​Jumatate dintre absolventii din Harghita care au picat Bacalaureatul 2012 nu au promovat examenul de Limba si literatura romana. "Acest rezultat este cauzat de faptul ca inca din primii ani de scoala acestor copii nu le este predata Limba si literatura romana in mod diferentiat. (…) Eu va spun foarte sincer ca am invatat sa vorbesc romaneste in facultate", a declarat pentru HotNews.ro inspectorul scolar general al judetului Harghita, Ferencz Alpar.

30,25% dintre absolventii de liceu din Harghita au promovat Bacalaureatul 2012 in prima sesiune. Cei mai multi elevi, adica aproape jumatate, au picat examenul la limba romana, a declarat pentru Agerpres purtatorul de cuvant al Inspectoratului Scolar Harghita, inspectorul Bartolf Hedvig.

In ce priveste proba de evaluare a competentelor de comunicare in limba romana (examenul oral de Limba Romana), rezultatele comunicate de Ministerul Educatiei arata ca, din totalul absolventilor de liceu inscrisi la aceasta proba, aproape 12% au primit certificat de utilizator de nivel mediu, 25% - utilizator avansat si aproape 61% - utilizator experimentat.

Cel mai mic numar de liceeni cu certificat de utilizator experimentat la Limba romana s-a inregistrat in Harghita (38,23% utilizatori experimentati), Covasna (33,92%) si Ilfov (31,15%).

Ferencz S. Alpár – Inspector Scolar General al Inspectoratului Scolar Harghita:

"Din punctul meu de vedere, acest rezultat este cauzat de faptul ca inca din primii ani de scoala acestor copii nu le este predata Limba si literatura romana in mod diferentiat. Si vorbesc despre toate scolile cu invatamant in limba minoritatilor.

Eu sunt profesor de Istorie - Engleza si va spun foarte sincer ca am invatat sa vorbesc romaneste in facultate, la Timisoara, intr-un mediu in care am vorbit doar romaneste si a trebuit sa invat limba.

Nu este vorba aici sa predam Limba si literatura romana ca o limba straina, in niciun caz nu este vorba despre acest lucru. Dar ar trebui sa fie predata ca limba ne-materna, ca sa invatam mai intai acesti copii sa vorbeasca si sa comunice in limba romana. Nu sa le predam aceeasi materie ca intr-o scoala unde sunt copii care vorbesc limba romana ca limba materna. Cumva ar trebui sa regandim modul de predare a limbii romane in acele scoli unde sunt copii care apartin minoritatilor nationale. Nu este vorba despre altceva. Acesti copii ar dori sa invete.

Este o problema cu comunicarea, nu cu competentele de invatare ale acestor copii. Daca ne uitam pe procentul de promovabilitate, totusi sa ne uitam si la partea cealalta a paharului: avem 6 note de 10 la romana, 102 note intre 9 si 9,99, 202 note intre 8 si 8,99. Deci este vorba despre competentele de comunicare, competentele de intelegere a unui text vazut pentru prima data, competente pentru a caror insusire ne trebuie o alta metoda in sistemul acesta. Aici vad eu solutia, fara a fi profesor de Limba si literatura romana.

Fetita mea are 7 ani jumatate acum, anul trecut am decis impreuna cu sotia mea sa nu o dam inca la scoala si am lasat-o in aceeasi gradinita intr-o grupa de predare cu limba romana. Fetita mea, avand doua educatoare exceptionale vorbitoare doar de limba romana, a invatat acum sa comunice cu noi in limba romana. Fara a o duce la meditatii sau la nu stiu ce alte pregatiri, ci doar jucandu-se copilul meu de 7 ani si jumatate acum vorbeste romaneste si poate sa comunice, sigur cu greseli din cand in cand. Este un lucru extraordinar pentru mine.

Trebuie plecat de la clasele mici si de la un alt fel de a preda in aceste clase unde copiii au alta limba materna decat romana.

Sunt din Harghita si va spun foarte sincer si onest: eu am invatat sa vorbesc bine romaneste in anii de studentie.

Eu cred ca mai inainte de toate ar trebui sa avem o reforma curriculara foarte serioasa, din toate punctele de vedere. La noi in judet avem 37 de licee care au inregistrat un procent de promovabilitate intre 0 si 90,65%. In topul acestei liste avem 10 dintre cele 12 licee teoretice care au inregistrat un procent de promovabilitate intre 60,56 si 90,65%. In josul listei sunt grupurile scolare, liceele tehnologice. Ce ne arata aceasta lista: ca liceele teoretice fac fata acestui sistem de bacalaureat la acest nivel.

Este vorba si despre o schimbare de mentalitate. Din pacate experimentam in fiecare zi in societate urmatoarea abordare: daca nu ai bacalaureat, nu esti om. Copiii acestia care au un certificat profesional prin care au obtinut o profesie, atunci cand vor sa se angajeze angajatorul nu stiu pe ce baza le cere diploma de bacalaureat. Pentru ce?

Tocmai din acest motiv un bacalaureat de nivel superior printr-un sistem diferentiat ar putea sa dea sansa ca acesti elevi sa aiba o diploma de bacalaureat la nivelul respectiv si plus certificatul profesional pe care il obtine poate sa se angajeze. Dar trebuie sa fie o schimbare de mentalitate. Omul, daca nu are diploma de bacalaureat, nu este mai jos cu nimic decat cel care are o diploma de bacalaureat. El serveste societatea cu totul diferit decat celalalt si amandoi pot fi de folos societatii cu competentele pe care le au.

Rep: Putem spune ca acest mod inadecvat de predare a dus la o enclavizare in aceasta zona?

Ferencz S. Alpár – Inspector Scolar General: Nu as formula enclavizare, dar ceva de genul acesta, da.

Rep: Care sunt repercusiunile asupra tinerilor: putem vorbi despre lipsa de sanse egale la angajare?

Ferencz S. Alpár – Inspector Scolar General: Acesti absolventi in invatamantul profesional si tehnic au certificate profesionale dobandite in timpul liceului. Nu cred ca o sa fie probleme la acest capitol, mai ales daca ar fi unde sa se angajeze. Eu cred ca aici este o problema mai mare: lipsa locurilor de munca in ceea ce priveste de exemplu judetul Harghita. Aici este problema, nu ca nu ar putea sa se angajeze.

Rep: Dar cei care nu stapanesc bine limba romana au acelasi start cu ceilalti?

Ferencz S. Alpár – Inspector Scolar General: Trebuie sa se descurce cumva. Din fericire, in Miercurea Ciuc si in municipiile din judet exista diferite ONG-uri care organizeaza cursuri in limba romana, se pot recupera aceste competente. Nu cred ca este o problema acest lucru. Totusi la facultate o sa trebuiasca sa se straduiasca mult mai mult.

Mie mi-a fost in primul an de facultate foarte greu, pana cand am invatat sa ma exprim, ca sa am aceeasi sansa la examenele mele in sesiune. Stiam materia, dar cand trebuia sa ma exprim aveam greutati mari. Si asta m-a si influentat, pana cand m-am obisnuit bine cu limba vorbita si am ajuns sa am rezultatele care oglindesc cunostintele mele".

Citeste si: