O diferenta de doua molecule la o gena aproape identica la om si la cimpanzeu ar putea reprezenta originea facultatii de a vorbi - studiu

de Robert Mihailescu     HotNews.ro
Miercuri, 11 noiembrie 2009, 19:32 Actualitate | Esenţial

O simpla diferenta de doua molecule ale unei gene altminteri identica la om si la cimpanzeu ar putea reprezenta originea facultatii de a vorbi, potrivit unui studiu publicat miercuri de revista Nature si citat de AFP.

Aceste molecule, amino-acizi, stau la baza formarii proteinelor. Proteinele genei studiate (FOXP2), care comanda un grup de alte gene legate de limbaj, numara mai multe sute de amino-acizi, dintre care doar doi sunt diferiti la om si la cimpanzeu.

Studiile anterioare sugerasera deja o mutatie a acestei gene intre om si cimpanzeu din cauza celor doi amino-acizi si posibilul impact al acestei diferente asupra facultatii de a vorbi.

"Studiul nostru demonstreaza experimental aceasta diferenta", a declarat Daniel Geschwind, de la UCLA, co-autor al studiului.

Cercetatorii au folosit tesuturi de creier uman si de maimute, dar si celule de cultura, pentru a compara efectele acestor mutatii ale genei FOXP2 asupra genelor responsabile de limbaj. Astfel, ei au descoperit ca gena FOXP2 a cimpanzeului are efecte diferite fata de gena FOXP2 umana.

"Oservand influenta exercitata de FOXP2, am reusit sa identificam un ansamblu nou de instrumente pentru a studia modul in care limbajul uman este reglat la nivel molecular", a declarat Genevieve Konopka, co-autor al studiului.

Procese moleculare care ar putea permite, in cazul autismului si a schizofreniei, "o mai buna intelegere a modului in care aceste boli afecteaza capacitatea creierului de a utiliza limbajul", adauga cercetatoarea.

Rolul jucat de aceste doua molecule deschide noi cai legate de cercetarile privind evolutia speciei umane.

"Nu stim cand a aparut mutatia acestor doi amino-acizi", a explicat Geschwind.

Omul si cimpanzeul au evoluat in specii diferite in urma cu aproximativ 5 milioane de ani, in timp ce paleo-antropologii situeaza aparitia limbajului uman in urma cu 100.000 - 70.000 de ani.

"Nu stim ce s-ar intampla daca am mentine un creier uman intr-un cimpanzeu - ar fi el capabil sa vorbeasca? Majoritatea oamenilor considera ca nu, pentru ca la om limbajul, caile respiratorii superioare si bolta palatina ofera o structura mult mai adaptata capacitatii de a vorbi", a mai spus Geschwind.

Lol, bagati ma gena aia la cimpanzeu, vorbeste? (Miercuri, 11 noiembrie 2009, 20:34)

Anonim [anonim]

Eu sunt in stare sa pun pariu pe tot ce am ca n-o sa vorbeasca cimpanzeul in vecii vecilor, chiar daca are gena aia sau nu.
    Lool, era asa simplu de demonstrat sau de infirmat, oare de ce n-au facut-o?
      gena e printre noi (Miercuri, 11 noiembrie 2009, 21:28)

iliescu [anonim] i-a raspuns lui Anonim

Stimabile, experimentul a avut deja loc. S-au mai introdus doua molecule in gena cimpanzeului. Si asa a aparut Geoana...
      Asa este... (Miercuri, 11 noiembrie 2009, 22:02)

Vizitiul [utilizator] i-a raspuns lui Anonim

Se pare ca esti foarte convins ca nu poti vorbi :) :)
        Stii ce e aia metoda stiintifica? (Joi, 12 noiembrie 2009, 0:33)

Anonim [anonim] i-a raspuns lui Vizitiul

Experimente tata!
        Produci mutatia aia la cimpanzeu, apoi incerc sa-l faci sa vorbeasca.
        Vorbeste?
        Ai avut dreptate.
        Nu vorbeste?, ai mancat prajitura aia gelatinoasa (nu zic cum se cheama ca ma cenzureaza baietii de la hotnews).

Cat de idiot sa fii sa crezi asa ceva?
        Cum sa crezi ca un simplu aminoacid determina aparitia vorbirii sau nu (iti dai seama ca aminoacidul ala se poate injecta direct la animal).
        Vorbirea este un proces deosebit de complex care implica foarte multe parti ale creierului (atat de diferit la om fata de cimpanzeu).
        Halal stiinta in ziua de azi!
          just! dezinformare! (Duminică, 15 noiembrie 2009, 3:46)

niv [utilizator] i-a raspuns lui Anonim

asa-zisa informatie pentru plebea ignara; mai curand o insulta, "stirea" este o foarte urata "popularizare", folositoare unor experimentatori de horror, halal dezinformare! stop experimentelor pe animale!
    bazaconii! (Duminică, 15 noiembrie 2009, 3:35)

niv [utilizator]

cimpanzeii nu sunt autisti nici altele, de-ale oamenilor nu ii tulbura! cimpanzeii nu pot fi alienati! printre cimpanzei nu s-a nascut nici un idiot macar!