Suntem restantieri la anticoruptie

de Marina Constantinoiu, Miruna Pasa     Jurnalul National
Vineri, 18 martie 2005, 0:00



Analiza Freedom House (FH) Washington, organizatie non-profit – o voce puternica in favoarea democratiei si libertatii in lume –, ne-a luat la puricat Strategia Nationala Anticoruptie pentru 2001-2004, apreciind ca actuala situatie politica este mai pluralista si ar trebui sa ofere un mediu mai bun de lupta impotriva coruptiei.

BAZA E BUNA. Freedom House este de parere ca "in perioada 2000-2004, Romania a creat un impresionant arsenal de instrumente legale pentru transparenta, responsabilitate si anticoruptie, din care unele par sa fi generat rezultate pozitive, pe cand altele trebuie sa-si dovedeasca eficienta".

Dintre instrumentele de succes, FH citeaza "Legea privind accesul la informatiile de interes public" si decizia de a face transparente declaratiile de avere si interese ale demnitarilor si functionarilor publici.

Raportul de evaluare al organizatiei Freedom House Washington cu privire la fenomenul coruptiei in Romania a stabilit ca, desi exista institutii specializate care sa combata acest flagel, acestea nu sunt destul de eficiente si nici independente.

Cele mai importante organisme amintite in raport sunt Parchetul National Anticoruptie (PNA) si nou-creata Directie de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism. Freedom House atrage atentia ca aceste doua structuri trebuie sa invete sa colaboreze pentru a putea diminua real flagelul coruptiei.

"In pofida necesitatii de stransa cooperare nu exista practica utilizarii unor echipe comune de ancheta." Mai mult, cele doua institutii trebuie sa inceapa sa actioneze independent, atat ca organism, cat si la nivelul fiecarui procuror, se arata in raport.

"Daca aceia de la conducere doresc sa impiedice o ancheta, au mijloace destule sa o faca", sustine Freedom House, referindu-se la lipsa independentei financiare.

DESPRE PNA. In ochii FH, Parchetul National Anticoruptie (PNA) inca trebuie sa faca dovada independentei sale politice si eficientei sale. Cu privire la PNA, Freedom House sustine ca, desi a obtinut rezultate la nivelul coruptiei medii, nu si-a atins inca scopul in combaterea marii coruptii.

"In pofida investitiilor facute in PNA si a organizarii sale, performantele sunt nesatisfacatoare atat la capitolul independenta, cat si la capitolul eficienta. Capacitatea exista, dar ea are nevoie de ajustari substantiale pentru a-si putea atinge potentialul", se arata in raport. Unul dintre aspectele negative retinute este subordonarea politica de care institutia trebuie sa scape.

Desi PNA a iesit teoretic din sfera controlului politic si este acum sub autoritatea Consiliului Superior al Magistraturii, raportul nu da foarte multe sanse ca acest aspect sa se si intample practic in decursul anului 2005. Motivul: Consiliul este in plina reorganizare si preluare de atributii.

Raportul sustine de asemenea ca "PNA a intampinat dificultati in rezolvarea acuzatiilor de coruptie din randul social-democratilor".

BUNE SI RELE. Potrivit analizei prezentate, "ar fi fost dificil sa se inregistreze prea multe succese in lupta contra coruptiei din anul 2000 incoace, in conditiile unui dezechilibru politic in care un singur partid detinea controlul total la nivel central si in mare parte la nivel local (prin migratia masiva a primarilor de la un partid la altul)".

Potrivit raportului, actuala situatie politica este mai pluralista (o coalitie de patru partide cu o opozitie solida) si ar trebui sa ofere un mediu mai bun de lupta impotriva coruptiei.

IN ALB SI NEGRU. O "bila neagra" din partea FH este ca, desi extinsa, activitatea legislativa nu a fost concentrata pe aspectele care ar avea cel mai mare impact, iar slaba coordonare dintre diferitele acte normative a dus la o activitate de continua revizuire si modificare a legilor deja adoptate.

O bila "alba" ar fi "consolidarea societatii civile romanesti din ultimii ani si activitatea sa intensa de folosire a arsenalului institutional de lupta impotriva coruptiei, aparut in anii din urma". Sunt remarcate, in aceeasi analiza, cele doua campanii anticoruptie: "Coalitia pentru un Parlament Curat" si "Nu da spaga!".

"Cele mai recente aspecte pozitive sunt decizia Guvernului Romaniei de a suspenda imunitatea fostilor ministri si de a accepta o versiune imbunatatita si mult mai cuprinzatoare a declaratiilor de avere", remarca raportul FH, care precizeaza ca, daca nu se iau si alte masuri decisive cat de repede posibil, strategiile vor ramane doar pe hartie.

TEMERI. Parchetul General este trecut si el la capitolul bile negre cu un megadosar inceput, in opinia Freedom House prea tarziu. Este vorba despre dosarul RAFO, in care au fost pusi sub invinuire mai multi importanti oameni de afaceri pentru infractiunile de spalare de bani, evaziune fiscala si inselaciune. Raportul sustine ca "Politia a cerut demararea cercetarilor in 2004 (...

) si abia in ianuarie, sub noua guvernare, Ministerul Public a redeschis dosarul."

Raportul retine de asemenea ca surse atat din PNA, cat si din Parchetul General considera ca serviciile secrete au contribuit nesemnificativ la combarerea coruptiei.

Cat despre Consiliul Superior al Magistraturii, raportul sustine ca in randul angajatilor institutiei exista persoane asupra carora planeaza mai multe acuzatii.

"Exista temeri considerabile la nivelul magistratilor romani ca, desi in mod evident influenta Ministerului Justitiei a scazut, ierarhia de varf a corpului judecatoresc si personalul de la minister au reusit intr-o mare masura sa recreeze vechiul minister sub un nume nou", sustine raportul.

FUNCTIONARII. Problema esentiala remarcata de raport, in cazul institutiilor publice, este aceeasi de acum 16 ani: birocratia. Desi Freedom House remarca eforturile depuse pentru diminuarea birocratiei, sustine ca acestea nu au avut rezultate semnificative. Un alt punct negativ este perceptia cetatenilor cu privire la coruptia din aparatul de stat.

Romanii considera ca toate institutiile publice, de la Guvern la alesii locali, sunt afectate serios de coruptie. Un alt punct vulnerabil este incapacitatea legii de a reglementa drastic incompatibilitatile pentru ocuparea functiilor publice si declaratiile de avere care sunt inca destul de vagi. De asemenea, este considerat nesatisfacator nivelul de salarizare al angajatilor statului.

Finantele Publice se confrunta, potrivit raportului, cu o lipsa de claritate si de transparenta a legilor si procedeelor in domeniul achizitiilor publice si al privatizarii. "Modificarea frecventa a reglementarilor din domeniu a creat un sentiment de nesiguranta in randul autoritatilor din administratia publica. (...

) S-a observat un nivel ridicat de confuzie (nu ignoranta!) care a condus la numeroase greseli, interepretari eronate ale legii si adesea la nerespectarea reglementarilor in vigoare pe motiv ca acestea sunt neclare", se sustine in raport.








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.


91 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by