Guvernul a platit din bani publici aproape 500.000 dolari pentru a face, de fapt, publicitate unor figuri marcante din PSD, a descoperit Institutul de Politici Publice (IPP) in urma monitorizarii publicitatii in perioada 1 octombrie-5 noiembrie. Directorul de programe al IPP, Adrian Moraru, considera ca, in mod flagrant, guvernul a angajat spoturi publicitare pentru a obtine efecte electorale.

“In spoturile guvernamentale apar figuri precum Adrian Nastase si Miron Mitrea. Este evident ca publicitatea de stat produce, de fapt, efecte de imagine pentru candidatii PSD”, a precizat Adrian Moraru. IPP a mai descoperit ca volumul publicitatii angajate de guvern il depaseste pe cel al publicitatii electorale angajate de toate partidele la un loc.

“Astfel, se ajunge la o dominare a publicitatii care promoveaza PSD (65%)”, considera specialistii institutului. Nu mai putin de 18 spoturi platite de executiv, in care apar imagini cu membri PSD, se deruleaza pe ecranele TV. Majoritatea publicitatii guvernamentale poarta numele de campanie de informare. Iata citeva mostre de spoturi guvernamentale inedite: campania “alaptarea este primul pas...

” 2004, programul de reciclare a deseurilor 2004, campania “Romania mereu surprinzatoare”, campania “sint banii tai trimisi cu respect”, programul “stai la caldura”, programul “calitatea aerului” si “o saptamina de refacere”.

Si la publicitatea in presa scrisa - de data asta platita de partide -, Uniunea PSD+PUR a angajat mai multi bani decit alte formatiuni. Aceasta conduce detasat, cu suma de 264.694 dolari, urmata de Alianta PNL-PD, cu 243.890 dolari.

IPP precizeaza ca a monitorizat sumele brute platite de partide conform tarifelor de lista si nu a luat in calcul discount-urile sau contractele de barter pe care, in campania locala, partidele le-au invocat pentru a arata ca nu au depasit plafonul legal.

Camera de Conturi, sesizata impotriva lui Nastase

IPP a mai gasit cel putin doua nereguli legate de campania electorala a lui Adrian Nastase. “Am descoperit cu stupoare ca desi pagina de Internet www.adriannastase.ro este inregistrata in nume personal de domnul Adrian Nastase, telefonul de contact oferit de acesta este... centrala telefonica a guvernului”, precizeaza IPP.

In plus, pagina de Internet a lui Nastase este inregistrata chiar pe numele acestuia, desi “efectuarea de cheltuieli in nume personal de catre un candidat al unei formatiuni politice este ilegala si se sanctioneaza conform Legii 43/2003”. In consecinta, IPP a solicitat Camerei de Conturi a Municipiului Bucuresti sa se autosesizeze si sa cerceteze aceasta situatie.

Potrivit IPP, cheltuielile de campanie, indiferent de natura lor, trebuie angajate numai de partide, in situatia lui Nastase de catre PSD. “Aceasta cheltuiala trebuie sa se regaseasca in raportul de venituri si cheltuieli al Uniunii PSD+PUR”, precizeaza IPP.

De altfel, institutul sustine ca procedeul nu este singular, el regasindu-se si la Traian Basescu, a carui pagina a fost inregistrata de societatea de publicitate, la Marian Milut (candidatul AP) - platita de firma sa, si la Gheorghe Ciuhandu - achizitionata de el insusi.