​Acum sapte ani, cele mai rapide trenuri din China ajungeau la 160 km/h, iar acum s-a ajuns la 380 km/h, dar accidentul feroviar din iulie - cand au murit 40 de oameni - a dovedit ca nu e suficient sa ai gramezi de bani pentru a face o treaba buna. China a vrut sa faca in sapte ani ceea ce Japonia a facut in trei decenii, insa a investiti peste 30 miliarde dolari in calea ferata Beijing - Shanghai fara a stapani total tehnologia complexa din spatele unor trenuri care ruleaza cu o treime din viteza sunetului, arata o analiza a revistei chineze Caixin Weekly.

China nu a avut timp sa se bucure de noile trenuri de mare vitezaFoto: Reuters

Un accident care a pus frana celor mai rapide trenuri

Pe 1 iulie 2011, la 90 de ani de la fondarea partidului Comunist Chinez, China inaugura cu mare pompa un proiect uluitor: linia de calea ferata de mare viteza Shanghai - Beijing pe care cei 1.300 km intre metropole erau strabatuti in cinci ore. S-au investit 32 miliarde dolari si totul a durat doar cativa ani pentru un proiect care in alte tari ar fi durat mult mai mult.

Problema este ca in 23 iulie un tren de pe noua linie a lovit o garnitura care stationa, iar 40 de oameni au murit, ducand la un scandal teribil cu acuzatii, demisii, atitudini radicale si intrebari fara raspuns.

Mai multe companii furnizoare au fost puse la zid, iar o companie care a furnizat sisteme de semnalizare a fost aratata cu degetul ca fiind vinovat - cheie.

China a crezut ca poate sari multe etape in cursa vitezei

Trenuri de mare viteza la Beijing

Trenuri de mare viteza la Beijing

Foto: Reuters

Revista Caixin incearca sa explice de ce s-a ajuns aici si citeaza un expert japonez in trenuri de mare viteza care sfatuia China sa experimenteze opt ani pentru a stapani complet tehnologia care permite viteze de peste 200 km/h pe sine si alti opt pentru a duce trenurile la 350 km/h. Zelosii ministrii chinezi nu aveau atat de mult timp, insa bani aveau, iar in 2004 au decis ca in mai putin de un deceniu vor avea trenuri care prind peste 300 km/h. In 2004 s-au inceput procedurile pentru constructia a 6.500 km de cale ferata super-rapida, mai mult decat exista in tot restul lumii la un loc. China a discutat cu marile companii Alstom, Siemens sau Kawasaki si in 2007 oficialii anuntau triumfatori ca stapanesc deja tehnologia de constructie a unor trenuri de mare viteza.

Cand tehnologia nu apuca sa se maturizeze apar probleme

In China, trenurile ajungeau la maxim 160 km/h, insa acum s-a depasit 350 km/h, dar avansul nu e costruit pe principii sanatoase. Specialisti citati de Caixin atrag atentia ca, desi companiile consacrate au facut un transfer masiv de tehnologie, principiile din spatele unor proiecte atat de complexe nu au cum sa fie insusite atat de usor. E nevoie sa stii ce sa modifici si ce sa adaptezi cerintelor locale si trebuie sa stapanesti complet toate aspectele ce stau la baza gestionarii unor trenuri care merg cu viteze de neinchipuit.

Revista mai scrie ca Alstom, Kawasaki si Bombardier au primit contracte semnificative, in timp ce Siemens a fost eliminata din competitie, desi se spune ca ar fi venit cu oferte bune si a incercat de mai multe ori.

In plus, un fost ministru chinez al cailor ferate a declarat recent ca o parte dintre concernele care au castigat licitatiile au sfatuit autoritatile sa nu puna trenurile la peste 300 km/h fiindca normele de siguranta nu ar mai fi respectate.

Un lot de trenuri a fost retras pentru verificari

Un lot de trenuri a fost retras pentru verificari

Foto: Reuters

Un inginer care a dorit sa ramana anonim a spus ca partea chineza a facut o serie de modificari la motor pentru ca trenurile sa atinga 350 km/h, insa a adaugat ca normele de siguranta erau respectate si dupa schimbari. Totusi, el a admis ca furnizorii au sfatuit China sa opereze cativa ani cu trenurile la maxim 300 km/h, sa urce pentru alti ani viteza la 320 km/h si abia dupa ce absolut orice aspect este stapanit complet, sa se ajunga la 350 km/h. Curajosul inginer a admis insa ca, desi chinezii si-au insusit multe dintre aspectele tehnologice, cu siguranta mai exista lucruri care nu au putut fi "absorbite" in atat de putin timp. "Am construit trenuri capabile sa depaseasca recorduri mondiale, insa nu le-am putut controla total viteza", a conchis inginerul.

Trebuie spus ca accidentul feroviar din iulie nu a fost singura problema cu care noile trenuri s-au confruntat. Au fost descoperit probleme la osii si la alte componente mecanice, iar un intreg lot de trenuri a fost retras pentru verificari. Accidentul feroviar nu a fost decat evenimentul care sa traga marele semnal de alarma.

Concluzia ar fi ca nu e suficient sa ai bani din greu pentru a putea implementa tehnologii ultra-avansate. China a vrut sa faca in sapte ani ceea ce alte tari bogate au facut in 20 - 30, iar acum trage ponoasele. Sarcinile dictate de zelosii ministrii chinezi nu au tinut cont de bunul mers al cercetarii si au dus la saltul peste etape cheie care au dus la catastrofa din prezent.