Ministerul Justitiei condus de Raluca Pruna isi propune, ca prioritati strategice in plan legislativ pentru 2016, adoptarea a doua proiecte de legi (politia judiciara si privind taxa de timbru) si modificarea legilor de organizare a sistemului judiciar. Potrivit unor surse guvernamentale consultate de HotNews.ro, in ce priveste proiectul legislativ pentru politia judiciara, este vorba de extinderea modelului DNA si la DIICOT. Mai exact, detasarea ofiterilor de politie judiciara de la Ministerul de Interne la DIICOT, dupa model DNA. In trecut au existat incercari de a trece in totalitate ofiterii de politie judiciara de la Ministerul de Interne (adica din structura executiva) in sistemul judiciar, insa propunerea s-a lovit de impotrivirea politicienilor.

In ce priveste proiectul legislativ privind taxa de timbru, ar fi vorba de o noua incercare de a lua taxa de timbru la bugetul central. In prezent, taxele de timbru sunt incasate de administratiile locale (de ex taxele de timbru platite la Curtea de Apel Cluj sunt incasate de Primaria Cluj etc). Si aceasta este o intentie mai veche, de cand ministerul era condus de Catalin Predoiu, insa nu a trecut din cauza impotrivirii administratiilor locale care pierd o sursa importanta de venit, mai ales orasele mari.

In fine, proiectul de lege privind reorganizarea sistemului judiciar vizeaza o in primul rand propunerea de modificarea modalitatii de numire a procurorilor sefi, astfel incat propunerea sa nu mai fie facuta de ministrul justitiei ci de Consiliul Superior al Magistraturii.

Intr-un interviu pentru HotNews.ro, ministrul justitiei, Raluca Pruna, a declarat ca nu este de acord cu cu schimbarea modalitatii de numire. Nu este clar, prin urmare, care va fi soarta acestui proiect de lege, elaborat sub conducerea CSM.

  • "Prioritatile mele sunt in primul rand prioritatile dictate de agenda pe justitie din Romania. Am un pachet de legi, asa numitul pachet pe justitie. A existat un proces de elaborare, pe care l-a condus CSM-ul. Nu sunt de accord sa-mi insusesc propunerea de proiect. Ei spun ca au consultat magistratii in adunarile lor generale. De pilda, se propune schimbarea modalitatii de desemnare, de numire la varf in parchete. (...) Adica sa treaca la CSM, cum era pana in 2004. Pentru ca pana in 2004, inainte de aderare, asa a fost. In pachetul de legi cu care am inchis capitolul de aderare, propunerea era la CSM. Eu ce o fac?  Nu pot sa preiau propunerea de la CSM. Am discutat cu toate asociatiile de magistrati din Romania, care spun: nu ne reagasim in acest proiect. Asadar, ca eu sa modific aceste legi si sa dau satisfactie CSM ar trebui sa dau o ordonanta de urgenta. Nu inteleg ca sub mandatul meu sa dau OUG si sa schimb niste legi organice."

Pe langa cele trei initiative legislative, Ministerul Justitiei anunta ca prioritati pentru 2016 elaborarea Strategiei de Dezvoltare a sistemului Judiciar, a Strategiei Nationale Anticoruptie (2016 - 2020) si Operationalizarea Agentiei Nationale de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate. Ministerul Justitiei a trecut la capitolul prioritati si Modificarea Codurilor (aici ar fi vorba in primul rand de punerea lor in acord cu deciziile Curtii Constitutionale). Evident, la capitolul prorietati in domeniul resurselor umane figureaza numirea in functii de conducere in cadrul magistraturii, fiind vorba in primul rand de numirea noilor procurori sefi, dar si a unei noi conduceri la Inalta Curte de Casatie si Justitie.