China inaugureaza la final de decembrie linia de mare viteza dintre Beijing si Guangzhou (Canton), trenurile urmand sa parcurga cei 2.300 km in doar opt ore, in loc de 20 in prezent. China oprise lucrarile la imensa retea de trenuri de mare viteza dupa un accident care a facut 40 de morti in 2011, insa acum a reluat in forta proiectele, iar companiile aeriene interne au acum concurenta serioasa. Dezavantajati vor fi insa oamenii cu venituri mici, deoarece multe trenuri regionale cu preturi mult mai mici vor fi scoase din circulatie.

China a construit in doar cativa ani aproape 10.000 km de linii de trenuri de mare viteza, insa in vara lui 2011 un accident a facut 40 de morti si a starnit un scandal imens. A iesit atunci la iveala un adevar incomod pentru chinezi: liniile au fost dezvoltate foarte rapid, s-a trecut inca de la inceput la viteze de peste 300 km/h, fara a se face precum in Franta unde vitezele au crescut treptat, numai cand totul se desfaura in deplina siguranta.

Iata ca in ultimul an China a reluat constructia de linii de mare viteza si va ajunge la 16.000 km in 2015. Cel mai lung tronson va fi dat in folosinta pe 26 decembrie, iar distanta de 2.298 km dintre Beijing si Guangzhou va fi parcursa in opt ore, si nu in 20 precum in prezent. Vor exista 35 de opriri, iar companiile aeriene vor avea un concurent important din cauza acestor trenuri.

Cel mai rau va fi insa pentru oamenii cu venituri mici, deoarece multe trenuri regionale cu preturi mult mai mici vor fi scoase din circulatie ca urmare a introducerii acestor trenuri super rapide. Pentru cei cu venituri mici erau scumpe chiar si biletele la trenurile din prezent, astfel ca cele la noile trenuri vor fi cu totul prohibitive.