VIDEO Martor al DNA in dosarul Microsoft despre cum ar fi cumparat Siveco lectii informatice de la liceeni si apoi le-a vandut Ministerului Educatiei la preturi de pana la 10 ori mai mari / Siveco: Pretul unei lectii a fost cu cel putin 72% mai mic decat cel de pe piata

de Raluca Pantazi     HotNews.ro
Miercuri, 1 octombrie 2014, 18:06 Actualitate | Esenţial


Un martor audiat de procurorii Directiei Nationale Anticoruptie in dosarul Microsoft a vorbit despre faptul ca Siveco ar fi cumparat lectii informatice de la liceeni, pe care le-ar fi revandut apoi catre Ministerul Educatiei, "la preturi de la 5 pana la 10 ori mai mari", pentru a le folosi tot la clasa. La solicitarea HotNews.ro, Siveco a sustinut ca pretul unei lectii in Sistemul Educational Informatizat (SEI) a fost "cu cel putin 72% mai mic decat cel de pe piata" si ca procentul de elemente realizate de castigatorii concursurilor si incluse in lectiile SEI a fost "extrem de mic - 1,5%". "Aceasta foarte mica parte a materialelor rezultate din concursuri a fost utilizata ca element de pornire in dezvoltarea unor lectii, pe baza potrivirii lor cu modul de gandire si asimilare a cunostintelor de catre elevi si profesori", mai spun reprezentantii Siveco.

Un document al anchetatorilor aflat in dosarul Microsoft prin care se cere aviz de la Parlament pentru ridicarea imunitatii a trei fosti ministri - il citeaza pe un martor care a dat o ampla declaratie privind modalitatea de acordare a licentelor, potrivit Mediafax. Este vorba despre acelasi martor care a descris in declaratia data anchetatorilor presupusa filiera care ar fi comis fapte de trafic de influenta si luare de mita in ceea ce priveste cumpararea licentelor si care leaga numele lui Adrian Nastase si Victor Ponta de acest caz (Detalii aici).



Declaratia martorului, referitoare la lectiile informatice, asa cum se regaseste in documentul anchetatorilor:

"Contractul s-a derulat pana in anul 2009, a ajuns in total la o valoare de 124 milioane dolari, iar valoarea reala a echipamentelor hardware cumparate de Ministerul Educatiei, a fost de aproximativ 50% din pretul contractual si in cazul aplicatiilor software si serviciilor valoarea reala fiind aproximativ 10% din pretul achizitiei.

Nu exista absolut nici un motiv real pentru care nu ar fi fost necesara organizarea unei licitatii publice, toate produsele hardware si software putand fi procurate de la nenumarati producatori de pe piata locala. Aceasta modalitate de achizitie a fost utilizata pentru ca preturile sa nu fie cunoscute publicului si sa permita supraevaluarea contractului.

Pot exemplifica in acest sens ca o imprimanta care se gasea pe piata la pretul de 300 euro era vanduta de Siveco, Ministerului Educatiei la un pret de 1.500 euro, iar lectiile informatice care era cumparate de Siveco la pretul de 1.000 - 2.000 euro bucata, erau vandute Ministerului Educatiei la preturi de 9, 10 si chiar 11.000 euro.

Toate echipamentele erau cumparate de Siveco de la cei 3 subcontractanti ai sai, Compaq, IBM si HP, iar din 2003 doar IBM si HP. Acestia le cumparau la randul lor de la subcontractanti ai lor, cum ar fi Compaq de la Technet, Fujitsu Siemens Computers de la Net Consulting, IBM Romania de la Omnilogic, HP de la S&T, iar ultimii subcontractanti le cumparau de pe piata libera sau de la distribuitorii autorizati. Prezenta acestora in contract a fost necesara doar pentru a permite crearea profitului din care sa se plateasca mitele, deoarece oricare dintre multinationalele contactate de Siveco ar fi putut sa cumpere produsele respective si sa le distribuie Ministerului Educatiei, in mod direct fara subcontractanti.

Lectiile au fost cumparate in parte de la firma Softwin, o parte au fost dezvoltate de catre angajati Siveco, iar alta parte a fost achizitionate de Siveco de la liceeni, practic de la beneficiari finali ai proiectului. In acest scop Siveco a organizat o competitie adresata tuturor scolilor si liceelor pentru elaborarea de lectii informatice si cele mai bune lectii din cadrul competitiei erau achizitionate la preturi modice de catre Siveco si revandute Ministerului Educatiei si Cercetarii la preturi de la 5 pana la 10 ori mai mari.

Existau niste standarde din punct de vedere pedagogic, si anume respectarea programei scolare in vigoare, acestea fiind cerute de Ministerul Educatiei si Cercetarii si niste standarde tehnice pentru a se asigura o oarecare uniformitate a limbajelor de programare folosite, cerinte formulate de Siveco, prin Departamentul tehnic".

Cum raspunde Siveco la acuzatiile de mai sus

La solicitarea HotNews.ro, reprezentantii Siveco au transmis urmatoarele:

"1. Referitor la preturile de vanzare a lectiilor in cadrul SEI

In cadrul SEI au fost achizitionate licente de utilizare a lectiilor electronice. Lectiile electronice achizitionate sunt licentiate pentru intregul sistem educational preuniversitar public, pentru utilizarea pe un numar nelimitat de statii de lucru din cadrul acestui sistem.

Licenta acopera nu numai calculatoarele achizitionate in cadrul programului SEI, ci si toate celelalte calculatoare existente si viitoare din sistemul de invatamant preuniversitar. Acest mod de licentiere a fost si este deosebit de favorabil Ministerului Educatiei si fara precedent in alte proiecte.

Astfel, daca se iau in considerare doar calculatoarele livrate in cadrul SEI 1-3, pretul licentei per statie de lucru este de 0,30 USD. Calculand si pretul per statie de lucru pentru toate calculatoarele existente la momentul respectiv numai in licee (conform Institutului National de Statistica si Raportului de Progres eEurope+ 2003), rezulta, la nivelul liceelor, un pret efectiv al licentei pentru o lectie, de 0,14 USD per statie (cu mult mai mic fata de pretul unitar per licenta al lectiilor de pe piata libera, pret care era de 1,08 USD +TVA pentru lectiile disponibile in comert la vremea respectiva).

Pretul unitar al unei lectii SEI a fost asadar cu cel putin 72% mai mic decat cel de pe piata, chiar la data achizitiei. Daca se iau in calcul calculatoarele achizitionate ulterior pretul este si mai mic, avantajul MEC fiind astfel mult mai mare.

2. Referitor la modul de achizitionare a lectiilor in cadrul concursurilor informatice

Organizarea concursurilor informatice, la care au participat zeci de echipe mixte, formate din elevi si profesori, a avut scopul de a crea in interiorul sistemului educational competente pentru producerea de continut educational interactiv. Castigatorii concursurilor anuale au primit numeroase premii si recunoasteri, printre care: oportunitatea ca lucrarile lor (chiar daca au reprezentat o contributie foarte mica) sa fie incluse in lectiile SEI si utilizate de toti elevii din sistemul educational, remunerare baneasca si plata participarii la conferinte internationale in vederea prezentarii propriilor creatii.
Pe ansamblu, procentul de elemente realizate de castigatorii concursurilor si incluse in lectiile SEI a fost in final extrem de mic - 1,5%.

Aceasta foarte mica parte a materialelor rezultate din concursuri a fost utilizata ca element de pornire in dezvoltarea unor lectii, pe baza potrivirii lor cu modul de gandire si asimilare a cunostintelor de catre elevi si profesori.

Includerea de lectii premiate in SEI spre a fi folosite in scoli de elevi din toata tara a reprezentat o stimulare si o incurajare pentru autori, si in niciun caz nu a contribuit la reducerea costurilor de productie. In cadrul SEI, fiecare lectie in parte reprezinta un proiect informatic in sine, realizat de o intreaga echipa de experti, cu un scenariu didactic riguros, un design grafic aliniat criteriilor ergonomice si psiho-pedagogice si o realizare tehnica complexa.

3. Referitor la costul echipamentelor/calculatoare

In cadrul SEI au fost livrate laboratoare informatizate de catre furnizori de reputatie mondiala (HP, IBM, Compaq), si nu echipamente separate. Aceste laboratoare au inclus atat echipamente, cat si foarte multe servicii asociate (pregatirea salilor inclusiv cablarea si configurarea retelelor, depozitarea, livrarea, integrarea in retea, testarea si configurarea optima a hardware-ului si preinstalarea software-ului; verificarea si consolidarea echipamentelor, punerea in functiune, testarea detaliata a conformitatii si documentarea activitatilor, instruire in vederea utilizarii si administrarii, suport tehnic pe o perioada de 3 ani, inclusiv servicii de intretinere si depanare). Pretul vizeaza integralitatea acestor produse si servicii.

Simpla achizitionare de echipamente in cadrul acestui proiect nu atingea scopul educational urmarit.

Toate calculatoarele livrate in programul SEI, realizate de furnizori cu experienta globala, au fost importate, asa cum atesta documentele vamale si certificatele de origine, in Romania neexistand capacitati de asamblare pentru cantitatea de calculatoare necesara.

O simpla comparatie cu preturile echipamentelor din piata, la nivelul anului 2005, releva ca pretul laboratoarelor informatizate din SEI a fost cu 25% mai mic decat pretul echipamentelor si serviciilor asociate, daca acestea ar fi fost achizitionate la un pret 'de raft', laboratoarele din SEI aducand totodata si avantajele echipamentelor 'brand-name', a serviciilor integrate si a garantiei si suportului tehnic pe 3 ani.

In plus, preturile calculatoarelor achizitionate in SEI au scazut cu circa 40% in 2004 fata de 2001, urmand tendinta preturilor la nivel mondial.

4. Referitor la pretul imprimantelor

In cadrul laboratoarelor informatizate, alaturi de celelalte echipamente hardware (servere, statii de lucru, monitoare, scannere, periferice etc) a fost prevazuta si cate o imprimanta cu tehnologie laser, de viteza mare, adecvata utilizarii intensive.

SIVECO Romania nu a livrat niciodata imprimante sau celelalte echipamente, dar din informatiile noastre pretul imprimantelor a fost similar preturilor pietei de la momentul respectiv (2001-2004), si anume intre 655 si 690 USD."

Citeste si:






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















11399 vizualizari

  • +12 (14 voturi)    
    mda (Miercuri, 1 octombrie 2014, 18:10)

    SchmitzCargobull [anonim]

    un dosar greu, cu implicatii grave pentru intreaga clasa politica. multumim fbi pentru declansarea anchetei, la noi nu cred ca ar fi avut cineva curajul sa faca investigatia. astept cu interes si dosarul eads.
    • -1 (7 voturi)    
      Mie lectiile Siveco nu imi merg pe calculator (Miercuri, 1 octombrie 2014, 19:21)

      dumitrica [utilizator] i-a raspuns lui SchmitzCargobull

      Am incercat sa accesez citeva lectii informatizate Siveco de pe un calculator avind Windows 7, atit din Internet Explorer cit si folosind Firefox dar nu a fost posibil sa deschid nici una.

      Utilizind Windows 8 si Internet Explorer am intrat in citeva lectii insa majoritatea nu mergeau si partea proasta este ca nu primesc ferestre de atentionare care sa imi spuna ce eventuale programe suplimentare trebuie sa instalez pentru a vizualiza lectiile.

      Nota
      Lectii Siveco se gasesc pe internet pornind de la adresa:
      http://www.advancedelearning.com/index.php/articles/c323
      • +5 (7 voturi)    
        Lecțiile sunt o bătaie ... (Miercuri, 1 octombrie 2014, 20:27)

        AdrianCalin [anonim] i-a raspuns lui dumitrica

        de joc. Le-am văzut și eu acum, chestiile alea pe care Siveco le numește lecții sunt de o calitate jalnică din toate punctele de vedere, la o lecție de clasa I îi pune pe copii să plimbe mouseul pe la 10 numere, cine s-a gândit la chestia asta e ori prost ori dus cu pluta dacă-și imaginează că un copil de clasa I face așa ceva. Eu vreau banii înapoi de la Siveco, partea mea de taxe și mai pun eu niște bani să cumpăr niște cursuri online bune pentru copiii mei (www.brainpop.com, de exemplu).
      • +12 (14 voturi)    
        Sa te ajut (Miercuri, 1 octombrie 2014, 21:07)

        geag [utilizator] i-a raspuns lui dumitrica

        Vezi ca Siveco a lucrat cu niste experti din Sintesti poate te lamuresc aia minca-ti-as.
        • +2 (4 voturi)    
          ok (Joi, 2 octombrie 2014, 7:41)

          rezis [utilizator] i-a raspuns lui geag

          genial!!!!!!!!!!!!!
    • +1 (1 vot)    
      raspuns SchmitzCargobull (Miercuri, 8 octombrie 2014, 17:27)

      LiviuDrula [anonim] i-a raspuns lui SchmitzCargobull

      Trebuie sa existe si vointa politica pt terminarea anchetei, pedepsirea celor vinovati si recuperarea prejudiciului. Pana acum parlamentul si guvernul nu a dovedit aceasta in special pt Dna Andronescu ( aparatoarea plagiatorului Ponta ) si pt alti multi PSD-isti
  • +5 (7 voturi)    
    subiectul despre soft e hard de tot (Miercuri, 1 octombrie 2014, 18:19)

    edurd [utilizator]

    cam trasa de par explicatia cu pretul soft-ului. Pai nu poti compara pretul unitar pentru sute de mii de instalari cu pretul unitar pentru o instalare, mai ales la productie de soft, cand costul se acopera deja dupa un numar limitat de vanzari, urmand ca excedentul sa fie profit aproape integral. E normal, la cantitati uriase ca pretul pe unitate sa devina foarte mic, intregul conteaza...
    • +4 (6 voturi)    
      Dar unde sunt lecțiile? (Miercuri, 1 octombrie 2014, 18:36)

      AdrianCalin [anonim] i-a raspuns lui edurd

      Că asta mi se pare mie interesant. Eu, părinte a doi elevi la o școală publică, n-am nici cea mai vagă idee unde pot accesa aceste "lecții". Pe portalul SEI sunt niște glume proaste. Așadar, ei se laudă că au luat puțini bani pe lecție dar unde sunt lecțiile. Oricum, Siveco este pe ducă, sunt curios cine umple golul lăsat.
  • +3 (5 voturi)    
    In curind... (Miercuri, 1 octombrie 2014, 18:29)

    Unu-2 [utilizator]

    Tot se plingeau unii ca-i greu sa gasesti IT-isti buni in RO, in curind vor fi destui pe piata cautindu-si de lucru de la firmele cercetate, de exemplu Siveco. Tic-tac...
    • +3 (5 voturi)    
      Siveco (Miercuri, 1 octombrie 2014, 18:53)

      war4peace [utilizator] i-a raspuns lui Unu-2

      Siveco e sweatshop, te duci acolo pentru un quick-win, nişte bani făcuţi pe termen scurt. Dacă stai acolo mai mult de un an-doi o iei razna (burn-out).
  • +6 (6 voturi)    
    Comentariu sters de utilizator (Miercuri, 1 octombrie 2014, 18:46)

    [anonim]

  • -6 (6 voturi)    
    negustor cinstit (Joi, 2 octombrie 2014, 4:33)

    gentro [utilizator]

    stimati blog participanti : in capitalism poti cumpara orice la cel mai scazut pret, daca cel ce vinde este de acord.
    de asemenea poti vinde orice la cel mai ridicat pret, daca cei ce cumpara sunt de acord .
    uneori profitul este foarte mare . socant pentru cei crescuti la sanul lui karl marx.
    nu este nimic ilegal sau imoral in comert, cand ambele parti sunt de acord. prostia sau lipsa de experienta a pierdantilor nu justifica NIMIC.
    vreti in capitalism, dar aveti mentalitati bolsevice de-a dreptul socante!
    "DREPT" este un termen subiectiv. imposibil de definit.
    "LEGAL" este un termen obiectiv definit strict in fiecare societate. digerati!
    • +3 (7 voturi)    
      Stimate .. ce esti tu... dar stimat. (Joi, 2 octombrie 2014, 5:42)

      Alius [utilizator] i-a raspuns lui gentro

      Capitalismul nu are nimic de a face cu mita data unor guvernanti pentru a cumpara produse de 10 ori mai scumpe decat se gasesc pe piata. Si nici negustoria. Ca nu totul este legal in comert, o arata anchetele facute de catre FBI in acest caz, care se vor lasa cu condamnari.

      "uneori profitul este foarte mare . socant pentru cei crescuti la sanul lui karl marx." Aici iti dau dreptate: profitul obtinut din mita de cei implicati in acest caz a fost socant de mare, mai ales pentru niste comunisti care s-au trezit in capitalism.

      Iar cat priveste partile, o parte din cele implicate este formata din romanii care platesc taxe si acestia nu sunt de acord cu aceasta tranzactie. Digera tu asta!
      • 0 (0 voturi)    
        precizare (Joi, 2 octombrie 2014, 15:02)

        gentro [utilizator] i-a raspuns lui Alius

        comentariul de mai jos iti era adresat dar a fost postat in eroare
    • +2 (2 voturi)    
      Ilegal si imoral (Joi, 2 octombrie 2014, 13:10)

      tint [utilizator] i-a raspuns lui gentro

      Cum sa nu fie ilegala si imorala achizitia unor produse de catre STAT din BANII POPULATIEI la un pret exagerat, si fara licitatie publica si transparenta? Tu nu platesti taxe? Ba da! Tu ai autostrazi? Tu ai vazut un spital recent?
    • +2 (2 voturi)    
      Ti-as fi dat o jumatate de plus, (Joi, 2 octombrie 2014, 13:22)

      dbdb [utilizator] i-a raspuns lui gentro

      daca se putea; da, capitalism inseamna cumpara ieftin si vinde scump, cui poti si cum poti, cu un singur amendament - fara sa influentezi vanzarea prin actiuni ilegale, gen datul de spaga.
    • 0 (0 voturi)    
      hotul neprins e negustor cinstit (Joi, 2 octombrie 2014, 14:20)

      gentro [utilizator] i-a raspuns lui gentro

      acesta ar fi titlul complet al comentariului meu.
      se referea doar la o parte a intregii afaceri. anume la faptul ca unii cumpara ieftin si vand scump cand este legal. mai ales de la junior genii fara experienta. diferite etape ale unei actiuni coplexe se analizeaza separat, nu ca un intreg.
      foatre multi comentatori amesteca notiunile de drept si legal.
      daca autoriratile mentionate de tine vor prinde si pedepsi hotii, in intreaga afacere , o vor face pentru aspectul de legalitate, personal cred ca e doar o fumigena. timpul ne va edifica.
      NU PENTRU CA AR FI NEDREPT, asa cum smiorcaie multi pe blog.
      mea culpa, comentariul meu a fost succint si nenuantat. nu am vrut sa acopar prea mult spatiu.
      dar titlul raspunsului tau cu puncte ..puncte ...este deplasat.. pentu ca are tenta de atac la persoana. mai ales in aceasta pagina, care are pretentia de a fi above all the others. by the way, i pay taxes and have plenty of freeways.
  • +2 (4 voturi)    
    asta e foarte buna! (Joi, 2 octombrie 2014, 7:46)

    rezis [utilizator]

    copiii ai avut o contributie de 1.5%...pai in cazul asta nici nu merita deranjul...incredibil!
  • +4 (6 voturi)    
    firme căpușă (Joi, 2 octombrie 2014, 8:31)

    rocknum [utilizator]

    Firmele căpușă principale sunt Siveco si UTI, in sectorul IT

    Căpușează statul roman. Asa e cand faci afaceri cu statul si ai proptele politice de pui mana pe contracte grase.

    Manevre peste manevre, toate sub obladuirea cumetriilor de rigoare. Servicii proaste la cele mai mari preturi. Asta se stie dintotdeauna, ma mir ca abia acum s-au trezit. Tot e bine in al 30-lea ceas decat deloc. Eu daca imi fac firma de IT si incerc sa vand servicii decente la pret rezonabil nu am loc de cei ce vand imprimante de 300 euro la pret de 1500
  • +2 (4 voturi)    
    ca o completare (Joi, 2 octombrie 2014, 8:32)

    rocknum [utilizator]

    Cunosteam pe cineva care avea o firma de constructii. Ceva mic, dar era de mult timp pe piata. L-am intrebat de ce nu incearca sa participe la licitatii. Mi-a zis exact asa: "Pentru ca nu am proptele politice"
  • +1 (3 voturi)    
    Ultimul paragraf (Joi, 2 octombrie 2014, 9:42)

    tint [utilizator]

    De unde are Siveco informatii privind pretul cu care Statul a achizitionat imprimante intr-un contract inchis?
  • 0 (2 voturi)    
    nu pe bune acum? (Joi, 2 octombrie 2014, 10:49)

    Gobelin [utilizator]

    pai faptele sunt clare: Siveco a "cumparat" (practic a furat, ademenindu-i cu un simulacru de concurs) ieftin de la elevi si a vandut scump la stat. asta e un fapt cert, si nu prea mai tine faza cu numaratul licentelor.
    produsul lor nu era produs de catalog, care sa se gaseasca pe piata la momentul ofertei, ci a fost COMANDAT in cadrul unui proiect. deci pica din nou faza cu vandut "licente" per nr de statii.
    Siveco in acest caz trebuia sa considere strict costurile de realizare a produsului plus un profit rezonabil de 20-30%. repet: nu era un produs destinat consumatorilor finali, pe care sa-l vinzi per licenta pentru ca nu stii de fapt cate o sa vinzi si daca o sa vinzi, era o comanda ferma de produs software.
  • +2 (2 voturi)    
    cei de la siveco sunt niste genii. (Joi, 2 octombrie 2014, 12:27)

    __alex__ [utilizator]

    Vind cu 72% mai ieftin si le ramin bani de spaga milioane de euro. Jos palaria!


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by