Atunci cand presa si politia prezinta un accident rutier, accentul se pune mai mereu pe numarul de victime, gravitatea lor si pe vinovatia uneia dintre partile implicate. Niciodata nu ti se ofera detaliile tehnice relevante ale unui accident auto si cauzele multiple ale producerii sale. Intotdeauna, de vina sunt viteza si neatentia si niciodata starea autoturismului sau a drumului, scrie Mugurel Margarit pe blogul Subiectiv.

Recentul accident de pe bulevardul Magheru, din 19 august, ale carui imagini surprinse de camerele de supraveghere, reprezinta o lectie pentru orice sofer.

Cauzele identificate de politie arunca vina in spatele soferului neatent care a schimbat banda fara sa se asigure suficient. Si politia are, intr-adevar, dreptate. O neatentie de moment poate produce un accident ale carui consecinte sunt teribile. Cu toate acestea, conduc de mai bine de 10 ani si stiu foarte bine ca am fost si in pozitia celui caruia "i s-a taiat fata" si in pozitia "neatentului". Iar cauzele au fost obiective (unghiul mort al oglinzii laterale) sau subiective (pura neatentie, ca sa n-o numesc prostie). Din fericire nu am produs niciodata un accident si nu am lovit niciodata pe cel care mi-a intrat pe banda fara sa se asigure.

Cazul de pe Magheru a fost insa diferit. Si, asa cum o catastrofa aviatica nu are niciodata o singura cauza, nici acest accident nu a avut o cauza unica. Un singur lucru pot spune cu certitudine: accidentul nu s-ar fi produs daca Dacia Logan scapata de sub control avea ESP.

ESP-ul, programul electronic de control al stabilitatii, intervine in situatiile in care masina intra in derapaj si, prin franari gandite electronic si aplicate pe fiecare roata, aduce masina pe traiectoria sigura. Clipul de mai jos este mult mai clar in explicatii decat as putea eu sa fiu si prezinta aproape exact situatia care a dus la tragedia de pe Magheru.

La absenta ESP-ului s-au adaugat insa si alti factori. Ar fi bine daca cei din politie ar putea sa ne comunice daca masina avea sau nu ABS (sistem care nu permite blocarea rotilor la franare) sau daca anvelopele prezentau un grad de uzura pronuntat. Nu in ultimul rand, reactia foarte brutala a soferului care a incercat evitarea accidentului sau viteza de deplasare au fost alti factori determinanti pentru accident.

Mai departe de accident si de tragedie raman lectiile pentru fiecare. Pentru unii e vorba de viteza, iar pentru altii de vinovatie. Pentru mine e vorba de prudenta, atentie, dar si de dotarea masinii cu elemente de siguranta care trebuie sa devina un standard.

In Romania, ESP-ul lipseste din oferta pentru modelele de baza ale celor mai multi producatori din cauza ca noi nu stim sa-l cerem. Nu stim ce rol are acest sistem si il consideram doar un capriciu. Parlamentul European a adoptat o hotarare prin care, din noiembrie 2011, toate masinile vandute vor fi echipate obligatoriu cu sistem de stabilitate. Pana atunci insa e bine de tinut minte ca pe 19 august, in Bucuresti, el ar fi putut salva doua vieti.

Comenteaza peblogul Subiectiv.