​Corespondenta din Kiev

Unda de soc a europarlamentarelor ar putea grabi explozia Ucrainei

de Vlad Mixich     HotNews.ro
Marţi, 27 mai 2014, 0:48 Actualitate | Esenţial




„Slava Ukraina” este salutul cu care Tetyana şi-a întâmpinat prietenii în faţa unei secţii de votare din Irpin, un orăşel din apropierea Kievului.

Deşi de etnie rusă, Tetyana, o contabilă de 48 de ani, a purtat în ziua votului pentru alegerile prezidenţiale din Ucraina o cămaşă tradiţională ucraineană. La fel şi Eduard, un manager care a venit la vot însoţit de copiii săi.  

La secţiile unde au votat Tetyana şi Eduard au apărut şi 5 membri ai mişcării Pravîi Sektor care au dorit să se asigure că aceste alegeri, „esenţiale pentru viitorul Ucrainei”, se desfăşoară în condiţii de securitate deplină.

Peste 100 dintre membrii acestei grupări extremiste, care a avut un candidat la prezidenţiale, au patrulat duminica trecută secţiile de votare din zona Kievului, unii dintre ei îmbrăcaţi în civil, alţii în uniforme kaki.

Coordonatorul echipei întâlnite la Irpin, Petro Maslenciuk, un avocat de 38 de ani, mi-a arătat o hârtie care ar dovedi acordul autorităţilor de la Kiev pentru prezenţa lor acolo. Documentul purta însă doar ştampila Pravîi Sektor. Un înalt oficial din structurile de securitate ucrainene a negat că radicalii ar fi primit o astfel de aprobare.


Cinci membri Pravîi Sektor în faţa unei secţii de votare din Irpin, Ucraina (foto: HotNews)

„Pravîi Sektor sunt un tigru de hârtie folosit de propaganda rusă”, mi-a spus oficialul. Într-adevăr, dacă ne ghidăm după rezultatele alegerilor prezidenţiale din Ucraina, candidaţii extremişti au obţinut sub 3% din totalul voturilor.

O PÂNZĂ LIPICIOASĂ


Câştigător încă din primul tur şi noul preşedinte al Ucrainei este Petro Poroshenko. Omul de afaceri este poreclit la Kiev „oligarhul dulce”, datorită afacerilor de succes cu ciocolata Roshen. În urmă cu doar câteva luni, în toamna lui 2013, Poroshenko era cotat în sondaje cu doar 6%, dar a câştigat simpatia populaţiei susţinând de la început protestele din Euromaidan.

Deşi este beneficiarul unui vot covârşitor, Petro Poroshenko va fi un preşedinte mai puţin puternic decât a fost Viktor Yanukovici. Actuala coaliţie de la Kiev este fragilă căci îşi datorează majoritatea facţiunilor care au dezertat din Partidul Regiunilor, fosta grupare a lui Viktor Yanukovici. Fără votul acestor facţiuni, Poroshenko nu poate face mare lucru.

Este motivul pentru care va încerca să declanşeze alegeri parlamentare anticipate, dar împotriva acestora se pronunţă atât Iulia Timoshenko, marea învinsă de duminică, cât şi puternicii oligarhi Rinat Ahmetov (cu baza în Donetsk) şi Ihor Kolomoyskyi (guvernatorul regiunii Dnipropetrovsk), care controlează şi ei un număr important de deputaţi.


Biroul Iuliei Timoshenko din sediul partidului ei (foto: HotNews)

O altă sarcină dificilă pentru Poroshenko este stârpirea corupţiei, care a ajuns în Ucraina la un nivel de neimaginat chiar şi pentru România. Dacă cele 70 de miliarde de dolari care au fost furate în ultimii trei ani din bugetul Ucrainei ar fi recuperate, atunci Kiev-ul nu ar mai avea nevoie de un împrumut de la FMI.
 
INGREDIENTE EXPLOZIVE

Cap de listă pe agenda noului preşedinte al Ucrainei rămâne însă criza din Donetsk şi Luhansk. Orice dialog cu separatiştii pro-ruşi va fi refuzat, mi-a spus, in timpul unei intalniri organizate de German Marshall Fund, unul dintre consilierii apropiaţi ai noului preşedinte al Ucrainei: „ne-am angaja într-un dialog cu liderii legitimi din regiune, dar Kremlinul împiedică în prezent acest dialog”.

Nodul gordian al crizei ucrainene poate fi tăiat doar de occidentali, crede noua elită politică de la Kiev: „suntem supăraţi deoarece Occidentul nu adoptă sancţiuni economice mai dure împotriva Rusiei. Aceste sancţiuni ar putea substitui acţiunile noastre militare şi ar putea cruţa multe vieţi”.

Însă valul de xenofobie care se ridică în Uniunea Europeană nu este de bun augur pentru ucrainenii care privesc cu multă speranţă spre europeni. Aproape toţi cei cu care am discutat în aceste zile la Kiev se aşteaptă ca UE să ridice obligativitatea vizelor în mai puţin de 18 luni.

Greu de crezut că politicienii europeni, înspăimântaţi de victoria partidelor extremiste în mai multe state UE importante, vor accepta să deschidă larg porţile ţărilor lor pentru 42 de milioane de ucraineni.

În aceste condiţii, patriotismul sănătos care străbate în prezent Ucraina s-ar putea transforma mâine într-un naţionalism radicalizat. Ingredientele periculoase sunt deja aşezate pe raft:
  • un preşedinte popular, dar blocat în pânza complicată a jocurilor de putere de la Kiev;
  • un premier nevoit să ia măsuri care lovesc buzunarele ucrainenilor pentru că doar astfel falimentul statului poate fi evitat;
  • un vecin foarte agresiv – Rusia.
Lipsiţi de protecţia şi susţinerea activă a Uniunii Europene, dezamăgirea îşi va face rapid apariţia la Kiev şi în restul Ucrainei.

Este meritul ucrainenilor că, astăzi, partidele extremiste au pierdut clar alegerile. Dar va fi şi vina europenilor dacă, peste un an sau doi, un tigru de hârtie precum Pravîi Sektor va începe să muşte cu adevărat.

Căci în vremuri de război, cum sunt cele prin care trece Ucraina, oamenii caută întotdeauna pe cineva care să-i apere.

Graffiti patriotic în Kiev: „Ei ne apără cu aripile lor”








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.















.*.


11756 vizualizari

  • -1 (23 voturi)    
    Neni si tanti (Marţi, 27 mai 2014, 2:42)

    Augustatocutotii [anonim]

    Domnilor, o intrebare simpla: daca la cetatenii de sex masculin din Ucraina le spuneti ucraineni inseamna ca la cetatenele Ucrainei le veti spune ucraitanti? Sau cum? Ucrainieni nu mai e bine? Chiar nu mai aveti mila de limba de-o vorbiti? V-ati lovit cu totii la cap?
    • +1 (7 voturi)    
      strict vorbind, ai dreptate (Marţi, 27 mai 2014, 10:03)

      hot news [utilizator] i-a raspuns lui Augustatocutotii

      Totusi, nu crezi ca este putin irelevant cum se numeau IERI locuitorii Ucrainei?
      Pentru ca MAINE riscam sa ne numim, si ei, si noi, si polonezii, si cehii, si cei din Tarile baltice, "supusi ai federatiei ruse"!
    • +3 (7 voturi)    
      Chiar asa? (Marţi, 27 mai 2014, 10:25)

      maxi rodrigues [utilizator] i-a raspuns lui Augustatocutotii

      M-ai pus un pic pe ganduri, asa ca am verificat
      http://dexonline.ro/definitie/ucrainean

      Nu e chiar cum zici tu, corect este ucraineni.

      Parca si logic e tot ucraineni. Pana la urma, nu e Ucrainia, ci Ucraina.
    • +6 (8 voturi)    
      Pentru "expertii" limbii romane (Marţi, 27 mai 2014, 10:36)

      A [anonim] i-a raspuns lui Augustatocutotii

      In locul dumneavoastra, inainte de a pune mana pe par, as fi verificat in dictionar. Daca ati fi facut asa ceva, ati fi fost surprins.

      UCRAINEÁN, -Ă, ucraineni, -e, s. m. și f., adj. 1. S. m. și f. Persoană care face parte din populația de bază a Ucrainei sau este originară de acolo.

      [dexonline.ro]
      • 0 (0 voturi)    
        ce discutie tembela s-a ridicat......????? (Miercuri, 28 mai 2014, 17:38)

        oxxxxxyyyyya [utilizator] i-a raspuns lui A

        tara piere si baba se piaptana................................
    • 0 (4 voturi)    
      Deci cum e corect? (Marţi, 27 mai 2014, 13:59)

      Gigi Kent [utilizator] i-a raspuns lui Augustatocutotii

      Decat ucraineni s-au ucrainieni? :D

      vp (adica va pup!)
      • 0 (2 voturi)    
        Corect ? (Marţi, 27 mai 2014, 22:39)

        adrian88000 [utilizator] i-a raspuns lui Gigi Kent

        Ucrainean -Ucraineni.
        Dar scrie mai sus A ( anonim).
        Ucarineanca - Ucrainence.
  • +9 (17 voturi)    
    trist (Marţi, 27 mai 2014, 2:48)

    amanda13 [utilizator]

    Nenorocul Ucrainei este ca viitorul sau se joaca in timp ce Vestul este condus de lideri de catifea, care nu au nici viziunea strategica nici determinarea predecesorilor lor din Razboiul rece. SUA pare mai hotarata decat UE in ceea ce priveste sanctiunile, insa nu cred ca s-ar implica cu adevarat intr-o interventie militara, chiar daca situatia ar cere-o. Din pacate, Rusia va merge cat de departe va dori si de aceasta data.
    • -13 (23 voturi)    
      Adicateleacum? (Marţi, 27 mai 2014, 5:48)

      Patton [utilizator] i-a raspuns lui amanda13

      Adica lumea ar trebui sa fie inpanzita de lideri "pragmatici" si descreierati care vor sa impinga sfera de influenta a SUA pana in coasta Rusiei?

      Mda, cu siguranta tactica asta va da roade, vom avea pace de liniste....... Zau?!
      • +2 (6 voturi)    
        Putin unde se incadreaza? (Marţi, 27 mai 2014, 8:31)

        AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui Patton

        in clasificarea liderilor?
        E pragmatic? sau numai descreierat? Sau doar se crede Petru cel Mare?
        • 0 (2 voturi)    
          El e pragramtic (Marţi, 27 mai 2014, 17:07)

          Patton [utilizator] i-a raspuns lui AliKimiku

          Fara ghilimele.

          Ponimaiesi?
    • +1 (7 voturi)    
      Rusia.... (Marţi, 27 mai 2014, 7:24)

      translativus [utilizator] i-a raspuns lui amanda13

      .....nu poate "merge cat de departe va dori" caci asta ar insemna cucerirea planetei (visul orcarui dictator) dar cu siguranta ca va incerca.
      Amplificarea nationalismului ukrainian era de asteptat dupa agresiunea ruseasca si va continua sa creasca atata timp cat pericolul va exista. Este in traditia ruseasca sa isi faca "prieteni" peste tot in lume.

      In opinia mea, cea mai importanta problema pe care noua conducere de la Kiev trebuie sa o rezolve, este coruptia.

      Daca Poroshenco va initia si va sustine o lupta crancena si "la lumina zilei" impotriva acestui flagel, foarte multe probleme majore ale ukrainei se vor rezolva de la sine, fara niciun ajutor din afara (UE, SUA).

      Cu o justite, armata si politie eliberate de corupti, problema "separatistilor" se va rezolva mult mai usor iar cetatenii vor trece de la nationalismul pagubos la patriotismul sanatos oricarui stat.
      • 0 (0 voturi)    
        problema asta..... (Miercuri, 28 mai 2014, 17:41)

        oxxxxxyyyyya [utilizator] i-a raspuns lui translativus

        la noi a inceput acum 10 ani, o data cu mandatul lui tr. basescu si.......inca nu s-a rezolvat, dar in neguroasa ucraina>...................?????????
  • +7 (13 voturi)    
    Planul Rusiei (Marţi, 27 mai 2014, 3:38)

    KostasP [utilizator]

    A fost si este in continuare acela de a slabi si in final de a dezintegra ue. Conjunctura momentului se pare ca le este favorabila, cu partide de extrema dreapta si anti-ue care au castigat teren serios la europarlamentare atat in franta cat si in italia. Bresa se va adanci in anii urmatori daca nu se iau masuri serioase de redresare a economiei europene. O europa divizata este prada usoara pt rusia, mai ales tarile limitrofe, precum romania.
    • -3 (15 voturi)    
      Prada usoara ptr ce? (Marţi, 27 mai 2014, 5:50)

      Patton [utilizator] i-a raspuns lui KostasP

      Prada usoara pentru ce? Deja majoritatea rafinariilor din UE apartin de companii rusesti. Ce alte interese are putea avea rusii in Europa decat o legatura comerciala stransa si ejectarea SUA din regiune?
      • 0 (4 voturi)    
        iar confunzi dorinta lui Putin cu realitatea (Marţi, 27 mai 2014, 8:43)

        AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui Patton

        Rusii sunt la mare distanta de a detine "majoritatea" capacitatilor de rafinare din Europa. Asta nu inseamna cu nu si-ar dori asta dar trebuie sa vrea si Grivei.
        http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_oil_refineries ia de aici si spune-mi ce capacitati apartin rusilor? daca se poate fara sa numeri rafinariile din Rusia.
        PS faptul ca Lukoil pierde bani cu antichitatea de rafinarie de la Teleajan nu cred ca e chiar o chestie de speriat.
        • +2 (4 voturi)    
          Skajitie pajalusta (Marţi, 27 mai 2014, 17:09)

          Patton [utilizator] i-a raspuns lui AliKimiku

          Am uitat referintele. Na:

          http://www.hotnews.ro/stiri-international-17350947-strategia-rusiei-cumpara-cat-mai-multe-rafinarii-europa-putea-compromite-securitatea-energetica-document-comisiei-europene.htm
      • 0 (4 voturi)    
        Stransa (Marţi, 27 mai 2014, 10:52)

        MrMeisenshi [utilizator] i-a raspuns lui Patton

        precum anaconda pe prada sa. Adevarul e ca toti stim ce infloritoare si democratica a fost Europa de est sub cizma sovietica, asa ca nu-mi dau seama de ce n-o punem de un referendum, daca nu pentru incorporarea in federatia rusa, macar pentru
        primirea in uniunea eurasiatica.
        Si daca tot sunt off-topic, te-as intreba daca minusurile pe care ti le iei iti provoaca vreun fel de placere perversa de te tot incapatanezi sa faci trolling pe aici.
        • +3 (3 voturi)    
          Eu vad (Marţi, 27 mai 2014, 17:10)

          Patton [utilizator] i-a raspuns lui MrMeisenshi

          Eu vad ca mi-am luat 3 plusuri. Minusurile ti le las tie in gestiune.
  • +4 (6 voturi)    
    Ucraina si UE (Marţi, 27 mai 2014, 9:20)

    Matei [anonim]

    Europa merge pe un drum cu prea multe serpentine si-n stilul asta aceasta organizatie care s-a dorit cu totul altceva, UE, va face implozie. Din ce s-a dorit si la ce s-a ajuns, este o mare diferenta. Cat despre Ucraina, dupa toate speculatiile, este deja impartita si va avea un final destul de dur, urmand ca actuala Ucraina sa fie facuta bucati si sa ramana doar partea vestica. Vom trai si vom vedea.
    • 0 (0 voturi)    
      tot raul....... (Miercuri, 28 mai 2014, 17:43)

      oxxxxxyyyyya [utilizator] i-a raspuns lui Matei

      ..........merge si spre bine.
  • -1 (3 voturi)    
    @patton (Marţi, 27 mai 2014, 16:30)

    KostasP [utilizator]

    Pt "atragerea" Romaniei in zona de influenta ruseasca, asa cum am fost timp de 45 de ani.
    • +1 (3 voturi)    
      Din pacate (Marţi, 27 mai 2014, 17:14)

      Patton [utilizator] i-a raspuns lui KostasP

      Din pacate unii nu vor sa inteleaga ca nu mai poti sa tragi popoare cu forta in sfera "ta" de influenta. Nu mai este logic si eficient sa cuceresti tari in adevaratul sens al cuvantului, mai ales daca populatia nu te vrea. Din cate stiu, de la Nipru inspre Vest nimeni nu prea vrea sa fie sub tutela ruseasca, asa ca de ce ai crede ca Rusia are vreun interes sa-i traga in sfera lor de influenta?

      Din contra, Rusia n-a miscat in front 25 de ani, fiind neinteresata de influenta fortata pe care o exercita fostul URSS. Acum insa s-a vazut nevoita sa reactioneze pentru ca SUA si acolitii lor i-au invadat spatiul vital - adica i-au atacat granitele, in jurul carora, surpriza, inca sunt filo-rusi!
  • 0 (2 voturi)    
    "Rusia n-a miscat in front" (Marţi, 27 mai 2014, 18:31)

    KostasP [utilizator]

    Hai sa nu exageram, te rog. Rusia manipuleaza si trage sfori oriunde poate si i se permite. Ca de altfel si sua, etc. A, ca ceea ce se intimpla in ucraina sunt niste polite pe care occidentul le plateste lui putin, asta nu contest. Dar sa-i scoti pe rusi usa de biserica, este o mare greseala. Si ca sa-ti raspund la intrebare, crezi ca daca nimeni nu vrea sa fie sub influenta ruseasca asta-i de ajuns sa-i tina pe rusi departe? Rusii vor incerca tot timpul sa controleze economiile statelor din fosta cortina de fier, acolo unde se poate. Bulgaria este cel mai bun exemplu. Urmata de serbia. Dar nici ungaria si cehia nu sunt departe. Si nici noi, as putea spune. Dar independenta noastra energetica ne face mai putin labili manipularilor rusesti.
    • 0 (2 voturi)    
      Nu contest (Marţi, 27 mai 2014, 21:12)

      Patton [utilizator] i-a raspuns lui KostasP

      Nu contest ca fiecare mare putere incearca sa-si impuna interesele. Este un joc de putere logic si normal.

      Problema e ca suntem indignati cand Rusia isi urmareste interesele, in timp ce asistam impasibil cum altii ne violeaza tara urmarandu-si propriile lor interese!
  • 0 (2 voturi)    
    De acord cu tine (Marţi, 27 mai 2014, 22:41)

    KostasP [utilizator]

    Din pacate nu suntem o tara puternica si de aceea altii ne hotarasc soarta. Pana cand vom deveni altceva (daca vom deveni) trebuie sa jucam alaturi de cel care este mai aproape de interesele noastre. Din pacate, istoric vorbind, rusia n-a fost niciodata aproape de interesele romaniei, ba din contra. Dar asta nu inseamna ca nu trebuie sa recunoastem rusiei ce este de drept al rusiei.
  • -2 (2 voturi)    
    Tzara limitrofa UE (Marţi, 27 mai 2014, 23:17)

    Koczka [utilizator]

    este Ucraina d-le KostasP. Romania este membru deplin al UE deci teritoriul sau face parte din UE si nu e limitrof UE ( adica s-ar afla langa granita cu UE).
    Revenind la subiect cred ca SUA si implicit UE s-ar angaja militar daca teritoriul UE ar fi amenintat de Rusia. Cred ca si in Ucraina se implica indirect acum prin instructori militari si fonduri. Analiza e simpla. Cu cat exista mai multe firme si bani ( 'assets' generic denumite pentru a caracteriza activele occidentale din Europa de Est ) cu atat mai mult un angajament militar e mai probabil. Sigur ca o analiza SWOT se face intotdeauna adica se pun in balanta avantajele si dezavantajele, riscurile si oportunitatile si rezultatul e o decizie de angajare sau dezangajare. Cred ca intr-o prima faza va fi vizata doar o parte din Ucraina, mai putin bogata acum partea vestica, dar negocierea cu rusii va fi la sange pentru fiecare teritoriu cedat.
  • +1 (1 vot)    
    @koczka (Miercuri, 28 mai 2014, 3:26)

    KostasP [utilizator]

    Nu sunteti atent la detalii, m-am referit la tarile limitrofe rusiei si nu ue. Oricum nu asta este important. Pai tocmai asta este problema d-le koczka ca ue s-ar putea sa nu reziste si sa se dezmembreze in viitorul nu prea indepartat din cauza inegalitatilor dintre nord si sud. Asta ati luat in calcul, mai ales ca semnalul deja a fost tras la alegerile europarlamentare.
  • +1 (1 vot)    
    @koczka-cont. (Miercuri, 28 mai 2014, 3:32)

    KostasP [utilizator]

    Rusia nu negociaza pt ucraina de est. Ucraina de est este deja in mainile rusilor si nu va putea fi smulsa de acolo decat cu forta. Din pacate, forta este de partea rusiei in zona asta a lumii. Mai degraba occidentul va negocia cu rusia sa ramana cu partea de vest a ucrainei. Nimeni nu este pregatit pt un razboi cu rusia. Nici macar sua.


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by