Povestea surprinzatoare a trenurilor de mare viteza sau cum se spune in chineza "graba strica treaba"

de Vlad Barza     HotNews.ro
Miercuri, 24 august 2011, 10:06 Actualitate | Internaţional


China nu a avut timp sa se bucure de noile trenuri de mare viteza
Foto: Reuters
​Acum sapte ani, cele mai rapide trenuri din China ajungeau la 160 km/h, iar acum s-a ajuns la 380 km/h, dar accidentul feroviar din iulie - cand au murit 40 de oameni - a dovedit ca nu e suficient sa ai gramezi de bani pentru a face o treaba buna. China a vrut sa faca in sapte ani ceea ce Japonia a facut in trei decenii, insa a investiti peste 30 miliarde dolari in calea ferata Beijing - Shanghai fara a stapani total tehnologia complexa din spatele unor trenuri care ruleaza cu o treime din viteza sunetului, arata o analiza a revistei chineze Caixin Weekly.

Un accident care a pus frana celor mai rapide trenuri

Pe 1 iulie 2011, la 90 de ani de la fondarea partidului Comunist Chinez, China inaugura cu mare pompa un proiect uluitor: linia de calea ferata de mare viteza Shanghai - Beijing pe care cei 1.300 km intre metropole erau strabatuti in cinci ore. S-au investit 32 miliarde dolari si totul a durat doar cativa ani pentru un proiect care in alte tari ar fi durat mult mai mult.

Problema este ca in 23 iulie un tren de pe noua linie a lovit o garnitura care stationa, iar 40 de oameni au murit, ducand la un scandal teribil cu acuzatii, demisii, atitudini radicale si intrebari fara raspuns.

Mai multe companii furnizoare au fost puse la zid, iar o companie care a furnizat sisteme de semnalizare a fost aratata cu degetul ca fiind vinovat - cheie.

China a crezut ca poate sari multe etape in cursa vitezei

Trenuri de mare viteza la Beijing
Foto: Reuters
Revista Caixin incearca sa explice de ce s-a ajuns aici si citeaza un expert japonez in trenuri de mare viteza care sfatuia China sa experimenteze opt ani pentru a stapani complet tehnologia care permite viteze de peste 200 km/h pe sine si alti opt pentru a duce trenurile la 350 km/h. Zelosii ministrii chinezi nu aveau atat de mult timp, insa bani aveau, iar in 2004 au decis ca in mai putin de un deceniu vor avea trenuri care prind peste 300 km/h. In 2004 s-au inceput procedurile pentru constructia a 6.500 km de cale ferata super-rapida, mai mult decat exista in tot restul lumii la un loc. China a discutat cu marile companii Alstom, Siemens sau Kawasaki si in 2007 oficialii anuntau triumfatori ca stapanesc deja tehnologia de constructie a unor trenuri de mare viteza.

Cand tehnologia nu apuca sa se maturizeze apar probleme

In China, trenurile ajungeau la maxim 160 km/h, insa acum s-a depasit 350 km/h, dar avansul nu e costruit pe principii sanatoase. Specialisti citati de Caixin atrag atentia ca, desi companiile consacrate au facut un transfer masiv de tehnologie, principiile din spatele unor proiecte atat de complexe nu au cum sa fie insusite atat de usor. E nevoie sa stii ce sa modifici si ce sa adaptezi cerintelor locale si trebuie sa stapanesti complet toate aspectele ce stau la baza gestionarii unor trenuri care merg cu viteze de neinchipuit.

Revista mai scrie ca Alstom, Kawasaki si Bombardier au primit contracte semnificative, in timp ce Siemens a fost eliminata din competitie, desi se spune ca ar fi venit cu oferte bune si a incercat de mai multe ori.

In plus, un fost ministru chinez al cailor ferate a declarat recent ca o parte dintre concernele care au castigat licitatiile au sfatuit autoritatile sa nu puna trenurile la peste 300 km/h fiindca normele de siguranta nu ar mai fi respectate.

Un lot de trenuri a fost retras pentru verificari
Foto: Reuters
Un inginer care a dorit sa ramana anonim a spus ca partea chineza a facut o serie de modificari la motor pentru ca trenurile sa atinga 350 km/h, insa a adaugat ca normele de siguranta erau respectate si dupa schimbari. Totusi, el a admis ca furnizorii au sfatuit China sa opereze cativa ani cu trenurile la maxim 300 km/h, sa urce pentru alti ani viteza la 320 km/h si abia dupa ce absolut orice aspect este stapanit complet, sa se ajunga la 350 km/h. Curajosul inginer a admis insa ca, desi chinezii si-au insusit multe dintre aspectele tehnologice, cu siguranta mai exista lucruri care nu au putut fi "absorbite" in atat de putin timp. "Am construit trenuri capabile sa depaseasca recorduri mondiale, insa nu le-am putut controla total viteza", a conchis inginerul.

Trebuie spus ca accidentul feroviar din iulie nu a fost singura problema cu care noile trenuri s-au confruntat. Au fost descoperit probleme la osii si la alte componente mecanice, iar un intreg lot de trenuri a fost retras pentru verificari. Accidentul feroviar nu a fost decat evenimentul care sa traga marele semnal de alarma.

Concluzia ar fi ca nu e suficient sa ai bani din greu pentru a putea implementa tehnologii ultra-avansate. China a vrut sa faca in sapte ani ceea ce alte tari bogate au facut in 20 - 30, iar acum trage ponoasele. Sarcinile dictate de zelosii ministrii chinezi nu au tinut cont de bunul mers al cercetarii si au dus la saltul peste etape cheie care au dus la catastrofa din prezent.


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.
















19851 vizualizari

  • +7 (29 voturi)    
    of domane.... (Miercuri, 24 august 2011, 10:08)

    me [anonim]

    cum se intampla ceva... presa sare de fund in sus...
    ca sunt sunt pregatici
    ca banii nu pot cumpara totul etc...

    ghici ce... in germania au murit 101 oameni intr-un accident feroviar...
    in franta vreo 50 sau 60...

    si tot asa...
    greseli sunt peste tot si o sa mai fie...
    ceea ce trebuie sa facem e sa invatam si ele si sa nu le mai repetam!
    ideal ar fi, bineinteles, sa ne le prevenim...

    tehnologie netestata suficient este peste tot in lume.. da doar avioanele alea nu au defectiuni tehnice pentru ca se testeaza la sange...
    totul se rezuma la cost si profit... este trist ca see intampla asa, dar este adevarat...

    si japonia a facut la fel... si sua, si germania, franta etc...
    acum critica china probabil si din alte interese (comonismul din china, economic, politic, sa arate cat de grijulii sunt ei etc...)

    nu ii apar pe chinezi, care evident au gresit... ceea ce vreau sa spun este ca toti au gresit si vor mai gresi.
    • +5 (17 voturi)    
      Bucuresti-Cluj intr-o ora (Miercuri, 24 august 2011, 10:52)

      tanti maria [anonim] i-a raspuns lui me

      Ce rau o fi sa avem si noi la Romanika trenuri de mare viteza. Am face o ora de la Bucuresti la Cluj, nu 5 ore cat face CFR.
      Am face juma de ora pana la Constanta....
      Tare rau o fi.
      • -13 (33 voturi)    
        Romania (Miercuri, 24 august 2011, 11:18)

        nae [anonim] i-a raspuns lui tanti maria

        AI nota 2. Treci la tabla si scrie de 100 de ori: "Tara mea se numeste Romania".
        Respecta ca s-a fi respectat baiete.
        • +32 (34 voturi)    
          si tu nae ai nota 1! (Miercuri, 24 august 2011, 11:33)

          to'asha invatatoare [anonim] i-a raspuns lui nae

          ia treci tu frumushel la tabla si scrie de 1000 de ori "daca tara mea e Romania, limba mea e limba romana si trebuie s-o invat ca lumea", si apoi scrie de 2000 de ori corect "respecta ca sa fii respectat, baiete".
          • -8 (20 voturi)    
            Sigur (Miercuri, 24 august 2011, 11:56)

            nae [anonim] i-a raspuns lui to'asha invatatoare

            Nivelul de cunostinte gramaticale ma afecteaza numai pe mine, si sunt amendat ca atare. In schimb, batjocorirea valorilor noastre ne afecteaza pe toti. Data viitoare cand un strain te v-a face "tiganca" vei sti ca nu ai ce comenta atata timp cat conationali de-ai nostri scuipa pe numele tarii. Nu poti avea pretentia sa fii respectat de un strain atata timp cat te batjocoresti singur, nu?
            PS
            Multumesc pentru corectare.
            • +10 (14 voturi)    
              pe bune, pune mana pe gramatica! (Miercuri, 24 august 2011, 12:27)

              MitikaP [utilizator] i-a raspuns lui nae

              iar ai comis-o, te las pe tine sa spui unde e greseala din textul de mai sus :)
              • +8 (10 voturi)    
                cateva lamuriri (Miercuri, 24 august 2011, 15:10)

                ceferistul [anonim] i-a raspuns lui MitikaP

                1. accidentul nu a avut loc pe linia noua de mare viteza ci pe o linie dintr-o generatie mai veche pe care se circula cu viteza maxima de 160km/h.
                2. articolul se concentreaza asupra problemelor legate de materialul rulant (locomotive + vagoane), ceea ce este cea mai mica problema a sistemulul feroviar de mare viteza.
                3. problemele cele mai mari sunt date de linia de cale ferata si de sistemele de semnalizare.
                4. problemele de tehnologie mentionate in legatura cu materialul rulant desi sunt reale, palesc ca semnificatie in comparatie cu problemele legate de linie si de sistemele de semnalizare.
                5. din punct de vedere tehnologic materialul rulant de acum 100 de ani era perfect capabil sa atinga 200 km/h. pentru profani - aici vorbesc de trenurile tractate cu locomotive cu aburi. pentru detalii a se vedea/citi despre marea concurenta dintre companiile feroviare de pe coasta de est respectiv de vest din marea britanie pe vremea respectiva.
            • +1 (3 voturi)    
              a fi sau a nu fii cand se scrie cu 1/2 "i" (Joi, 25 august 2011, 0:05)

              you'me [anonim] i-a raspuns lui nae

              Cauta-l pe google "fi fii".
        • +6 (12 voturi)    
          fotbalistlulgigi@yahoo.com (Miercuri, 24 august 2011, 12:11)

          goe [anonim] i-a raspuns lui nae

          la romana ai picat nae.....
        • +4 (10 voturi)    
          Gramatica asta (Miercuri, 24 august 2011, 12:52)

          Doc [anonim] i-a raspuns lui nae

          Învață să scrii corect și poate vei fi luat mai în serios.
        • -4 (10 voturi)    
          Vad ca lumea se leaga mai mult de gramatica (Miercuri, 24 august 2011, 14:30)

          hotar [utilizator] i-a raspuns lui nae

          decat de continut. Pazea ca vin academicienii de pe forum si te fac praf! Pacat ca nu vedeti problema in sine, care nu este ortografica ci semantica. Pentru mine diminutivul asta ciudat ma cam agaseaza, pe voi se pare ca nu...
          • -1 (7 voturi)    
            ai perfecta dreptate (Miercuri, 24 august 2011, 16:01)

            Jagged Fel [utilizator] i-a raspuns lui hotar

            dupa cum a spus si nae, agramatismul sau il afecteaza doar pe el...dar tara asta se numeste Romania si faptul ca unii uita asta ne afecteaza pe toti!
          • +2 (4 voturi)    
            e simplu ca vaca (Miercuri, 24 august 2011, 22:32)

            hatru [utilizator] i-a raspuns lui hotar

            Cum sa te iau in serios si cred ca poti emite o judecata pertinenta cand tu nu stapanesti cunostintele de limba ca sa promovezi in clasa a sasea.Daca n-ai fost in stare sa-nveti sa scrii cum sa cred ca poti intelege fara traducator sensul unui articol simplu?
      • +9 (9 voturi)    
        bucuresti - cluj (Miercuri, 24 august 2011, 11:32)

        Msh [anonim] i-a raspuns lui tanti maria

        bucuresti-cluj se face in 9-10 ore cu CFR
        • +7 (7 voturi)    
          . (Miercuri, 24 august 2011, 12:09)

          tudor [anonim] i-a raspuns lui Msh

          Bucuresti -Cluj: 9-10 ore cu intarzaieri sau fara?
        • +9 (11 voturi)    
          am crezut ca glumesti (Miercuri, 24 august 2011, 12:35)

          tanti maria [anonim] i-a raspuns lui Msh

          Prima data am crezut ca glumesti ca de la Bucuresti la Cluj trenul face 9-10 ore. Dar am verificat pe site-ul cfr calatori http://www.infofer.ro/ si ...asa e!!
          Incredibil!
      • +7 (7 voturi)    
        5 ore de care ? (Miercuri, 24 august 2011, 12:30)

        Alexu [anonim] i-a raspuns lui tanti maria

        Pai trenul face daca e expres 9 ore pana la CJ .... 5 ore ai visat poate , in 89 facea 8 ore , acum face 9 ....
      • +4 (6 voturi)    
        5 ore cu trenul? (Miercuri, 24 august 2011, 15:32)

        virgil [anonim] i-a raspuns lui tanti maria

        vrei sa spui 9 ore cu trenul intre cluj - bukale. avionul face 45 minute.
        drum bun
      • +7 (9 voturi)    
        noi deraiem la 50 (Miercuri, 24 august 2011, 16:53)

        Vic [anonim] i-a raspuns lui tanti maria

        Critica presa capitalista pe chinezii pt ca au facut si au dres... Noi sa tacem din gura, pt ca la noi sunt accidente feroviare la 40-50 km/ora.
        La noi mecanicul se duce acasa cu locomotiva, la noi mecanicul vinde motorina sau ulei si dispar arme pazite de jandarmi... La noi e o alta lume, a treia, a patra.... China e departe
    • +2 (12 voturi)    
      ai dreptate (Miercuri, 24 august 2011, 11:20)

      chinezul [anonim] i-a raspuns lui me

      a fost un accident din cauza semnalizarii proaste- poate a fost chiar un sabotaj

      atata timp cat a fost un accident in care s-au ciocnit doua trenuri asta nu este ceva grav.

      grav era daca un tren de mare viteza se dezintegra, sau sarea de pe sina, sau ii sarea o roata, sau ii lua foc motorul -atunci intr-adevar era o problema de proiectare si era mult mai grav.

      cand de exemplu este un microbuz pe sina de tren - nu sunt devina proiectantii trenurilor.

      lumea este invidioasa pe china pentru ca ei arata ce se pot face daca ai bani si daca ii folosesti pentru comunitate.

      bravo china
      • +1 (1 vot)    
        @chinezul (Joi, 25 august 2011, 20:07)

        aaquis [anonim] i-a raspuns lui chinezul

        atata timp cat a fost un accident in care s-au ciocnit doua trenuri asta nu este ceva grav.

        nu este grav daca stai la birou si faci comentarii pe net, dar daca ai fi fost in tren crede-ma, ar fi fost ceva grav.
    • -3 (5 voturi)    
      corect! (Miercuri, 24 august 2011, 12:49)

      Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui me

      Suie-ti familia intr-un tren din acela - sau mut-o intr-o zona in care riscul de dezastre provocate de om sa fie maxim!
      Cum bine ai zis: peste tot exista si "pierderi colaterale", ce dracu'? Doar tipii importanti ca tine trebe sa avanseze, n'asha? >:)
    • +5 (5 voturi)    
      diferenta e (Miercuri, 24 august 2011, 15:23)

      vindicomvs [utilizator] i-a raspuns lui me

      ca franta, japonia au fost pionierii trenurilor de mare viteza. Adica pe ei nu i-a trainuit nimeni si totusi au reusit sa faca ceva fiabil si sigur.
      Si apropo, Germania nu are trenuri de mare viteza (ICE-urile merg cu o viteza medie de max 200 km/h). E doar eurostarul de la Koln pana la Bruxelles dar nu e mare lucru.
  • +34 (38 voturi)    
    Asa e si la noi! (Miercuri, 24 august 2011, 10:13)

    Marius [anonim]

    Probabil ca asta este motivul pentru care prin Romania trenurile circula in medie cu 35 km/h. Ministrii nostri nu doresc sa sara peste etape asa ca, peste 20-30 de ani trenurile vor atinge viteza de 70 km/h. Asta daca nu va da CFR faliment.
    • +9 (11 voturi)    
      Corect! (Miercuri, 24 august 2011, 11:23)

      ionel [anonim] i-a raspuns lui Marius

      Excelenta remarca. La noi 160Km/h e deja SF!
    • +8 (8 voturi)    
      invers (Miercuri, 24 august 2011, 12:28)

      Io [anonim] i-a raspuns lui Marius

      Peste 20 ani vor merge cu 15km/h
  • +9 (15 voturi)    
    Totusi (Miercuri, 24 august 2011, 10:20)

    nano2k [utilizator]

    Totusi, nu inteleg de unde o concluzie atat de taioasa: "China a vrut sa faca in sapte ani ceea ce alte tari bogate au facut in 20 - 30, iar acum trage ponoasele".

    Ce legatura are tehnologia cu erorile legate de sistemul de semnalizare? Desigur, toate sunt legate intre ele, insa una e sa acuzi o intreaga tehnologie si alta e sa spui ca nu a fost bine implementata / utilizata.

    Insa, desi nu sunt fanul chinezilor, acest articol pare a fi un nou articol de aratat cu degetul catre chinezi. Ii comparam pe Chinezi cu "tarile bogate" desi chinezii sunt de fapt cei mai bogati. Or avea ei multe de invatat, insa chiar si in "tarile bogate" mor zeci de oameni in accidente pe calea ferata (la viteze mult mai mici) sau accidente de avion.
    • +1 (7 voturi)    
      propaganda (Miercuri, 24 august 2011, 14:29)

      dan [anonim] i-a raspuns lui nano2k

      Majoritatea nu inteleg nimic din tehnologie. pentru ei volti vati amperi jouli e totuna.
      Ziaristii fac parte din aceasta categorie

      In ultima vreme sa pornit o propaganda uriasa impotriva chinei, de parca pe chinezi iar interesa ce cred rrromanii despre ei. Ei au ajuns la cinci sute de mii de km de autostrada in 30 de ani.

      Asia va domina lumea in viitor. europa in 10-20 de ani e la pamant. America la fel
      • +2 (6 voturi)    
        Daca ai fi condus... (Miercuri, 24 august 2011, 18:03)

        Doc [anonim] i-a raspuns lui dan

        doua ore pe o "autostrada" din China nu cred ca il mai laudai as de mult pe poporul mare prieten si chinez.

        In China foarte multe proiecte sunt facuta in graba din varii motive (cel mai important fiind ca trebuie sa dea bine la partid).

        Dar unul din marile dezavantaje ale lucrurilor facute in graba este ca nu sunt bune.
        • +2 (2 voturi)    
          Serios? (Joi, 25 august 2011, 21:38)

          jchinez [anonim] i-a raspuns lui Doc

          Si banuiesc ca aceasta bucata de informatie o ai din experienta? Hai da o raita prin Gansu si mai vb...
          Un pod se construieste aici in 7 luni... la noi in cat timp se asfalteaza un pod? (si ti-as mai putea da exemple...)
  • +6 (14 voturi)    
    nu mi-e clar (Miercuri, 24 august 2011, 10:23)

    bbk [anonim]

    ce pasi s-au sarit aici.
    adica cineva lasa o garnitura pe traseu, si vine al tren si intra in acea garnitura.
    pai, ori sistemele de semnalizare nu erau bine puse la punct, ori, daca dirijarea se facea manual, cel ce trebuia sa se ocupe de dirijare dormea in post.

    accidentul nu s-a intimplat din cauza ca motoarele au fost modificate, sau ca se mergea cu viteza prea mare si a zburat trenul de pe sine, nu?

    concluzia respectivului articol este putin exagerata.
    nu zic ca nu s-au grabit, insa, de ce trebuie fiecare stat sa stea 10-20 de ani ca sa implementeze ceva ce a mai fost facut deja?

    poate ca japonezii au stat 10-20 de ani, sau cit au stat, pina au rezolvat toate problemele, insa daca acum cineva vine si cumpara tehnologia acea, teoretic nu trebuie sa cumpere si timpul de testare pentru prototip, care a fost deja testat de japonezi.

    chinezii sunt maestrii la copiat, nu prea inventeaza mare lucru. insa cind copiaza, o fac destul de bine. dar, daca au incercat sa "reduca" din costuri, atunci chestia asta se va intoarce impotriva lor.
    • +5 (5 voturi)    
      citeste cu atentie (Miercuri, 24 august 2011, 11:04)

      DT [utilizator] i-a raspuns lui bbk

      daca citeai cu atentie ai vedea ca inginerul spune foarte clar ca nu e de ajuns sa ai tehnologiile respective. Viteze asa mari insemna ca orice mic amanunt uitat poate sa duca la tragedii ca cea din iunie.
      Ati citit ca s-a recomandat crestererea graduala a vitezei si chinezii n-au acceptat. acum culeg ponoasele
    • +6 (6 voturi)    
      nici nu se pune problema... (Miercuri, 24 august 2011, 11:43)

      tegeve [anonim] i-a raspuns lui bbk

      ...de dirijare manuala la trenurile de mare viteza. Din cite stiu la TGV-ul francez, daca apare un obstacol pe o linie (inclusiv un tren oprit accidental), se opresc automat toate trenurile pe o raza de citiva zeci de km. Nici macar nu se mai pune problema semnalizarii pe teren (la viteze de peste 300 la ora nu se pot percepe semnalele), totul se dirijeaza "de la centru" (dispecer), iar mecanicul primeste comenzile pe ecranul computerului. Un mecanic pe un tren de mare viteza german (ICE) intre Koln si Frankfurt (cca 250 km/h) mi-a povestit ca la "training" mecanicii sunt pusi sa conduca cu parbrizul acoperit, pentru a se obisnui sa preia informatiile numai de pe bordul locomotivei.
      Oricum, este de neacceptat ideea ca o coliziune sa mai fie posibila la aceasta viteza, sistemele de siguranta trebuie sa fie capabile sa asigure 0% risc de astfel de situatii.
  • +3 (7 voturi)    
    ... (Miercuri, 24 august 2011, 10:31)

    ... [anonim]

    Ma distreaza cum cred unii in a caror tara trenurile merg in medie cu 40-60km/h ca pot sa-si dea cu parerea "ce au gresit chinezii" la trenurile lor de 300km/h. Sa va spun o treaba simpla, de liceu: energia cinetica a unui obiect (tren) e proportionala cu patratul vitezei. Un tren cu 300km/ora are o energie de 36 de ori mai mare decat unul care merge cu 50km/ora. Energie de 36 de ori mai mare inseamna de 36 de ori daca nu de 100 de ori mai multe potentiale probleme. Trenul chinezilor a avut probleme pentru ca e o masina de mare viteza. La fel ca avioanele sau barcile de super viteza sau rachetele. Toate trenurile de foarte mare viteza au avut accidente, aceste accidente au fost cunoscute dupa cum s-a nimerit sau nu sa fie pasageri in ele sau doar personal de testare si aparatura. Aceste accidente sunt un tribut adus vitezei. Peste 40 de ani cand sau daca vom avea aeronave care sa calatoreasca cu 15-20 Mach si trenuri cu 800-1000km/ora vom avea accidente din care vom fi bucurosi daca se recupereaza cateva celule din pasageri.
    • +1 (5 voturi)    
      nici macar (Miercuri, 24 august 2011, 11:04)

      MirceaA [utilizator] i-a raspuns lui ...

      nici macar din cauza vitezei n-a avut probleme, ci pentru ca era alt tren stationat pe linie, asa cum s-a intamplat in orice tara din lumea asta. Nu cred ca exista tara care sa nu fi avut un accident feroviar din aceasta cauza.
  • -2 (4 voturi)    
    Au fost fraieriti (Miercuri, 24 august 2011, 10:37)

    Alexu [anonim]

    Pai daca au lucrat cu Bombardier si Alstom ,firme de 3 lei , care dau numai spaga ...
    Intai iti vand contractul ca o sa ai viteze mari , si apoi , vin si iti spun sa o iei mai usor cu viteza ca nu te pricepi , desi ei sunt cei care au jurat ca instruiesc si un babuin , si ca produsele lor nu au nici o problema ...
    La Metrou la Bucuresti , metroul mergea in 80 cu 120-140 km /ora , acum merge cu max 100 pe cateva bucati .... ca daca nu crapa bombardieru .... ca nu poate merge decat daca linia este "laser " ....
    Spaga e defectul , nu incapacitatea chinezilor ...
    • +1 (1 vot)    
      what? (Miercuri, 24 august 2011, 15:43)

      bibicu [anonim] i-a raspuns lui Alexu

      Bombardier de 3 lei? Fratzicule, usor ti-e sa vorbesti despre lucruri de care habar nu ai se pare.
  • +3 (9 voturi)    
    Mda... (Miercuri, 24 august 2011, 10:49)

    Lea [anonim]

    Am mai vazut de-astea. Toate regimurile comuniste sufera de complexe de inferioritate.
    • +1 (7 voturi)    
      hop (Miercuri, 24 august 2011, 11:05)

      MirceaA [utilizator] i-a raspuns lui Lea

      recunosc ca nu inteleg ce vrei sa spui.
      • +2 (4 voturi)    
        Foarte rau (Miercuri, 24 august 2011, 11:49)

        Lea [anonim] i-a raspuns lui MirceaA

        Se pare ca altii n-au avut nici o problema (vezi voturile). Ce-ti spune asta despre tine?

        Dar ca sa nu zici ca sunt rea......o sa incerc sa explic: URSS & comp s-au angajat intotdeauna in competitie cu tarile vestice, cam in toate domeniile, pentru a demonstra ca sunt mai bune. Cel mai la indemana exemplu: programul spatial. Tot din categoria asta fac parte si productiile record de la hectar la fier forjat din vremea lui Ceausescu. Mie mi-e foarte usor sa recunosc orgoliul nemasurat al unui regim care-i vrea rezultate fara sa tina cont de consecinte. Si pot sa-ti mai dau un exemplu: Condkorski iti spune ceva?
        • 0 (2 voturi)    
          acum am inteles (Miercuri, 24 august 2011, 15:23)

          MirceaA [utilizator] i-a raspuns lui Lea

          chiar nu intelesesem chestia cu complexele. Dar sa stii ca la ora actuala satelitii SUA sunt lansati pe orbita cu purtatoare rusesti.
          • +2 (2 voturi)    
            Perfect adevarat (Miercuri, 24 august 2011, 16:26)

            Lea [anonim] i-a raspuns lui MirceaA

            Insa in '58 rusii se infoiau in pene cu al lor sputnik...ceea ce a dus la dezvoltarea NASA, primul om pe luna si toate celelalte.
            Acum China face un lucru foarte destept: pregateste oameni afara si le ofera locuri de munca bine remunerate acasa (si nu ma refer la salarii, ma refer la fondurile de cercetare), cu sansa de a avea rezultate foarte bune. Numai ca cercetarea e ca whisky-ul: are nevoie de timp sa se matureze. Incearca tu sa le explici asta cercopitecilor din partid. Poti?
  • 0 (2 voturi)    
    Soluția?Triplarea sistemelor de semnalizare! (Miercuri, 24 august 2011, 10:59)

    florin [anonim]

    Hai că-i bine, 99,9% din infrastructură fiind realizată,mai sunt de făcut mici retușuri unul diind triplarea sistemelor de transmisii a datelor,mai ales a celor de la avarii care nu au funcționat,iar Centrul de Control și dirijare nu au știut de trenul oprit din motive de condiții meteorologice nefavorabile.Soluția?Triplarea semnalizării dar mai important triplarea modului de transmitere a datelor,adică fir,radio și satelit.
  • +2 (4 voturi)    
    ehe nu e chiar asa de usor ... (Miercuri, 24 august 2011, 11:10)

    ion [anonim]

    dar cred ca trebuie sa se mai spuna si de tehnologia furata de la simens .. cred ca nemtii sunt acum tare bucurosi ! chiar ce scrie in presa dein germania despre asta ?
  • +2 (2 voturi)    
    Evident (Miercuri, 24 august 2011, 12:25)

    Sile [anonim]

    Banul nu e totul pe lume. Banul e un instrument si conteaza foarte mult profesionismul celui care opereaza cu acest instrument.Partea proasta e ca putini inteleg si aplica asta. O zi buna !
  • 0 (0 voturi)    
    da' cu experienta la metrou cum stau chinezii ?! (Miercuri, 24 august 2011, 12:35)

    costica [anonim]

    ca parca Boc zicea ca le-a propus sa construiasca nu stiu ce magistrala la metroul bucurestean.....
  • +3 (7 voturi)    
    Care "pentru comunitate"? (Miercuri, 24 august 2011, 12:45)

    Costica [anonim]

    Vad o groaza de fraieri care isi inchipuie China ca pe o mare dulceata uitand ca e o mare dictatura in caer imensa majoritate a muncitorilor muncesc cu jumate din salariul minim din Romania !!! In conditii groaznice ! Voi habar nu aveti cati si cat mucnesc ca voi sa vedeti ce vedeti prin toata lumea, cati sacrificati sunt pe acest altar ( ce credeti , banii chinei i-au facut sefii comunisti sau muncitorii de rand care au primit salarii foarte mici si restul a intrat in buzunarul patronilor si al statului?)
    Pentru toi cei ca voi, uitati-va pe youtube cum plang muncitorii...Cati dintre voi mai apreciaza sacrificiile celor care au muncit pe rupte la barajele Bicaz sau Vidraru ?
  • +3 (3 voturi)    
    Mare belea (Miercuri, 24 august 2011, 15:05)

    Vladf [anonim]

    Triplarea sistemelor de transmise a datelor.
    Fir,radio și satelit.
    Fir - Era asa greu sa traga si o fibra optica pe langa sina? Banuiesc ca au.
    Radio - nu cred ca este asa greu si iarasi cred ca au asa ceva
    Satelit - probabil asta nu a functionat din cauze meteo si fara GPS garnitura era invizibila

    Cine cauta scuze pt. China face o mare greseala. Sa ai o garnitura de tren stationata pe linia principala este foarte grav.
    Asta e o greseala elementara si de tot rasul.

    Rusinos din doua motive.
    1. Au picat toate sistemele de transmise date/semnalizare. Inadmisibil in sec XXI
    2. Au parcat aia trenul pe mijlocul drumului. Banuiesc ca nu au 4 benzi, au si ei doua sine una de dus una de intors si ceva refugii. Cum sa lasi vagonul parcat pe linia principala?
    Ce au o fi zis mecanicul, mi-a dat tata mostenire sina asta si este numai a mea. Numai eu circul pe ea.
    E de tot rasul. Pe o sina in care nu ai mai mult de 2-3 trenuri pe sens plecate la intervale de timp diferite tu parchezi o garnitura.
    Pana si eu stiu la ce ore trec trenurile pe centura ca sa nu prind bariera ca prostul si aia nu stiau ca vine trenul de ora 7 de ex.
    Foarte multe greseli si au zis bine expertii, neacomodarea si lipsa de experienta sunt motivele.
    Toti avem carnete si probabil toti putem sa punem in miscare o masina F1 dar nu trecem de prima curba.
    O sa ne trebuiasca o perioada se ne acomodam si sa invatam iar dupa asta trebuie sa exersam ca sa stapanim masina respectiva. Dupa 2-3 ani de practica si tot nu o sa te poti considera pilot.
    O sa-mi ziceti ca nu este la fel, dar exemplul este foarte bun. Nu tine de talent, este pur si simplu vorba de indemanare, cu cat exersezi mai mult o sa fi mai indemanatic.
    Degeaba ai pilot indemanatic, monopost, cele mai bune echipamente si dai de un coordonator fara experienta.
  • 0 (4 voturi)    
    Noi vorbim de trenurile altora? (Miercuri, 24 august 2011, 15:41)

    Costica [anonim]

    Ca sa facem o paralela cu realizarile feroviare romanesti, sa spunem ca d-na Boagiu numai ce a tocmit cateva carute sa traga garniturile pe ruta Predeal-Brasov (ca pana la Predeal ne-a dat UE o pomana sa mai carpim cate ceva). Turistilor de pe Valea Prahovei le sunt aratate frumusetile Romaniei la pas, de la Predeal pana la Brasov (22 km) facand cam o ora. Propunem sa-i transbordeze pe cei in putere pe biciclete, sa se armonizeze mai bine cu natura si cu frunza D-nei Udrea. Decat sa cianuram muntii, mai bine ne facem o cale ferata decenta pe circuitul turistic de pe Valea Prahovei. Si sa nu mai vorbim de chinezi, ca la capitolul trenuri de dau lectii la orice ora din zi si din noapte!
  • 0 (2 voturi)    
    articol aiurea (Miercuri, 24 august 2011, 15:49)

    ploiesteanu [utilizator]

    asa cum nemtii, daca tineti minte, voiau sa denigreze Dacia Logan, la lansare, asa cum tot nemtii denigrau Nokia si Clujul, se intelege din ce motive, tot asa, o greseala, (in nici un caz tehnologica), a dus la acest articol. De ce nu povestesc nemtii astia care stapanesc tehnologia atat de bine, ce s-a intamplat cu monoraiul lor? Refuzul autoritatilor chineze de a desemna firma Siemens printre participantii la proiect, a dus la asemenea aberatii publicistice. Mai tineti minte cum ne-au etichetat nemtii in 90 cand au aparut secvente din batuta pe care a luat-o Mihaita Cofar?
    • 0 (0 voturi)    
      Tinta pe China (Joi, 25 august 2011, 9:50)

      David [anonim] i-a raspuns lui ploiesteanu

      Oricum articolele apar cand e nevoie. Asa cum in China e propaganda pozitiva la ce este in interior si negativa la ce este in exterior tot asa si tarile vestice speriate de competitia pe care o fac chinezii (datorita pretului redus, nu neaparat din calitate) acum arunca cu rosii in ei.
      Ba ca e calitate proasta (da si nu), ba cu drepturile omului (de fapt ne doare in cot dar da bine sa le plangem altora de mila) ba ca nu inventeaza ba ca mint, ca sunt comunisti, etc. Dar de fapt asta arata ca toata lumea e cu ochii pe China. Daca nu ti-ar pasa nu ai denigra.
      O fi invidie? Nu vorbesc de invidia muncitorului german fata de cel chinez, ci de invidia patronului de multinationala german fata de cel chinez. Banul e ochiul dracului.
  • 0 (0 voturi)    
    ma intreb (Joi, 25 august 2011, 9:19)

    anonim [anonim]

    Cat conteaza o vita de om pentru chinezi?

    Cred ca nu prea mult, altfel ar da mai mare importanta sigurnatei decat orgolilor si aparentelor.
    • 0 (0 voturi)    
      Ce conteaza o viata de om pentru nemti sau francez (Joi, 25 august 2011, 9:44)

      V.R. [utilizator] i-a raspuns lui anonim

      Cred ca nu prea mult, altfel ar da mai mare importanta sigurnatei decat orgolilor si aparentelor:

      http://en.wikipedia.org/wiki/Eschede_train_disaster
      http://en.wikipedia.org/wiki/Air_France_Flight_447


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by
mobile version