”Doi din cinci copii nu înțeleg ceea ce citesc. Avem un învățământ profesional și tehnic învechit care duce ca angajabilitate cel mult 30%. Adică unul din trei absolvenți de învățământ profesional și tehnic se angajează în domeniul în care s-a pregătit. Avem studenți puțini- 26% din populația din grupa de vârstă 30-34 de ani față de 40% media europeană. Și mai avem un număr foarte mic de adulți care învață în timpul vieții- de 10 ori mai puțini față de media europeană”, mai arată doamna Talpeș.
- Ajungem la clasa a 12-a și vedem ca doar 33% iau bacalaureatul. Ar trebui reluate practicile legate de ateliere propriu-zise, dar nu cum erau pe vremuri, ci ateliere de robotică, de meșteșuguri tradiționale șamd. Ar trebui ca mediul de afaceri să fie încurajat să investească în educație.
- Grosul meseriilor viitorului e legat de STIM. Cam 50% din meseriile care vor exista în viitor se nasc astăzi. Nu stăm rău în prezent ca procent al studenților STEM. Dar am coborât de pe locul 9 pe locul 20. Învățământul terțiar nu e legat de industrie. Ar trebui să avem o practică reală și de mai lungă durată. În inginerie ar fi nevoie de minim 3 luni de practică, iar în medicină cel puțin un an.
- În IT&C avem 7000 de studenți pe an. Nevoia pieței e de 10.000 pe an. Industria de IT e la 6% din PIB și noi estimăm că vom ajunge la 10% din PIB.
• Profilare a posturilor vacante / candidaților, consiliere și asistență în căutarea unui loc de muncă
• Recalificarea forței de muncă peste 50 de ani, în special în privința competențele digitale
• Subvenții pentru angajatori / potențiali angajați din anumite categorii
• Scheme angajare directă / creare de locuri de muncă
• Prelungirea duratei de activitate profesională și activarea parțială a pensionarilor (flexibilitatea
timpului și a condițiilor de muncă, pensionare graduală)
• Acoperirea unor deficite cu imigranții temporari și facilitarea "importului de creiere"
• Parteneriate între autoritățile statului, mediul de afaceri și comunitate, în special la nivel local
Documentul mai sugerează și alte propuneri, mai ales în privința tinerilor:
• condiționarea ajutorului de șomaj al absolvenților de liceu care nu au trecut bacalaureatul de înscrierea într-un program de ucenicie
• revizuire lege internship (prelungirea perioadei actuale 6 luni și facilități după o perioadă mai scurtă)
• mărire stagiu de practică obligatorie de cel puțin 2 ori
• încurajare program flexibil, part-time