Directiva europeana care prevede retinerea datelor generate sau prelucrate de catre furnizorii de servicii de comunicatii electronice a fost transpusa in legislatia a 21 de tari din Europa. In patru tari legile care prevad retinerea datelor sunt contestate. Pana in prezent, doar in Bulgaria instantele de judecata au dispus modificare legislatiei. Directiva retinerii datelor face parte dintr-un plan amplu de combatere a terorismului, plan adoptat de Uniunea Europeana dupa atacurile din Londra si Madrid.

Directiva a fost transpusa in legislatiile unor tari precum Ungaria, Franta, sau Italia cu diferite variatiuni legate de durata de pastrare a datelor, cine are dreptul sa le acceseze si ce categorii de medii electronice pot fi urmarite. Pentru a urmari legile prin care a fost adoptata directiva, clik aici.

Dupa adoptarea directivei in 2006, peste 15 tari au solicitat prelungirea termenului de transpunere in legislatia nationala, termen care era initial fixat pentru anul 2007.

Directiva Europeana a fost contestata la Curtea Europeana de Justitie de catre Irlanda in anul 2006. In alte patru state, Germania, Bulgaria, Ungaria si Cehia, legile care au transpus directiva au fost atacate in instantele interne.

Germania. La 1 ianuarie 2008 legislatia care transpune directiva europeana a fost atacata la Curtea Constitutionala Federala a Germaniei de catre Arbeitskreis Vorratsdatenspeicherung, o asociatie care militeaza pentru drepturile si libertatile cetatenesti. Potrivit propriei pagini de Internet, contestarea legii a fost sustinuta de peste 30.000 de petitii.

Asociatia germana a contestat legislatia pe motiv de neconstitutionalitate si incalcare a dreptului la viata privata. Procesul se afla inca pe rolul instantei germane. In ultimele doua luni au fost organizate o serie de proteste publice care vizau aplicarea legii retinerii datelor. Pe larg click aici

Bulgaria. Legea care transpune directiva europeana a fost adoptata in martie 2008. Asociatia Access to Information Programme a contestat legea la Curtea constitutionala. Potrivit asociatiei, legea adoptata in Bulgaria prevede insa unele incalcari majore ale drepturilor omului si a constitutiei bulgare.

Asociatia a contestat faptul ca legea retinerii datelor prevedea ca informatiile sa poata fi accesate de pe orice computer al Ministerului de Interne fara nicio restrictie.

Reprezentantii asociatiei mai precizeaza ca, in Bulgaria, exista deja o serie de legi care prevad modalitatea in care datele operate de furnizorii de internet si telefonie mobila si fixa pot fi urmarite. In decembrie, Curtea Constitutionala a abrogat cateva din articolele legii amintite. Asociatia a anuntat ca pe 28 ianuarie va organiza o ceremonie prin care va premia institutiile statului care au la activ cele mai multe si cele mai grave incalcari ale legii protectiei datelor personale. Pentru mai multe informatii click aici

Cehia. Legislatia care prevedea retinerea datelor exista in Republica Ceha inca din 2005, fiind ulterior completata printr-o alta lege in 2008. Legea a fost contestata prin declaratii publice de Asociatia Iuridicum Remedium care pregateste contestarea in instanta a legii.

Ungaria. Directiva care prevede retinerea datelor a fost transpusa in legislatia maghiara in martie 2008. Asociatia Társaság a Szabadságjogokért a contestat in iunie 2008 legea la Curtea Constitutionala a Ungariei. Asociatia a invocat ca motiv faptul ca retinerea datelor fara niciun criteriu prestabilit reprezinta o violare a legii protectiei datelor personale.

Cum a aparut directiva retinerii datelor

  • Alaturi de alte acte normative directiva retinerii datelor face parte dintr-un pachet mai amplu de masuri care au fost convenite de membrii Uniunii Europene dupa atacurile teroriste de la Londra si Madrid. Astfel, in Declaratia de Combatere a Terorismului adoptata in 25 martie 2004 se stipuleaza printre altele si prioritatea realizarii unei legislatii care sa prevada retinerea datelor prelucrate de furnizorii de servicii de telefonie mobila si Internet.
  • In data de 13 iunie 2005 Consiliul adopta declaratia de condamnare a atentatului de la Londra. In document se prevede si mai clar faptul ca pana la finalul anului 2005 sa fie conceputa directiva prin care sa se impuna retinerea datelor.
  • Potrivit presei internationale, unul dintre argumentele folosite in promovarea directivei este si faptul ca atat autoritatile engleze cat si cele spaniole care au investigat atentatele de la Londra si Madrid au sustinut ca mare parte din informatiile despre teroristi le-ar fi acumulat tocmai de la operatorii de internet si telefonie mobila si fixa. Pe larg despre retinerea datelor click aici