Intalnire online

VIDEO AUDIO Dan Dungaciu despre relatia cu Moldova: Romania, in numele proiectului de integrare euro-atlantica, a sacrificat spatiul estic, precum Mesterul Manole

de Redactia     HotNews.ro
Marţi, 7 aprilie 2009, 12:00 Actualitate | Internaţional


Dan Dungaciu
Foto: HotNews.ro
Sociologul Dan Dungaciu, unul dintre cei mai buni cunoscatori ai situatiei din Republica Moldova, a discutat online cu cititorii HotNews.ro despre victoria Partidului Comunist in alegeri si perspectiva relatiilor Bucuresti-Chisinau.

Intalnirea online a fost urmata de un interviu audio acordat redactorului sef al HotNews.ro, Cristian Pantazi.

Asculta interviul




Dan Dungaciu despre protestele din Chisinau



Dan Dungaciu despre directia in care se indreapta Republica Moldova



Dan Dungaciu despre propagarea informatiei in Republica Moldova si despre discursul lui Vladimir Voronin



Dr. Dan Dungaciu, conferentiar al Facultatii de Sociologie (Universitatea Bucuresti), are o vasta expertiza legata de Republica Moldova, fiind autorul volumului "Moldova ante portas" (Editura Tritonic, 2006).


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.














Întrebari puse de cititorii HotNews.ro:


  • Întrebarea nr. 1 Mark Cheptea

    Dmnule Dr. Dungaciu,

    Despre relatiile bilaterale la nivel de stat intre Republica Moldova si Romania, sa vorbit mult.

    Intrebarea mea se refera la nivelul discret al societatii(individ). Cum descrieti relatiile intre indivizi originari din R.M si Romania si perspectivele acesteea in contextul politic actual (rezultatul alegerilor di R.M.) ? Cum sunt acceptati basarabenii Romania si invers in romanii in R.M.

    Va multumesc,

    Mark Cheptea

    • Dan Dungaciu

      Depinde daca cei din RM sunt sau nu cetateni romani. Dincolo de asemenea nuante, exista o certa diferenta intre nivelul relatiilor individuale si cele politice intre Romania si RM, mai cu seama in ultimii 8 ani. Daca la nivel politic "acceptarea" a fost dificila, la nivel personal relatiile nu pot fi considerate in nici un caz dificile sau reci.

  • Întrebarea nr. 2 lucian m

    1.Cat de adevarat ar fi sa spunem ca alegerile au fost fraudate la numarare sau/si la votare cu cel putin 15% procente adaugate in contul partidului de guvernamant prin furt, si ca de fapt comunistii nu au ca sustinere jumatate din populatia care a votat?
    2.Ce sanse are opozitia democratica de a obtine acum sau/si in viitor o anulare a alegerilor furate la numaratoarea voturilor?
    Consider ca aici e cheia, "nu conteaza cum si cine voteaza ci cum si cine numara voturile", ca sa citez un personaj infam.

    • Dan Dungaciu

      Exista deja o diferenta de 5% intre rezultatele finale si exit-poll, un procent care ar fi schimbat castigatorul sau, cel putin, ar fi oferit opozitiei alta marja de negociere. In ceea ce priveste procentele furate, pana nu vin probele, prezumtia de nevinovatie lucreaza si aici. Cred ca trebuie asteptata reactia comuna a partidelor de opozitie si dosarul pe care il vor pune acestea pe masa instantelor internationale dar si a celor de drept din RM.

  • Întrebarea nr. 3 Adrian

    D-le Dungaciu, va multumim pentru amabilitatea de a participa la o asemenea discutie necesara in mod acut in Romania, cu atat mai mult cu cat presa romaneasca pare a se ocupa de subiecte mai degraba cu caracter de tabloid.

    Revenind la alegerile din Moldova, as avea cateva intrebari:

    1. S-a speculat in unele medii ca alegerile ar fi fost fraudate de actuala conducere. In acest context, ce credeti ca ar trebui sa faca si ce credeti ca vor face: a) partidele de opozitie din Moldova, b) guvernul roman, c)comunitatea internationala?

    2. Ce sanse credeti ca mai are Moldova sa se inscrie pe o traiectorie Europeana, in conditiile in care vor urma inca 4 ani de conducere comunista si, mai ales, in conditiile in care Rusia isi propune sa recreeze, intr-o noua formula, o federatie pe teritoriul fostului URSS?

    3. Exista vreo sansa ca in conditiile crizei economice care va lovi Moldova in curand, noul guvern comunist sa nu aiba multe zile?

    • Dan Dungaciu

      1. veai raspunsul de la intrebarea anterioara. In ceea ce priveste guvernul Romaniei, in caz de frauda evidenta si probata, el poate - in calitate de Parte Contractanta a Conventiei Europene pentru Apararea Drepturilor si Libertatilor Fundamentale - ar putea actiona juridic, pe bata Articolului 33 din COnventia European, care prevede ca orice parte contractanta poate sesiza Curtea. Si RM este parte contractanta a Conventiei Europene.
      2. prea mici - vedeti si reactia Ferrerei Wakdner, care nu mentioneaza perspectiva europeana pt RM.
      3. teoretic, da. Dar Rusia va interveni....

  • Întrebarea nr. 4 moldova

    Cum se poate forta o revolutie portocalie in cazul de fata?

    • Ghita Fasolaru

      Pentru a avea succes, revolutia portocalie trebuie sa fie sprijinita de SUA. Este de notorietate implicarea lor in "revolutiile" de la Kiev si Tbilisi. Insa americanii au alte prioritati in acest moment, vezi "Reset button with Russia" pentru dosare mult mai importante (Afganistan, Iran, Coreea de Nord).
      Europa nu va reactiona de o maniera semnificativa, vezi estomparea reactiilor ei la razboiul din Georgia, criza gazelor si retorica anti-ucraineana in context NATO.
      Intrebarea este cat de solida si de durata poate fi miscarea anti-comunista la Chisinau, in conditiile in care intre 40 si 50% din populatie a votat cu Voronin? Cat pot rezista manifestantii fata in fata cu masinaria de stat a comunistilor?

      • Dan Dungaciu

        Pentru a avea succes, o revolutie, indiferent de culoare, trebuie sa aiba motivatii interne (legitimitate) si sustinere publica suficienta. Abia in al treilea rand vine "sustinerea externa". Primele doua conditii tin, asadar, exclusiv, de RM - prima se refera la incalcarea normelor democratice, falsificarea alegerilor etc. Sunt ele indeplinite? Urmeaza sa vedem.

    • Dan Dungaciu

      Nu trebuie "fortata". In conditiile unei fraude evidente si demonstrate, are toate datele sa se produca. Exasperarea tinerilor este mare, la fel si a partidelor de opozitie. In acest caz, si atitudinea instantelor internationale ar fi alta.

  • Întrebarea nr. 5 Ana Maria

    Poate oare Romania sa ii ajute pe tinerii basarabeni sa scape de comunisti?...pentru ca multi au votat opozitia dar nu se intelege cum au obtinut comunistii asa procent mare. Ce sfat ati da celor care sunt impotriva noilor guvernanti

    • Dan Dungaciu

      Romania nu poate face, in acest caz, mai mult decat fac basarabenii, ei insisi, pentru prezentul si viitorul lor. Bucurestiul are insa obligatia sa intervina la nivelul institutiilor internationale daca regulile de joc au fost incalcate. Vezi si raspunsul la intrebarea anterioara legata de Conventia Europeana. Mai mult, trebuie sa fie atent asupra situatiei cetatenilor romani de la Chisinau implicati, eventual, in proteste.

  • Întrebarea nr. 6 Teodora

    D-le Dungaciu,

    De ce credeti ca s-a intamplat acest lucru? De ce cu toate ca sunt nemultumiti de regimul comunist au votat totusi pentru continuarea actualei puteri?
    Aveti vreo explicatie pt acest lucru?

    Multumesc.

    • Dan Dungaciu

      Una ar fi diferenata intre cele doua "R. Moldova". Una a tinerilor, educata, pro-occidentala, urbana, care nu se uita in special la posturi rusesti si care isi construieste viitorul cu referire la spatiul europea sau euroatlantic. Alta este a nostalgicilor, rurali, rusofoni, conectati cu Estul.
      Totusi, acest portret este simplist, as spune. Trebuie sa vedem repartitia votului pe mai multe criterii, apoi vom putea exprima mai coerent cum s-a ajuns la asemenea procente. Presupunand ca ele ar fi reale, fireste.

  • Întrebarea nr. 7 stefan2008

    Mi se pare evident ca perspectivele Chisinaului sunt in continuare cenusii iar relatia cu guvernul comunist va fi ca si pana acum.
    Ce ziceti de o relatie mai buna a statului roman cu cetatenii moldoveni (peste 50%) care nu au votat si cu cei care au votat impotriva comunistilor?
    Nu vi se pare ca un tratament preferential oficial in obtinerea cetateniei romane pentru ei ar imbunatati situatia?
    Oficial, in acest moment, un roman basarabean poate obtine cetatenia romana cam in 10 ani (daca are acte doveditoare a ascendentei romanesti). In comparatie cu acesta, un arab poate obtine cetatenia romana in maxim 5 ani (prin casatorie cu o romanca).
    Oficial, in ce priveste obtinerea cetateniei, basarabenii sunt tratati la fel ca si irakienii, daca nu mai rau.
    Nu discut despre obtinerea cetateniei romane prin spaga.

    • Dan Dungaciu

      In legatura cu cetatenia romana, aveti dreptate - lucrurile merg prost. Dar in ceea ce priveste obtinerea preferentiala a acesteia, in functie de optiunile politice, nu imi imaginez cum ar fi posibila - nici principial, nici tehnic.
      De acord cu dumneavoastra, insa, ca perspectivele sunt cenusii si, mai mult, ca in aceste conditii presiunea pe cetatenia romana va creste considerabil.
      Totusi, rezultatul votului va oferi si contra-argumente celor care le cauta...

  • Întrebarea nr. 8 Alex

    Acum vreo 7 ani am cerut cetatenia romana. Nu o am nici pana in ziua de azi. Acum sunt peste ocean si nu mai am posibilitatea sa mai stau la cersit. Nu o ceream ca sa plec in Italia, ci ca sa ma simt roman, poate sa muncesc si traiesc in Romania.

    Credeti ca simplificarea si grabirea procesului de acordare a cetateniei romanesti pentru basarabenii care o cer ar putea duce la o crestere majora a numarului romanilor cu acte din Moldova si prin urmare la o orientare spre vest a populatiei/subminare a sistemului comunist? Ce s-ar putea intampla cand peste 50% din populatia Moldovei ar avea cetatenie romana? Ce s-ar intampla daca ulterior ar fi interzisa prin lege dubla cetatenie? Eu as renunta usor la cea comunista, la fel ca multi altii. Vedeti acest lucru ca un posibil lucru "de facut" din partea guvernului roman in sprijinul populatiei romanesti de peste Prut?

    • Dan Dungaciu

      A se vedea raspunsul la intrebarea anterioara. Dincolo de asta, eu cred ca mecanismul cetateniei trebuie privit ca un instrumet de integrare europeana a R. Moldova. Nu am timp sa insir aici toate argumentele, am facut-o cu alte prilejuri.
      Repet, insa - perpetuarea la Chisinau a unui regim care a fost, dupa 1990, cel mai contondent la adresa Romaniei nu ajuta foarte mult promotorii ideii de simplificare a procedurilor de la Bucuresti...

  • Întrebarea nr. 9 Oli

    Domnule profesor, mai multi basarabeni mi-au confirmat ca au remarcat ca persoane decedate au ajuns pe listele de circumscriptie.
    Ce credeti, vor avea loc revolte populare?

    • Dan Dungaciu

      Este unul dintre elementele deja semnalate - alaturi de ambiguitati fata de numarul real al alegatorilor, permisiunea de a vota cu buletine noi sau vechi etc.
      Revolte au loc chiar in acest moment - unul dintre argumente este "votul multiplu" care ar fi dus la fraudarea alegerilor. Sa vedem cum decurge situatia si care este pozitia (unita) a Opozitiei fata de alegeri si argumentele pentru invalidarea lor.

  • Întrebarea nr. 10 mihai

    cand vor intelege basarabenii ca in primul rand ei trebuie sa dovedeasca si rusilor si romanilor ca doresc cu adevarat sa treaca de partea romaniei?
    cand vor inceta jocul duplicitar intre noi si rusi?
    nu este votul masiv pentru comunisti o dovada ca basarabenii ii prefera pe rusi?

    • Dan Dungaciu

      Nu neaparat. Partidul Comunistilor este un partid de tip mozaic. Are de toate in el, de aici si ideea de doctrina "euro-leninismul-ortodox". Nu toti il voteaza pentru aceleasi ratiuni. Dar tind sa va dau dreptate cand spuneti ca discursul tot mai vehement anti-Romania si apropierea de Rusia din ce in ce mai accetuata in ultima vreme ar fi trebuit sa starneasca mai multa respingere din partea electoratului.

  • Întrebarea nr. 11 Vic

    1. S-au vehiculat in aceste zile diverse motive pentru ceea ce se va intampla in Rep. Moldova (rezultatul era previzibil, nu si proportiile lui). Pentru ca nu intereseaza aspectele juridice in aceasta discutie, din punct de vedere sociologic exista vreo explicatie? Exista vreun alt precedent similar intr-o tara fosta comunista? Daca nu exista o explicatie sociologica singurul raspuns pentru rezultat alegerilor este "frauda"?

    2. Care ar fi actiunile care ar trebui luate in urmatorii ani, astel incat la urmatoarele alegeri sa se evite acelasi rezultat? (i.e. care sunt aspectele/actiunile de urmat la care "reactioneaza" cel mai bine cetatenii din fostele tari comuniste pentru a deprinde exercitiul democratic)?

    Multumesc

    V

    • Dan Dungaciu

      1. Am mai incercat un raspuns la aceasta intrebare. Trebuie sa vedem repartitia votantilor comunistilor sa vedem cine sunt, ce sunt si de unde sunt. Abia atunci vom putea vorbi mai aplicat. Precedente? Nu exista. Cuba sau China nu pretind ca ar fi state pluraliste, democratice, pe model european. RM este unica (si) din acest punct de vedere.
      2. Sa vedem cum se va lamuri problema acestor alegeri, apoi sa vedem cum va treace RM criza economica si masura in care se va indatora - si mai mult - Rusiei pentru asta...

  • Întrebarea nr. 12 Valeriu

    Sunt extrem de dezamagit de rezultatele alegerilor de anul acesta. sunt sigur ca aproape nimeni nu-i doreste pe comunisti incapoi, chiar daca scrutinul a demonstrat ca 50 % ii vor pe comunisti.

    Ce ar putea face poporul daca nu este de acord cu numirea noului presedinte comunist? Am putea face un prostest sau ceva de acest gen pentru a-l da jus de la putere?

    • Dan Dungaciu

      Nu cred ca "aproape nimeni". Poate "aproape nimeni" din cercul dumneavoastra de prieteni sau colegi...
      Protestele nu sunt justificate daca nu exista incalcari ale democratiei sau drepturile omului. Articolul 3 din Conventia Europeana spune explicit ca este o obligatie asigurarea unor "alegeri libere, cu vot secret, in conditiile care asigura libera exprimare a opiniei poporului cu privire la alegerea corpului legislativ". Deci...

  • Întrebarea nr. 13 florin m

    Care sunt sansele unirii cu RO daca peste 4 ani Moldova e tot pe acolo ca dezvoltare dar in Romania incep sa se miste lucrurile ?
    Dar peste 8 ani daca tot comunistii vor veni la putere si in 2013 ?

    • Dan Dungaciu

      Nu cred ca la unire trebuie sa ne gandim acum. 5 aprilie risca sa faca distanta dintre cele doua maluri ale Prutului si mai mare... Aici e problema in acest moment. Am mai spus si repet - fara un parteneriat special Chisinau - Bucuresti, orice efort de integrare al RM pierde enorm din eficacitae. Parteneriatul Estic este insuficient in acest moment.
      Dar revin - 5 aprilie indeprteaza malurile Prutului si, inclusiv, Europa...

  • Întrebarea nr. 14 davebabis

    Avand in vedere ca in timpul si dupa alegeri, cu atat in controversatul regim din RM, se pot introduce buletine de vot destinate unui partid, ce este posibil de facut de catre un for international *(stiu eu..), chiar daca ele nu sunt recunoscute?
    Site-ul unor oameni care vor sa faca ceva si anume www.curaj.net a reusit sa convinga sau mai degraba sa adune cateva procente opozitiei, insa cum ati reusi sa explicati populatiei din mediul rural ca alegerea pe care au facut-o nu este cea mai buna? Si ultimul lucru.. Cum comentati alegerea facuta de populatia strict rusa din RM ?? lor le este bine in RM sau voteaza inconstient? Succes

    • Dan Dungaciu

      Nu stiu cum a votat acum populatia rusa. Dar stiu ca in 2007 a votat inclusiv pentru Dorin Chirtoaca, la Chisinau. Nu cred ca acolo e problema. Statele baltice (doua dintre ele) aveau un procent si mai consistent de populatii rusesti sau rusofone. Si tot au intrat in NATO su UE. Efectul baltic trebuie sa se faca simtit si in RM. Dar cand?

  • Întrebarea nr. 15 gheorghe pana

    Stimate domnule Dungaciu,

    1. obiectivul final al comunistilor de la Chisinau si al papusarilor care ii manevreaza este divizarea Romaniei in trei si formarea Moldovei Mari, cu institutii, traditii si biserica independente de Valahia si Transilvania, dar, bineinteles, dependente de Moscova. Personal, cred ca e o aberatie, dar ei si rusii sunt convinsi ca nu e, si e probabil ca de acum incolo vor fi si mai virulenti in atacurile lor anti-romanesti (in fond, nu mai departe de cateva luni, un ministru RM a formulat clar pretentii teritoriale la adresa noastra, care suntem membri UE si NATO - si nici UE, nici NATO, nici noi nu am avut vreo reactie).
    In opinia dumneavoastra, ce e de facut, pe termen lung, cu aceasta problema?

    2. este aceasta RM, condusa neintrerupt in cei 18 ani de existenta de nomenclaturisti sovietici si neo-stalinisti care ne ataca zilnic si lovesc in interesele noastre nationale, ceea ce ne-am dorit atunci cand i-am recunoscut independenta, in 1991? mai este valabila aceasta declaratie de independenta? poate ar trebui sa ne retragem recunoasterea pentru acest simulacru de tara, sub denumirea de RM? in fond RM a redevenit gubernie ruseasca, dar una fata de care Rusia nu are nici o obligatie, poate oamenilor le-ar fi fost chiar mai bine si aveau mai multa libertate si burtile mai pline daca nu se desprindea din Federatia Rusa.

    • Dan Dungaciu

      1. Nu cred ca un asemenea scenariu este plauzibil. Indiferent de ceea ce gandesc unii sau altii...
      2. Eu ma tem de altceva - constat ca pe zi ce trece Chisinaul este tot mai dispus sa isi nege el insusi independenta - nu mai e nevoie sa o "retraga" nimeni. O transnistrizare a RM asta inseamna, de fapt - intrarea explicita, formala, sub dominatia Federatiei Ruse.

  • Întrebarea nr. 16 Andrei Cioara

    Domnule Dungaciu,

    Cum credeti c-au votat etnicii rusi la aceste alegeri?

    Va multumesc,

    Andrei Cioara

    • Dan Dungaciu

      Sunt si eu curios. Stiu insa ca in Chisinaua comunistii au castigat circa 155000 din 360000, ceea ce este extrem de mult. Dar in 2007 etnicii rusi votasera si pentru Dorin Chirtoaca...

  • Întrebarea nr. 17 Corneliu

    Intreb.1
    Cum ati caracteriza actiunile PPCD si ale lui Iurie Rosca, care pe toata durata campaniei electorale parea mai mult preocupat sa loveasca in partidele democratice de dreapta si niciodata nu a criticat Partidul Comunistilor, ba chiar il sustinea deschis prin canalele lor media?

    Intreb.2
    Nu vi se pare ca scopul primordial al PPCD-ului in aceasta campanie a fost de fapt mentinerea comunistilor la Putere prin orice mijloace si nu atat accederea in Parlament?

    Intreb.3
    Exista precedente in Europa in care un partid crestin-democrat sa se coalizeze cu un partid comunist?

    Va multumesc.

    • Dan Dungaciu

      PPCD a incercat un salt mortal fara plasa: transformarea cu 180 de grade intr-un interval extrem de scurt. De la pozitii pro-romanesti (chair unioniste) si anti-comuniste la una indiferenta fata de Romania si pro-regim comunist. E prea mult pentru orice electorat din lume! Astfel ca vechiul eletorat l-a parasit si cel nou inca nu s-a constituit. De aici si rezultatul final.

  • Întrebarea nr. 18 Silvia

    La socrul meu la tara in Basarabia acu 4 sau 5 ani cand au fost alegerile, se plimba presedintele asociatiei agricultorilor (fost kolhoz) si ameninta ca cine nu voteaza cu comunistii - pierde serviciu, nu le mai da pensia etc.
    De data asta sora mea a gasit pe lista pe mama decedata demult, si comisia a refuzat sa accepte copia dupa certificatul de deces - de ce oare? Si asta in Chisinau!
    Ce se poate face, d-ul Dungaciu?

    • Dan Dungaciu

      Fraude au fost - urmeaza sa se faca proba ca au periclitat rezultatul final al alegerilor. Dar asta e si sarcina Opozitiei.

  • Întrebarea nr. 19 Radu

    Buna ziua,

    Cine credeti ca va fi "urmasul" lui Voronin si cum credeti ca vor evolua relatiile R. Moldova cu Transnistria (si Rusia, in general) in urma castigarii alegerilor de catre comunisti?

    • Dan Dungaciu

      Aici e problema. Ma tem ca autoritatile RM - confruntate cu evidenta pierdere a perspectivei europena - vor forta "solutionarea" conflcitului, dar in forma transnistrizarii - adica cu trupe ruse pe teren - si nu prin europenizare.

  • Întrebarea nr. 20 Straistaru Eugen

    Stimate Domnule Profesor,

    Se poate vorbi de un procent prestabilit de influenta(sub forma de tratat international) in functie de care se imparte puterea in R.M.?
    Astfel sa zicem: 60% pro-rusi 40% pro-romani?si in functie de acest procentaj sa evolueze campul politic?

    Cu deosebita stima,
    Straistaru Eugen

    • Dan Dungaciu

      Nu in forma prestabilita. Si, apoi, aceste lucruri se schimba. Priviti exemplul balticilor. Rusii vor merge pe proiectul european al RM atunci cand il vor simtii palpabil, prosper si eficace. Asta am numit "efectul baltic".

  • Întrebarea nr. 21 Ioan Corneschi

    De ce ar vrea moldovenii de peste Prut sa treaca de partea Romaniei? Ce am facut noi bun/bine pentru ei? Dar pentru noi? Cu ce ii putem convinge ca le-ar fi mai bine cu noi? Ii vor romanii si pe ei cu toate problemele lor? Noi n-am stiut ce sa facem nici cu cata TARA avem.

    • Dan Dungaciu

      Si totusi, multi dintre basarabeni vor cetatenia romana. De ce? Un sondaj de opinie IPP ne arata ca pentru trei motive: 1. se simt romani, 2. vor sa calatoreasca in Romania fara probleme, 3. vor sa munceasca in Occident. Iar procentul celor care vor sa plece nu este neaparat cel mai mare.
      Solutia este efectul de vitrina - in masura in care il putem produce.

  • Întrebarea nr. 22 Adrian

    Ce parere aveti despre faptul ca in ajun de alegeri, incepand cu 1 aprilie 2009, guvernul comunist au majorat pensiile? Si inca un aspect, in 3 zile s-au dat toate pensiile "majorate", iar pensionarilor din Rep. Moldova li s-a spus ca daca vor veni democratii la putere nu se stie daca vor mai primi pensii.

    • Dan Dungaciu

      Campanie electorala. Dar problemele economice cu care se vor confrunta comunistii si populatia vor fi enorme. Aici vine riscul unui ajutor finaciar fratesc de la Moscova si care va lega si mai mult RM de Rusia.

  • Întrebarea nr. 23 calin

    1. de ce romania nu isi recunoaste cetatenii abandonati romani? bunicul meu are 80 de ani e viu in basarabia, are doar certificat de nastere Romanesc, ar fi pentru el o fapta extraordinara si pentru toata familia noastra sa aiba simbolic cetatenie Romana oficial!
    2. de ce romania nu se implica cultural si economic in moldova? de ce nu sunt ziare, nu merg cu spectacole, actori, muzicanti acolo?
    3. de ce ieri si azi presa nu mediatizeaza deloca evenimentele de acolo? in schimb gigi becali e in top, chiar nu le pasa la nimeni?
    4. de ce romania are ministri de externe asa de prosti incat nu stiu, nu pot sa faca ceva

    va multumesc

    • Dan Dungaciu

      Romania, in numele proiectului de integrare euro-atlantica, a sacrificat, precum Mesterul Manole, spatiu estic. Dupa 2007 suntem o tara fara proiect, inclusiv pe spatiu estic. Nu exista trei lucruri coordonate - viziune - institutii - oameni.
      Improvizam, deseori, ridicol.

  • Întrebarea nr. 24 Petru Dodon

    Domnule Profesor,

    Avand in vedere comportamentul regimului "pseudo-comunist" de la Chisinau fata de de Bucuresti, in cei 8 ani de guvernare anteriori, am toate premisele sa cred ca isi vor mentine cursul de politica externa fata de Romania. Pe de alta parte, tind sa cred ca Bucurestiul nu mai poate ramane "neutru si calm" fata de aceasta politica de sfidare si va trebui sa adopte o pozitie mai ferma.
    In acest context, care va fi impactul alegerilor din 5 mai asupra regiunii, mai ales asupra relatiilor Romania-Ucraina, Romania-Rusia?
    Cred ca alegerile din 5 mai sunt mai importante dpdv regional, decat pt. R. Moldova
    Dvs. ce credeti?

    Va multumesc

    • Dan Dungaciu

      Ma tem ca aveti dreptate. Riscul major este fixarea si mai vartos a "cortinei de fier" pe Prut.

  • Întrebarea nr. 25 Adrian

    D-le Dungaciu,

    De ce tace Romania, de ce tace comunitatea internationala in urma protestelor impotriva fraudarii alegerilor?

    De ce nu condamna fraudarea alegerilor?

    De ce ii abandonam acum in ceasul al 12-lea pe romanii de peste Prut?

    De ce suntem lasi din nou?

    De ce nu le raspundem la strigatul de disperare si le dam mesajul abandonarii noastre prin tacerea de fier care s-a pus peste Romania?!

    Rusine guvernului roman! Rusine Romaniei! Rusine Presedintelui Romaniei! Rusine SUA! Rusine UE!

    • Dan Dungaciu

      Ce ar putea spune? Deocamdata, asteapta. Sper sa spuna ceva cu sens atunci cand va vorbi. Deocamdata nimic nu e clar la Chisinau.

  • Întrebarea nr. 26 cosma racoare

    sa comentati esuarea PPCD si Iurie Rosca.

    • Dan Dungaciu

      Am facut-o.

  • Întrebarea nr. 27 Lucian*

    stiu ca se insista ca alegerile au fost fraudate dar:
    1) este posibil ca rezultatul alegerilor sa fie cel real si implicit sa reprezinte alegerea cetatenilor RM?
    2) credeti ca o procedura mai rapida de obtinere a cetateniei romane pt descendentii celor care au fost nascuti in Romania Mare ar ajuta la ceva?
    3) considerati ca Romania ar trebui sa aibe o activitate economica mai mare in RM? Ar ajuta la ceva?

    • Dan Dungaciu

      Am raspuns deja la aceste intrebari.
      Ar trebui, dar ar trebui sa vrea si Chisinaul. Oricum Romania este principalul partener economic al RM (in sensul de loc unde exporta firmele din RM).

  • Întrebarea nr. 28 Ileana

    Stimate Domnule Profesor,

    Cadru didactic fiind banuiesc ca stiti ce tratament se aplica studentilor basarabeni care vor sa-si faca studiile universitare sau post-univeristare in Romania. Ma refer nu numai la taxe, ci si la faptul ca, de la intrarea in UE s-au pierdut/anulat toate conventiile anterioare. Ministerul invatamantului chiar nu are nimic de spus pe tema asta?

    De asemenea, probema acordarii cetateniei romane mai ales celor care fac dovada clara a apartenetei vechii Romanii, a urmasilor acestora. De ce, exact cum s-a mai formulat o intrebare anterioara, se acorda cu atata usurinta cetatenia romana arabilor si altor nespalati de acest gen ?

    Multumesc !

    • Dan Dungaciu

      Pana in prezent situatia nu a fost chiar atat de rea. In ceea ce priveste anularea unor conventii, sunt inca in discutie acele documente care trebuie adecvate cu cerintele UE.

  • Întrebarea nr. 29 G.Marius

    Care varianta vi se pare mai legitima:
    - alegerile parlamentale?
    - o revolta populara?

    Mantionez ca la ora la care postez, tinerii basarabeni sunt pe punctul de a forta intrarea in parlament si palatul prezidential.

    • Dan Dungaciu

      Sa vedem cum vor evolua lucrurile.

  • Întrebarea nr. 30 Paul Sava

    Domnule Dr. Dungaciu, cat de probabil este un scenariu tip Revolutia Portocalie ca in Ucraina, Georgia sau Romania de data aceasta in Moldova?
    Credeti ca SUA sau UE au vreun interes in a se confrunta cu Rusia prin escalarea tensiunii politice din Moldova?
    Ce stiti de institutul de cercetare care a facut exit-pollul care ii arata cu aproape 50% pe comunistii moldoveni? Cand a aparut, cine il finanteaza, cine il controleaza, ce alte cercetari de piata a mai facut acest institut?
    Care este situatia la ora actuala a prevederilor Acordului/Tratatului de la Istanbul privitor la retragerea Armatei a XIV-a rusesti din Transnistria?
    Sub egida carei rezolutii ONU se gasesc soldati rusi in Republica Moldova?
    Multumesc si numai bine!

    • Dan Dungaciu

      Am sugerat deja raspunsul.
      Nu cred ca au acest interes, dar problema este ce interese are populatia, guvernarea de la Chsinau etc. Lucrurile trebuie clarificate pe plan intern la inceput.

      Despre institut, vedeti www.ipp.md

      Acordurile sunt... pe hartie. Vedeti si recenta vizita a lui Vladimir Voronin la Moscova, unde a semnat un document care nu e deloc in spiritul Istambulului.

  • Întrebarea nr. 31 Vitalie

    Este clar deja, dupa numeroasele semnalari ale proprietarilor de apartamente si case care spun ca au descoperit persoane necunoscute inregistrate la domiciliu in casele lor, si "sufletele moarte" (Voronin- Cicikov) gasite in listele alegatorilor, ca alegerile au fost falsificate.
    Ce se poate face pentru a demonstra aceste falsificari ?

    • Dan Dungaciu

      Un dosar consistent, bine argumentat si credibil.

  • Întrebarea nr. 32 Straistaru

    Referitor la protestele care au loc la aceasta ora in Chisinau. Cum comentati faptul ca nu poate fi accesat nici un site media cu terminatie .md?
    O zi buna!

    • anonim

      Si eu am aceeasi problema. Site-urile de stiri moldovene nu merg... Deliberat?
      Am inteles ca Orange a blocat si ea transmisia...

    • Dan Dungaciu

      Nu comentez. Face parte din recuzita de riposta a autoritatilor, probabil. Nici telefoanele mobile nu functioneaza foarte bine in Piata MAN, dupa cate aud.

  • Întrebarea nr. 33 Lili_1024

    Ce putem face sa ii ajutam?

    • Dan Dungaciu

      Depinde cine? Noi, ca simpli cetateni, putem eventual populariza ce se petrece acolo si atrage atentia asupra fenomenului. Clarificarile vin de la politicieni, instante internationale etc. Din pacate Chisinaul este izolat mediatic.






8432 vizualizari

  • Relatiile de ordin social la nivel de individ. (Luni, 6 aprilie 2009, 15:33)

    Mark Cheptea [anonim]

    Dmnule Dr. Dungaciu,

    Despre relatiile bilaterale la nivel de stat intre Republica Moldova si Romania, sa vorbit mult.

    Intrebarea mea se refera la nivelul discret al societatii(individ). Cum descrieti relatiile intre indivizi originari din R.M si Romania si perspectivele acesteea in contextul politic actual (rezultatul alegerilor di R.M.) ? Cum sunt acceptati basarabenii Romania si invers in romanii in R.M.

    Va multumesc,

    Mark Cheptea
    • relatii (Marţi, 7 aprilie 2009, 12:22)

      Dan Dungaciu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mark Cheptea

      Depinde daca cei din RM sunt sau nu cetateni romani. Dincolo de asemenea nuante, exista o certa diferenta intre nivelul relatiilor individuale si cele politice intre Romania si RM, mai cu seama in ultimii 8 ani. Daca la nivel politic "acceptarea" a fost dificila, la nivel personal relatiile nu pot fi considerate in nici un caz dificile sau reci.
  • alegerile (Luni, 6 aprilie 2009, 15:37)

    lucian m [anonim]

    1.Cat de adevarat ar fi sa spunem ca alegerile au fost fraudate la numarare sau/si la votare cu cel putin 15% procente adaugate in contul partidului de guvernamant prin furt, si ca de fapt comunistii nu au ca sustinere jumatate din populatia care a votat?
    2.Ce sanse are opozitia democratica de a obtine acum sau/si in viitor o anulare a alegerilor furate la numaratoarea voturilor?
    Consider ca aici e cheia, "nu conteaza cum si cine voteaza ci cum si cine numara voturile", ca sa citez un personaj infam.
    • procente disparute (Marţi, 7 aprilie 2009, 12:26)

      Dan Dungaciu [hotnews.ro] i-a raspuns lui lucian m

      Exista deja o diferenta de 5% intre rezultatele finale si exit-poll, un procent care ar fi schimbat castigatorul sau, cel putin, ar fi oferit opozitiei alta marja de negociere. In ceea ce priveste procentele furate, pana nu vin probele, prezumtia de nevinovatie lucreaza si aici. Cred ca trebuie asteptata reactia comuna a partidelor de opozitie si dosarul pe care il vor pune acestea pe masa instantelor internationale dar si a celor de drept din RM.
  • Ce poate fi facut? (Luni, 6 aprilie 2009, 15:40)

    Adrian [anonim]

    D-le Dungaciu, va multumim pentru amabilitatea de a participa la o asemenea discutie necesara in mod acut in Romania, cu atat mai mult cu cat presa romaneasca pare a se ocupa de subiecte mai degraba cu caracter de tabloid.

    Revenind la alegerile din Moldova, as avea cateva intrebari:

    1. S-a speculat in unele medii ca alegerile ar fi fost fraudate de actuala conducere. In acest context, ce credeti ca ar trebui sa faca si ce credeti ca vor face: a) partidele de opozitie din Moldova, b) guvernul roman, c)comunitatea internationala?

    2. Ce sanse credeti ca mai are Moldova sa se inscrie pe o traiectorie Europeana, in conditiile in care vor urma inca 4 ani de conducere comunista si, mai ales, in conditiile in care Rusia isi propune sa recreeze, intr-o noua formula, o federatie pe teritoriul fostului URSS?

    3. Exista vreo sansa ca in conditiile crizei economice care va lovi Moldova in curand, noul guvern comunist sa nu aiba multe zile?
    • ce e de facut (Marţi, 7 aprilie 2009, 12:31)

      Dan Dungaciu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Adrian

      1. veai raspunsul de la intrebarea anterioara. In ceea ce priveste guvernul Romaniei, in caz de frauda evidenta si probata, el poate - in calitate de Parte Contractanta a Conventiei Europene pentru Apararea Drepturilor si Libertatilor Fundamentale - ar putea actiona juridic, pe bata Articolului 33 din COnventia European, care prevede ca orice parte contractanta poate sesiza Curtea. Si RM este parte contractanta a Conventiei Europene.
      2. prea mici - vedeti si reactia Ferrerei Wakdner, care nu mentioneaza perspectiva europeana pt RM.
      3. teoretic, da. Dar Rusia va interveni....
  • revolutie (Luni, 6 aprilie 2009, 15:47)

    moldova [anonim]

    Cum se poate forta o revolutie portocalie in cazul de fata?
    • Cine va sustine revolutia? (Marţi, 7 aprilie 2009, 7:34)

      Ghita Fasolaru [anonim] i-a raspuns lui moldova

      Pentru a avea succes, revolutia portocalie trebuie sa fie sprijinita de SUA. Este de notorietate implicarea lor in "revolutiile" de la Kiev si Tbilisi. Insa americanii au alte prioritati in acest moment, vezi "Reset button with Russia" pentru dosare mult mai importante (Afganistan, Iran, Coreea de Nord).
      Europa nu va reactiona de o maniera semnificativa, vezi estomparea reactiilor ei la razboiul din Georgia, criza gazelor si retorica anti-ucraineana in context NATO.
      Intrebarea este cat de solida si de durata poate fi miscarea anti-comunista la Chisinau, in conditiile in care intre 40 si 50% din populatie a votat cu Voronin? Cat pot rezista manifestantii fata in fata cu masinaria de stat a comunistilor?
      • sustinere (Marţi, 7 aprilie 2009, 12:36)

        Dan Dungaciu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Ghita Fasolaru

        Pentru a avea succes, o revolutie, indiferent de culoare, trebuie sa aiba motivatii interne (legitimitate) si sustinere publica suficienta. Abia in al treilea rand vine "sustinerea externa". Primele doua conditii tin, asadar, exclusiv, de RM - prima se refera la incalcarea normelor democratice, falsificarea alegerilor etc. Sunt ele indeplinite? Urmeaza sa vedem.
    • revolutie (Marţi, 7 aprilie 2009, 12:33)

      Dan Dungaciu [hotnews.ro] i-a raspuns lui moldova

      Nu trebuie "fortata". In conditiile unei fraude evidente si demonstrate, are toate datele sa se produca. Exasperarea tinerilor este mare, la fel si a partidelor de opozitie. In acest caz, si atitudinea instantelor internationale ar fi alta.
  • Sansele noastre (Luni, 6 aprilie 2009, 16:00)

    Ana Maria [anonim]

    Poate oare Romania sa ii ajute pe tinerii basarabeni sa scape de comunisti?...pentru ca multi au votat opozitia dar nu se intelege cum au obtinut comunistii asa procent mare. Ce sfat ati da celor care sunt impotriva noilor guvernanti
    • ajutor (Marţi, 7 aprilie 2009, 12:40)

      Dan Dungaciu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Ana Maria

      Romania nu poate face, in acest caz, mai mult decat fac basarabenii, ei insisi, pentru prezentul si viitorul lor. Bucurestiul are insa obligatia sa intervina la nivelul institutiilor internationale daca regulile de joc au fost incalcate. Vezi si raspunsul la intrebarea anterioara legata de Conventia Europeana. Mai mult, trebuie sa fie atent asupra situatiei cetatenilor romani de la Chisinau implicati, eventual, in proteste.
  • de ce s-a intamplat asta? (Luni, 6 aprilie 2009, 16:17)

    Teodora [anonim]

    D-le Dungaciu,

    De ce credeti ca s-a intamplat acest lucru? De ce cu toate ca sunt nemultumiti de regimul comunist au votat totusi pentru continuarea actualei puteri?
    Aveti vreo explicatie pt acest lucru?

    Multumesc.
    • de ce asa (Marţi, 7 aprilie 2009, 12:45)

      Dan Dungaciu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Teodora

      Una ar fi diferenata intre cele doua "R. Moldova". Una a tinerilor, educata, pro-occidentala, urbana, care nu se uita in special la posturi rusesti si care isi construieste viitorul cu referire la spatiul europea sau euroatlantic. Alta este a nostalgicilor, rurali, rusofoni, conectati cu Estul.
      Totusi, acest portret este simplist, as spune. Trebuie sa vedem repartitia votului pe mai multe criterii, apoi vom putea exprima mai coerent cum s-a ajuns la asemenea procente. Presupunand ca ele ar fi reale, fireste.
  • cetatenie romana (Luni, 6 aprilie 2009, 16:58)

    stefan2008 [utilizator]

    Mi se pare evident ca perspectivele Chisinaului sunt in continuare cenusii iar relatia cu guvernul comunist va fi ca si pana acum.
    Ce ziceti de o relatie mai buna a statului roman cu cetatenii moldoveni (peste 50%) care nu au votat si cu cei care au votat impotriva comunistilor?
    Nu vi se pare ca un tratament preferential oficial in obtinerea cetateniei romane pentru ei ar imbunatati situatia?
    Oficial, in acest moment, un roman basarabean poate obtine cetatenia romana cam in 10 ani (daca are acte doveditoare a ascendentei romanesti). In comparatie cu acesta, un arab poate obtine cetatenia romana in maxim 5 ani (prin casatorie cu o romanca).
    Oficial, in ce priveste obtinerea cetateniei, basarabenii sunt tratati la fel ca si irakienii, daca nu mai rau.
    Nu discut despre obtinerea cetateniei romane prin spaga.
    • cetatenie (Marţi, 7 aprilie 2009, 12:48)

      Dan Dungaciu [hotnews.ro] i-a raspuns lui stefan2008

      In legatura cu cetatenia romana, aveti dreptate - lucrurile merg prost. Dar in ceea ce priveste obtinerea preferentiala a acesteia, in functie de optiunile politice, nu imi imaginez cum ar fi posibila - nici principial, nici tehnic.
      De acord cu dumneavoastra, insa, ca perspectivele sunt cenusii si, mai mult, ca in aceste conditii presiunea pe cetatenia romana va creste considerabil.
      Totusi, rezultatul votului va oferi si contra-argumente celor care le cauta...
  • cetatenie (Luni, 6 aprilie 2009, 17:01)

    Alex [anonim]

    Acum vreo 7 ani am cerut cetatenia romana. Nu o am nici pana in ziua de azi. Acum sunt peste ocean si nu mai am posibilitatea sa mai stau la cersit. Nu o ceream ca sa plec in Italia, ci ca sa ma simt roman, poate sa muncesc si traiesc in Romania.

    Credeti ca simplificarea si grabirea procesului de acordare a cetateniei romanesti pentru basarabenii care o cer ar putea duce la o crestere majora a numarului romanilor cu acte din Moldova si prin urmare la o orientare spre vest a populatiei/subminare a sistemului comunist? Ce s-ar putea intampla cand peste 50% din populatia Moldovei ar avea cetatenie romana? Ce s-ar intampla daca ulterior ar fi interzisa prin lege dubla cetatenie? Eu as renunta usor la cea comunista, la fel ca multi altii. Vedeti acest lucru ca un posibil lucru "de facut" din partea guvernului roman in sprijinul populatiei romanesti de peste Prut?
    • cetatenie 2 (Marţi, 7 aprilie 2009, 12:51)

      Dan Dungaciu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Alex

      A se vedea raspunsul la intrebarea anterioara. Dincolo de asta, eu cred ca mecanismul cetateniei trebuie privit ca un instrumet de integrare europeana a R. Moldova. Nu am timp sa insir aici toate argumentele, am facut-o cu alte prilejuri.
      Repet, insa - perpetuarea la Chisinau a unui regim care a fost, dupa 1990, cel mai contondent la adresa Romaniei nu ajuta foarte mult promotorii ideii de simplificare a procedurilor de la Bucuresti...
  • basarabia (Luni, 6 aprilie 2009, 17:02)

    Oli [anonim]

    Domnule profesor, mai multi basarabeni mi-au confirmat ca au remarcat ca persoane decedate au ajuns pe listele de circumscriptie.
    Ce credeti, vor avea loc revolte populare?
    • liste (Marţi, 7 aprilie 2009, 12:55)

      Dan Dungaciu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Oli

      Este unul dintre elementele deja semnalate - alaturi de ambiguitati fata de numarul real al alegatorilor, permisiunea de a vota cu buletine noi sau vechi etc.
      Revolte au loc chiar in acest moment - unul dintre argumente este "votul multiplu" care ar fi dus la fraudarea alegerilor. Sa vedem cum decurge situatia si care este pozitia (unita) a Opozitiei fata de alegeri si argumentele pentru invalidarea lor.
  • alegeri basarabia (Luni, 6 aprilie 2009, 17:07)

    mihai [anonim]

    cand vor intelege basarabenii ca in primul rand ei trebuie sa dovedeasca si rusilor si romanilor ca doresc cu adevarat sa treaca de partea romaniei?
    cand vor inceta jocul duplicitar intre noi si rusi?
    nu este votul masiv pentru comunisti o dovada ca basarabenii ii prefera pe rusi?
    • vot (Marţi, 7 aprilie 2009, 12:58)

      Dan Dungaciu [hotnews.ro] i-a raspuns lui mihai

      Nu neaparat. Partidul Comunistilor este un partid de tip mozaic. Are de toate in el, de aici si ideea de doctrina "euro-leninismul-ortodox". Nu toti il voteaza pentru aceleasi ratiuni. Dar tind sa va dau dreptate cand spuneti ca discursul tot mai vehement anti-Romania si apropierea de Rusia din ce in ce mai accetuata in ultima vreme ar fi trebuit sa starneasca mai multa respingere din partea electoratului.
  • apatie .. indiferenta sau "pregatire militara" (Luni, 6 aprilie 2009, 17:14)

    Vic [anonim]

    1. S-au vehiculat in aceste zile diverse motive pentru ceea ce se va intampla in Rep. Moldova (rezultatul era previzibil, nu si proportiile lui). Pentru ca nu intereseaza aspectele juridice in aceasta discutie, din punct de vedere sociologic exista vreo explicatie? Exista vreun alt precedent similar intr-o tara fosta comunista? Daca nu exista o explicatie sociologica singurul raspuns pentru rezultat alegerilor este "frauda"?

    2. Care ar fi actiunile care ar trebui luate in urmatorii ani, astel incat la urmatoarele alegeri sa se evite acelasi rezultat? (i.e. care sunt aspectele/actiunile de urmat la care "reactioneaza" cel mai bine cetatenii din fostele tari comuniste pentru a deprinde exercitiul democratic)?

    Multumesc

    V
    • sociologie aplicata (Marţi, 7 aprilie 2009, 13:02)

      Dan Dungaciu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Vic

      1. Am mai incercat un raspuns la aceasta intrebare. Trebuie sa vedem repartitia votantilor comunistilor sa vedem cine sunt, ce sunt si de unde sunt. Abia atunci vom putea vorbi mai aplicat. Precedente? Nu exista. Cuba sau China nu pretind ca ar fi state pluraliste, democratice, pe model european. RM este unica (si) din acest punct de vedere.
      2. Sa vedem cum se va lamuri problema acestor alegeri, apoi sa vedem cum va treace RM criza economica si masura in care se va indatora - si mai mult - Rusiei pentru asta...
  • Sunt dezamagit (Luni, 6 aprilie 2009, 17:39)

    Valeriu [anonim]

    Sunt extrem de dezamagit de rezultatele alegerilor de anul acesta. sunt sigur ca aproape nimeni nu-i doreste pe comunisti incapoi, chiar daca scrutinul a demonstrat ca 50 % ii vor pe comunisti.

    Ce ar putea face poporul daca nu este de acord cu numirea noului presedinte comunist? Am putea face un prostest sau ceva de acest gen pentru a-l da jus de la putere?
    • protest (Marţi, 7 aprilie 2009, 13:06)

      Dan Dungaciu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Valeriu

      Nu cred ca "aproape nimeni". Poate "aproape nimeni" din cercul dumneavoastra de prieteni sau colegi...
      Protestele nu sunt justificate daca nu exista incalcari ale democratiei sau drepturile omului. Articolul 3 din Conventia Europeana spune explicit ca este o obligatie asigurarea unor "alegeri libere, cu vot secret, in conditiile care asigura libera exprimare a opiniei poporului cu privire la alegerea corpului legislativ". Deci...
  • viitorul Moldovei alaturi de RO (Luni, 6 aprilie 2009, 17:47)

    florin m [anonim]

    Care sunt sansele unirii cu RO daca peste 4 ani Moldova e tot pe acolo ca dezvoltare dar in Romania incep sa se miste lucrurile ?
    Dar peste 8 ani daca tot comunistii vor veni la putere si in 2013 ?
    • unire (Marţi, 7 aprilie 2009, 13:09)

      Dan Dungaciu [hotnews.ro] i-a raspuns lui florin m

      Nu cred ca la unire trebuie sa ne gandim acum. 5 aprilie risca sa faca distanta dintre cele doua maluri ale Prutului si mai mare... Aici e problema in acest moment. Am mai spus si repet - fara un parteneriat special Chisinau - Bucuresti, orice efort de integrare al RM pierde enorm din eficacitae. Parteneriatul Estic este insuficient in acest moment.
      Dar revin - 5 aprilie indeprteaza malurile Prutului si, inclusiv, Europa...
  • Republica Moldova (Luni, 6 aprilie 2009, 18:15)

    davebabis [utilizator]

    Avand in vedere ca in timpul si dupa alegeri, cu atat in controversatul regim din RM, se pot introduce buletine de vot destinate unui partid, ce este posibil de facut de catre un for international *(stiu eu..), chiar daca ele nu sunt recunoscute?
    Site-ul unor oameni care vor sa faca ceva si anume www.curaj.net a reusit sa convinga sau mai degraba sa adune cateva procente opozitiei, insa cum ati reusi sa explicati populatiei din mediul rural ca alegerea pe care au facut-o nu este cea mai buna? Si ultimul lucru.. Cum comentati alegerea facuta de populatia strict rusa din RM ?? lor le este bine in RM sau voteaza inconstient? Succes
    • votul (Marţi, 7 aprilie 2009, 13:11)

      Dan Dungaciu [hotnews.ro] i-a raspuns lui davebabis

      Nu stiu cum a votat acum populatia rusa. Dar stiu ca in 2007 a votat inclusiv pentru Dorin Chirtoaca, la Chisinau. Nu cred ca acolo e problema. Statele baltice (doua dintre ele) aveau un procent si mai consistent de populatii rusesti sau rusofone. Si tot au intrat in NATO su UE. Efectul baltic trebuie sa se faca simtit si in RM. Dar cand?
  • gubernia veninoasa (Luni, 6 aprilie 2009, 18:47)

    gheorghe pana [anonim]

    Stimate domnule Dungaciu,

    1. obiectivul final al comunistilor de la Chisinau si al papusarilor care ii manevreaza este divizarea Romaniei in trei si formarea Moldovei Mari, cu institutii, traditii si biserica independente de Valahia si Transilvania, dar, bineinteles, dependente de Moscova. Personal, cred ca e o aberatie, dar ei si rusii sunt convinsi ca nu e, si e probabil ca de acum incolo vor fi si mai virulenti in atacurile lor anti-romanesti (in fond, nu mai departe de cateva luni, un ministru RM a formulat clar pretentii teritoriale la adresa noastra, care suntem membri UE si NATO - si nici UE, nici NATO, nici noi nu am avut vreo reactie).
    In opinia dumneavoastra, ce e de facut, pe termen lung, cu aceasta problema?

    2. este aceasta RM, condusa neintrerupt in cei 18 ani de existenta de nomenclaturisti sovietici si neo-stalinisti care ne ataca zilnic si lovesc in interesele noastre nationale, ceea ce ne-am dorit atunci cand i-am recunoscut independenta, in 1991? mai este valabila aceasta declaratie de independenta? poate ar trebui sa ne retragem recunoasterea pentru acest simulacru de tara, sub denumirea de RM? in fond RM a redevenit gubernie ruseasca, dar una fata de care Rusia nu are nici o obligatie, poate oamenilor le-ar fi fost chiar mai bine si aveau mai multa libertate si burtile mai pline daca nu se desprindea din Federatia Rusa.
    • geopolitica (Marţi, 7 aprilie 2009, 13:27)

      Dan Dungaciu [hotnews.ro] i-a raspuns lui gheorghe pana

      1. Nu cred ca un asemenea scenariu este plauzibil. Indiferent de ceea ce gandesc unii sau altii...
      2. Eu ma tem de altceva - constat ca pe zi ce trece Chisinaul este tot mai dispus sa isi nege el insusi independenta - nu mai e nevoie sa o "retraga" nimeni. O transnistrizare a RM asta inseamna, de fapt - intrarea explicita, formala, sub dominatia Federatiei Ruse.
  • Moldova (Luni, 6 aprilie 2009, 18:48)

    Andrei Cioara [anonim]

    Domnule Dungaciu,

    Cum credeti c-au votat etnicii rusi la aceste alegeri?

    Va multumesc,

    Andrei Cioara
    • etnici rusi (Marţi, 7 aprilie 2009, 13:28)

      Dan Dungaciu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Andrei Cioara

      Sunt si eu curios. Stiu insa ca in Chisinaua comunistii au castigat circa 155000 din 360000, ceea ce este extrem de mult. Dar in 2007 etnicii rusi votasera si pentru Dorin Chirtoaca...
  • PPCD (Luni, 6 aprilie 2009, 19:00)

    Corneliu [anonim]

    Intreb.1
    Cum ati caracteriza actiunile PPCD si ale lui Iurie Rosca, care pe toata durata campaniei electorale parea mai mult preocupat sa loveasca in partidele democratice de dreapta si niciodata nu a criticat Partidul Comunistilor, ba chiar il sustinea deschis prin canalele lor media?

    Intreb.2
    Nu vi se pare ca scopul primordial al PPCD-ului in aceasta campanie a fost de fapt mentinerea comunistilor la Putere prin orice mijloace si nu atat accederea in Parlament?

    Intreb.3
    Exista precedente in Europa in care un partid crestin-democrat sa se coalizeze cu un partid comunist?

    Va multumesc.
    • PPCD (Marţi, 7 aprilie 2009, 13:30)

      Dan Dungaciu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Corneliu

      PPCD a incercat un salt mortal fara plasa: transformarea cu 180 de grade intr-un interval extrem de scurt. De la pozitii pro-romanesti (chair unioniste) si anti-comuniste la una indiferenta fata de Romania si pro-regim comunist. E prea mult pentru orice electorat din lume! Astfel ca vechiul eletorat l-a parasit si cel nou inca nu s-a constituit. De aici si rezultatul final.
  • Alegeri trucate -ce putem face? (Luni, 6 aprilie 2009, 20:29)

    Silvia [anonim]

    La socrul meu la tara in Basarabia acu 4 sau 5 ani cand au fost alegerile, se plimba presedintele asociatiei agricultorilor (fost kolhoz) si ameninta ca cine nu voteaza cu comunistii - pierde serviciu, nu le mai da pensia etc.
    De data asta sora mea a gasit pe lista pe mama decedata demult, si comisia a refuzat sa accepte copia dupa certificatul de deces - de ce oare? Si asta in Chisinau!
    Ce se poate face, d-ul Dungaciu?
    • fraudare (Marţi, 7 aprilie 2009, 13:35)

      Dan Dungaciu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Silvia

      Fraude au fost - urmeaza sa se faca proba ca au periclitat rezultatul final al alegerilor. Dar asta e si sarcina Opozitiei.
  • Relatiile cu Transnistria/Rusia (Luni, 6 aprilie 2009, 21:32)

    Radu [anonim]

    Buna ziua,

    Cine credeti ca va fi "urmasul" lui Voronin si cum credeti ca vor evolua relatiile R. Moldova cu Transnistria (si Rusia, in general) in urma castigarii alegerilor de catre comunisti?
    • Transnistria (Marţi, 7 aprilie 2009, 13:36)

      Dan Dungaciu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Radu

      Aici e problema. Ma tem ca autoritatile RM - confruntate cu evidenta pierdere a perspectivei europena - vor forta "solutionarea" conflcitului, dar in forma transnistrizarii - adica cu trupe ruse pe teren - si nu prin europenizare.
  • Procent influenta (Marţi, 7 aprilie 2009, 0:33)

    Straistaru Eugen [anonim]

    Stimate Domnule Profesor,

    Se poate vorbi de un procent prestabilit de influenta(sub forma de tratat international) in functie de care se imparte puterea in R.M.?
    Astfel sa zicem: 60% pro-rusi 40% pro-romani?si in functie de acest procentaj sa evolueze campul politic?

    Cu deosebita stima,
    Straistaru Eugen
    • procent (Marţi, 7 aprilie 2009, 13:38)

      Dan Dungaciu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Straistaru Eugen

      Nu in forma prestabilita. Si, apoi, aceste lucruri se schimba. Priviti exemplul balticilor. Rusii vor merge pe proiectul european al RM atunci cand il vor simtii palpabil, prosper si eficace. Asta am numit "efectul baltic".
  • Basarabia (Marţi, 7 aprilie 2009, 8:36)

    Ioan Corneschi [anonim]

    De ce ar vrea moldovenii de peste Prut sa treaca de partea Romaniei? Ce am facut noi bun/bine pentru ei? Dar pentru noi? Cu ce ii putem convinge ca le-ar fi mai bine cu noi? Ii vor romanii si pe ei cu toate problemele lor? Noi n-am stiut ce sa facem nici cu cata TARA avem.
    • probleme (Marţi, 7 aprilie 2009, 13:40)

      Dan Dungaciu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Ioan Corneschi

      Si totusi, multi dintre basarabeni vor cetatenia romana. De ce? Un sondaj de opinie IPP ne arata ca pentru trei motive: 1. se simt romani, 2. vor sa calatoreasca in Romania fara probleme, 3. vor sa munceasca in Occident. Iar procentul celor care vor sa plece nu este neaparat cel mai mare.
      Solutia este efectul de vitrina - in masura in care il putem produce.
  • Pensii majorate (Marţi, 7 aprilie 2009, 8:48)

    Adrian [anonim]

    Ce parere aveti despre faptul ca in ajun de alegeri, incepand cu 1 aprilie 2009, guvernul comunist au majorat pensiile? Si inca un aspect, in 3 zile s-au dat toate pensiile "majorate", iar pensionarilor din Rep. Moldova li s-a spus ca daca vor veni democratii la putere nu se stie daca vor mai primi pensii.
    • majorari (Marţi, 7 aprilie 2009, 13:42)

      Dan Dungaciu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Adrian

      Campanie electorala. Dar problemele economice cu care se vor confrunta comunistii si populatia vor fi enorme. Aici vine riscul unui ajutor finaciar fratesc de la Moscova si care va lega si mai mult RM de Rusia.
  • romania (Marţi, 7 aprilie 2009, 9:08)

    calin [anonim]

    1. de ce romania nu isi recunoaste cetatenii abandonati romani? bunicul meu are 80 de ani e viu in basarabia, are doar certificat de nastere Romanesc, ar fi pentru el o fapta extraordinara si pentru toata familia noastra sa aiba simbolic cetatenie Romana oficial!
    2. de ce romania nu se implica cultural si economic in moldova? de ce nu sunt ziare, nu merg cu spectacole, actori, muzicanti acolo?
    3. de ce ieri si azi presa nu mediatizeaza deloca evenimentele de acolo? in schimb gigi becali e in top, chiar nu le pasa la nimeni?
    4. de ce romania are ministri de externe asa de prosti incat nu stiu, nu pot sa faca ceva

    va multumesc
    • de ce? (Marţi, 7 aprilie 2009, 13:44)

      Dan Dungaciu [hotnews.ro] i-a raspuns lui calin

      Romania, in numele proiectului de integrare euro-atlantica, a sacrificat, precum Mesterul Manole, spatiu estic. Dupa 2007 suntem o tara fara proiect, inclusiv pe spatiu estic. Nu exista trei lucruri coordonate - viziune - institutii - oameni.
      Improvizam, deseori, ridicol.
  • Context regional (Marţi, 7 aprilie 2009, 9:14)

    Petru Dodon [anonim]

    Domnule Profesor,

    Avand in vedere comportamentul regimului "pseudo-comunist" de la Chisinau fata de de Bucuresti, in cei 8 ani de guvernare anteriori, am toate premisele sa cred ca isi vor mentine cursul de politica externa fata de Romania. Pe de alta parte, tind sa cred ca Bucurestiul nu mai poate ramane "neutru si calm" fata de aceasta politica de sfidare si va trebui sa adopte o pozitie mai ferma.
    In acest context, care va fi impactul alegerilor din 5 mai asupra regiunii, mai ales asupra relatiilor Romania-Ucraina, Romania-Rusia?
    Cred ca alegerile din 5 mai sunt mai importante dpdv regional, decat pt. R. Moldova
    Dvs. ce credeti?

    Va multumesc
    • cortina de fier (Marţi, 7 aprilie 2009, 13:45)

      Dan Dungaciu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Petru Dodon

      Ma tem ca aveti dreptate. Riscul major este fixarea si mai vartos a "cortinei de fier" pe Prut.
  • De ce tace Romania? (Marţi, 7 aprilie 2009, 9:38)

    Adrian [anonim]

    D-le Dungaciu,

    De ce tace Romania, de ce tace comunitatea internationala in urma protestelor impotriva fraudarii alegerilor?

    De ce nu condamna fraudarea alegerilor?

    De ce ii abandonam acum in ceasul al 12-lea pe romanii de peste Prut?

    De ce suntem lasi din nou?

    De ce nu le raspundem la strigatul de disperare si le dam mesajul abandonarii noastre prin tacerea de fier care s-a pus peste Romania?!

    Rusine guvernului roman! Rusine Romaniei! Rusine Presedintelui Romaniei! Rusine SUA! Rusine UE!
    • tacere (Marţi, 7 aprilie 2009, 13:46)

      Dan Dungaciu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Adrian

      Ce ar putea spune? Deocamdata, asteapta. Sper sa spuna ceva cu sens atunci cand va vorbi. Deocamdata nimic nu e clar la Chisinau.
  • rugaminte (Marţi, 7 aprilie 2009, 10:00)

    cosma racoare [anonim]

    sa comentati esuarea PPCD si Iurie Rosca.
  • realitatea? (Marţi, 7 aprilie 2009, 10:07)

    Lucian* [utilizator]

    stiu ca se insista ca alegerile au fost fraudate dar:
    1) este posibil ca rezultatul alegerilor sa fie cel real si implicit sa reprezinte alegerea cetatenilor RM?
    2) credeti ca o procedura mai rapida de obtinere a cetateniei romane pt descendentii celor care au fost nascuti in Romania Mare ar ajuta la ceva?
    3) considerati ca Romania ar trebui sa aibe o activitate economica mai mare in RM? Ar ajuta la ceva?
    • economie (Marţi, 7 aprilie 2009, 13:47)

      Dan Dungaciu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Lucian*

      Am raspuns deja la aceste intrebari.
      Ar trebui, dar ar trebui sa vrea si Chisinaul. Oricum Romania este principalul partener economic al RM (in sensul de loc unde exporta firmele din RM).
  • Studentii basarabeni (Marţi, 7 aprilie 2009, 10:41)

    Ileana [anonim]

    Stimate Domnule Profesor,

    Cadru didactic fiind banuiesc ca stiti ce tratament se aplica studentilor basarabeni care vor sa-si faca studiile universitare sau post-univeristare in Romania. Ma refer nu numai la taxe, ci si la faptul ca, de la intrarea in UE s-au pierdut/anulat toate conventiile anterioare. Ministerul invatamantului chiar nu are nimic de spus pe tema asta?

    De asemenea, probema acordarii cetateniei romane mai ales celor care fac dovada clara a apartenetei vechii Romanii, a urmasilor acestora. De ce, exact cum s-a mai formulat o intrebare anterioara, se acorda cu atata usurinta cetatenia romana arabilor si altor nespalati de acest gen ?

    Multumesc !
    • invatamana (Marţi, 7 aprilie 2009, 13:49)

      Dan Dungaciu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Ileana

      Pana in prezent situatia nu a fost chiar atat de rea. In ceea ce priveste anularea unor conventii, sunt inca in discutie acele documente care trebuie adecvate cu cerintele UE.
  • D-le Dungaciu (Marţi, 7 aprilie 2009, 11:15)

    G.Marius [utilizator]

    Care varianta vi se pare mai legitima:
    - alegerile parlamentale?
    - o revolta populara?

    Mantionez ca la ora la care postez, tinerii basarabeni sunt pe punctul de a forta intrarea in parlament si palatul prezidential.
    • alegeri sau... (Marţi, 7 aprilie 2009, 13:50)

      Dan Dungaciu [hotnews.ro] i-a raspuns lui G.Marius

      Sa vedem cum vor evolua lucrurile.
  • Conflicte inghetate (Marţi, 7 aprilie 2009, 11:31)

    Paul Sava [anonim]

    Domnule Dr. Dungaciu, cat de probabil este un scenariu tip Revolutia Portocalie ca in Ucraina, Georgia sau Romania de data aceasta in Moldova?
    Credeti ca SUA sau UE au vreun interes in a se confrunta cu Rusia prin escalarea tensiunii politice din Moldova?
    Ce stiti de institutul de cercetare care a facut exit-pollul care ii arata cu aproape 50% pe comunistii moldoveni? Cand a aparut, cine il finanteaza, cine il controleaza, ce alte cercetari de piata a mai facut acest institut?
    Care este situatia la ora actuala a prevederilor Acordului/Tratatului de la Istanbul privitor la retragerea Armatei a XIV-a rusesti din Transnistria?
    Sub egida carei rezolutii ONU se gasesc soldati rusi in Republica Moldova?
    Multumesc si numai bine!
    • scenariu (Marţi, 7 aprilie 2009, 13:53)

      Dan Dungaciu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Paul Sava

      Am sugerat deja raspunsul.
      Nu cred ca au acest interes, dar problema este ce interese are populatia, guvernarea de la Chsinau etc. Lucrurile trebuie clarificate pe plan intern la inceput.

      Despre institut, vedeti www.ipp.md

      Acordurile sunt... pe hartie. Vedeti si recenta vizita a lui Vladimir Voronin la Moscova, unde a semnat un document care nu e deloc in spiritul Istambulului.
  • listele alegatorilor falsificate (Marţi, 7 aprilie 2009, 11:40)

    Vitalie [anonim]

    Este clar deja, dupa numeroasele semnalari ale proprietarilor de apartamente si case care spun ca au descoperit persoane necunoscute inregistrate la domiciliu in casele lor, si "sufletele moarte" (Voronin- Cicikov) gasite in listele alegatorilor, ca alegerile au fost falsificate.
    Ce se poate face pentru a demonstra aceste falsificari ?
    • frauda (Marţi, 7 aprilie 2009, 13:53)

      Dan Dungaciu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Vitalie

      Un dosar consistent, bine argumentat si credibil.
  • Mica Intirziere (Marţi, 7 aprilie 2009, 12:09)

    Cristian Pantazi - Moderator [utilizator]

    Intilnirea online va incepe cu o mica intirziere. La 12.20, conferentiar dr. Dan Dungaciu va incepe sa raspunda intrebarilor.
    Multumesc
  • Proteste (Marţi, 7 aprilie 2009, 12:34)

    Straistaru [anonim]

    Referitor la protestele care au loc la aceasta ora in Chisinau. Cum comentati faptul ca nu poate fi accesat nici un site media cu terminatie .md?
    O zi buna!
    • cenzura (Marţi, 7 aprilie 2009, 13:15)

      anonim [anonim] i-a raspuns lui Straistaru

      Si eu am aceeasi problema. Site-urile de stiri moldovene nu merg... Deliberat?
      Am inteles ca Orange a blocat si ea transmisia...
    • telefon (Marţi, 7 aprilie 2009, 13:54)

      Dan Dungaciu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Straistaru

      Nu comentez. Face parte din recuzita de riposta a autoritatilor, probabil. Nici telefoanele mobile nu functioneaza foarte bine in Piata MAN, dupa cate aud.
  • intrebare (Marţi, 7 aprilie 2009, 12:54)

    Lili_1024 [utilizator]

    Ce putem face sa ii ajutam?
    • ajutor (Marţi, 7 aprilie 2009, 13:56)

      Dan Dungaciu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Lili_1024

      Depinde cine? Noi, ca simpli cetateni, putem eventual populariza ce se petrece acolo si atrage atentia asupra fenomenului. Clarificarile vin de la politicieni, instante internationale etc. Din pacate Chisinaul este izolat mediatic.
  • implicatii (Marţi, 7 aprilie 2009, 13:30)

    gorea vladimir [anonim]

    Domnule Dr. Dungaciu, credeti ca poate fi vorba despre o revolutie legitima, atata timp cat la ora actuala sunt aproximativ 20.000 de manifestanti, dar la alegeri comunistii au castigat (si nu s-au reclamat fraude majore) ?

    De asemenea, cum vedeti prezenta covarsitoare a steagurilor Romaniei la manifestatie? Cum poate raspunde institutional Romania la aceste miscari de strada?

    va multumesc
  • Intilnirea se va incheia la 13.50 (Marţi, 7 aprilie 2009, 13:36)

    Cristian Pantazi - Moderator [utilizator]

    Intilnirea se va incheia la 13.50. Multumim
  • Care va fi reactia la discursul lui V.Voronin? (Marţi, 7 aprilie 2009, 13:38)

    Stela [anonim]

    Astazi la 19.30 presedintele V Voronin va face o declaratie media in urma prostestelor de la Chisinau. Care credeti ca va fi reactia publicului revoltat? Va reusi aceasta iesire a lui Voronin sa calmeze, sau dimpotriva sa revolte spiritele?
  • Federalizare? (Marţi, 7 aprilie 2009, 14:01)

    Straistaru [anonim]

    Cat de probabil este proiectul federalizarii dupa aceste rezultate?
  • Implicatiile schimbarii (Marţi, 7 aprilie 2009, 18:04)

    rhadoo82 [anonim]

    Ce implicatii ar avea schimbarea guvernului cu unul proocidental? Va creste nivelul de trai in Moldova? Va lasa Rusia sa se intample acest lucru?


Abonare la comentarii cu RSS

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by