Jim Mattis, ultimul dintre generalii lui Donald Trump, părăsește corabia, după anunțul, salutat de Putin, al retragerii trupelor americane din Siria

de R.M.     HotNews.ro
Vineri, 21 decembrie 2018, 10:05 Actualitate | Internaţional


Donald Trump si Vladimir Putin, la Helsinki
Foto: Captura Facebook
Șeful Pentagonului Jim Mattis și-a anunțat brutal demisia, joi, din guvernul lui Donald Trump, afișându-și dezacordul cu noua strategie a Casei Albe de retragere a trupelor din Siria - o decizie salutată personal de Vladimir Putin - și de pregătire a unei dezangajări parțiale din Afganistan, potrivit AFP.

Supranumit "călugărul soldat" din cauza culturii sale istorico-militară enciclopedice, dar și "câinele turbat" pentru ardoarea pe front, Jim Mattis a luptat în Irak și în Afganistan.

Demisia lui Jim Mattis, figură respectată pe scena internațională și care încarna o formă de stabilitate în cadrul acestei administrații marcate de cutremure, reprezintă un revers pentru furtunosul președinte american, care pare din ce în ce mai izolat.

Într-o scrisoare adresată lui Trump, fostul general de Marină de 68 de ani, care avea relații dificile cu președintele, a insistat asupra necesității ca Statele Unite să îşi "trateze aliații cu respect".

În acest fel, el a marcat implicit dezacordul cu un președinte care a atacat în cursul ultimelor luni liderii principalelor puteri occidentale.

"Forța națiunii noastre este indisolubil legată de forța sistemului unic și complet de alianțe și de parteneriate", a scris șeful Pentagonului, reamintind președintelui că "cele 29 de democrații din NATO și-au demonstrat soliditatea angajamentului lor luptând alături de noi după atacurile din 11 Septembrie împotriva Americii".

"Cred că retragerea mea este un lucru bun", a adăugat el, în această scrisoare cu efectul unei lovituri de trăznet la Washington.

Retragere importantă din Afganistan

În scrisoare, ministrul demisionar nu evocă direct dosarul sirian, dar a citat coaliția internațională împotriva jihadiștilor din gruparea Stat Islamic ca un exemplu de necesitate a alianțelor.

Dar este evident că plecarea sa va fi interpretată drept un dezacord clar cu Trump, care a anunțat miercuri plecarea cât mai rapid posibil a celor circa 2.000 de soldați americani staționați în Siria.

Cu atât mai mult cu cât administrația Trump pregătește și o retragere "importantă" a trupelor staționate în Afganistan, după cum a indicat joi seara, sub acoperirea anonimatului, un oficial american. Or, Jim Mattis a pledat și a obținut anul trecut o majorare a trupelor.

Wall Street Journal și New York Times evocă plecarea a jumătate dintre cei 14.000 de militari americani angajați pe teritoriul afgan în acest conflict vechi de 17 ani și lansat după atentatele din 11 Septembrie 2001.

La unison, congresmeni din ambele tabere și-au exprimat decepția și chiar îngrijorarea.

"Este o zi tristă pentru țara noastră", a spus Nancy Pelosi, lidera democraților din Camera Reprezentanților. În ecou, Chuck Schumer, șeful minorității democrate din Senat a deplâns plecarea unuia dintre "rarele simboluri de forță și stabilitate" din echipa aflată la putere.

Într-un comunicat, republicanul Marco Rubio a apreciat că SUA se angajează spre "o serie de grave erori politice" care ar putea afecta durabil alianțele.

Un alt republican influent, Mitch McConnell, a reacționat dur: SUA trebuie "să păstreze o înțelegere clară, cine sunt prietenii noștri și cine sunt dușmanii noștri, să să recunoască că națiuni precum Rusia figurează în rândul celor din urmă".

Pe Twitter, Donald Trump nu a vorbit de demisie, indicând simplu că Jim Mattis va părăsi funcția la sfârșitul lui februarie și că va numi un succesor rapid.

Putin: Donald are dreptate

Afirmând că SUA nu au vocația de a fi "jandarmul Orientului Mijlociu", Donald Trump a apărat ferm decizia de retragere din Siria, luată împotriva avizului a mai multor membri ai administrației sale.

Dacă întrebările rămân deschise în privința viitorului loviturilor aeriene americane împotriva SI, a politicii față de Iran sau a unei decizii care lasă câmp liber Rusiei, președintele republican se poate lăuda că a respectat o veche promisiune.

"E timpul ca și alții să se bată, în sfârșit", a scris el pe Twitter, apreciind că America nu a obținut "NIMIC" altceva decât pierderi de vieți prețioase și pierderi de mii de miliarde de dolari, invitând "Rusia, Iranul, Siria și mulți alții" să preia lupta împotriva SI.

Omologul său rus Vladimir Putin a salutat o decizie "justă". "Donald are dreptate", "am dat lovituri serioase SI în Siria", a adăugat Putin.

Franța, Marea Britanie și Germania, aliați ai SUA în lupta îmopotriva SI și ținte regulate ale atacurilor jihadiștilor, nu și-au ascuns îngrijorarea după anunțul retragerii americane.

















2900 vizualizari

  • +10 (40 voturi)    
    Este din ce in ce mai clar că (Vineri, 21 decembrie 2018, 10:35)

    Rescator [utilizator]

    numitul Putin face jocurile la Casa Albă.Donald
    notează și se supune.Dacă trendul se menține,
    Trumpilă va distruge NATO.Rusia a devenit deja
    principala Putere Mondială,spre disperarea țărilor
    vecine și a tuturor țărilor europene.
    • -5 (15 voturi)    
      Haha (Vineri, 21 decembrie 2018, 11:30)

      Tescovin [utilizator] i-a raspuns lui Rescator

      Pe tura cui de la Casa Albă s-a instalat Rusia în Siria ? Și în Crimeea, și în estul Ucrainei, by the way. Cine trăgea de zor linii roșii cu creta prin Siria, peste care rușii jucau apoi cazacioc în timp ce ăla care le-a tras privea pudic în partea cealaltă ? Care este efectiv genul de misiune operativă pe care armata SUA ar mai putea-o desfășura în acest stadiu în TO-urile din Siria, fără să riște declanșarea unui conflict masiv cu Rusia ? Dacă aș fi contribuabil american, aș avea serioase ridicări de sprânceană în a finanța sejurul și cheltuielile operaționale uriașe ale unora care fac Powerpointuri și oferă Cola și fursecuri pe la seminarii și traininguri pentru niște combatanți civili sirieni.
      • +7 (11 voturi)    
        but Obama...but Hillary... (Vineri, 21 decembrie 2018, 15:30)

        demetru [utilizator] i-a raspuns lui Tescovin

        Trump e presedinte de doi ani. In timpul asta Rusia si-a extins influenta in Ucraina si in Siria. Ce a facut Trump? Nimic. A... ba da, a retras trupele din Siria. Putin jubileaza.
        • -1 (3 voturi)    
          Trump intai a rezolvat ISIS-ul (Sâmbătă, 22 decembrie 2018, 10:35)

          AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui demetru

          si de-abia dupa urmeaza sa retraga trupele.
          Hai sa folosim corect timpii verbelor.
          • +1 (1 vot)    
            a rezolvat ISIS... (Sâmbătă, 22 decembrie 2018, 14:01)

            demetru [utilizator] i-a raspuns lui AliKimiku

            ...la fel cum au rezolvat americanii in Irak...s-au retras dupa victorie...apoi s-au intors ca se nascuse ISIS. Istoria se repeta.
    • -9 (11 voturi)    
      adica de ce disperare (Vineri, 21 decembrie 2018, 11:45)

      nicomar [utilizator] i-a raspuns lui Rescator

      ca vapoarele de bani din dobanzi si profituri se duc numai in vest ? sau ca suntem tratati de "categoria B" in EU - ma refer la popolatie, nu dragonul sau alde lui, cu coante in monte-carla si nu mai stiu unde.
      - vezi valul de rasism, sau daca nu de superioritate,.la omuletul de rand din vest
  • +14 (26 voturi)    
    O sa aflam candva (Vineri, 21 decembrie 2018, 10:43)

    Frank777 [utilizator]

    ca faimosul Donald Trump a fost de fapt un agent american.Trump trebuie analizat perin consecinte.Toated consecintele actiunilor sale profita Rusiei.Poate sa explice cum o vrea dar tot acolo se ajunge. Cui profita toate actiunile lui Trump? Cui profita ca USA abandoneaza Siria Iranienilor si Rusilor dupa ce tot SUA a incurajat Primavarva Araba miscarea care de fapt a rasturnat ordinea seculara din zona si nu a inlocuit-o cu democratia cum se asteptau planrii.A inlocuit-o cu haos si a dat prilejul Rusiei sa se instaleze in Siria cu baze militare.
    • -5 (17 voturi)    
      Il facem pe Putin sa para f inteligent (Vineri, 21 decembrie 2018, 11:17)

      animatron [utilizator] i-a raspuns lui Frank777

      Nu orice decizie din Occident e datorata vreunei actiuni supersofisticate a Rusiei, genul asta de legenda urbana e foarte toxic si satisface in mare masura Kremlinul pentru ca ii mentine un fel de prestigiu special.

      E iresponsabil sa afirmi ca Rusia a ajuns sa fie atat de performanta incat e capabila sa puna in functie pe cine vrea prin Europa, USA sau alte regiuni ale lumii.

      Progresistii din lumea occidentala au mari dificultati psiho-emotionale in a accepta democratia si rezultatele unui vot popular atunci cand acesta le este profund ostil.

      Credeti sau nu, prin Silicon Valley si campusuri americane (cuiburi neomarxiste) se discuta despre faptul ca democratia si-a atins limitele si ca ar fi momentul sa nu mai fie lasat poporul sa voteze chiar tot, ca uite ce face, nu vrea sa voteze "democrat" si il prefera pe Trump.

      Ani de zile, extremistii americani de stanga si mare parte din "liberali" cereau ca USA sa inceteze amestecul in treburile altor state, sa se retraga din Irak, Siria, Afganistan, etc.

      Donald Trump e adept al unui nationalism modern, e "izolationist", nu e deloc partizanul ca America ar trebui sa bombardeze peste tot prin lume daca ceva nu e ok.

      Are si o maniera "business" de a evalua situatiile, e interesat permanent de costurile umane si financiare, el si-a propus sa concentreze eforturile natiunii catre interior.

      Exista si o nemultumire legata de impotenta dovedita a statelor vestice europene in a gestiona militar situatii geopolitice complexe pe care le-au creat in jurul Europei, in Magreb, Mashrek sau Ucraina.

      Franta si UK au fost f active in a-l rasturna pe Gaddafi in Libia dar acum nu mai stiu ce sa faca cu razboiul civil de acolo, ba chiar au dat drumul la robinetul cu imigranti ilegali.

      Razboiul civil din Siria a plecat tot de la francezi, cu sprijin german si britanic, au vrut sa-l dea jos pe Assad si sa isi extinda influenta in Siria-Liban.
      E un esec, pentru ca Rusia a intervenit, la fel si Turcia sau Iran, USA a activat limitat acolo
      • -6 (6 voturi)    
        interesant (Vineri, 21 decembrie 2018, 13:26)

        nicomar [utilizator] i-a raspuns lui animatron

        chestia cu valea de silicoane. da, tot pe acolo nu se discuta ce se face cu profiturile (cat muntii stancosi sau pletosi, sau rasi, sau burtosi, cum or fi). ca e prea de pizza hut (adica mamaliga) cu 1% .. ca baietii aia de acolo sunt majoritatea emigranti si nu provin din baroni locali sau globali ..
    • -5 (17 voturi)    
      hahaha! (Vineri, 21 decembrie 2018, 11:22)

      ...!?! [utilizator] i-a raspuns lui Frank777

      lasitatea si indecizia mr Obama ,cat si politica adm. d. ale usa din me isi etaleaza efectele in r trump.


      red line, mr. Obama si efectele indeciziei.
    • -9 (11 voturi)    
      The Great Game (Vineri, 21 decembrie 2018, 11:46)

      Kosmos [utilizator] i-a raspuns lui Frank777

      In primul rand nu exista Aliati ci doar interese comune. Cand interesele nu mai sunt comune atunci se porduc fortat schimbari prin propaganda , atacuri media , asasinate .cartite care iau decizii controversate. Trump este doar o marioneta si nu face nimic de capul lui. are agenda precisa : Totul este despre bani , resurse si teritorii iar cand asa zisii globalisti intra in conflict cu conservatorii poate iesi prapad.
    • -8 (16 voturi)    
      Da, Trump CHIAR ESTE agent american! Surprins? (Vineri, 21 decembrie 2018, 13:02)

      newlook [utilizator] i-a raspuns lui Frank777

      "O sa aflam candva ...
      ...ca faimosul Donald Trump a fost de fapt un agent american."

      Frank777 [utilizator](Vineri, 21 decembrie 2018, 10:43)

      -----------------------------

      Am noutati pentru matale: Donald Trump CHIAR este agent american. Este chiar No. 1 intre agentii AMERICANI. D'aia a si fost ales de poporul american, ca E AMERICAN, in contrast cu candidata GLOBALISTA.

      Acum, cateva precizari:

      - Da, (revolutia) Primavara Araba a fost pregatita, finantata si orchestrata de CIA (si, cu voia dumneavoastra, globalistii lui Soros).
      Din mai multe motive:
      In primul rand pentru ca US POATE, prin comparatie cu fudula si impotenta fata batrana Iuropa, care a pus serios umarul sfrijit (in special pentru influentarea Globalistilor Obama si Clinton Hilary).
      In al doilea rand, pentru ca Iuropienii Globalisti promisesera ca rezultatul final va fi pozitiv pentru pacea lumii, ca va fi mai putin terorism, ca ei au influenta si daca americanii fac revolutie, ei iuropenii, prin conexiunile si oamenii lor, vor asigura bunul mers post revolutionar.

      - Americanii s-au tinut de cuvant, iuropienii impotenti N-AU LIVRAT. N-au livrat stabilitatea promisa, plusul de securitate pentru Occident, ci au alimentat Statul Islamic, terorismul international si fenomenul imigrationist arab catre Europa.
      * Cand spun ""iuropieni

      -Mai rau decat atat, americanii au fost impinsi pana acolo incat relatiile cu principalul aliat NATO din zona, Turcia, au fost aproape compromise, cu riscul evident ca aceasta tara sa fie "recuperata" de Rusia. In tot timpul acesta, Jermanika nu are nicio problema sa dezvolte relatii comerciale privilegiate cu Rusia iar US sa plateasca pentru securitatea sa.
  • -6 (28 voturi)    
    Nicicum nu e bine (Vineri, 21 decembrie 2018, 10:46)

    Barosanu_nr1 [utilizator]

    Dacă mai trimitea soldați, continua „imperialismul american”. Dacă îi retrage, ține cu Rusia. Orice ar face, Trump nu poate câștiga cu oamenii ăștia.
    • -3 (13 voturi)    
      Establishment vs. Electorat (Vineri, 21 decembrie 2018, 11:23)

      animatron [utilizator] i-a raspuns lui Barosanu_nr1

      The Rasmussen Reports daily Presidential Tracking Poll for Thursday shows that 48% of Likely U.S. Voters approve of President Trump’s job performance. Fifty-one percent (51%) disapprove.

      The latest figures include 35% who Strongly Approve of the job Trump is doing and 42% who Strongly Disapprove. This gives him a Presidential Approval Index rating of -7.

      Va fi interesant sa vedem daca majoritatea americanilor sunt de acord ca soldatii sa revina acasa, e simbolic si pentru ca sunt Sarbatorile Craciunului, s-ar putea sa fie inca o miscare zisa "populista" din partea acestui presedinte foarte abil in a tine legatura direct cu alegatorii.

      In ceea ce-i priveste pe politicienii de la Washington, acestia au propriile lor agende de obiective si interese, se vor pozitiona in functie de ce cred ei ca le-ar fi util.

      Democratii oricum vor critica sistematic orice ce face Trump, nu mai au credibilitate pt ca au exagerat prea mult cu demonizarea, dusa pana la absurd.

      Mai degraba merita evaluate criticile care vin din tabara republicana, acolo argumentele au sansa mai mare sa corespunda unei realitati.
  • -10 (28 voturi)    
    Cateva observatii (Vineri, 21 decembrie 2018, 10:52)

    newlook [utilizator]

    Cateva observatii:

    - Numai 2000 de militari americani se afla in Siria. Ei au avut in special misiuni de antrenare a kurzilor in lupta impotriva ISIS. Cum ISIS s-a cam dus din Siria, Trump a luat decizia corecta pentru US de a retrage soldatii, pentru a-si (re)face relatiile cu aliatul cu adevarat imprtant din zona, Turcia.

    -Turcia este miza. Dupa cum se stie, TK are o problema cu kurzii; lovitura de stat (sigura ca da, "neorchestrata" de administratia americana democrata anterioara) a dinamitat relatiile US cu principalul aliat din zona. Aceasta si atitudinea ulterioara duplicitara a Europenilor (notabil Germania si Franta) impotriva TK au impins aceasta tara spre Rusia; nivelul relatiilor bilaterale TK-RU a ajuns la o valoare periculoasa pentru acest flanc al NATO.

    -Iuropienii duplicitari si ipocriti nu pot face nimic fara americani in zona respectiva; sunt ca o baba fara dinti care vrea sa se infrupte dintr-o friptura prea mare. Iuropienii ar vrea ca americanii sa cheltuie si sa lupte in continuare pentru ei (asa i-a invatat Obama contra unui premiu Nobel); iata ca nu mai merge. Inca o data se arata impotenta iuropienilor de a-si proiecta interesele la mai mult de 100 de km de granitele lor. De ce? Pentru ca interesele astea NU sunt iuropiene, sunt doar a doua state Ge si Fr.
    • -10 (10 voturi)    
      ar fi banc (Vineri, 21 decembrie 2018, 11:47)

      nicomar [utilizator] i-a raspuns lui newlook

      de aprilie daca din (m)bugetul armatei shua s-ar dona ca. 100 miliardoi pt proiecte de infrastructura in africa, de pilda ..
      - e un vis, nu ? - Imagine - JL
  • -2 (10 voturi)    
    Izolationism (Vineri, 21 decembrie 2018, 11:02)

    animatron [utilizator]

    E o dezbatere de peste 100 ani printre politicienii americani, intre cei care vor ca USA sa asume un rol de "jandarm al lumii libere" si cei care refuza implicarea US in orice conflict si rivalitate geopolitica de pe planeta.

    In WW2 americanii nu a intrat in razboi imediat, nu-i privea si curentul anti-militarist era f prezent, ba chiar existau numeroase simpatii pentru extreme, national-comunism (in favoarea sovieticilor) si national-socialism (in favoarea Germaniei hitleriste).

    Multe insistente ale lui Churchill, invazia URSS-ului si mai ales atacul japonez de la Perl Harbour au inclinat clar balanta in favoarea intrarii in razboi.

    Trupele americane au ramas in Europa si in Asia dupa sf WW2, impunand o "pax americana", iar apoi au devenit necesare in confruntarea "Razboiului Rece", desfasurata la nivel mondial intre ideologia comunista si cea liberala.

    URSS, prin serviciile de informatii externe, a reusit sa creeze sau sa utilizeze miscari pacifiste occidentale, orientandu-le care atnti-americanism.

    Nu exista an, mai ales incepand cu deceniul '70, sa nu vedem in vestul Europei manifestatii impotriva "imperialismului american" care cereau sistematic retragerea trupelor americane din Europa.

    Razboiul din Vietnam a fost un traumatism si a dat o lovitura ideei ca USA trebuie sa intervina peste tot pe planeta.

    In Afganistan s-a reusit doborarea guvernului pro-sovietic, dar venirea la putere a talibanilor (miscare creata de serviciile pakistaneze care au convins CIA ca e decizia cea mai buna contra sovieticilor de acolo) a creat un focar islamist cu rezonanta mondiala.

    Prabusirea URSS a lasat o mare libertate de miscare in zona Orientului Mijlociu, USA a profitat pentru a prelua controlul militar asupra regiunii (interventie Irak).

    Cheltuieli uriase si rezultate controversate, multa ostilitate din partea lumii islamice.

    Trump revine la izolationism si obliga tari vestice sa asume singure obligatii in razboaiele civile pe care le-au incurajat (Siria, Libia).
  • -7 (9 voturi)    
    ceva se misca (Vineri, 21 decembrie 2018, 11:42)

    Point [utilizator]

    si se clatina din temelii.presa ''mare''muricana fierbe si clocoteste cu spume si venin.INSA:cand un rubio(care cu mccain se pupau cu ''rebelii'' sau libieni sau Wesley Clark,mare ghinarar,care zice ca trumpeta a luat spaga de la lideri straini si alti patrihoti cu vena umfata la gat,
    toate acestea te face sa gandesti si sa te indoiesti.
    apar doua variante:
    murica s-a saturat sa-i mai faca pe plac celui mai important si apropriat aliat(sic,never)
    murica se incordeaza pt iran
  • +5 (13 voturi)    
    Retragerea din Siria e o concesie facuta Rusiei (Vineri, 21 decembrie 2018, 14:48)

    kandar [utilizator]

    "We're going to hold the administration accountable for this decision," Graham recounted telling Pence. "If Obama had done this, all of us would be going nuts because it's such a bad idea. The job of the Congress is to hold the executive branch accountable. He's the commander in chief, but he needs to be held accountable for his decisions. And I want hearings as soon as possible."

    Republicans rip Trump’s surprise Syria withdrawal in meeting with Pence
    https://www.politico.com/story/2018/12/19/trump-us-troops-in-syria-1068734
  • +8 (10 voturi)    
    La ce va asteptati? (Vineri, 21 decembrie 2018, 17:08)

    tavu [utilizator]

    cei destepti se retrag, raman oportunistii si cei servili.
  • +4 (4 voturi)    
    Trump is winning (Vineri, 21 decembrie 2018, 20:32)

    marius67 [utilizator]

    https://i.imgur.com/XhYAWK3.png
  • -2 (6 voturi)    
    Trump (Sâmbătă, 22 decembrie 2018, 2:07)

    minup [utilizator]

    este pragmatic. Face exact ce vrea populatia SUA. Militarii sa vina acasa de Craciun,sa stea cat mai aproape de casa, Siria si Afganistan sunt gauri unde conflictele nu se vor termina. Banii de inarmare sa fie cheltuiti pentru tehnologii noi unde sunt angajati numai cetateni americani dintre cei care sunt seriosi ,competenti si disciplinati.
  • +2 (4 voturi)    
    Remember? (Sâmbătă, 22 decembrie 2018, 10:13)

    bestol [utilizator]

    Cand a venit las putere Trump a promis ca va pune Rusia cu botul pe labe, acum a lasat Siria prada Rusiei si Iranului. Normal ca militarii care si-au varsat sangele acolo nu sunt de acord, isi aduc aminte ce a insemnat retragerea din Irak, aparitia ISIS. Au trebuit sa se reintoarca acolo ca sa curete mizeria. La fel se va intampla si acum. Inca o dovada ca Trump e un habarnist periculos care ameninta securitatea americanilor.


Abonare la comentarii cu RSS

Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version