Deputatul USR Catalin Drula a scris, miercuri, peFacebook, caOrdonanta de Urgenta prin care statul va suporta in 2018 o parte din contributia la sanatate (CASS)pentru a compensa pierderea de venit face discriminare intre angajatii noi si cei vechi, descurajeaza schimbul locului de munca si creeaza un dezavantaj concurential pentru firmele noi pe piata, pentru ca se aplica doar pentru contractele in vigoare la 31 dec 2017. Drula mai spune ca ordonanta este o "noua prostie anti-economica marca Valcov/Misa/Stefan/Teodorovici si vine cu exemple in acest sens pentru a demonstra efectele acesteia. Potrivit deputatului, ar exista "solutii alternative rezonabile", cum ar fi "aplicarea generala (pentru toti cei scutiti de impozit pe venit) a unei deduceri procentuale din venitul la care se aplica calculul CASS - pentru a compensa pierderea generata de "revolutia fiscala"".

Catalin Drula, deputat USR si presedinte al Comisiei ITFoto: Arhiva personala

Postarea integrala a deputatului USR Catalin Drula:

O noua zi, o noua incercare de peticire a nenorocirii numite "revolutie fiscala". Si, previzibil, o noua topaiala marca PSD.

Azi: salariile IT-istilor si ale celorlalte categorii scutite de impozit pe venit.

Se propune o Ordonanta de Urgenta prin care statul sa suporte in 2018 o parte din contributia la sanatate (CASS) pentru a compensa pierderea de venit.

Problema este ca se aplica doar pentru contractele in vigoare la 31 dec 2017 creand astfel:

1. o discriminare intre angajatii noi si cei vechi

2. descurajarea schimbarii locului de munca

3. dezavantaj concurential pentru firmele noi pe piata

Sa luam un exemplu:

- Mihai si George sunt IT-isti in aceeasi firma si fac aceeasi munca, sunt pe acelasi nivel de salarizare

- Mihai e angajat din decembrie, in timp ce George s-a angajat o luna mai tarziu in ianuarie

- costul total al angajatorului este identic pentru amandoi: 10000 lei

Dupa adoptarea OUG, salariul net (in mana) va fi:

- pentru Mihai: 6788 lei

- pentru George: 6357 lei

George castiga cu 431 de lei mai putin pentru ca el are ghinionul sa se fi angajat cu o luna mai tarziu si lui nu-i plateste statul o parte din CASS.

Alte exemple de discriminari pe care le produce OUG propusa:

- o companie noua pe piata (sa zicem o multinationala care vrea sa angajeze 100 de programatori) va avea costuri cu salariile cu 6,34% mai mari fata de o companie similara existenta pe piata - in conditii egale de salariu net (in mana) oferite angajatilor => dezavantaj competitiv pentru cei noi intrati pe piata pentru ca celor vechi le plateste statul o parte din CASS

- un cercetator (categorie scutita de impozit de venit) nemultumit de locul lui actual de munca vrea sa si-l schimbe. Daca pleaca la alt institut de cercetare/la alta companie, statul nu-i mai plateste o parte din contributia de sanatate => descurajarea mobilitatii fortei de munca

In plus, pseudo-solutia din OUG se aplica doar pana la sfarsitul anului. Si apoi? De la 1 ian 2019 ce se intampla? Scade salariul brusc cu 6,34%?

---

Pe scurt - o noua prostie anti-economica marca Valcov/Misa/Stefan/Teodorovici. Cu cat sunt mai multi "ministri" de finante, cu atat mai mari gogomaniile la PSD.

Ar exista - evident - solutii alternative rezonabile: spre exemplu, aplicarea generala (pentru toti cei scutiti de impozit pe venit) a unei deduceri procentuale din venitul la care se aplica calculul CASS - pentru a compensa pierderea generata de "revolutia fiscala".

Dar, la fel, ca la adoptarea Legii salarizarii sau la OUG 79 ("Revolutia Fiscala") cand USR si societatea civila si mediul de afaceri au strigat ca sunt probleme, ca sunt masuri luate pe genunchi, ca e o topaiala ale carei ponoase le vom trage in scurt timp - PSD e surd.

PSD habar n-are sa guverneze si asta ne afecteaza zilnic. Niciodata n-a fost mai jos nivelul administratiei centrale a Romaniei.