AP: Mai multi prizonieri Al-Qaeda, intre care organizatorul atentatelor din 11 septembrie, au fost dusi in 2003 la Britelite, inchisoarea CIA din Romania

de Adrian Novac     HotNews.ro
Vineri, 6 august 2010, 17:36 Actualitate | Internaţional


Khalid Sheikh Mohammed
Foto: Captura Youtube.com
Mai multi importanti prizonieri Al-Qaeda, aflati in custodia Statelor Unite, au fost transferati in secret la Guantanamo Bay, apoi dusi inapoi in inchisorile CIA de peste hotare, inainte ca judecatorii Curtii Supreme sa le poata permite accesul la avocati, transmite AP, citata de YahooNews. Detinutii au ajuns si in Romania, la inchisoarea denumita Britelite, in Bucuresti, afirma agentia de presa. Printre acestia s-a aflat Khalid Sheikh Mohammed, cel care a marturisit ca a organizat atacurile din 11 septembrie 2001 din SUA.

Iata ce sustine AP, care a studiat orarul zborurilor si a intervievat fosti si actuali oficiali americani de la Casa Alba, Departamentul Justitiei, Pentagon si Agentia Centrala de Informatii, ce detin informatii despre programul de detentie al CIA:

  • prizonierii au fost mutati la Guantanamo Bay in 2003, cu cativa ani mai inainte de cat se crezuse pana acum
  • CIA ii interogase pe prizonieri in inchisorile sale secrete de peste hotare timp de doi ani, fara sa le permita accesul la avocati si organizatii pentru apararea drepturilor omului sau sa le ofere sansa sa conteste detentia in tribunalele din SUA 
  • prizonierii fusesera supusi unor intetogatorii dure in inchisorile din strainatate
  • anchetatorii CIA au concluzionat ca prizonierii oferisera o multime de informatii. CIA avea nevoie ca prizonierii sa fie tinuti intr-un loc 
  • in toamna anului 2003, CIA construise o noua locatie, numita Strawberry Fields, langa baza de la Guantanamo Bay si se pregatea sa deschida una in Bucuresti
  • procesul de transfer al detinutilor a fost grabit dupa ce presa internationala a descoperit ca detinutii Al-Qaeda au fost dusi in mai multe tari. Americanii au decis sa-i duca la Guantanamo Bay
  • potrivit AP, zborul de transfer al detinutilor a inclus inchisorile CIA din Afganistan, Polonia, Romania, Maroc si Guantanamo Bay 
  • zborul a inceput in Kabul, de unde CIA l-a luat pe Mustafa al-Hawsawi din inchisoarea Salt Pit
  • aparatul a zburat apoi la Szymany (Polonia), unde agentii l-au luat pe Khalid Sheikh Mohammed, pe care l-au dus la inchisoarea Britelite din Bucuresti
  • urmatoarea oprire a fost in Rabat (Maroc); la 23 septembrie 2003, un avion Boieng 737, nemarcat, a decolat din Maroc
  • la 24 septembrie 2003, aparatul a aterizat la Guantanamo Bay. La bordul avionului se aflau cel putin patru dintre cei mai important prizonieri Al-Qaeda: Abu Zubaydah, Abu Zubaydah, Ramzi Binalshibh si Mustafa al-Hawsawi.
  • in noiembrie 2003, Curtea Suprema a decis sa ia in considerare daca detinutii de la Guantanamo Bay pot da statul american in judecata
  • ingrijorati ca detinutii ar putea povesti judecatorilor din SUA despre tacticile dure de interogare, ca agentii CIA i-au abuzat si ca sistemul militar american este "injust", Administratia de la Washington a hotarat sa-i duca pe prizonieri inapoi la inchisorile din strainatate
  • la 27 martie 2004, un avion Gulfstream IV a decolat din Cuba, aterizand la Rabat in dimineata urmatoare
  • la 28 iunie, cand Curtea Suprema a decis ca detinutii au dreptul la proces in tribunale din SUA, prizonierii Al-Qaeda erau deja inapoi in inchisorile CIA din strainatate
  • in 2005, Washington Post a dezvaluit existenta programului secret al CIA

"A fost doar un joc pentru a-i ascunde pe detinuti de tribunale", a declarat Jonathan Hafetz, profesor de drept la Seton Hall University, care a reprezentat unii dintre prizonierii Al-Qaeda.

"Transferarea lor de la Guantanamo Bay arata cat de ingrijorata era Administratia George W. Bush de spectrul ca judecatorii Curtii Supreme ar fi putut sa ridice valul de secretomanie ce proteja programul de detentie. In plus, arata cat de insistenta era Administratia Bush ca teroristii sa fie tinuti in afara SUA", scrie AP.

Romania a fost indicata ca fiind una dintre tarile care au gazduit inchisori CIA, inca din 2005, in momentul dezvaluirii programului inchisorilor secrete ale agentiei americane, fapt negat de autoritatile de la Bucuresti.

In august 2003, fostul sef al principalei baze de aprovizionare a CIA din Europa, Kyle D. Foggo,a declarat pentru "The New York Times" ca un imobil renovat aflat pe o strada aglomerata din Bucuresti a servit drept inchisoare secreta a CIA, pentru a gazdui sase detinuti.

Potrivit informatiilor, CIA a creat cel putin opt centre de detentie, incluzand cate una in Orientul Mijlociu, Irak si Afganistan, iar numarul detinutilor de-aici a fost de circa 100. Ele au fost construite la mijlocul anului 2003 sau mai tarziu.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















5659 vizualizari

  • +2 (4 voturi)    
    Unde e Biritelite in Bucuresti? (Vineri, 6 august 2010, 17:56)

    Casargoz [utilizator]

    O fi Casa Scanteii? Ca doar ea e Brite si Lite:)
  • +4 (24 voturi)    
    Avocat? (Vineri, 6 august 2010, 18:09)

    Razvan007 [utilizator]

    Ne aflam in razboi cu oamenii astia. Organizatia asta vrea sa creeze arme atomice si sa rada de pe fata pamantului "infidelii".

    Daca arunca Parisul sau alta capitala in aer sunt convins ca le trece nebunia cu drepturile omului.
    • 0 (20 voturi)    
      Da, avocat. (Vineri, 6 august 2010, 19:36)

      urfe [utilizator] i-a raspuns lui Razvan007

      Nu inteleg, de ce nu-ti poti pastra umanitatea, in diferent de razboiul pe care il porti? Crezi ca nu ti-o pierzi, complet si ireversibil, in momentul in care nu-ti respecti propria traditiae, propriile principii si cultura? Ii poti prinde, ii poti judeca, ii poti chiar executa, daca o merita - dar odata ce apare o exceptie, nimic nu iti va garanta ca cei care pica in ea vor fi mereu vinovati sau responsabili. Sau ca 'exceptia', artificiul, nu te va inghiti si pe tine sau pe ai tai. Nu suport nimic din ceea ce se intampla mai la est. Nu suport indocrinarea religioasa, dar nu suport nici prezenta armatelor straine acolo. Cel mai trist este ca problema nu-i deloc simpla, si chiar noi suntem o parte a ei: glabalizarea, forta de munca ieftina, interesul pentru petrolul si restul resurselor naturale, modul de viata al vestului si comodtatea sa - astea sunt adevaratele cauze; si nici o armata, indiferent cat de puternica, nu le va putea rezolva cu adevarat.
        #showComment
    • +1 (13 voturi)    
      Esti tu in razboi cu oamenii astia? (Vineri, 6 august 2010, 20:05)

      Costi [anonim] i-a raspuns lui Razvan007

      Mai bine ai fi in razboi cu prostia din Romania, ca nici un musulman nu a amenintat sau atacat Romania, aberati numai prostiile cu care va indoapa Coalitia contra "putorii"!
        #showComment#showComment#showComment#showComment
  • +5 (17 voturi)    
    dar 'obligatiile' jurnalistilor care sunt? (Vineri, 6 august 2010, 18:23)

    Colette [utilizator]

    Cei care fac atata valva pe treaba asta nu au auzit si de 'obligatiile' unui jurnalist? Inconstientii astia vor sa includa Romania pe un loc fruntas pe lista tarilor care pot constitui eventuale 'targeturi' pt tot felul de atentate teroriste? Ce vor, de fapt? Asta cu 'drepturile omului' e valabila pana in momentul in care oamenii aia cu multe drepturi cred ca il au si pe ala de a ne 'planta' tot felul de 'bombitze' si la noi in tara! Drepturile omului tin pana la a atenta la drepturile multor altor oameni la viata! Nazistii stiu asta si au simtit-o pe pielea lor! Atunci nu s-a mai pus problema 'drepturilor omului'?
    • +1 (13 voturi)    
      Dar a Romaniei? (Vineri, 6 august 2010, 19:18)

      anon [anonim] i-a raspuns lui Colette

      Si obligatiei Romaniei de cine e preluata? Sau vrei sa spui ca daca devenim tinta unor nebuni, este vina presei si nu a celor care ne-au implicat in asta? Halal logica, Musette21... Vrei acum sa ne ferim de adevar, sa-l ascundem si sa-l negam, in loc sa ne asumam consecintele si reponsabilitatea propriilor fapte?
      Cat despre drepturile omului, e foarte simplu: vrei exceptii de la regula, vrei sa te comporti ca un tiran, ca un monstru, nu ai decat - dar atunci nu le poti pretinde altora sa fie altfel (ceea ce se intampla chiar acum nu ai un castigator moral, din pacate). Iar daca tu crezi ca totul se rezuma la 'bine' si la 'rau', esti naiv - Beirut, 1985: CIA si Arabia Saudita au detonat o masina capcana, monsieur. Pana si CIA o recunoscut-o, public, dar este mult mai simplu sa-i demonizezi pe altii decat sa fii obiectiv si cinic. Mai esti atat de patimas si vehement, acum?
        #showComment
    • 0 (2 voturi)    
      foarte corect (Sâmbătă, 7 august 2010, 16:32)

      bibishte [utilizator] i-a raspuns lui Colette

      ai perfecta dreptate, inconstienta presei si setea de senzational poate sa propulseze Romania acolo unde NU ar trebui sa fim: in fruntea tintelor pt teroristi.

      nu stiu de ce romanii fug de responsabilitate. suntem vai de mama noastra, dar cand e vorba sa contribuim, prin politica noastra externa, la spiritul civic international .. toti romanasii se dau in spate si se fac ca n-au auzit. ei bine, iata ca asa a fost sa se intample: exista inchisori CIA in Romania in care sunt tinuti prizonieri teroristi. in loc sa ne spalam pe maini si sa ne plangem ca niste fetite, mai bine am deveni constienti ca aceste lucruri sunt inerente in secolul 21 si ca, in sfarsit, contam si noi cumva in lume. istoria noastra este in general rusinoasa si de-aia a fost denaturata in cartile de istorie (ce sens are sa-i explici copilului de clasa 1 ca stefan cel mare era vasalul rusilor si nu vorbea lb romana, mai bine o dai cu presupusele victorii cu turcii si manastirile construite), dar sa fii parte din NATO si sa iti asumi raspunderea pt ceva atat de importanta ca problema 9/11 inseamna ca suntem pe drumul cel bun.
  • +4 (14 voturi)    
    Avocat (Vineri, 6 august 2010, 18:24)

    A [anonim]

    Tarile islamice sunt un exemplu de protectie a drepturilor omului si de protectie a libertatii individuale. Parca nu am fi la razboi, ci la un concurs de frumusete. Fiecarui soldat taliban ucis pe front in Afganistan ar trebui sa i se ofere un avocat si sa fie intrebat daca vrea sa fie impuscat de armatele coalitiei internationale.
    • 0 (0 voturi)    
      hahaha (Sâmbătă, 7 august 2010, 12:48)

      oftikatu [anonim] i-a raspuns lui A

      "Tarile islamice sunt un exemplu de protectie a drepturilor omului si de protectie a libertatii individuale." PMSL :)))))))))))
      Zi asta la femeile alea lapidate de ayatolaci... sau la mutilatele din Afgania, ori la babalacii aia de jdemii de ani de-si cumpara copile de 12 ani ca sa le babardeasca.
  • -4 (22 voturi)    
    slugile americii (Vineri, 6 august 2010, 18:36)

    sorin [anonim]

    Au fost dusi in MAroc, Polonia si Romania, adica la slugile Americii, unde drepturile omului sunt mofturi, iar interesele altora primeaza.
    • +3 (9 voturi)    
      Prefer (Vineri, 6 august 2010, 21:02)

      Orpheus [utilizator] i-a raspuns lui sorin

      Mai bine ALIATUL (nu sluga) Americii, decat a teroristilor, ca tine.
  • 0 (10 voturi)    
    de acord (Vineri, 6 august 2010, 18:41)

    amidona [anonim]

    sustin implicarea responsabila a Romaniei in acest razboi !
    • +1 (5 voturi)    
      Ia sustine-o tu de la fata locului! (Sâmbătă, 7 august 2010, 0:19)

      Aspirin [anonim] i-a raspuns lui amidona

      Ia sustine-o tu de la fata locului, ca asa pe internet e plin de razboinici din astia amatori!
      Acolo se duc doar mercenarii de la noi, care vor sa faca cateva mii de euro si care au vazut prea multe filme cu Rambo!
      Nu avem un conflict cu acele tari, dar ne bagam ca slugile sa facem munca de gunoier a altora!
      Si cand te gandesti ca un ametit din asta de la noi, nepregatit, nedotat si vai de el, primeste ca sa-si riste fundul pe acolo, cat castiga un vanzator la fast food in SUA!
  • +5 (7 voturi)    
    Britelite? (Vineri, 6 august 2010, 18:50)

    gheorghe [anonim]

    Astia cred ca au confundat Prisul cel mare cu Micul Paris. Britelite cu accent pe e seamana a cuvant frantuzesc. Unde e Britelite asta?
  • +1 (7 voturi)    
    Un articol scris de A.N.. (Vineri, 6 august 2010, 19:03)

    mircea [anonim]

    Ca multe alte articole cu tenta antiromaneasca.Dupa dumneaei,oriunde e mai bine,numai in Romania nu.Romania este tara tuturor relelor.
  • -3 (11 voturi)    
    minciuni (Vineri, 6 august 2010, 19:32)

    Gogu [anonim]

    Si ce frumos au mintit guvernantii nostri la ancheta Consiliului Europei...
  • +4 (4 voturi)    
    Fotografie (Vineri, 6 august 2010, 20:21)

    Marian [anonim]

    Tipul fara barba pare a fi seful kurzilor Öcalan, dar poate ca ma insel!
    • +2 (2 voturi)    
      Ai dreptate (Vineri, 6 august 2010, 22:51)

      MRSmrs [utilizator] i-a raspuns lui Marian

      M-am uitat si eu la poze pe net si am observat ca aceasta poza seamana izbitor(chiar identic)cu pozele lui Ocalan.
        #showComment
  • +1 (5 voturi)    
    Nu stiti nimic! (Vineri, 6 august 2010, 21:44)

    Sediu [anonim]

    Britelite e transcrierea fonetica a denumirii Braila.
    Da' ce sa stie astia geografie....
  • -3 (3 voturi)    
    Vai de umanitate ... (Sâmbătă, 7 august 2010, 1:37)

    anonim [anonim]

    chiar daca sunt sau nu teroristi ... dupa 7 ani de tortura ,, si nu de aia ca pe vremea lui Ceausescu ,, tortura moderna ... ultrasunete, radiatii, boli injectate, atingere pe viu a nervilor fara anestezie, etc ... recunoaste oricine ca e terorist .. chiar daca nu e .. trageti voi concluzia daca se merita .. facem un nou Auschwitz ??
  • +1 (1 vot)    
    Britelite (Sâmbătă, 7 august 2010, 2:25)

    rontzaila [utilizator]

    'Britelite' as in 'Bright Light'?
    • 0 (0 voturi)    
      briteilte (Sâmbătă, 7 august 2010, 22:13)

      anonimus2 [anonim] i-a raspuns lui rontzaila

      corect este drikelite ,situata colea langa bucuresti adica la vanjulet,adica puscaria secreta de peste groapa comuna nerevendicata de nimeni
  • +2 (4 voturi)    
    razboiul nu e o solutie!!! (Sâmbătă, 7 august 2010, 12:59)

    resita31 [utilizator]

    nu stiu cati au vazut o plaga prin impuscare... tinand cont ca impuscarea a devenit cea mai usoara forma de ucidere sau vatamare, ganditi-va cum ar fi celelate tipuri de rani provocate intr-un razboi...
    razboiul reprezinta partea intunecata a omenirii, iar partea proasta e ca aceasta parte intunecata a omenirii inghite tot mai multi oameni. sper sa nu ne mai lasam atrasi de asa ceva.
  • 0 (0 voturi)    
    fara avocati! (Duminică, 8 august 2010, 0:35)

    kubbity [utilizator]

    ce tot atatia avocati ?! ...
    cand ii vezi pe unii ca il intoregheaza pe unul care ar putea oferi informatii clare despre ce urmeaza (masacru) - nu in cazul asta, ca aici e vorba dupa - si stai si te chinui pe "placul" lui cu frumuselul in loc de tortura ca sa scoti ce trebuie. Adica, el pregateste un atentat sa omoare 100+ oameni, si tot el vrea avocat? Poi cei care mor, nu au si ei dreptul la unul?

    PS: nu sunt bolnav la minte, si nu prefer varsare de sange, dar ala nu are mai multe drepturi decat ala pe care il/ va urma sa il omoare
  • 0 (0 voturi)    
    Cine sunt adevaratii teroristi? (Duminică, 8 august 2010, 15:05)

    Eufrosin [anonim]

    Ni se spune ca o mana de fanatici a fost in stare sa demoleze turnurile gemene, sa omoare 300 de oameni cu o bomba in Bali ( de fapt o mimi-nucleara ), sa arunce in aer metro-ul londonez si trenurile spaniole etc. ad nauseum.
    Cand aceiasi "teroristi" deturneaza avioane, suntem descaltati, umiliti, iradiat, fara ca nimic din toate astea sa fie intr-adevar necesare. Stiti ce s-a intamplat in cursa Amsterdam-Detroit, de Craciun? Aflati gasind usor cu google: Anatomia unui atentat terorist: cum erau sa moara 300 de oameni


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by