Un dinozaur cu patru aripi, cel mai mare astfel de exemplar descoperit vreodata, gasit in China

de A.C.     HotNews.ro
Miercuri, 16 iulie 2014, 15:36 Magazin

Changyuraptor Yangi, dinozaurul cu patru aripi
Foto: Captura YouTube
Scheletul unui dinozaur preistoric cu patru aripi a fost descoperit in China. Nou descoperitul Changyuraptor Yangi a trait in urma cu 125 de milioane de ani si arata ca "un curcan mare, cu coada foarte lunga", scrie The Guardian.

Scheletul complet al dinozaurului Changyuraptor Yangi are o coada lunga cu pene de 30 de cenimetri lungime- cea mai mare coada observata la o fosila de dinozaur. Oamenii de stiinta, evidentiaza in ultimul numar al revistei Nature Communications ca penele au jucat un rol major in controlul zborului, in special in reducerea vitezei si a aterizarii adecvate.

Dinozaurul este complet acoperit de pene, inclusiv pene lunngi atasate de picioare, care dau aspectul unul al doilea set de aripi. Changyuraptor Yangi este cel mai mare dinozaur cu patru aripi descoperit vreodata, cu 60% mai mare decat zhaoianus Microraptor, anterior descoperit de catre cercetatori.

Changyuraptor Yangi face parte din familia "microraptorienilor", rude apropiate ale pasarilor. Microraptorienilor aveau multe caracteristici pe care le intalnim la pasari, precum oasele usoare, construirea cuiburilor, penele si capacitatea de a zbura.

"Changyuraptor yangi era ca un curcan mare, cu o coada foarte lunga. Nu stim sigur daca acesta zbura sau doar aluneca, dar putem rezolva acest puzzle daca ne uitam la ce putea sa faca coada acestuia. Daca acest animal putea sau nu sa zboare este o problema ce face parte dintr-un puzzle mai mare la care acum adauga noi piese", a explicat Dr. Alan Turner de la Universitatea Stony Brook

Fosila a fost descoperita in provinica Liaoning din nord-estul Chinei, zona remarcata pentru numarul mare de dinozauri cu pene descoperiti in ultimul deceniu, inclusiv Sinosauropteryx prima, primul dinozaur cu pene recunoscut la scara larga, in 1996.

Inaintea acestui studiu se credea ca dimnesiunea redusa a microraptorienilor a fost o adaptare esentiala pentru zbor, dar descoperirea lui Changyuraptor yangi sugereaza ca abilitatea aeriana nu era limitata la animalele mai mici din aceasta familie.

Se chema de fapt (Miercuri, 16 iulie 2014, 15:49)

bocristi [utilizator]

Iliescoraptor Ioni, si este o fosila vie,....cu pene.
    Nope (Miercuri, 16 iulie 2014, 15:51)

dandra [utilizator]

Dimensiunea redusa si penele sunt rezultat direct al meteoritului sau cometei care a lovit pamantul acum 65 milioane de ani. Dupa iarna nucleara care a urmat, dinozaurii au trebuit sa se adapteze pentru a supravietui unei clime reci si saraca in vegetatie - dimensiunile reduse le-au permis sa manance mai putin deci sa aiba nevoie de mai putin, iar penele au devenit mai eficiente in conservarea caldurii decat solzii.
    Natura rezolva toate problemele - traiasa darwin si evolutia.
      no nope (Miercuri, 16 iulie 2014, 17:15)

trandafil [utilizator] i-a raspuns lui dandra

Excelenta explicatia! Unde-ai gasit-o? Pacat ca vorbesti de un eveniment de acum 65 ma, iar dinozaurul a trait acum 125 ma. In rest, nu are nici un cusur! In afara de darwin, sa traiasa si dandra!
    Alunecare în aer?!? (Joi, 17 iulie 2014, 17:30)

LianBerthold [anonim]

"Nu stim sigur daca acesta zbura sau doar aluneca, "

Pun pariu că în engleză era folosit termenul "glide", care nu se traduce prin "alunecare", că doar nu e "slide", ci prin "planare", eventual "plutire", deşi nu e chiar tot aia.