​Este teatrul independent o forma de arta in sine sau doar o trambulina pentru a ajunge in mainstream? Teatrul independent e o conditie de supravietuire pentru un actor tanar? Exista o diferenta fundamentala intre modul cum este inteles teatrul independent in Romania si felul in care se face in alte parti? Cat conteaza banii si cat conteaza lipsa de finantare? Exista o lupta intre teatrul independent si cel institutionalizat sau cele doua ar trebui sa isi dea mana? Dezbaterea "Teatrul independent, incotro?" a deschis, luni dupa-amiaza, prima editie a Festivalului National de Teatru Independent (care are loc la Bucuresti in perioada 4-10 noiembrie). Dezbaterea gazduita de Godot Cafe Teatru si moderata de Catalin Stefanescu i-a avut ca invitati pe Sanda Manu, Voicu Radescu, George Ivascu, Marius Manole, Radu Afrim, Alice Barb, Chris Simion si Lia Bugnar.

Foto:
  • Click pe poza din dreapta pentru galerie foto cu participantii la dezbaterea "Teatrul independent, incotro?"

"Aparatorii teatrului independent sustin ca teatrul independent este produsul unei stari de disconfort, produsul absentei sigurantei zilei de maine. E ceva care isi trage seva asta foarte proteica din absenta confortului, dintr-o forma de revolta, dintr-o forma de raspuns la ceea ce vine din partea sistemului si asa mai departe. (...) Teatrul ala care nu te lasa sa te scufunzi intr-o forma de comoditate."

(Catalin Stefanescu, moderatorul dezbaterii "Teatrul independent, incotro?")

  • Teatru independent = teatru liber

Luni dupa-amiaza, timp de doua ore, actori, regizori sau simpli spectatori, toti iubitori ai teatrului independent, au facut neincapator Godot Cafe Teatru la evenimentul care a deschis prima editie a Festivalului National de Teatru Independent: dezbaterea "Teatrul independent, incotro?".

Daca Voicu Radescu, patronul Green Hours - primul loc din Romania unde s-a facut teatru independent - a pus accentul pe faptul ca teatrul independent inseamna in primul rand "enorma largire a posibilitatilor de a face teatru liber", actorul Marius Manole subliniaza faptul ca "Orice actor se apuca de teatru independent pentru ca nu are un teatru unde sa mearga sa se angajeze."

Regizorul Radu Afrim si-a amintit de inceputurile sale in teatrul independent: "Cand am inceput la Voicu Radescu acum stiu eu, 100 de ani, sa fac teatru in Bucuresti, aveam niste meciuri si eu cu Voicu Radescu pentru ca el voia teatru angajat, teatru politic, si eu ziceam: La tine vine omul sa bea o bere, sa bea un vin, sa se distreze, sa se amuze, tu esti patron, eu vreau sa iti fac teatru de consum - teatru in care lumea sa suporte si fumul... Am facut Kinky Zone, in timp ce Gianina Carbunariu facea Stop the Tempo si alte chestii sociale. Nu asta conteaza atat de mult ci faptul ca atunci cand ma duc la teatru independent nu prea vreau negru si gri si sumbru. Nu inseamna ca lucrurile astea nu trebuie sa existe si ca nu sunt spectatori interesati de zona asta dark."

Radu Afrim mai spune ca "Eu nu mi-am propus sa incep in undergound si sa ajung la stat, asta a fost drumul. In general teatrele independente experimenteaza foarte mult, iar teatrele de stat fura aceste experimente. Libertatea de expresie este legata strict de experiment. Pe mine nu m-a interesat niciodata un teatru care nu e obraznic si care nu provoaca."

  • "Fiecare actor se chinuie sa faca parte dintr-un proiect"

Actorul Marius Manole a fost invitat de Catalin Stefanescu sa raspunda la intrebarea "E teatrul independent o conditie de supravietuire pentru un actor tanar sau foarte tanar?". "Discursul" lui Marius Manole a fost intrerupt, in mai multe randuri, de aplauze si hohote de ras ale celor prezenti in sala.

"Eu o sa vorbesc numai din punctul de vedere al actorului pentru ca din celelalte nu am posbilitatea, pentru ca nu inteleg. Eu ca actor am incercat sa... eu nu cred ca initiativele astea de teatru independent, teatru social, pleaca din partea actorilor. Eu de cate ori am putut am mers la toti regizorii care m-au chemat, indiferent de discursul lor teatral. Am jucat si la Radu Afrim, am jucat si la Felix Alexa, am jucat si la Lia Bugnar, am jucat si la Chris Simion, am jucat la toata lumea care avea sa imi propuna un spectacol sau un proiect. Eu consider ca nu e de datoria mea neaparat sa cred eu in demersul lor, eu sunt doar un om care duce mesajul mai departe - mesajul lui Radu, mesajul lui Chris. Nu e treaba mea sa fac asta. Poate din cauza asta am si jucat foarte mult, pentru ca eu nu am putut sa ma situez niciodata de o parte a baricadei sau de alta. Cred in Gianina Carbunariu in aceeasi masura in care cred in Lia Bugnar, cred in Radu Afrim in aceeasi masura... Sigur ca am si eu party-prix-urile mele si la unele ma duc cu sufletul mai deschis, dar incerc sa imi fac treaba."

Marius Manole a continuat spunand ca "In ceea ce priveste teatrul independent si teatrl de stat, pe mine ma surprinde in primul rand ca sala e atat de plina, cred ca e pentru prima data cand asist la o dezbatere cu sala atat de plina. In al doilea rand, sincer, stiu ca o sa ma urati, dar mi se pare asa de aberant sa avem discutia asta... Din doua puncte de vedere. Unu: Suntem actori si regizori si suntem atat de flamanzi. Orice actor se apuca de teatru independent pentru ca nu are un teatru unde sa mearga sa se angajeze. Actorii din teatrul independent, daca vii si ii spui maine, daca vine Caramitru si ii spune: ... Nu toti, nu bag mana in foc pentru toti, dar cunosc cazuri. Teatrul independent se face dintr-o nesiguranta, ne ducem pentru ca... Ce sa faci? Venim si castigam aici niste bani (la Godot Cafe Teatru - n.red.) pentru ca spatiul asta este extraordinar, mergem la George (Ivascu - n.red.), unde spatiul este iarasi extraordinar. Fiecare actor tanar se chinuie sa faca parte dintr-un proiect. Sa mai si intrebe: Dar despre ce e vorba? Dar pentru ce militam? Care e mesajul pe care vrei sa-l...? Aaaa, nu sunt ce acord, imi pare rau... Ce montam? Aaa, nu imi place textul, nu... Spui slava Domnului ca esti intr-un proiect, fie el si de dans! Am putea sa ne adunam toti acum, sa mergem la primar, care e Oprescu, si sa ii spunem: Domnule primar, hai sa facem mai multe spatii. Hai ca mergem sa ii spunem ca cine are un astfel de spatiu sa plateasca mai putin impozit decat 80% din venit, de se chinuie saracul sa reziste."

"In teatru nu poti sa faci experiment cand n-ai bani. Experimentul presupune ca nu e pe placul oamenilor, experimentul nu se vinde. Sa va spun ca acum, cu Gala Hop in Pod, am incercat sa aduc oameni La Historia sa vina sa ii vada pe tineri si imi spuneau oamenii: Dar cine joaca? Pai joaca ala, ala, ala... Nu-l cunosc! Si nu vor sa vina. Trebuie sa aduci pe o scena ca asta... Dup-aia auzi: ba, dar si la Godot Rodica Mandache? Hai, ma, mai lasa-ma, pai da nu-i spatiu independent? Ba da, dar trebuie sa fie si Rodica Mandache, ca pe langa Rodica Mandache sa fie un tanar, iar omul din sala sa intrebe: da cine-i ala de langa...? Bun, tre sa-l notez. A venit o idee din partea cuiva sa facem o scrisoare... Eu m-am socat cand am vazut cate teatre sunt in Moscova, sunt vreo 400, dintre care doar 10 de stat, restul sunt spatii mici, dar sunt finantate. Nu poti sa pleci la drum... Eu acum am vrut sa deschid un spatiu cu Lia Bugnar. Nenica, nu se poate. Nu poti, ca contabil, ca aia, ca iti ia, ca iti da... Spui lasa ca mai bine joc eu la Teatrul National, prost, bun, cum l-oi face. In Bucuresti situatia este totusi fericita, ganditi-va ce se intampla la Iasi, ce se intampla in alte parti, unde exista - daca exista - un spatiu independent, unul singur", a incheiat Marius Manole.

  • Un teatru in care se imbina generatiile

George Ivascu, directorul Teatrului Metropolis - teatru de proiecte, este de parere ca "Nu cred ca trebuie sa avem o problema - ar fi si trist sa le placa tuturor acelasi tip de spectacol, de poveste. Succesul care nu este neaparat prioritatea numarul unu, ci el deriva. La Teatrul Metropolis ne-am propus diversitatea culturala. Sigur ca sunt teatre care preiau productii independente. Inca de la inceput mi-am propus ca prin teatru de proiect sa sustin tinerii. Aproape 60% din ce inseamna contracte semnate de Teatrul Metropolis sunt tineri. A trebuit sa caut toate formulele - unele reusite, altele mai putin reusite. Cel mai mandru sunt de faptul ca fiecare regizor, cu povestea pe care a propus-o si cu echipa lui, a adus succesul, necautand neaparat succesul. Mesajul meu a fost un teatru in care sa imbin generatiile. In jurul actorilor tineri am incercat sa aduc si experienta. E bine ce se intampla in teatrul independent, pana cand vom reusi sa avem teatre private si oamenii vor reusi sa iubeasca atat de tare teatrul incat sa investeasca."

"Nu cred ca spatiul conteaza - poate fi intr-un apartament, intr-un buncar, intr-o sala, importanta e libertatea de creatie si placerea de a lucra. Cred ca teatrul independent are enorma largire a posibilitatilor de a face teatru liber. (...) Pe parcurs multi dintre ei ajung in mainstream si este minunat cand se intorc din mainstream si isi fac, pe baza unei situatii cat de cat mai confortabile, familiale, sociale, materiale, isi fac bucuria de a se intoarce alaturi de tineri in zonele de teatru care cauta mai usor pentru ca sunt mai libere", a completat si Voicu Radescu.

  • "Nu e o lupta"

Sanda Manu, regizor si profesor universitar, a subliniat faptul ca "Nu e important ca e teatru institutionalizat sau independent. E tot teatru si e teatru care se intampla acum. Nu e o lupta. Foarte importanta mi se pare explozia de actori, explozia de talente. Mie mi se pare ca explozia este a actorilor, apoi te intrebi ce mananci poimaine. Niste cariere care incep minunat nu se continua pentru ca nu au cum. Intalnirea mai multor generatii intr-un spectacol este vitala."

Regizoarea Alice Barb, care este si directorul Centrului Cultural Casa Artelor, a anuntat, in cadrul dezbaterii de la Godot, ca a terminat de amenajat, chiar in prima zi a acestei saptamani, cea mai noua sala de teatru din Bucuresti: "o salita mica, la subsolul Centrului Cultural, de 50 de locuri".

In ceea ce priveste teatrul independent si cel institutionalizat, Alice Barb spune ca "Nu cred ca aceste doua sisteme sunt adverse. Nu vreau sa cred ca ele trebuie sa se excluda, sa se injure, ca unul trebuie sa fie mai bun ca celalalt. Cred ca situatia ideala ar fi ca cele doua sisteme sa isi dea mana si de cate ori pot sa se ajute reciproc. Si eu cred ca se ajuta. Sistemul independent produce actori foarte buni pentru teatrul de stat si teatrul de stat poate sa dea siguranta, sa zicem, sau chiar sa aduca la un public care nu merge la teatrul inependent spectacole foarte bune din teatrul independent."

Alice Barb a povestit si ca "In anii '90 am facut un proiect la TNB si dupa primul proiect mi-a fost atat de teama ca nu voi mai avea ce lucra incat am infiintat o companie, am facut doua spectacole. Se intampla in 1998-1999. M-am simtit foarte bine in sistemul independent, dar in acelasi timp am continuat sa lucrez si in sistemul institutionalizat", a marturisit ea.

In plus, directorul Centrului Cultural Casa Artelor a adus in discutie si "problemele de mentalitate", care, spune ea, "avem cu totii, si de o parte si de alta": "Mi-aduc aminte ca se infiintase Teatrul Metropolis, proaspat infiintat. Primul lucru pe care l-am propus directorului a fost sa aducem cat mai multi regizori tineri. Am propus o lista intreaga, pe unii dintre ei i-am si sunat, cu unii dintre ei m-am si intalnit, si unii dintre ei au refuzat exact din cauza mentalitatii."

  • FNTI, punctul de intalnire al comunitatii teatrului independent romanesc

Festivalul National de Teatru INDEPENDENT, primul festival de teatru din Romania ce reuneste artisti si companii de teatru independent din intreaga tara in spatii culturale independente sau necoventionale, a luat startul luni, 4 noiembrie. Organizatorii promit ca, timp de o saptamana, sa scoata la lumina tot ce e de vazut in zona teatrului independent. Festivalul prezinta publicului, in perioada 4-10 noiembrie, la Bucuresti, 15 productii in concurs, peste 25 de productii in OFF, invitati din afara tarii, diverse workshopuri, dialoguri pe tema situatiei teatrului independent din Romania. Evenimentul se va incheia pe 10 noiembrie cu Gala de premiere a celor mai bune si apreciate productii, actori si tineri profesionisti. Festivalul National de Teatru INDEPENDENT este un punct de de intalnire al comunitatii teatrului independent romanesc, o platforma de sprijin pentru aceasta si un spatiu de celebrare a celor mai valoroase productii de gen.

Festivalul National de Teatru INDEPENDENT inseamna o multitudine de evenimente si spectacole de teatru independent in fiecare zi, gazduite in noua spatii independente. Pe toata durata festivalului (4 - 10 noiembrie 2013), puteti alege intre piese puse in scena de companii de teatru din Bucuresti sau din Iasi, Timisoara, Sibiu, Cluj, Craiova si Sf. Gheorghe, spectacole in Concurs si in Off, dezbateri si workshopuri pe tema culturii independente si, in special, a teatrului independent.

Spectacolele din Concurs sunt: Act - Orfani, Asociatia Culturala Catharsis - Niste fete, Asociatia UNTEATRU - Ce zile frumoase, Compagnie 28 & Teatrul Luni de la Green Hours - Don't cry baby, Fundatia Calea Victoriei 2007 - Bullets over Lipscani, Asociatia UNTEATRU - Frumoasa calatorie a ursilor panda povestita de..., Compania Art NOMORE - Sfarsit. Work in progress, Teatru Luni de la Green Hours & Asociatia ARENA - 7 zile din viata lui Simon Labrosse, Teatrul nu e o cladire - 7 dintr-o lovitura, Scrie despre tine/ Asociatia Link Center - Stand Up Please, Teatru FiX (Iasi) - Dreaming Romania, AUALEU TEATRU (Timisoara) - O noapte furtunoasa, Compania Teatrala BIS (Sibiu) - CEHOV - TREI DRAME RIDICOLE, Grand Floor Group (Cluj) - 10 lectii de iubire cu I mic.

Spectacolele din OFF sunt: Compania Teatrulescu (Craiova) - Senzational, SC MAIDEYI GROUP SRL (Iasi) - ELEVATOR, TEATRUL VOSTRU (Sibiu) - Gunoierul, HuHuu (Sf. Gheorghe) - Game, set, match, dramAcum - Green Hours! Un show teatral (Episodul 2), Asociatia Culturala Catharsis - Niste fete, Create. Act. Enjoy (Cluj) - This is my body, Teatru FiX (Iasi) - Pietre in buzunare, AUALEU TEATRU (Timisoara) - Circus Mundi, Compania Teatrala BIS (Sibiu) - Lipiciosii, Act - XXL - FAT PIG, All 4 One Entertainment - Vanzatorii ambulanti, Arhetip Cultural - Caldura? MARE?, Asociatia BENEVA - Pufuleti si Pufarini, Asociatia Culturala Catharsis - Forma lucrurilor, Asociatia UNTEATRU - Scrisoare catre Cassandra, Asociatia Victoria Art - Femeile din viata mea, Compania de Teatru Labirint - Copilul Rece, Drama For The Masses - Ce poti sa faci in 10 minute si Barbatii sunt de pe Marte, Femeile sunt de pe Venus, Fundatia Carta - Fidelitate, Godot Cafe Teatru - Fragil si Un cuplu ciudat, Lorgean Theatre - Talk to the Bomb, Asociatia Culturala And Art - Red Light Shakespeare, ADTR - Variatiuni la Inventiuni Op. 2, ProDrama - Accidente inspaimantatoare pe terenul de joaca, Teatrul de Sufragerie - Morisson. Poeme pe intuneric, Teatrul Luni de la Green Hours & Asociatia ARENA - Aggressive Mediocrity, Teatrul Mignon Bucuresti - Taxi Blues, Teatrul nu e o cladire - Noi 4, Asta-i tineretea noastra, Locuri Calde.

Programul complet al evenimentelor si spectacolelor din cadrul festivalului pe www.fnti.ro si pe pagina de Facebook a festivalului.

Biletele sunt disponibile in locatiile partenere, iar pretul unui bilet este de 20 de lei.

Festivalul National de Teatru INDEPENDENT este organizat de Fundatia Godot si de Centrul Cultural Casa Artelor Sector 3 Bucuresti, cu sprijinul Primariei Sectorului 3 si a AFCN. Universitatea Nationala de Arta Teatrala si Cinematografie I.L.Caragiale (UNATC), Ambasada Moldovei , Teatrul Act , Teatrul UNTEATRU , Teatrul Arca , Teatrul Apropo , Teatrul LUNI , Godot Cafe-Teatru , In Culise Teatru Pub , Teatrul Mignon, Teatrul de Arta Bucuresti, Centrul de Arte COLISEUM, Asociatia T.E.T.A., Asociatia ASPA, Campagne 28 si Asociatia Studentilor din Universitatea Bucuresti sunt parteneri ai festivalului.

Partenerii media ai festivalului: Radio Guerrilla, Digi24, Sapte Seri, 24Fun, Academia Catavencu, Ziarul Puterea, HotNews, Observator Cultural, LiterNet, INSTITUTE, THE Magazin, Gala Societatii Civile, Cooperativa Urbana, Webcultura, Hipmag.ro, Placerile lui Noe, S'MPA , Business Woman, Ralix.ro, Romania Pozitiva, Carturesti, Port.ro.

Scopul Festivalului National de Teatru INDEPENDENT organizat de Fundatia Godot si Centrul Cultural Casa Artelor Sector 3 este sa impulsioneze si sa sprijine productiile independente de teatru si tinerii artisti, sa aduca impreuna profesionisti din domeniu in ideea consolidarii unei comunitati active si sa puna in legatura aceasta comunitate cu posibili colaboratori si sponsori care pot sprijini realizarea si distribuirea productiilor independente pe viitor.

Pe perioada festivalului, Bucurestiul se transforma in unica scena a productiilor de teatru independent din Romania.