Lupta ziarelor pentru audienta se incinge

de Petre Barbu     Capital
Joi, 21 aprilie 2005, 0:00



Cel de-al 11-lea val de masuratori al SNA (Studiul National de Audienta), realizat sub egida Biroului Roman de Audit al Tirajelor (BRAT), releva miscari importante pe piata ziarelor nationale.

Dupa zece valuri de masuratori, in care ordinea cotidianelor in functie de audienta parea batuta in cuie, iata ca rezultatele din ultima cercetare (ian.2004 – ian.2005) agita apele din acvariul presei.

Topul audientei este dominat autoritar de cotidianul Libertatea, cu o medie de 1.122.500 cititori pe editie. Desi a inregistrat o scadere cu 1% a audientei fata de valul anterior (oct. 2003 – oct. 2004),

Libertatea se afla la mare distanta de restul titlurilor din SNA. Palpitant este ceea ce se intampla pe pozitiile imediat urmatoare: Jurnalul National a atins audienta ziarului Evenimentul Zilei.

Ambele cotidiane au in jur de 709.000 de cititori pe editie, Evenimentul Zilei pastrand „un avantaj" (daca se poate numi avantaj!) de doar 300 de cititori fata de jurnalul lui Marius Tuca. Oricum, diferenta se afla in marja de eroare a studiului, astfel incat se poate spune ca cele doua ziare au ajuns „sa alerge cap la cap".

Datele comparative intre ultimele doua valuri de masuratori sunt in favoarea Jurnalului National. Daca audienta Evenimentului a scazut cu 19 mii de cititori pe editie, cea a Jurnalului a crescut cu 126 mii de cititori, adica 21,5 procente. O alta modificare importanta s-a produs in ierarhia ziarelor de sport.

Gazeta Sporturilor a atins o medie de 513 mii de cititori pe editie, cu 2% mai mare decat audienta din valul precedent (oct.2003 – oct.2004). Rivalul sau, Pro Sport, are 498 de mii de cititori, cu o scadere de trei procente fata de masuratoarea precedenta. Este pentru prima data in istoria SNA cand audienta Gazetei urca peste cea a Pro Sport.

Rivalitatea dintre cele doua ziare poate fi comparata cu cea dintre Steaua si Dinamo. De aceasta data, derby-ul din etapa cu numarul 11 din SNA a fost castigat de Gazeta Sporturilor.

Cu siguranta ca toata suflarea editorilor de presa implicati in SNA si lumea publicitatii va urmari in viitoarele valuri de masuratori lupta dintre cele doua perechi de rivali: Evenimentul Zilei versus Jurnalul National (un fel de derby Real Madrid – Barcelona, asta ca sa continuam comparatiile pe gustul microbistilor) si Pro Sport – Gazeta Sporturilor. Pe scurt: Ringier versus Dan Voiculescu.

A doua jumatate a ierarhiei ziarelor nationale se prezinta in nota obisnuita: scaderi de audienta. Cu o singura exceptie: Ziua care a avut o usoata crestere. In perioada amintita, Adevarul a ajuns la o medie de 408 mii de cititori pe editie, cu 0,8% mai putin decat in valul precedent.

Foarte interesante se anunta urmatoarele doua-trei valuri de masuratori in ceea ce priveste evolutia audientei acestui ziar, tinand cont de plecarea echipei lui Cristian Tudor Popescu.

Numarul de cititori de ziare nationale cuprinse in valul 11 al SNA a fost de 2.037.900, cu 19% mai putin decat in valul trecut si cu 17% mai mic decat cel din valul 9 (iul.2003 – iul.2004).

Aceasta scadere este surprinzatoare, daca amintim ca in perioada acoperita de masuratori, ian. 2004 – ian. 2005, am avut doua campanii electorale (locale si generale). Este ciudat cum intr-o perioada social-politica foarte agitata interesul romanilor a fost mai mic decat in vremurile obisnuite.

Bazar

Gentlemanul BBC a venit pe malurile Dambovitei

Saptamana trecuta, BBC Romania si-a lansat oficial emisia in FM-ul bucurestean, pe frecventa proprie 88,0 MHz.

Postul de radio va transmite un program de 24 de ore pe zi, in limbile romana si engleza. Emisiunile in limba romana s-au extins la trei ore si jumatate pe zi (7,00-8,00, 14,00-14,30, 19,00-20,00 si 21,00-22,00).

In rest, sunt difuzate emisiuni BBC World Service in engleza, precum si doua ore de muzica clasica cu prezentare in limba romana. Referitor la obiectivele postului, Razvan Scortea, directorul Serviciului Roman al BBC World Service, ne-a declarat: „In primul rand, vrem sa facem emisiuni bune, la standardele BBC.

In al doilea rand, dorim sa inregistram o audienta mai ridicata in Bucuresti, iar la nivel national, prin statiile care ne preiau programele, sa ne mentinem audienta.

De asemenea, dorim ca BBC sa aiba un impact mai mare si sa avem din ce in ce mai multi oameni importanti care vorbesc cu noi." Antena BBC Romania este amplasata in Piata Victoriei, emisia are o putere de 500 W si asigura o acoperire de peste 20 de km in jurul Bucurestiului. Bugetul anual al BBC Romania este de 1,4 milioane de lire sterline.

Telenovela lui Valentin Nicolau continua

Titi Dinca, directorul de programe al TVR, si-a dat demisia din functie pentru ca „in ultimele doua luni au fost colportate in mediile publice si politice afirmatii conform carora demersurile intreprinse de unii membri ai conducerii TVR au drept unic scop acela de protejare si pastrare a functiilor pe care le detin".

Valentin Nicolau, presedintele TVR, a scris patetic pe demisia care (ca niciodata) a fost facuta publica: „De acord, cu regretul ca un profesionist poate fi determinat prin atingerea demnitatii sale..." Telenovela lui Nicolau continua, vrand sa ne induioseze de „tratamentul stalinist" la care e supusa TVR de catre comisia de ancheta parlamentara ce ii cerceteaza activitatea in fosta guvernare.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.


80 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by