​Schimbările climaterice și nevoile planetei cu privire la protejarea resurselor, pentru a supraviețui, necesită o reconfigurare a modului în care astăzi se fac afacerile, a declarat, Despina Passaris, Communications Director Procter & Gamble South East Europe & Central Europe. Prezentă pe scena Conferinței Globale IAA 2019 – Creativity4Better, ea a vorbit despre ce presupune inovația durabilă și cum poate, fiecare dintre noi, contribui la salvarea planetei.

Despina Passaris, P&G - IAA conferenceFoto: Procter & Gamble

La conferința Creativity4Better ați vorbit audienței despre inovație durabilă. Care sunt diferențele dintre inovația obișnuită și cea durabilă?

Din punctul nostru de vedere, inovația durabilă este cea care nu oferă doar soluții superioare în privința produselor, ci permite consumul responsabil, care este valorizat de oameni. Inovația pentru un consum responsabil urmărește să nu lase o amprentă negativă asupra planetei și a societății. Este ceea ce noi numim „bine și dezvoltare”: creștem afacerea și în egală măsură facem ceva bun pentru planetă și pentru societate.

O companie trebuie să aloce anumite resurse specifice pentru a inova sustenabil?

Aș spune că este necesară, în primul rând, o anumită mentalitate, un nou mod de a gândi inovația. Deci nu presupune utilizarea de mai multe sau mai puține resurse (deși știm că trebuie să folosim mai puține resurse, prin definiție), ci preocuparea față de modul în care le folosim. Suntem o companie care produce detergenți, șampoane, scutece, avem nevoie de resurse. Pentru a fabrica produse, pentru a le folosi, pentru a le arunca, este nevoie de energie, de apă. Așadar, întrebarea este „cum proiectezi un produs, astfel încât te asiguri că utilizezi resursele în cel mai eficient mod?”. Te poți asigura, de exemplu, că folosești energie regenerabilă, că apa consumată este purificată și reutilizată și poți căuta soluțiile care îți permit să folosești, pentru ambalaje, materiale reciclabile.

Apoi urmează întrebarea “cum comunicăm”? Chiar dacă dorim să impulsionăm inovația durabilă, dacă oamenii nu o îmbrățișează și nu își schimbă stilul de viață, nu se va întâmpla nimic. Trebuie să încurajăm acest proces, nu putem aștepta să vină de la sine.

Cât timp durează acest proces de schimbare a obiceiurilor de consum?

Nu există o regulă generală. Cu cât reușim să creăm produse extraordinare (care au în vedere îngrijirea planetei și oferă performanțe de top) și să comunicăm într-un mod cât mai convingător, cu atât timpul este mai scurt. Dacă nu sunt îndeplinite aceste condiții, obiceiurile vor fi foarte dificil de schimbat.

În urmă cu mai mulți ani, am lansat campania „Turn to 30”/ „Treci pe 30 de grade”. A fost primul nostru demers de convingere a consumatorilor să înceapă să spele hainele la temperaturi mai scăzute, pentru că știam că 80% din energia consumată de mașinile de spălat este generată de spălarea cu apă caldă. Cu cât este apa mai caldă, cu atât se consumă mai multă energie. Prin urmare, ne-am gândit: „hai să încercăm să-i convingem pe consumatori să spele la 30 de grade”.

A luat foarte mult timp. Și după câțiva ani, ne-am dat seama că a fost un proces care a solicitat multe resurse, pentru că procesul de educare a consumatorilor prin publicitate și comunicare trebuie să fie continuu - cum te oprești, oamenii revin la vechile lor obiceiuri. Ne-am dat seama apoi că trebuia să venim cu ceva mai mult decât doar campania, respectiv cu un produs potrivit, deoarece consumatorii trebuie să fie convinși că atunci când optează pentru spălatul la 30 de grade, rufele lor vor ieși curate. Dacă nu le ofeream un produs capabil să facă acest lucru, nu aveau să aleagă sustenabilitatea, în defavoarea satisfacerii nevoilor lor. Și așa am venit cu un produs complet nou, detergentul în formă de capsule - acesta a făcut cu adevărat diferența, iar consumatorii și-au schimbat semnificativ obiceiurile.

Ați lansat ambalajul fabricat din plastic reciclat în proporție de 25%, pentru unele dintre brandurile companiei. De ce nu mai mult?

Procentul ține de designul produsului - singurul lucru de care trebuie să ținem cont este ca la final să avem un ambalaj utilizabil. Imaginați-vă că anunțăm lansarea unui recipient din plastic reciclat și care, în același timp, este distrus în timpul expedierii de la fabricile noastre către magazin sau conținutul se scurge. Deci, trebuie urmărit echilibrul optim între funcționalitate și reducerea impactului asupra mediului. Un exemplu în acest sens este sticla de plastic Fairy Ocean, recent lansată în România, pentru care am folosit plastic colectat din oceane, cu ajutorul voluntarilor. În parteneriat cu experți în reciclare, Terracycle, îl transformăm în peleți și îl incorporăm în ambalajele noastre, dând, astfel, acestui plastic o a doua viață!

Cât de realist este ca inovația sustenabilă și consumul durabil să devină o abordare generală și să fie îmbrățișate de alte entități, în afară de marile organizații, de la oamenii obișnuiți până la start-up-uri etc. Și cum se poate întâmpla acest lucru în acțiuni concrete?

Este singura cale. Răspunsul este atât de simplu. Pentru că în fața unor probleme precum schimbările climatice sau faptul că în curând ne vom confrunta cu o penurie gravă de apă în unele locuri ale lumii, ne dăm seama că sunt aspecte a căror rezolvare nu și-o pot asuma doar companiile sau doar guvernele. Este nevoie de bugete importante, expertiză și cunoștințe din toate domeniile. Vorbind, de exemplu, despre reciclare, este nevoie de infrastructura pe care guvernul sau comunitățile o pot pune la dispoziție, de știința academicienilor, de produsele și puterea companiilor. Deci dacă nu își unesc toți forțele, nu putem avea soluții și rezultate notabile în această privință. Și nu în cele din urmă, este necesar ca oamenii să îmbrățișeze aceste soluții.

La toate forumurile globale unde suntem prezenți (mergem la Davos în fiecare an), vedem din ce în ce mai mulți participanți - politicienii, oamenii de afaceri, cercetătorii - stând în jurul mesei, schimbând idei. Iată un semn că lumea înțelege valoarea parteneriatului.

Permiteți-mi să vă dau un exemplu foarte recent: compania P&G este mândră să fie membru fondator al Alliance to End Plastic Waste / Alianței pentru Eliminarea Deșeurilor de Plastic, un efort global coordonat fără precedent, dedicat minimizării deșeurilor și colectării, refolosirii și reciclării plasticului, după ce acesta este folosit, începând cu zone ale lumii unde acest lucru este cea mai mare provocare. 1 miliard de dolari au fost dedicați într-o primă fază acestui scop, iar următorii pași sunt implicarea guvernului, a comunităților, a cercetătorilor, pentru a veni cu soluții, atragerea de noi finanțări. Funcționează ca un domino – pe măsură ce mai mulți parteneri sunt implicați, sunt atrase mai multe fonduri. Aceste companii au o forță de comunicare puternică și astfel vor ajunge la noi și noi entități pentru a se alătura acestui demers. Astfel, 1 miliard va deveni 1,5 miliarde iar atunci când cineva va veni cu o idee grozavă privind reciclarea, va avea la dispoziție fondurile necesare, datorită acestei alianțe.

Iată exemple reale, care se întâmplă în fiecare zi. Când 30 de CEO ai unor companii globale au acest tip de parteneriate pe agenda lor, înseamnă că este ceva serios.

O companie este o afacere. De ce și-ar investi resursele în sustenabilitate atunci când poate se luptă să supraviețuiască, iar în cultura organizației rezultatele de business sunt prioritare?

Pentru că este singura cale. Și cred sincer că dacă nu o facem, nu vom supraviețui. Nu este o chestiune de alegere, trebuie să acționăm. Pentru mine statisticile sunt șocante și am menționat și în conferință câteva cifre: în ultimii 10 ani, condițiile meteorologice extreme au provocat costuri suplimentare la nivel global de 86%. Până în 2030 vom avea nevoie de 40% mai multă apă decât avem astăzi. Nu există nicio afacere care să poată supraviețui în fața unei catastrofe. Este o chestiune de supraviețuire. Afacerile nu se mai pot face la fel, pentru că lucrurile s-au schimbat. Trebuie să luăm măsuri, să ne schimbăm modelul de afaceri și să ne dăm seama că dacă gândim doar pe termen scurt, afacerile noastre nu vor supraviețui pe termen lung. Și nu există niciun CEO care să spună „Sunt aici pentru următorii cinci ani și după aceea nu îmi pasă ce se întâmplă”. P&G este pe piață de peste 165 de ani și ne dorim o viață cât mai lungă în continuare.