Un numar de 22 de nave din cele 29 verificate la inceputul acestei saptamani au primit avertisment din cauza unor nereguli descoperite, iar una dintre acestea a fost chiar retinuta pentru o perioada scurta pana la remedierea deficientelor, relateaza Mediafax.

Verificarile au fost facute de echipe formate din reprezentanti ai sindicatelor navigatorilor, docherilor si autoritatilor portuare.

Liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor si reprezentantul Federatiei Internationale a Transportatorilor in Romania, Adrian Mihalcioiu, coordonator al acestor verificari in Romania, a declarat, vineri, intr-o conferinta de presa, ca au fost controlate 29 de nave, care se aflau in porturile maritime in perioada 13-15 mai, atunci cand a avut loc aceasta inspectie, iar 22 dintre acestea au primit avertisment din cauza unor nereguli.

"Avertismentele au fost acordate pentru 22 de nave, sapte nu au primit avertismente. Avertismente au fost date pentru una sau mai multe probleme. Cea mai grava - sapte navigatori ale caror certificate sunt suspecte de a nu fi reale. De asemenea, 20 nave nu aveau contracte colective, 19 nave aveau salarii sub cel minim, patru nave nu aveau nicio forma de contract, sapte nave aveau probleme cu echipamentele de protectie a muncii. Am gasit bucatari fara haine corespunzatoare, fara boneta, navigatori care lucrau fara manusi, fara bocanci, in slapi, fara salopete, imbracati cu camasi", a afirmat Adrian Mihalcioiu.

El a mai spus ca alte doua nave inregistrau intarzieri la plata navigatorilor intre doua si trei luni, dar situatia aceasta este pe cale sa se rezolve.

De asemenea, o nava a fost retinuta de autoritatile portuare pentru ca avea documente expirate, dar a putut pleca dupa ce si-a reinnoit actele.

Echipele de control au mai descoperit ca majoritatea navelor aflate in porturile maritime romanesti aveau peste 20 de ani de cand fusesera construite, iar dupa aceasta perioada armatorii se gandesc sa le inlocuiasca.

"Am gasit o nava de 49 de ani. Sub 10 ani nu era nicio nava, intre 10-20 ani erau 14 la suta, intre 20-30 de ani - 31 la suta, iar peste 40 de ani- 14 la suta. Dupa varsta navelor ne dam seama si de problemele care pot exista aici. Deci, in principal flotele sunt tinute 20 de ani. Peste 20 de ani pana in 30 armatorii se gandesc sa faca ceva cu ele", a explicat liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor.

De asemenea, din cei 336 de navigatori de la bordul celor 29 de nave, 146 erau sirieni, 60 filipinezi, 47 egipteni, iar 37 erau romani. Adrian Mihalcioiu a precizat ca doar 13 la suta din navigatori erau europeni.

"Nu prea avem loc pe aceste nave, aceste nave sunt in general atribuite non europenilor, acelor categorii de navigatori care accepta orice fel de conditie", a mai spus Mihalcioiu.

El a mentionat ca aceste verificari au confirmat faptul ca pentru navigatorii din Marea Neagra acesta este un loc de munca periculos.

"Marea Neagra este o mare periculoasa, este un loc de munca foarte periculos, cred ca cel mai periculos din lume la ora asta exceptand zonele cu piraterie, zonele cu probleme: Somalia, Nigeria, sau zonele de razboi. Este o zona unde nave care vin de pe Dunare si merg pe mare se scufunda, sunt pierderi de vieti omenesti, accidente de munca, oameni necalificati, care sunt luati pentru bani putini si care pot produce accidente de munca extraordinar de mari, cu pierderi de vieti omenesti", a mai afirmat liderul SLN.

El a precizat ca in urma controlului realizat intre 13 si 15 mai in porturile maritime din Turcia, Georgia, Rusia, Ucraina, Romania, Bulgaria au fost verificate 130 de nave, 98 dintre acestea au primind avertismente pentru diferite nereguli la bord, iar trei fiind retinute. De asemenea, cu prilejul acestor inspectii a fost recuperata suma de 75 de mii de dolari pentru navigatori.