Europarlamentarul USR PLUS Dragoș Pîslaru spune că problema gunoaielor de la Sectorul 1 trebuie să ajungă pe agenda UE, fiind vorba de un serviciu economic de interes general, reglementat la nivel comunitar. În acest sens, eurodeputatul anunță că a inițiat o interpelare către Comisia Europeană „pentru a afla dacă practicile firmei de salubritate au fost conforme principiilor de piață internă aflate în vigoare la nivel european de zeci de ani”.

Dragoș PîslaruFoto: dragospislaru.eu

Pîslaru consideră că „un parteneriat local-european pentru ieșirea din impas este necesar, urgent și realizabil: anumite erori și probleme naționale sau locale care afectează direct cetățenii trebuie semnalate la nivel european, întrucât este dreptul nostru, al cetățenilor, să primim aceste servicii fără întrerupere, la o calitate bună, mai ales că suntem contributori direcți pentru ele”.

Din acest motiv - spune eurodeputatul Dragoș Pîslaru - „am inițiat o interpelare a Comisiei Europene referitor la situația urât mirositoare a Sectorului 1 din București pentru a afla dacă practicile firmei de salubritate au fost conforme principiilor de piață internă aflate în vigoare la nivel european de zeci de ani de zile și dacă refuzul repetat al Romprest de a ridica gunoiul timp de o lună nu a pus în pericol, în mod voit, sănătatea locuitorilor Sectorului 1 și a întreg municipiului București, în special în timpul unei pandemii severe cu consecințe sociale și economice extrem de grave”.

Ce mai atrage atenția eurparlamentarul Dragoș Pîslaru cu privire la situația gunoiului din Sectorul 1, potrivit unui comunicat de presă difuzat sâmbătă:

„Fiecare persoană din Uniunea Europeană produce, în medie, aproape o jumătate de tonă de deșeuri pe an. Lesne de înțeles că, necolectate și netratate, ele vor polua apa, aerul, solul și vor crește riscul de îmbolnăvire pentru persoanele din comunitate. Riscul nu este doar al comunității, deoarece tonele de deșeuri pot modifica mediul și starea de sănătate dincolo de aria de răspundere a autorităților locale. Din acest motiv, gestionarea deșeurilor este un serviciu adus cetățeanului pentru bunăstarea, sănătatea și traiul său de zi cu zi.

Serviciul de salubritate este un serviciu care la nivel european se numește serviciu economic de interes general (SEIG), așa cum sunt cele de energie, telecomunicații, transport, servicii poștale sau cele de canalizare. În general, statele membre sunt responsabile de definirea a ceea ce consideră drept servicii de interes economic general. Dar aceste servicii se supun, ca toți actorii economici de altfel, regulilor concurenței pieței europene, așa cum bine spune Tratatul de la Lisabona. Datorită acestui fapt, anumite erori și probleme naționale sau locale care afectează direct cetățenii trebuie semnalate la nivel european, întrucât este dreptul cetățenilor să primească aceste servicii fără întrerupere, la o calitate bună, mai ales că sunt contributori direcți pentru ele.

Din acest motiv, am inițiat o interpelare Comisiei Europene referitor la situația urât mirositoare a Sectorului 1 din București pentru a afla dacă practicile firmei de salubritate au fost conforme principiilor de piață internă aflate în vigoare la nivel european de zeci de ani de zile și dacă refuzul repetat al Romprest de a ridica gunoiul timp de o lună nu a pus în pericol, în mod voit, sănătatea locuitorilor Sectorului 1 și a întreg municipiului București, în special în timpul unei pandemii severe cu consecințe sociale și economice extrem de grave. [...]

La nivel european, pe perioada pandemiei, Comisia a propus o serie de măsuri concrete prin care operatorii de servicii de salubritate să fie capabili să își continue activitatea și să nu pună în pericol sănătatea oamenilor, să nu îi expună la poluarea aerului, apei și solului. Adică exact ceea ce nu a făcut Romprest prin refuzul de a-și îndeplini obligațiile contractuale. Sunt curios de părerea Comisiei Europene în această situație și de cum consideră aceasta că poate fi sancționată compania care în mod intenționat a expus cetățenii, în plină pandemie, la un pericol suplimentar de sănătate.

De asemenea, sper ca autoritățile publice să facă apel la instrumentele de asistență tehnică prevăzute de Comisia Europeană care ne pot ghida în alegerea serviciilor de colectare, gestionarea lor și a achizițiilor publice. Comisia a recomandat această practică încă din 2018, în raportul său privind punerea în aplicare a legislației UE privind deșeurile, iar Instrumentul de Asistență Tehnică pe care l-am negociat la finalul anului 2020 oferă fondurile necesare în acest sens. O interpelare către Comisia Europeană este pe deplin justificată în acest caz și voi depune diligențele necesare. [...]