Procurorul General al Parchetului National Anticoruptie este in mare incurcatura. Dupa ce a refuzat sa prezinte un raport de activitate instantei supreme a statului roman, respectiv Parlamentului, el a dat cu subsemnatul totusi, despre activitatea de pana acum a PNA, la Uniunea Europeana. La Bruxelles. Atata doar ca a suferit de orbul gainii.

Pentru ca altfel este inexplicabil cum un magistrat atat de obedient a putut sa-si puna semnatura pe un raport in care scrie, negru pe alb, ca una dintre realizarile de seama ale institutiei pe care o conduce este "dresarea" unui dosar penal impotriva lui Traian Basescu. Ceea ce relatez eu s-a intamplat acum si nu inainte de alegeri.

Una din doua: ori mana dreapta a lui Amarie nu mai stie ce face mana stanga, semn ca personajul a intrat in trepidatii, ori dosarul penal al sefului statului isi urmeaza cursul pe care l-au proiectat, timp de doi ani, procurorii PNA. Si atunci, in viziunea acestei institutii, Basescu ar trebui sa sfarseasca la puscarie.

Al doilea motiv pentru care acelasi Amarie se plaseaza in centrul atentiei publice este finalizarea raportului Freedom House. Monica Macovei si-a indeplinit angajamentul luat atunci cand a acceptat portofoliul Justitiei. Freedom House este o organizatie non-guvernamentala, cu vocatie mondiala si a carei autoritate este, in general, greu de contestat.

Ministrul Justitiei a apelat la aceasta institutie pentru a face un audit al activitatii PNA. Iar auditul ii da nota mica, la capacitate si purtare, lui Amarie. Care pot fi consecintele?

Cea mai grava concluzie a analizei facute de Freedom House care, asa cum a anuntat Monica Macovei, inseamna fatalmente si un criteriu prin care noile autoritati ale statului vor decide care va fi viitorul acestei institutii, este ca "PNA nu este nici autonom, nici eficient".

Ceea ce inseamna, nici mai mult nici mai putin, ca institutia a fost obedienta politic si, din acest motiv, nu a putut sa-si indeplineasca obligatiile pe care si le-a asumat cand a fost creata. A esuat in efortul de a inhiba marea coruptie. O alta observatie a aceluiasi raport ne spune ca esecurile si bolile Justitiei romane se vad la Parchetul National Anticoruptie.

Aparent, o asemenea concluzie inseamna ca acest instrument, creat in urma cu doar cativa ani, a ajuns sa dobandeasca pedigree-ul bolnavului pe care urma sa-l trateze. In timp ce Justitia incearca sa se reformeze, unul dintre pruncii nereusiti ai acesteia s-a imbolnavit iremediabil.

Si, probabil, urmeaza a sucomba, daca nu este trecut printr-o procedura de urgenta, printr-o terapie de soc, urmata de reanimare.

Raportul dintre numarul de cazuri luate in cercetare de PNA si cele finalizate prin condamnari, pe de o parte si, pe de alta parte, raportul dintre numarul de dosare investigate si cauzele cu adevarat mari de coruptie dau o rezultanta care demonstreaza esecul acestei institutii. Care poate tine, cum precizeaza auditul, de un management defectuos. Adica, in limba romana, PNA a avut sefi incapabili.

Daca Monica Macovei va tine cont de Freedom House, ea va fi obligata sa actioneze. Sa informeze opinia publica, Parlamentul, institutia prezidentiala si Guvernul asupra intentiilor pe care le are vizavi de PNA. Si sa propuna solutii.

Marea dilema, legata de o ofensiva impotriva marii coruptii, specializata si dedicata, este cui ar trebui, pana la urma, sa se subordoneze PNA. Sa ne amintim ca, in urma cu un an, Ioan Amarie a combatut vehement proiectul in conformitate cu care aceasta institutie urma sa isi prezinte raportul in fata legislativului.

Procurorul General PNA a afirmat ca are nevoie de atat de multa libertate, incat sa nu fie silit sa dea socoteala nici macar forului legislativ al tarii. El nu a recunoscut decat o singura instanta, cea judecatoreasca. In conceptia sa, validarea sau invalidarea unor anchete de catre justitia specializata urma sa devina singura unitate de masura a eficientei PNA.

Pe acelasi considerent, al necesitatii autonomiei, el a refuzat si orice forma de subordonare in fata Procurorului General al Inaltei Curti de Justitie. Iata insa ca, acum, PNA se afla la o rascruce. Pentru ca raportul Freedom House sugereaza ca este necesara o supraveghere a institutiei care se ocupa de combaterea marii coruptii de catre un consiliu de integritate.

Alcatuit din patru ministri si inca cinci reprezentanti ai opozitiei, societatii civile si Justitiei. Pe de alta parte, Monica Macovei crede ca este bine ca PNA sa treaca direct in subordinea Ministerului Justitiei. Daca ar exista certitudinea ca acest portofoliu ar fi adjudecat si in viitor doar de persoane plasate in afara partidelor politice, reteta ar putea functiona.

Altfel, cadem din lac in put. Instrument politic pana acum, PNA ar urma sa ramana si in continuare o curea de transmisie a dispozitiilor venite de la partidul aflat la putere.

Din orice perspectiva am privi situatia, la PNA vom asista in curand la schimbari la varf. Pentru ca institutia a derapat. Iar Ioan Amarie si-a bagat, din slugarnicie sau din incompetenta, degetele in priza.