Când Ted Sarandos, unul dintre cei doi șefi ai Netflix, va vizita Coreea de Sud săptămâna aceasta el va găsi o industrie recunoscută la nivel mondial după succesul unor seriale ca „Squid Game” și „The Glory”, dar și îngrijorări tot mai mari cu privire la impactul platformei de streaming asupra pieței locale, relatează Reuters.

„Squid Game” ramane cel mai vizionat serial din istoria NetflixFoto: Andrew Angelov / Alamy / Profimedia Images

Coreea de Sud a dat unele dintre cele mai populare seriale ale Netflix, ele devenind sinonime cu succesul internațional al exporturilor culturale ale țării. De partea sa, Netflix a anunțat la sfârșitul lunii aprilie că a decis să investească 2,5 miliarde de dolari în producerea de conținut local.

Este așteptat ca Sarandos să ajungă marți la Seul, unde se va întâlni într-o primă fază cu studenți de la universitatea de film, potrivit surselor din industrie. Ulterior el ar urma să aibă o întâlnire cu premierul sud-coreean Han Duck-soo pentru a discuta despre piața de streaming video.

Însă în pofida faptului că serialele coreene sunt extrem de populare pe Netflix, 60% din clienții platformei urmărind cel puțin un titlu produs în Coreea de Sud anul trecut, tot mai multe voci cer guvernului să susțină el însuși producții locale pentru a avea drepturile de autor asupra acestora.

Executivul condus de Han Duck-soo a anunțat săptămâna trecută planuri de a investi 500 de miliarde de woni (390 de milioane de dolari) pentru a ajuta platformele de streaming locale să concureze cu rivalii internaționali precum Netflix în contextul creșterii vertiginoase a costurilor de producție.

Platformele de streaming locale, strivite de dominația Netflix

„Industria de conținut media va înflori când diferitele platforme concurează, în loc să fie dominată de doar câteva, lucru care va fi în beneficiul atât a creatorilor, cât și a consumatorilor”, afirmă Heo Seung, directorul pentru relații publice a platformei sud-coreene Watcha.

Coreea de Sud a exportat conținut în valoare de 13 miliarde de dolari în 2022, acesta incluzând jocuri video, muzică și transmisiuni TV, potrivit Institutului de Cercetări Economice al Coreei. Suma este mai mare decât cea adusă țării de vehiculele electrice și bateriile reîncărcabile.

„Efectul Netflix”, un termen folosit pentru a desemna fenomenul prin care actori și regizori devin peste noapte vedete internaționale după ce un film sau serial al lor apare pe platforma de streaming, reprezintă o parte importantă a succesului cultural al Coreei de Sud.

În acest context, președintele sud-coreean Yoon Suk Yeol a salutat investiția de 2,5 miliarde de dolari anunțată de Netflix drept o „oportunitate majoră” atât pentru țara sa, cât și gigantul american de streaming.

Cota de piață a Netflix în Coreea de Sud (38,2%) le eclipsează pe cele ale unor platforme locale precum Tving, Wavve și Watcha. Anul trecut Netflix a raportat un profit operațional de 14,28 miliarde de woni în Coreea de Sud, o diferență uriașă față de pierderea de 119 miliarde de woni anunțată de Tying.

Succesul Netflix a devenit un subiect politic în Coreea de Sud

Spre deosebire de Uniunea Europeană, Coreea de Sud nu are legi care obligă serviciile de streaming străine să producă sau să investească în conținut local.

Acest lucru i-a făcut pe unii politicieni de la Seul să ceară ca Netflix să îi răsplătească mai bine pe creatorii locali atunci când proiectele lor au succes. Netflix în schimb a declarat că urmărește să îi compenseze corect pe creatorii locali în primele faze ale procesului de producție, indiferent cât de bine vor prinde la public ulterior spectacolele lor.

„Compensarea este o parte importantă a acestui lucru, dar la fel este și libertatea expresivă pe care echipele noastre locale o susțin, alături de audiența globală pe care serviciul nostru o pune la dispoziție”, a declarat un purtător de cuvânt al Netflix într-un comunicat remis Reuters.

Creatorii de conținut care au lucrat cu Netflix afirmă că platforma le-a acordat o șansă când alții i-au refuzat.

„Squid Game” a fost refuzat de mai multe ori înainte să ajungă pe Netflix

Hwang Dong-hyuk, creatorul serialului „Squid Game”, a declarat în mai multe interviuri acordate în 2021 că seria a fost respinsă în mod repetat înainte să fie preluată de Netflix. Aditya Thayi, un cineast din Londra care a regizat viitorul documentar „King of Clones” al Netflix, a declarat pentru Reuters că platforma „nivelează terenul pentru producătorii din Asia”.

Deși acest documentar a fost comandat de Netflix UK, el se învârte în jurul unei fraude de clonare genetică din Coreea de Sud și include secvențe video din arhivele televiziunilor locale.

Thayi a explicat că astfel de imagini pot costa până la 40.000 de dolari, o sumă uriașă pentru producătorii independenți care nu beneficiază de susținere financiară.

Lim Jong-soo, un profesor de la Universitatea Sejong, spune că Netflix a acordat producătorilor sud-coreeni mai multe oportunități, dar că guvernul poate face la rândul său mai multe lucruri pentru a-i ajuta, ca de exemplu cumpărarea drepturilor de autor pentru creatori.

„Guvernul trebuie să vină cu un sistem care să asigure că profiturile în exces se întorc creatorilor sud-coreeni”, susține acesta.

Vizita lui Sarandos în Coreea de Sud, una dintre cele mai importante piețe pentru Netflix, survine într-un moment delicat pentru companie, la mai puțin de o lună după aceasta a anunțat că va elimina la nivel global posibilitatea utilizatorilor săi de a partaja parola contului cu persoane din afara gospodăriei lor.

Ca întotdeauna, poți afla mai multe informații noi din lumea filmelor și serialelor, dar și alte știri interesante, în rubrica Nerd Alert de weekendul acesta: