BitDefender, divizia de securitate a datelor din cadrul companiei SOFTWIN a realizat un sondaj pentru a identifica obiceiurile romanilor atunci cand vine vorba de protectia calculatorului, dar si pentru a afla cat de informati sunt utilizatorii de calculatoare in privinta amenintarilor informatice.

Studiul a fost efectuat recent pe situl www.bitdefender.ro si are caracter de ancheta. Au raspuns 1000 de persoane, 70% dintre ei cu varsta cuprinsa intre 20 si 40 de ani. Peste 50% dintre respondenti au studii universitare si postuniversitare, peste 23% activeaza in domeniul IT, iar aproape 16% sunt implicati in activitati de management.

In ceea ce priveste localizarea geografica, se reflecta fidel distributia ratei de penetrare a Internetului la nivelul intregii tari. Astfel, cea mai mare parte - 32 % din respondenti - locuiesc in Bucuresti, 27% in Transilvania, 25% in Muntenia si 16% in Moldova. 90% dintre cei care au raspuns sondajului au acces la Internet acasa.

Rezultatele arata ca un procent alarmant dintre cei care au raspuns intrebarilor, respectiv 49%, nu folosesc nici o metoda de protectie, desi sunt conectati la Internet, fiind in permanenta vulnerabili in fata virusilor. In plus, 20% dintre respondenti nu stiu care ar putea fi urmarile unui atac informatic.

Efectele cunoscute ale virusilor sunt: ocuparea resurselor calculatorului, cautarea de adrese de e-mail de pe calculator si folosirea lor in scopul raspandirii virusului, infectarea altor calculatoare si deteriorarea datelor.

Datorita nivelului scazut de protectie, 20% din cei chestionati au declarat ca au avut calculatorul infectat in urma cu o zi, iar 25% in urma cu o saptamana. In total, 75% din respondenti s-au infectat in ultima luna si doar 7% nu au avut niciodata calculatorul infectat cu virusi.

In formarea deciziei de achizitie, primele trei caracteristici mentionate au fost: suportul tehnic oferit (24% dintre respondenti plasandu-l pe primul loc), usurinta in utilizare (22%) si resursele ocupate (21%), urmand pretul (17%) si notorietatea produsului (16%).

Referitor la suma pe care ar fi dispusi sa o plateasca pentru o licenta, peste 60% din respondenti ar cheltui intre 10 si 50 USD. La extreme se afla 7% dintre cei chestionati, care nu ar cheltui nimic pentru un antivirus si 3% care ar plati peste 100 USD.

Odata instalata o solutie antivirus, cel mai important aspect urmarit in comportamentul sau este viteza de reactie la aparitia noilor virusi (19%) si, in stransa legatura cu aceasta caracteristica, se afla actualizarile produsului, atat cele manuale (15%), cat si cele automate (15%).

Compatibilitatea cu sistemul de operare si cu celelalte aplicatii software folosite (14%), scanarile la acces (14%) si periodice (11%), precum si usurinta in utilizare (12%) sunt alte criterii pe care respondentii le iau in considerare atunci cand evalueaza un program antivirus.