Google și Alianța presei de informații generale (Apig), care reprezintă cotidianele naționale și regionale franceze, au anunțat semnarea unui acord care deschide calea pentru remunerarea presei naționale de către gigantul internetului, a anunțat AFP citată azi de Le Figaro.

GoogleFoto: Nadeesha Gamage, Dreamstime.com

„Alianța presei de informații generale și Google anunță un acord privind plata drepturilor asociate (n.red.: „droits voisins/related rights sau neighbouring rights” - drepturi similare cu drepturile de autor în legislația europeană; echivalente cu „drepturi de autor” în SUA și UK), în conformitate cu legea franceză”, au anunțat cele două părți într-un comunicat comun, subliniind că este vorba despre „rezultatul mai multor luni de negocieri în cadrul stabilit de Autoritatea pentru concurență”.

Acest acord „definește cadrul în care Google va negocia acorduri individuale de licență cu membrii” Apig, explică semnatarii. Va fi vorba despre acorduri de licență care „vor acoperi drepturile asociate și vor deschide ziarelor, printre altele, accesul la News Showcase”, program lansat recent de Google în cadrul căruia remunerează mediile de informare pentru o selecție de conținut îmbogățit.

Conform comunicatului, remunerarea editorilor va fi calculată individual și „bazată pe criterii ca, de exemplu, contribuția la informația politică și generală, volumul cotidian al publicațiilor sau audiența lunară pe internet”.

Pentru Pierre Louette, PDG al grupului Les Echos – Le Parisien și președinte al Apig, „acest acord marchează recunoașterea efectivă a drepturilor asociate ale editorilor de presă și începutul remunerării lor de către platformele digitale pentru utilizarea publicațiilor lor online”. De partea sa, Sébastien Mistoffe, patronul lui Google France, vede confirmarea unui „angajament” care deschide „noi perspective”.

Apig și Google vin de departe: presa franceză acuzase Google la sfârșitul lui 2019 că încălca dreptul asociat, acest drept similar cu dreptul de autor, creat printr-o directivă europeană și menit să conducă la o împărțire mai bună a veniturilor din digital în beneficiul editorilor de ziare și al agențiilor de presă.

Îndată ce acest drept a intrat în vigoare în Franța, Google a decis unilateral să citeze mai puțin bine în rezultatele căutărilor ziarele care refuzau să-l lase să continue să le exploateze conținutul (titluri, extrase din articole și anunțuri).

Neavând de ales, presa franceză se conformase, dar a sesizat de îndată Autoritatea pentru concurență, care i-a ordonat lui Google să negocieze „de bună credință” cu editorii, decizie consfințită ulterior de Curtea de Apel de la Paris.