Noul Passat a iesit la rampa. Are o infatisare complet noua, dar, in esenta, este aceeasi masina deosebita pe care o cunoastem. Echipa de dezvoltare a creat un Passat ale carui calitati rationale - cum ar fi proprietatile caroseriei si ale sasiului, sau cele de confort – tind catre perfectiune.

Noua realizare a grupului Volkswagen a primit o infuzie de viata, prin utilizarea unor combinatii de forme si functii, de design si ergonomie, putin obisnuite in trecut.

A sasea generatie se caracterizeaza printr-un aspect vizual avangardist, cu impact mai puternic. Fata dinamica si fina, cu radiatorul cromat, evoca bratele unei rachete, iar "privirea" farurilor reprezinta cel mai mare progres in design, de la crearea modelului. Stopurile si semnalizatoarele folosesc LED-uri.

Passat este mare, atat la exterior, cat si la interior. Noul model are o lungime de 4,77 metri (+62 mm fata de generatia anterioara), o latime de 1,82 m (+74 mm) si o inaltime de 1,47 metri (+10 mm). Ampatamentul noii generatii masoara 2,71 metri. Rigiditatea statica la torsiune este mai mare cu 57% decat cea mai buna valoare a modelelor anterioare.

Totusi, caroseria nu cantareste mai mult decat cea a versiunilor precedente.

O simpla privire asupra habitaclului dezvaluie un design placut si o vizibilitate remarcabila. Materialele de calitate cresc atractivitatea interiorului. Obiectivul este evident: parametri ergonomici si operationali. Multiple spatii de depozitare sunt prezente, inclusiv pentru sticle mari si doze de racoritoare; compartimentul central este refrigerabil.

Volumul portbagajului a crescut substantial, la un maximum de 565 litri (+90 litri fata de generatia anterioara).

Pentru prima data in istoria Passat, Volkswagen ofera motoare FSI cu injectie directa omogena. Acestea dezvolta 115 CP, 150 CP si 200 CP (Turbo). In trimestrul patru 2005 va fi disponibila si versiunea de top, cu un motor de 3,2 l V6 FSI (250 CP). La baza, este disponibil un propulsor economic, 1,6 l, patru cilindri, care dezvolta 102 CP.

Toate motoarele TDI ofera sistemul inovativ Piezo, cu injector de inalta presiune. Acestea au puteri de 105 CP, 140 CP, respectiv 170 CP.

Am testat, pe aproape 800 km, modelul Passat Highline 1,9l TDI 105 CP, 5 trepte, care ne-a impresionat prin consumul redus de combustibil. Totusi, zgomotul propulsorului TDI se simte in habitaclu, in fazele de accelerare, iar masa relativ mare a caroseriei penalizeaza performantele dinamice.

Motorul 2.0 TDI - pe viitor si versiunea V6 FSI - va fi disponibil cu o cutie de viteze cu ambreiaj dublu (DSG), cu 6 rapoarte. Beneficiile principale aduse de cutia de viteze DSG sunt: schimbarea vitezei fara intreruperea fluxului de putere (trecerea intr-o alta viteza se face mai rapid decat la cutiile automate clasice), consum optim de combustibil si confort la rulare.

Motoarele pe benzina ce dezvolta 115 CP, 150 CP, respectiv 200 CP, pot fi echipate si cu o cutie automata de viteze, cu 6 rapoarte (Tiptronic).

Puntea spate, cu patru brate, a fost detasata de caroserie pentru a reduce zgomotul si, impreuna cu puntea fata McPherson, care utilizeaza componente din aluminiu (greutatea a scazut cu 13,3 kilograme), garanteaza un nivel maxim de agilitate, confort si siguranta. Tehnologia sasiului a fost completata cu ESP si stabilizare a tractiunii.

Toate versiunile noului Passat au frane de 16 toli, cu "stergator". Placutele de frana sunt actionate usor, la intervale bine definite, asigurandu-se stergerea peliculei de apa care se poate forma in momentul conducerii pe suprafete ude. Astfel, se reduce distanta de franare. Pentru prima data in clasa sa, Passat ofera standard o frana de parcare electromecanica.

Sistemul functioneaza la simpla apasare a unui buton, cu realizarea mai multor functii: franarea dinamica in caz de urgenta, eliberarea dinamica a masinii (pentru plecari din panta, de exemplu) si mentinerea vehiculului (soferul nu mai trebuie sa tina pedala de frana apasata la orice oprire). Adio curbelor "ac de par" atacate cu frana de mana!

Sistemul de pornire/ oprire nu mai este actionat prin rotirea cheii de contact. Prin simpla introducere a modulului ID (identificare) in fanta destinata lui, se produce contactul, iar prin impingerea acestuia pana la finalul cursei si actionarea ambreiajului (in cazul cutiei de viteze manuala), respectiv pedalei de frana (cutia automata), motorul porneste automat.

Daca masina a fost echipata optional cu sistemul de intrare fara cheie (Kessy), atunci pornirea motorului se face simplu, apasand doar un buton.

Passat vine cu alta noutate: controlul automat al vitezei de croaziera. Noul model are inteligenta de a frana de la o viteza stabilita electronic de sofer, in momentul in care senzorii citesc o distanta mai mica decat cea de securitate, fata de autovehiculul aflat in fata. Cand drumul s-a eliberat, masina va accelera din nou, pana la viteza setata.

Passat poate fi echipat optional cu un telefon mobil cu hands-free, ce foloseste tehnologia Bluetooth prin intermediul unei interfete usor de utilizat. Constructorul german a optat pentru un sistem audio ce dezvolta 600W, produs de firma specializata in materiale hi-fi Dynaudio. Cele zece incinte acustice stabilesc noi standarde de excelenta la nivelul acestei clase de automobile.

Ambianta este asigurata de aerul conditionat Climatronic, cu reglaj pe 2 zone si ventilatie indirecta (serie la Highline); in scopul utilizarii aparaturii electronice in timpul calatoriei, se ofera si o priza de 230V (optional). Farurile adaptive Bi-Xenon asigura o mai buna iluminare a drumului.

Luminile dinamice urmaresc traseul, cu o schimbare a unghiului de pana la 15 grade, pentru o vizibilitate optima.

Pretul noului Passat porneste de la 16230 euro CIP; modelul testat avea pretul de 17600 euro CIP.

Caroserie

+ Design reusit, calitate buna a realizarii si asamblarii, aerodinamica de exceptie

- -

Habitaclu

+ Ergonomia comenzilor, materiale de calitate, dotari optionale de top

- Vibratii minore in bord sau usi la unele din modelele testate, reglaj limitat al volanului pe verticala

Confort

+ Confort excelent la rulare, indiferent de teren

- Garda redusa la sol favorizeaza lovirea pragurilor

Motor/Transmisie

+ Consum de combustibil redus

- Motorul e zgomotos si nu se „intelege" prea bine cu masa mare a masinii

Tinuta de drum

+ Comportament rutier de exceptie la viteze mari

- -

Siguranta

+ Pachet de siguranta complet

- Nu are 5 stele Euro NCAP

VW Passat 1,9l TDI Highline

Motor 1,9l TDI

Tip 4 cilindri in linie, Diesel

Capacitate cilindrica (cmc) 1896

Putere maxima (CP/rpm) 105/4000

Cuplu maxim (Nm/rpm) 250/1900

Dimensiuni

Lxlxi (mm) 4770/1820/1470

Masa totala (kg) 1350

Portbagaj (l) 565

Garda la sol (mm) -

Performante

Acceleratia 0-100 km/h (s) 12,3

Viteza maxima (km/h) 188

Consum mediu declarat (l/100 km) 5,6-5,8

Consum mediu in test (l/100 km) 7,5

Preturi

Pret CIP 17 600 euro

Pret DDP -