General, dupa ce sub sefia ta au fost anchetati si trimisi in judecata moguli grei ca Sorin Ovidiu Vantu, dupa ce ti-ai facut inamici de calibru cam peste tot, nu te poti intoarce procuror simplu la Sibiu. Realist vorbind, asta nu este posibil. Acesti oameni au nevoie inca de protectia statului, atat cat statul poate sa-i ofere.

USL pare sa fi inteles ca preluarea controlului asupra parchetelor este dificil de realizat. In tot cazul, procedura va lua timp astfel ca numirea noilor sefi la Parchetul General si DNA are toate sansele sa se produca dupa alegerile parlamentare din decembrie. Prin urmare, USL pare sa fi schimbat tactica. Premierul Victor Ponta pune acum in discutie controlul asupra serviciilor de informatii, legea de functionare si, implicit, cine numeste sefii SRI si SIE. Antena 3 a declansat in paralel o stranie campania impotriva serviciilor de informatii. Nu cred ca e o intamplare. In prezent, sefii serviciilor sunt numiti de presedintele Traian Basescu. Controlul parlamentar se realizeaza mai mult formal, rapoartele de activitate din ultimii ani nefiind macar discutate.

Or, prin punerea in discutie a activitatii serviciilor de informatii fix cu doua luni inainte de alegeri, liderii USL spera probabil sa inhibe functionarea lor. Fara informatiile de la SRI, Parchetul General si Departamentul National Anticoruptie pot fi conduse inca doua decenii de Daniel Morar sau Laura Codrota Kovesi. Nu are importanta. Asa cum spunea un liberal, ca sai ai toata puterea, trebuie sa ai "curentul" si "motorul". Curentul ar fi serviciile de informatii, motorul justitia. Daca nu e alimentat la curent, motorul nu merge. Cred ca USL incearca, daca nu sa taie curentul inainte de alegeri, macar sa produca niste scurtcircuite menite sa blocheze functionarea motorului.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















9304 vizualizari

  • -7 (19 voturi)    
    Legat de Arhiepiscopie... (Vineri, 5 octombrie 2012, 20:40)

    Geos Costan [utilizator]

    D-le Tăpălagă, în caz că va fi numită la DNA dna Kovesi, ce poziţie va lua faţă de ce s-a întâmplat în cazul de la Sibiu, cu Arhiepiscopia Ortodoxă?
    • +17 (19 voturi)    
      Ce intrebare e asta??? (Vineri, 5 octombrie 2012, 20:50)

      LiviuX [utilizator] i-a raspuns lui Geos Costan

      De unde sa stie dl. Tapalaga ce pozitie va lua in acea privinta? La ora actuala nici macar ea nu poate spune mare lucru, pantru ca nu mai e procuror general si nu mai are acces la toate documentele necesare.
  • +12 (18 voturi)    
    Nu sunt asa subtili Dane! (Vineri, 5 octombrie 2012, 20:44)

    Rasmus [utilizator]

    Mi se pare ca ii supra-estimezi pe cei din USL.
    sa taie curentul este o chestie subtila si un os si mai tare decat parchetele pentru ca serviciile stiu multe si nu e bine sa scape in presa una-alta, mai ales cand vin alegerile si oricum ai luat-o la vale in sondaje.
    Pur si simplu cred ca e tot lupta cu Base, i-a luat ICR si acum ar vrea sa ii ia si serviciile si mai stiu eu ce(cand era primar mi-aduc aminte ca mutasera semaforizarea orasului la Van Ghelie)
    pentru justitie ei actioneaza tot in cizme: Ponta tocmai a spus ca ar dori ca CSM-ul sa fie sub control parlamentar! Ramai fara aer, idiotul asta nu a auzit sau nu a inteles ce inseamna separatia puterilor in stat!
  • +12 (18 voturi)    
    De ce Kovesi si nu Morar?! (Vineri, 5 octombrie 2012, 20:59)

    corvus coraX [utilizator]

    Dane, poate ar fi trebuit reluată în rezumat care este procedura de numire a șefilor Parchetului și DNA. Adică, mai bine zis, care este "traseul". Decizia finală aparține președinției (cel puțin așa știu eu). Tocmai de aceea miza a fost eliminarea președintelui, procurorii "favoriți" ar fi trecut foarte ușor. Chiar dacă avizul CSM este doar facultativ, el există.

    Eu mărturisesc că de la început am văzut această "mișcare" nu ca un joc la două capete ci ca pe o momeală întinsă MJ din care au mușcat vârtos. Am rămas și eu suprins de poziția ta de la B1, e drept că aveai multe motive să ridici semne de întrebare. Cu această mișcare CK a împușcat un iepure și jumătate (dacă nu chiar doi). I-a determinat pe Pivniceriu și Corlățean să recunoască oficial că merită să dețină acel post la Brussel. Pac! Ei bine, după cei doi s-au aruncat cu capul înainte frecându-și palmele că scapă de CK (da, merită, e grozavă, este omul potrivit acolo, bla-bla), acum nu o pot da la întors la canditura ei la DNA... Pac-pac!
  • -11 (25 voturi)    
    The Justice League (Vineri, 5 octombrie 2012, 21:09)

    sentenced [utilizator]

    Justitia in Romania este independenta cu basescu presedinte.
    Asta daca definim justitia independenta ca fiind justitia care depinde de basescu.
    Ohhh... za nonsens.
    • 0 (4 voturi)    
      Ai dreptate (Sâmbătă, 6 octombrie 2012, 14:49)

      ty [utilizator] i-a raspuns lui sentenced

      Justitia in Romania este independenta cu Basescu presedinte.
      Ponta cica vrea sa o verifice . . . financiar.
  • -13 (25 voturi)    
    Vai, vai, vai ... (Vineri, 5 octombrie 2012, 21:09)

    Gigi Kent [utilizator]

    ... dle Tapalaga cum sa ridicati semne de intrebare la adresa domnitei Kovesi? Pai se poate asa ceva?

    Si cum sa scrieti dvs un articol pe acest subiect si sa-l amintiti doar in treacat pe dl Morar, fara sa faceti o trecere ampla in revista a meritelor acestuia? Pai se poate asa ceva?

    Stiti cum va justifica Ministrul Justitie decizia de a nu o propune pe competenta domnita Kovesi la conducerea DNA? Cu usurinta.
    • +11 (21 voturi)    
      cu usurinta (Vineri, 5 octombrie 2012, 22:52)

      nash pandelica [utilizator] i-a raspuns lui Gigi Kent

      ca dara asa trec ei si peste guvernare.

      vorba lui turcescu, se mai guverneaza in tzara asta ?
      dottore, mai guvernezi ceva >?!

      de unde atat bun simtz sa se impiedice ei de aspecte, etice, morale, de proceduri.
      astfel stand lucrurile, de acord ca vor trece cu usurinta peste tot.
      chiar si peste rusine si promisiuni la bruksal.
  • -5 (13 voturi)    
    concurenta la macovei (Vineri, 5 octombrie 2012, 21:19)

    Gustav666 [utilizator]

    Domnul Tapalaga s-a dedat in cuprinsul articolului unor judecati care, din pacate, nu sunt la nivelul pe care-l practica de obicei. Dorinta de partizanat kovesian pe care trebuia sa-l afiseze cat mai urgent, data fiind evolutia galopanta a situatiei numirilor, i-a dat peste cap discursul retrogradand-ul la categoria grupa mijlocie gradinita.
    Pentru orice privitor cat de cat documentat reiese limpede ca doamnei Kovesi ii pica foarte bine numirea la Comisia Europeana. Faptul ca s-a inscris pe lista pentru DNA este doar o figura la "impuse" pentru a-si multumi fostii papusari Basescu si Macovei. Doamna Kovesi stie foarte bine ca nu va avea o viata usoara la DNA acum, cand Basescu a inceput sa o ia la vale. Si mai are o cariera inainte ca e inca tinerica...
    Este deci de inteles optiunea pentru postul de la CE in conditiile in care are certe perspective de avansare in cadrul organismelor europene. Spre nemultumirea unei doamne cu breton care se vede dintr-o data cu o concurenta redutabila pe sectorul justitiei. Mai ales ca a iesit cam sifonata in ultima vreme prin interventiile sale.
    • -1 (3 voturi)    
      Ma indoiesc ca cineva (Sâmbătă, 6 octombrie 2012, 14:59)

      ty [utilizator] i-a raspuns lui Gustav666

      poate avea incredere intr-o oferta politica, de servici in acest caz, din partea USL.
      In cea ce o priveste pe d-na Macovei, dupa cum stii, a castigat premiul The Parliament Magazine la categoria Justitie si Libertati civile pentru activitatea desfasurata in Parlamentul European si pentru initiativele si realizarile in domeniul luptei impotriva coruptiei si pentru respectarea drepturilor civile atat in Parlamentul European, cat si in Romania.
  • +15 (23 voturi)    
    ? (Vineri, 5 octombrie 2012, 21:35)

    cotora [utilizator]

    am citit lista candidatilor si biografia acestora, din cei 11, 9 sunt dubiosi, nu stiu cati sunt "propusi" de usl ?, oricum cu usl la putere, nu vad o justitie indepedenta !
  • -10 (22 voturi)    
    D-le Tapalaga, gresesti ! (Vineri, 5 octombrie 2012, 21:36)

    marchi [utilizator]

    Atat d-na Kovesi, cat si d-l Morar au facut in mandatul lor cat au putut, dar prea putin fata decat trebuia. Romania este perceputa in UE ca a doua tara ca si coruptie. Situatia se datoreaza in principal clasei politice si justitiei. Romania are tot mai mult aspectul unei tari in deriva.De ce sa nu fie adusi in functiile de pocuror general si sef al DNA oameni noi ? Nu spun ca d-na Kovesi sau d-l Morar ar fi nepotriviti, dar am vazut ce au facut, de ce sa nu incercam si alte nume? Se teme cineva ca in magistratura romana nu mai sunt si alti oameni, cel putin tot atat de competenti, ca sus numitii ? Nu mai incercati sa fiti avocatul taraganarii mediocritatii.
    • +12 (22 voturi)    
      alte nume sa incercam (Vineri, 5 octombrie 2012, 22:59)

      nash pandelica [utilizator] i-a raspuns lui marchi

      ca la justitie ?!
      pizniceru suna bine ?
  • +13 (21 voturi)    
    Sah la democratie (Vineri, 5 octombrie 2012, 21:44)

    Joan [utilizator]

    din pacate la noi justitia independenta mai atarna de un fir de ata si ala macinat destul. nu va fi dna Kovesi noul sef DNA pt ca ar fi contra naturii PSD. Partidul neocomunist are mijloace specifice de rezolvare a problemelor de interes. DNA daca nu poate fi destructurat va fi largit desigur cu procurori din toate taberele. Alfel spus ca si Comisia de Etica Academica , ori il desfiinteaza, ori il largeste pana cand oamenii integri devin minoritari. Traiasca PSD, Romania "curata" !
  • -12 (20 voturi)    
    plagiat (Vineri, 5 octombrie 2012, 22:16)

    Tapirul [utilizator]

    să nu uităm, totuși, că și doamna Kovesi este acuzată de un plagiat de care nu s-a absovit convingător, încă.
    nu cred că s-au terminat procurorii buni cu doamna kovesi
    • +4 (12 voturi)    
      prim ministrii buni (Vineri, 5 octombrie 2012, 23:00)

      nash pandelica [utilizator] i-a raspuns lui Tapirul

      se pare ca s'au cam terminat.
      odata cu plecarea lui boc...

      plagiat, convingator, absolvit, comisia de etica...
    • +10 (14 voturi)    
      rock (Sâmbătă, 6 octombrie 2012, 0:07)

      TLiviu [utilizator] i-a raspuns lui Tapirul

      da a fost acuzata ca a plagit pe unul care de fapt o plagiase pe ea - e una dintre cele mai ciudate acuzatzii -pana si acea comisie care la absolvit pe Ponta de plagiat a absolvit o si pe dna K.
    • +4 (6 voturi)    
      Nu ai aflat nici pina azi? (Sâmbătă, 6 octombrie 2012, 15:02)

      ty [utilizator] i-a raspuns lui Tapirul

      Comisia Tehnica a Consiliului National de Etica: Kovesi nu a plagiat in lucrarea de doctorat
  • +10 (12 voturi)    
    protectie (Vineri, 5 octombrie 2012, 22:48)

    Fanfan la tulipe [utilizator]

    Sa inteleg ca un simplu procuror de la Sibiu nu beneficiaz de protectie din partea statului??? Legea confera aceasta protectie procurorului ca reprezentant al autoritatii statului, indiferent de functia pe care o ocupa...In rest ce sa spun, multi neaveniti pe lista aceea, gen Voinea, Sima, Mota, nu stiu cum au tupeul sa se inscrie...
  • +2 (10 voturi)    
    Decepționați (Sâmbătă, 6 octombrie 2012, 1:09)

    VI10 [utilizator]

    Dacă și cu parcă se plimbau în parcă... Prea multe greșeli, prea multe tatonări. Luați mai bine ca model pe Turturică, editorialul din RL de azi dă clasă în presa românească prin onestitate și autenticitate.
  • -7 (9 voturi)    
    MAI BINE LA SIBIU (Sâmbătă, 6 octombrie 2012, 10:14)

    dincannes [utilizator]

    Domnule Tapalagà, doamna Kovesi si-a incheiat mandatul, suntem de acord, e foarte bine. In mod cat se poate de onorabil, e pàrerea unora.
    Liderii USL au acuzat-o ca face dosare politice ca in anii 50, ca este "procurorul lui Basescu" si ca raspunde la comenzi. Adicà nu tocmai, mandat onorabil.
    Nu vàd de ce nu „te poti intoarce procuror simplu la Sibiu”, mai ales cà, spuneti dumneavoastrà, e un procuror independent!
    • +1 (5 voturi)    
      Laura-Codruta Kovesi (Sâmbătă, 6 octombrie 2012, 15:10)

      ty [utilizator] i-a raspuns lui dincannes

      "In semn de inalta apreciere pentru activitatea desfasurata timp de 6 ani la conducerea Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie si pentru meritele deosebite in indeplinirea actului de justitie in Romania, domnul presedinte Traian Basescu confera Ordinul National "Steaua Romaniei" - in grad de Cavaler doamnei Laura-Codruta Kovesi, procurorul-general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie", se arata intr-un comunicat al Administratiei Prezidentiale.
      • -2 (2 voturi)    
        PE TIMP DE PACE (Sâmbătă, 6 octombrie 2012, 19:53)

        dincannes [utilizator] i-a raspuns lui ty

        Domnul Basescu a fàcut si foarte multi generali si colonei.


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by