Finalizarea procesului de privatizare a „perlei coroanei“ economiei romanesti, SNP Petrom, va aduce, pe langa inerentele modificari de structura, strategie sau politica economica si investitionala, si aparitia, pe piata interna, a unor produse concordante cu standardele si pretentiile europene, precum si a noului investitor strategic, compania austriaca OMV.

"SNP Petrom a sistat fabricarea benzinei cu plumb, iar stocurile cu acest produs vor fi vandute pana la sfarsitul acestei luni, ne-au declarat surse autorizate din cadrul companiei. De la 1 august, benzina cu plumb va fi inlocuita cu benzina cu mangan, un nou produs ecologic marca Petrom."

Strabunicul «benzinei pe blat»

Pentru unii automobilisti ai „epocii de aur“, perioada cand benzina era unica si cartelata, tetraetilul de plumb era „auxiliarul-minune“ care transforma gazolina, de multe ori subtilizata de diversi petrolisti „descurcareti“, in „film“, sau prin alte metode „neortodoxe“, in benzina apta de a pune in miscare autohtonele

„Dacii“ ori alte autoturisme aflate in dotarea romanilor. Asta, in pofida faptului ca, in timp, combinatia gazolina-tetraetil de plumb macina supapele nefericitelor masini ce apelau la acest tip de combustibil.

Desigur, procesata si comercializata sub controlul si standardele producatorilor, benzina cu plumb, la a carei productie Petrom a renuntat la inceputul acestei luni, nu prezinta decat riscul inerent al unei poluari a mediului in parametrii acceptabili, dar sub cerintele europene.

Asta, in timp ce, potrivit anunturilor reprezentantilor occidentali, normele europene impuse autovehiculelor au ajuns la Euro 4.

Descoperirea manganului

„In acest moment si pana la lansarea pe piata interna a noului tip de benzina, produs pe baza de mangan, in loc de tetraetil de plumb, Petrom va mai comercializa, prin reteaua proprie, doar benzina cu plumb aflata in stoc, urmand ca, incepand cu luna august, sa se livreze numai noul tip de benzina nepoluanta“, au afirmat reprezentantii companiei SNP Petrom, aflata la un pas de

finalizarea procesului de privatizare. In acest sens, in cel mult doua saptamani, viitoarea companie, ce se va afla sub patronajul austriecilor de la OMV, va produce si comercializa numai benzina nepoluanta, produs ce se va incadra in parametrii si standardele europene.

Desigur, in plan economic, trecerea de la benzina cu plumb la cea fara plumb va insemna si o aliniere corespunzatoare la preturile practicate de Petrom, estimarile costului benzinei produse din mangan fiind in concordanta cu actualele preturi practicate pentru benzina fara plumb.

«Ghimpele Petromservice»?

Asa cum a anuntat public ministrul Dan Ioan Popescu, ieri s-au reunit reprezentantii OMV, ai SNP Petrom si ai FSLI Petrom, ratiunea fiind ultimele „fasonari“ ale asperitatilor sau altor puncte convergente privind iminenta privatizare, programata a se concretizata in urmatoarea decada.

De altfel, potrivit afirmatiilor ministrului Dan Ioan Popescu, tema respectivei reuniuni dintre actualii si viitorii „majoritari“ ai SNP ar fi privit problematica salariala si a angajatilor companiei.

Numai ca surse ale lumii petrolistilor au mentionat ca, in fapt, subiectul „fierbinte“ al discutiilor l-ar fi constituit soarta contractului ce consemneaza exclusivitatea serviciilor prestate, ce se intinde pe o perioada insemnata de timp, incheiat intre conducerile SNP si Petromservice.

Mai concret, potrivit surselor, partea austriaca nu prea ar agrea acest tip de intelegere, chiar daca, se pare, a fost consfiintita in contractul colectiv de munca semnat intre administratie si sindicatele petrolistilor.

Cum, legaturile, mai mult sau mai putin vizibile, dintre sindicate, Petromservice si noul „imperiu media“ sunt destul de puternice, s-ar putea ca „pacea de sub maslini“ sa depinda de acceptarea respectivului contract.