FIA a inaintat Consiliului Mondial al Sporturilor cu Motor un nou set de masuri destinate a reduce costurile, a ameliora spectacolul si siguranta in F1. Daca aceste reglementari vor fi aprobate, se vor pune in practica din 2008. Scopul presedintelui Max Mosley este de a limita bugetele anuale ale echipelor.

Conform Acordurilor Concorde, ce reglementeaza Formula 1, FIA a respectat preavizul de doi ani pentru a anunta, la finele saptaminii trecute, noi masuri tehnice si sportive, destinate a revolutiona disciplina-regina a sporturilor cu motor, cu incepere din 2008.

Deciziile anuntate de Max Mosley au avut in vizor trei scopuri: ameliorarea spectacolului, imbunatatirea sigurantei pe piste, dar - mai cu seama - reducerea costurilor intr-o intrecere in care marii constructori pompeaza anual sute de milioane de dolari.

"Ceea ce-i intereseaza cu adevarat pe constructori si pe echipe, astazi, nu este cine va conduce Formula 1 sau cum vor fi distribuite, pe viitor, cistigurile FOM (n.r.

- Formula One Management, compania ce se ocupa de distribuirea veniturilor F1), ci cum vom reusi sa reducem costurile disciplinei", a estimat presedintele FIA, Max Mosley, care si-a propus ca echipele sa atinga, din 2008, un plafon maxim bugetar de 100 de milioane de dolari pe an.

"Obiectivul nostru este sa facem ca Formula 1 sa devina abordabila pentru echipele private, care lucreaza fara sustinerea marilor constructori, cu un buget anual de 80 milioane de euro, deci de trei ori mai redus decit ceea ce majoritatea cheltuie in momentul de fata", a adaugat boss-ul FIA.

Obligativitatea utilizarii motoarelor V8 cu incepere din 2006 nu reprezinta, din aceasta perspectiva, decit startul unui plan prevazut in doua trepte, aplicabil incepind cu sezoanele 2008, respectiv 2009.

Pentru regulamentul sportiv 2008, FIA a inaintat deja spre aprobare Consiliului Mondial, ce se va reuni pe 22 martie, un ansamblu de propuneri coerente, care prevad: obligativitatea unui manufacturier unic de pneuri, utilizarea aceluiasi motor pentru trei Grand Prix-uri consecutive si a aceleiasi cutii de viteze vreme de patru Mari Premii, penalizari in lest suplimentar (dupa modelul

Campionatului Mondial de Turisme) pentru orice schimbare intempestiva de motor sau cutie de viteze, limitarea testelor private si interzicerea utilizarii monoposturilor de rezerva. Propunerile se inscriu in ansamblul de masuri regulamentare detaliate in tabelul alaturat.

Propunerile noului regulament F1 2008

1. Noile tehnologii care ofera avantaje unei echipe si usor de adoptat ulterior si de celelalte team-uri vor fi interzise la finele primului sezon

2. Adoptarea eleronului generator de flux central descendent (vezi foto)

3. Reducerea apasarii aerodinamice, pentru evitarea cresterii vitezelor in viraje

4. Limitarea cercetarii aerodinamice

5. Schimbari ale partii frontale a caroseriei monoposturilor, pentru a ameliora comportamentul lor

6. Reducerea cu 55 kg a greutatii minime a monoposturilor

7. Greutatea minima a monoposturilor va fi redusa de la 605 kg la 550 kg, pentru a evita adaugarea de lest alcatuit din materiale rare, cu densitate mare

8. Diametrul maxim al pneurilor va creste la 640 mm (fata) si 710 mm (spate), pentru o latime maxima de 365 mm (fata) si 460 mm (spate)

9. Presiunea in pneuri va putea fi ajustata de pilot, in timpul cursei

10. Motoarele vor fi limitate la 19.000 rpm

11. Introducerea pneurilor slick, pentru imbuna tatirea aderentei mecanice si favorizarea depasirilor

12. Obligativitatea utilizarii unitatii electronice centrale standard pentru motor si cutie

13. Sisteme de stocare a energiei si reutilizare a acesteia pentru a favoriza manevre de depasire*

14. Pinioanele cutiilor de viteze vor avea o latime minima de 12 mm

15. Interzicerea materialelor rare in constructia monoposturilor

16. Fiecare echipa va avea dreptul sa introduca numai cite doua variante de caroserie pe toata durata sezonului*

* Masuri propuse cu incepere din sezonul 2009.