De ce sunt supărați chiriașii din mall-uri. Povestea unui comerciant din București în timpul pandemiei

de Gabriel Bejan     HotNews.ro
Luni, 15 iunie 2020, 12:58 Actualitate | Esenţial


Spații comerciale din Leeds, Marea Britanie
Foto: Andrew McCaren/LNP/ Profimedia Images
​O altă perspectivă a relației dintre mall-uri și chiriașii acestora în perioada pandemiei COVID-19.

Marea redeschidere a mall-urilor din România, după trei luni de pauză, are loc în plin conflict între proprietarii acestora și o parte dintre comercianți. Mai mulți retaileri vor să le fie anulate chiriile pe perioada în care mall-urile au fost închise din cauza pandemiei, în condițiile în care aceste magazine nu au avut în cele trei luni nici activitate și, implicit, nici încasări.

Potrivit Organizației patronale a retailerilor din România, care reunește 2500 de magazine din centrele comerciale din țară, multe dintre aceste afaceri din mall-uri vor rămâne închise și după data de 15 iunie, în semn de protest.

Lucrurile nu sunt încă lămurite în ceea ce privește plata chiriilor, se poată încă negocieri în multe situații între mall-uri și comercianți pentru reducerea sau chiar eliminarea acestor chirii pe perioada stării de urgență și a stării de alertă.

Pentru a înțelege mai bine care este situația unui astfel de chiriaș, am stat de vorbă cu un întreprinzător dintr-un mall bucureștean. Acesta mi-a solicitat să nu-i dau numele și nici pe cel al mall-ului cu care se află în acest moment în negocieri și cu care speră să ajungă în cele din urmă la o înțelegere.

Totuși, povestea lui este reprezentativă pentru a arăta care au fost cheltuielile comercianților din marile centre comerciale în această perioadă și de ce consideră aceștia că mall-urile ar trebui să dea dovadă de înțelegere pentru perioada stării de urgență și a stării de alertă.

Ce încasează mall-urile de la comercianți?



„Noi suntem un start-up, investiția provenind 100% din credite bancare. În primul rând trebuie spus că indiferent de proprietarul mall-ului (NEPI, Rock Castle, AFI, Prime Kapital etc) contractele cu chiriașii sunt aproximativ la fel.

Ce trebuie să plătească chiriașii:

  • O chirie de bază stabilită în euro pe metru pătrat, în cazul nostru 11 euro/mp. Aceasta are o valoare fixă pe cinci ani, adică pe perioada pe care a fost semnat contractul.
  • Un „service fee” (utilități comune) care se calculează pe exercițiu financiar. De obicei, un exercițiu financiar este de un an, dar prin contract ei (n.r.-mall-ul) pot modifica perioada, în funcție de cum se modifică prețurile la electricitate, apă. Noi avem 8 EUR/mp.
  • Utilitățile din spațiu, care se facturează lunar în funcție de citirea de pe contoare
  • Alte cheltuieli (utilitati în timpul construcției, fee-uri de marketing, chirie pe logo, etc)
  • O Garanție bancară egală cu trei luni de chirie și „service fee-ul” pe trei luni în avans, care s-a achitat înainte de predarea spațiului.

Un lucru important de spus: contractul nu se poate încheia decât bilateral, cu acordul mall-ului. Ideea de bază este că nu poți ieși din afacerea asta ușor.

Dacă centrul comercial merge, dar business-ul tău nu, poate ai șanse să subînchiriezi sau să găsească ei pe altcineva și să recuperezi garanția plus ce ai investit în spațiu (de exemplu, mobilier). Dacă centrul comercial nu merge... este cam clar că pierzi garanția și mai ieși doar când dai faliment.

Din experiența altor chiriași pot să spun că dacă ai nevoie de susținere pentru business unele condiții se mai pot renegocia în timpul contractului și poți beneficia de scutiri, amânări…până pui afacerea pe picioare.

Cum ne-a prins pe noi pandemia



Noi nu deschisesem de foarte mult timp și nu eram îngrijorați. Ne mergea mai bine ca altora și ne pregăteam de o campanie serioasă de marketing online. Luna martie începuse bine.

După 11 martie, când s-au închis școlile, a căzut în cap toată treaba. Conform contractului, bineînțeles, sunt penalizări dacă nu deschizi potrivit programului. Am dat telefoane, au fost discuții, negocieri…însă a fost clar. Nu putem închide decât pe riscul nostru. Trebuia să așteptăm să vedem ce zic guvernanții.

Ne-am conformat pentru că ne-am dat seama (și am fost și noi sfătuiți de alții mai experimentați) că, în situații de genul acesta, cel mai bine este să rămânem în relații ok cu mall-ul și să așteptăm soluții legale sau comerciale după ce trece pandemia.

Doar după ce s-a dat Ordonanța Militară am putut închide, dar nu am primit nici o comunicare în sensul asta.

Pe 19 martie am închis noi. Factura pe martie a venit întreagă (chirie și „service fees” pentru toată luna).

În martie am primit o notificare conform căreia pe perioada cât vom fi închiși se vor factura doar „service fees”. Ceea ce e enorm pentru o firmă care nu încasează nimic. Două-trei săptămâni mai târziu, au mai trimis o notificare conform căreia, prima notificare se anulează. Adică pot reveni asupra deciziei de facturare. În favoarea sau defavoarea chiriașilor.

Justificarea, telefonică (nu scrii așa ceva într-un mail), este că au auzit că sunt centre comerciale care facturează în continuare sumele totale fără scutiri, și chiar încasează de la chiriași conform contractelor inițiale și că este posibil ca Guvernul să decidă susținerea chiriașilor pentru a plăti sumele întregi. Așa că ei s-au acoperit, ca să poată încasa suma maximă posibilă chiar și pe perioada pandemiei.

Noi aveam angajații în șomaj tehnic și rezerve financiare cât să mai acoperim câteva facturi. Plus garanția din care au avut dreptul să retragă oricând facturile neachitate. Aveam și din urmă câteva utilități, plus martie, plus aprilie…

În acest moment este clar că fără susținerea lor o să dăm faliment. Pe de altă parte, este evident că și mall-ul are de pierdut dacă noi (și alții ca noi), vom pleca.

De aceea cred că soluția cea mai rezonabilă este să găsim împreună cu ei o rezolvare a problemei.

Câteva concluzii



Este clar că în această perioadă mall-urile au așteptat soluții de la guvern, poate financiare, poate de altă natură.

În cazul ordonanțelor militare, acestea trebuiau să fie mai explicite. Mall-urile s-au folosit de orice chichiță în favoarea lor.

E foarte frustrant să vezi cum nu depinde nimic de tine în această criză, deci nu ai ce să faci, dar primești facturi de mii de euro lunar.

Din ce am auzit la alți colegi, cei care au spații închiriate de la firme sau persoane fizice au beneficiat de înțelegere. Mulți și-au renegociat sau și-au amânat plățile. Doar investitorii mari au așteptat și așteaptă încă o decizie a guvernului. Eventual, subvenții.”






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















16542 vizualizari

  • +12 (14 voturi)    
    ghinion (Luni, 15 iunie 2020, 13:09)

    Laura21 [utilizator]

    Imi pare rau ptr acesti chiriasi.
    Nu au fost la fel de ”norocosi”, oare de ce, ca organizatorii de mari spectacole, gen Untold, Neversea, pentru care s-a dat lege / HG, nu mai stiu ce, ca sa aiba baza ptr rezilierea contractelor cu artistii !
    • +3 (7 voturi)    
      Comentariu sters de utilizator (Luni, 15 iunie 2020, 13:43)

      [anonim] i-a raspuns lui Laura21

      • +9 (9 voturi)    
        Din pacate (Luni, 15 iunie 2020, 14:48)

        Ecce_Homo [utilizator] i-a raspuns lui

        Situatia e mult mai rea. Contractele de chirie incheiata cu mall-urile sunt nasoale rau. Am clienti care au inceput sa dea in judecata mall-urile, mai ales reteaua Promenada, pentru ca sunt niste sacali. Nu accepta nici renegociere, abia daca accepta amanare dar si aia in conditii foarte naspa pentru chirias. Chiar daca magazineel au fost inchise facturile au curs in continuare...
        • -4 (4 voturi)    
          Numai în mall-uri se poate face comerț? (Luni, 15 iunie 2020, 17:15)

          Tayen [utilizator] i-a raspuns lui Ecce_Homo

          Mai sunt și alte posibilități.
          • 0 (0 voturi)    
            ei na (Luni, 15 iunie 2020, 17:20)

            Ecce_Homo [utilizator] i-a raspuns lui Tayen

            Acelasi client are si puncte de lucru independente de mall. Se poate. Vadul comercial e totusi un element important...
    • 0 (0 voturi)    
      Comentariu sters de utilizator (Luni, 15 iunie 2020, 16:21)

      [anonim] i-a raspuns lui Laura21

      • 0 (0 voturi)    
        @MMV (Marţi, 16 iunie 2020, 5:52)

        adrian_rolland [utilizator] i-a raspuns lui

        Ba da, exista act normatv. HG70 / 14 mai 2020!

        Articolul 32

        (1) Prin excepție de la prevederile referitoare la dreptul de retragere, așa cum este acesta reglementat de Ordonanța de urgență nr. 34 din 4 iunie 2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniștii, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, pentru evenimentele și festivalurile ce urmau a fi susținute în perioada 8 martie – 30 septembrie 2020, sau în perioada în care se suspendă dreptul de organizare a evenimentelor și festivalurilor, dacă această dată depășește intervalul anterior menționat, urmează să se aplice următoarele reguli:

        a) în cazul reprogramării evenimentului sau festivalului, participantul la eveniment sau festival va putea folosi biletul de acces achiziționat, beneficiind de toate drepturile conferite de biletul de acces la data reprogramării evenimentului sau festivalului. Data reprogramării evenimentului sau festivalului nu poate depăși data de 30 septembrie 2021.
        b) în cazul anulării evenimentului sau festivalului sau în cazul imposibilității folosirii biletului de acces la data reprogramării evenimentului sau festivalului, participantul la eveniment sau festival va primi din partea organizatorului un voucher pentru întreaga sumă plătită organizatorului, voucher ce va fi folosit pentru achiziționarea de produse sau servicii din gama oferită de către organizator, conform unui regulament detaliat comunicat de către organizator.
        c) în cazul în care voucherul nu este folosit pentru achiziționarea de produse sau servicii până cel târziu la data de 30 septembrie 2021, organizatorul va rambursa toate sumele pe care le-a primit din partea consumatorului până la 31 decembrie 2021.
    • +1 (1 vot)    
      @Laura21 (Marţi, 16 iunie 2020, 5:48)

      adrian_rolland [utilizator] i-a raspuns lui Laura21

      Nu s-a dat lege pentru sa aiba baza la rezilierea contractelor cu artistii ci pentru a NU INAPOIA banii pentru biletele vindute.

      Ti se dau vouchere pentru evenimente organizate de acelassi promoter sau ii creditezi cu banii tai, FARA DOBINDA, pina pe 30 septembrie 2021!
  • +16 (28 voturi)    
    /// (Luni, 15 iunie 2020, 13:21)

    GemstonePig [utilizator]

    In spatele absolut tuturor spatiilor comerciale din mall-uri stau fonduri, societati, oameni de afaceri de afara , de obicei din Tara Sfanta. Si cum ei au conexiuni cu politicul nu vor intra pe pierderi. O sa vedeti o schema o chestie un ajutor de stat etc sa fie bine ca sa nu fie rau. Din baanii de la buget desigur.
  • -1 (21 voturi)    
    ok (Luni, 15 iunie 2020, 13:34)

    jeanvaljeanro [utilizator]

    nu va imbatati cu apa rece. astia sunt penelistii, stergatorii eterni de pantofi ai strainilor! daca e un strain la mijloc ei nu pot interveni decat in favoarea acestuia, altfel e un contract intre parti private iar romanii trebuie sa se descurce :)
    • +10 (16 voturi)    
      a (Luni, 15 iunie 2020, 14:08)

      adrian67 [utilizator] i-a raspuns lui jeanvaljeanro

      De ce, ai impresia ca psdistii fac altceva? Voi ati vandut pe nimic Petrom, Arcelor, COST, ISCT,.....
      • -4 (10 voturi)    
        Nu ne vindem tara (Luni, 15 iunie 2020, 14:39)

        vpn443 [utilizator] i-a raspuns lui adrian67

        De curiozitate, stii la ce pret per actiune a fost vandut Petrom in 2004? Iti spun eu: 0,22 lei. Ia verifica graficul de pe BVB pe ultimii 5 ani si vezi la ce pret s-a tranzactionat. Cine te-a oprit sa-ti iei tara inapoi ? Petrom era capusata pana peste cap...daca nu o privatizau o falimentau.
  • -5 (9 voturi)    
    Vina cred ca se imparte (Luni, 15 iunie 2020, 14:17)

    Crocobaurul [utilizator]

    E si problema lor ca au acceptat clauze abuzive pentru chirie. In rest, nu cred ca nu se accepta niste intarzieri/amanari la plata. Si ei, "buticarii" astepta, exact ca proprietarii de mall-uri, subventii. Cei din urma asteapta de la stat, iar buticarii de la ei (chirii taiate). Dar nu vad buticarul suparat pe banca, de exemplu, care sigur nu ii taie din dobanda, cel mult ii da o amanare cu 2-3 luni.
  • +8 (8 voturi)    
    Nu e normal (Luni, 15 iunie 2020, 15:23)

    doz2018 [utilizator]

    Cum sa iri chirie pe ceva ce nu ai pus la dispozitie.Oricum ar fi contractul, e imoral.
    Ar trebui ca toti chiriasii sa-si ia talpasita si sa se mute in online daca e cu putinta sau pe strada sau in parcuri. Si toata lumea e castigata inclusiv clientii care in ,loc sa stea intre niste ziduri vor sta in aer liber.
    Si atunci vor ramane mall-urile adica peretii cu contractele lor si sa-si ia chirie de la muste, furnici si ce-o mai fi. Oricum isi plateasc atat de prost prestatorii de servicii in speta firmele de curatanie incat se simt mirosurile de la de 50 metri de toaleta, nu e nevoie de indicator.
    Lumea normala la cap ar accepta imediat varianta mall-ului outside.
    • +2 (2 voturi)    
      nu prea exista imoral in business (Luni, 15 iunie 2020, 17:11)

      e.o. [utilizator] i-a raspuns lui doz2018

      Dar problema pare simplă, problema e să se înțeleagă clienții între ei și să angajeze avocați buni.

      În primul rând Mall-ul nu a furnizat: spațiu si potențiali clienți. Că de asta-l plătești de fapt.

      Că nu-i din vina lui asta-i altă poveste. Oricum, e cel puțin dubios să ceară chirie pe perioada asta. E de negociat o înțelegere reciproc avantajoasă aici, dar dacă nu se strâng chiriașii nu vor reuși.
  • +2 (2 voturi)    
    Ați uitat de cei 5% din vânzări (Luni, 15 iunie 2020, 20:23)

    hic sunt leones [utilizator]

    care se plătesc pe lângă chirie?
    • +1 (1 vot)    
      Ce??? (Marţi, 16 iunie 2020, 8:59)

      Tayen [utilizator] i-a raspuns lui hic sunt leones

      Cum să-i mai dai 5% din chirie??? Dacă au semnat așa ceva, își merită soarta!!!
      • 0 (0 voturi)    
        Comercianții din mall plătesc procent din vânzări (Marţi, 16 iunie 2020, 12:24)

        hic sunt leones [utilizator] i-a raspuns lui Tayen

        și este normal să o facă.
        5% este un procent foarte decent.


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by