Se deschide un nou front pentru salvarea planetei: Unii cercetători spun că un câine poluează mai mult ca un SUV și cer trecerea pe o dietă vegetariană sau pe bază de insecte

de R.M.     HotNews.ro
Duminică, 21 martie 2021, 18:01 Actualitate | Mediu

Pisica si caine
Foto: pixabay.com
Ar putea fi simpaticul animal de companie mai nociv pentru climă decât un SUV ? Această teză iconoclastă este pentru moment cel puțin contestată dar, în ciuda a toate, mai mulți cercetători cer iubitorilor de câini să accepte că animalul lor are un impact asupra planetei, relatează AFP.

În 2009, cartea „A venit timpul să mâncăm câinii?" scrisă de Brenda și Robert Vale a provocat furie în rândul iubitorilor de animale de companie. Concluzia cărții: consumul enorm de carne al unui câine de talie medie are un impact asupra planetei de două ori mai mare decât conducerea unui SUV pe 10.000 de km.

Zece ani și mai multe studii mai târziu, cercetătorii nu au ajuns la un acord asupra amprentei de carbon a câinilor și a pisicilor, generată în principal de alimentația lor.

"Nu am nimic împotriva animalelor de companie, fac mult bine oamenilor (...) Dar, pentru ca lucrurile să fie clare, trebuie să avem toate informațiile", explică Gregory Okin, profesor la Universitatea California din Los Angeles.

Într-un studiu publicat în 2017, cercetătorul estima că cei 160 de milioane de câini și pisici din SUA sunt responsabili pentru 25 până la 30% din impactul asupra mediului al consumului de carne din Statele Unite. Adică 64 de milioane de tone de CO2, respectiv condusul a circa 13 milioane de mașini timp de un an.

Calcule bazate pe "numeroase ipoteze inexacte", contestă însă Kelly Swanson, profesor de nutriție a animalelor la universitatea din Illinois. "Majoritatea hranei pentru animale provine din subproduse ale industriei alimentare umane".

Câini mari vs pisici mici

"Astăzi, impactul CO2 al alimentației convenționale industriale pentru animalele de companie este neglijabil", crede și Sébastien Lefebvre, de la școala veterinară VetAgro-Sup din Lyon.

Acest aspect va deveni o problemă doar când omul "va înceta să risipească" mâncarea sau va deveni "complet vegetarian", ironizează el. În așteptare, bucățile de carne care "nu arată bine" sau organele în fața cărora oamenii strâmbă din nas pot fi "valorizate pentru carnivorele domestice".

Gregory Okin nu crede însă că acest argument stă în picioare: "Am călătorit destul prin lume pentru a ști că unele lucruri pe care nu le consum alții le mănâncă cu plăcere".

Între altele, "în anumite țări precum Olanda (...) există carne produsă pentru consumul animalelor", asigură Pr Pim Martens, de la universitatea din Maastricht.

Cu toate acestea, "ca și pentru oameni, amprenta de carbon depinde de locul în care trăiești în lume", explică cercetătorul. Potrivit unui studiu publicat în 2019, un câine de talie medie (10 - 20 kg) emite pe întreaga durată a vieții între 4,2 și 17 tone de CO2 dacă trăiește în Olanda, între 3,7 și 19,1 tone în China și doar 1,5 - 9,9 tone în Japonia.

În teorie, 10 tone de CO2 reprezintă circa două mașini conduse timp de un an, dar cercetătorul refuză orice comparație: "Asta ar însemna că dacă nu ai câine sau pisică poți avea un SUV sau poți conduce în exces mașina? Nu are niciun sens".

Vegetarianism sau insecte

O dată problema pusă, ce soluții pot fi luate în calcul pentru stăpânii îngrijorați de impactul iubitului animal de companie asupra planetei ? Să renunțe la el ? Nu se pune problema, răspund cercetătorii, care fac apel la luarea deciziilor în cunoștință de cauză.

"Nu este negru sau alb. Pisicile și câinii sunt legați de multe lucruri pozitive", precum efectele psihologice benefice, insistă Pim Martens.

Adoptarea unui hamster sau a unei păsări, cum sugerează Gregory Okin ? "Poate că, strict din punctul de vedere al amprentei de carbon, ar trebui să preferăm o șopârlă sau un păianjen" dar "interacțiunea nu este aceeași", glumește Pr Martens, el însuși proprietarul unei pisici.

O soluție, pentru planetă dar și pentru animal, este să nu fie hrănit de manieră excesivă. Există și experți care pledează pentru încorporarea altor surse de proteine în regimul animalelor de companie, precum insectele. Dar și aici opiniile sunt divergente în ceea ce privește impactul asupra mediului al crescătoriilor specifice destinate alimentației animale.

În ceea ce privește transformarea animalului de companie într-un vegetarian, "teoretic nu este imposibil pentru un câine", sub control veterinar, arată Sébastien Lefebvre, care avertizează însă asupra riscului de a-ți ucide pisica, un adevărat carnivor.

Un carnivor cu instinct de vânătoare responsabil de o "catastrofă ecologică", dar de altă natură, avertizează el. "Un masacru în jurul casei tale: păsări, șoareci, șopârle ...".

. (Duminică, 21 martie 2021, 18:13)

AdiSun [utilizator]

Mananca insecte, traieste in capsula. Nu vei detine nimic si vei fi fericit.
      Private jet (Duminică, 21 martie 2021, 18:49)

Trojan.H [utilizator] i-a raspuns lui AdiSun

Ar merita aminitit ca elita financiara care incearca sa ne prosteasca cu timpeniile astea haleste numai momitze de tigru asezonate cu aripioare de rechin la 10.000 m altitudine in avionul privat.
      Taxe (Duminică, 21 martie 2021, 20:15)

Fanel01 [utilizator] i-a raspuns lui AdiSun

Eu sincer m-am saturat sa calc zi de zi in urina si rahat de caine pe trotuar. Detinerea unui caine/pisica este un moft nu necesitate , de aceea acestea ar tr trecute inclusiv la intretinere. Fac mizerie in bloc, consuma curent,apa ,canalizare si tot ceea ce foloseste un om platitor de utilitati.
        Fanel (Duminică, 21 martie 2021, 22:51)

Joro [utilizator] i-a raspuns lui Fanel01

Tu esti doar un taranel care a descoperit orasul si Excelul de putin timp.... Imi pare sincer rau daca ajungi sa ai copii.... care vor consuma si ei ceva mai mult decat un animal de companie, dar iti vor duce si genele mai departe...
        rahatul trqansformat in praf e inhalat (Duminică, 21 martie 2021, 23:21)

Bocu' lu'Ioha [utilizator] i-a raspuns lui Fanel01

faptul ca mai calci uneori in dejectiile cainilor e una.
        dar dejectiile se usuca, se transforma in praf care se ridica si este inhalat.
        sunt studii, cine nu crede, sa caute pe google
          mereu m-am intrebat ce trag psd-istii pe nas (Luni, 22 martie 2021, 9:22)

AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui Bocu' lu'Ioha

.
            nu au bani ca_citu (Luni, 22 martie 2021, 12:48)

Bocu' lu'Ioha [utilizator] i-a raspuns lui AliKimiku

sa traga marfa de calitate
            trageau praful din bucuresti, acu, ca a venit nicusor, nici pe ala, ca nu mai e poluare :))))))
    Se deschide un rahat (Duminică, 21 martie 2021, 18:23)

Luk [utilizator]

O mana de cretini care n-au nimic de facut, asta-i tot. Ratati cu idei despre cum trebuie condusa Planeta si cum ar trebui sa traiasca toti ceilalti.
    Omul are impact devastator asupra planetei (Duminică, 21 martie 2021, 18:26)

VOX. [utilizator]

Dietă vegetariană sau...se ocupa "ei".
    Minunata lume (Duminică, 21 martie 2021, 18:29)

moima [utilizator]

le vom lasa urmasilor nostri!!!

Sincer sa fiu, daca tot visul tau este sa fii influencer, cam asta meriti:)

Imi pare rau ca nu o sa mai fiu prin preajma sa ma sparg de ras.
    O concluzie importanta! (Duminică, 21 martie 2021, 18:36)

newlook [utilizator]

"Cercetătorii par de acord cel puțin asupra unui lucru: un câine mare, care mănâncă mai mult, are o amprentă de carbon mai mare decât o pisică."
    -----------------------------------

Iata o concluzie importanta pentru umanitate. Cine si-ar fi inchipui asta? Banuiesc ca a fost produsa, dupa numeroase studii, de cercetatorii englezi!
    cercetătorul ăla (Duminică, 21 martie 2021, 18:52)

nahir [utilizator]

o fi chinez, că ei au apetență pentru câini, la cină.
    Altfel, încă o idioțenie care înterește ideea dezvoltării idiocrației.
    Sau.... (Duminică, 21 martie 2021, 19:02)

CptPopa [utilizator]

Isi iau politicienii inima in dinti si impun masuri de reducere a poluarii pentru cele 4-5 industrii care produc 80% din poluare la nivel mondial. Stiu ca e greu ca sunt platiti din sutele de miliarde pe care chiar domeniile alea le produc dar poate totusi...

Sau renunta restul de 7 miliarde de oameni la caini si pisici, televizoare in casa, masini personale, carne, distractii inutile etc... care oricum distrag de la munca.
    Hai mai putine comentarii si mai multa munca, banii aia nu se fac singuri.
    De unde suntem condusi?? (Duminică, 21 martie 2021, 19:02)

Vigilentanonstop [utilizator]

Cum si cine stabileste, ca masinile clasice ale secolului 21 sunt poluante? Ce mai reprezinta viata pt ei??
    Eu (Duminică, 21 martie 2021, 19:16)

andrei1232000 [utilizator]

cred ca ar trebui sa dispara oamenii. Animalele nu-si mai fac atatea probleme cu emisiile de CO2.
      Nu ai vazut??! (Duminică, 21 martie 2021, 20:59)

Vigilentanonstop [utilizator] i-a raspuns lui andrei1232000

Cainii de companie sunt mai polanti pt nartura decat oamenii! Nu mai zicem de zoofilii!!
      Urata specie sunt oamenii!!
      e misto sa fii sarcastic pe hotnews (Duminică, 21 martie 2021, 23:23)

Bocu' lu'Ioha [utilizator] i-a raspuns lui andrei1232000

marea majoritate a comentatorilor de aici nici nu se prind ca faci misto de ei :))
    Asteptam cand vor face calculul pt oameni (Duminică, 21 martie 2021, 19:37)

AliKimiku [utilizator]

Daca un caine de medie 18 kile produce atat CO2 oare cat produce un om de 70 de kg?
    :D (Duminică, 21 martie 2021, 19:37)

Nicolae Kidman [utilizator]

Pe zi ce trece, sunt tot mai convins că, dacă nu l-am fi-mpușcat în '89, Nea Nicu ar fi fost astăzi unul dintre liderii respectați, cu "greutate", ai planetei, cu cel puțin un Nobel la activ.
    Nu mai e loc pe Pamant (Duminică, 21 martie 2021, 20:03)

Koczka [utilizator]

decât pentru termitele cu patru picioare care acaparează tot.
    nu cred (Duminică, 21 martie 2021, 20:05)

I@nut [utilizator]

Cainele meu, de 17 kg, mananca 250 gr boabe/zi. Daca traieste 15 ani asta inseamna 0,25x365x15 = 1368,75 kg de boabe toata viata. Eu nu inteleg cum a produce 1,3 tone de boabe bazate pe carne,dar nu 100% carne, genereaza pana la 17 tone de CO2. Cred ca articolul este prost documentat si se bazeaza pe prejudecati.
      procesul de fabricatie, gaga! (Duminică, 21 martie 2021, 23:27)

Bocu' lu'Ioha [utilizator] i-a raspuns lui I@nut

transformarea carnii in boabe are loc in urma unui proces tehnologic, consumator de energie, consum de energie care produce CO2!!!
      in plus, la obtinerea carnii se produce CO2, vezi poluarea produsa de vaci
      ai priceput?
      in plus, cu un SUV te deplasezi, cainele din apartament ce utilitate are?
        tineti respiratia 30 de minute psd-el (Luni, 22 martie 2021, 9:32)

AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui Bocu' lu'Ioha

Vei emite mai putin cu 0,5 kg CO2. Asa ne vei arata ce verde esti!
          ai vazut Napoli? (Luni, 22 martie 2021, 12:50)

Bocu' lu'Ioha [utilizator] i-a raspuns lui AliKimiku

nu intelegi intrebarea? cauta pe google
    Gata (Duminică, 21 martie 2021, 23:24)

ipolitic [utilizator]

nu-i mai dau boabe. Daca cainele meu trece pe carne de pisica, va salva planeta.
      Hei (Luni, 22 martie 2021, 13:18)

robert.b [utilizator] i-a raspuns lui ipolitic

Un adevarat vegan se sacrifica pentru binele planetei. De ce nu-si doneaza hoitul dupa moarte unei fabrici de produs mancare pentru animalute? In felul asta, ii economisim amprenta de carbon, cainele este un pic vegan (la mana a doua), iar planeta ii va fi recunoscatoare in drumul ei prin univers. Putem face si un mic medalion cu numele lui, pe care sa-l agatam de zgarda...
    vacile domle (Duminică, 21 martie 2021, 23:34)

nash pandelica [utilizator]

vacile si renii polari. aia sunt cei mai basinosi.
    Gerge Carlin dixit: (Luni, 22 martie 2021, 4:52)

BernierC [utilizator]

"The planet is fine, people are fucked!"
    sunt cam multe SUV uri, si cam multi lenesi (Luni, 22 martie 2021, 8:37)

MirceaIo [utilizator]

si un "prost" polueaza mai mult decat un caine! Hai sa scapam de prosti!!!SUV-ul e un obiect ne putem descotrosi de el dar un caine e o fiinta care are drept sa traieasca ca si un "prost",comparatia dintre un obiect si o fiinta mi se pare aberanta!Mai lasati masinile deoparte si folositi-va mai des picioarel!
    Despre animale (Luni, 22 martie 2021, 9:18)

sorance2000 [utilizator]

Eu zic a omoram toate animalele de pe planeta pt. a reduce efectul de sera, ca sa putem conserva SUV-ul pe benzina care e in pericol de disparitie, pentru fericirea cocalarilor si a latifundiarilor.
    Vai de noi... (Luni, 22 martie 2021, 10:50)

Vladino [utilizator]

Asadar, micile patrupede sunt vinovate pentru dezastrul planetei, noi nicidecum! Ma intreb ce aberatii vor vai emana o serie de 'cercetatori'... Poate ca ar fi timpul sa se mai cearna dintre ei.
    stii ce polueaza mai mult ca un SUV? (Luni, 22 martie 2021, 11:44)

liviu_ [utilizator]

un om!
    hai sa-i exterminam da-i in plm!

de fapt... astfel de "Cercetari" imi spun ca nu ar fi o idee deloc rea...
    stau si ma intreb cati bani (Luni, 22 martie 2021, 11:51)

liviu_ [utilizator]

a costat aberatia asta de cercetare?

banii aia nu am putea sa-i folosim sa incercam sa reproducem sistemul plantelor de a curata aerul de exemplu? sau daca nu putem face asta , cu banii aia sa plantam niste copaci, in loc sa facem astfel de cercetari imbecile?!

masinile nu-s bune, casele nu-s bune, carnea nu e buna, acum animalele de companie nu sunt bune. si va mai mirati d c sunt o gramada de oameni care sunt impotriva incalzirii globale...
    ce ar fi sa rezolvam problema incalzirii globale fara sa ne mutam in pestera?!

si apropos... d c tot timpul problemele incalzirii globale sunt la persoanele private , si nu la fabrici, avioane private etc?! statisticile va contrazic dar presupun ca e naspa sa va taxati singuri sau sa renuntati la privilegiile pe care le aveti cand aveti bani!

ce ar fi ca uscatorul de rufe sa se strice dupa 20 de ani nu dupa 3! cu cat mai putin am polua planeta?! dar nuuuuu consumerismul trebuie incurajat, chit ca ala polueaza, doar sa-i ardem pe prosti la bani!
    QED (Marţi, 23 martie 2021, 6:39)