Tudor Giurgiu vrea sa schimbe fata televiziunii publice. Acum traim frenezia concursurilor de proiecte. E bine, dar n-ajunge! Caci, nu stiu de ce, accentul pare pus pe viteza, nu pe viziune.

In noiembrie, TVR a lansat un concurs de fictiune, pe 17 ianuarie se-ncheie concursul de formate TV. Un debut in forta pentru noul PDG! Numai ca anuntul de pe site-ul TVR ma cam intriga. Se cer programe consumeriste, pentru copii, cultura, stiinta, divertisment, documentar, mondene si auto-moto.

(Oare programele de stiri, actualitati si politica internationala sint perfecte?) Cit despre strategia-cadru, directia pe care managerii vor s-o imprime postului public, ramine un mister! Emisiunea X se adreseaza „tuturor celor care cumpara, indiferent de virsta", Y e pentru „toata lumea", iar Z pentru „copiii de 7-12 ani, dar si pentru parintii si bunicii lor"! Una e pentru cei intre 16 si 40 de

ani (?), „pentru publicul de ieri, de azi, dar mai ales de miine", alta se adreseaza „adultilor si parintilor deopotriva", programele culturale ii vor vraji pe „nonconformistii intre 18 si 49 de ani", noroc cu emisiunea care ii vizeaza pe „telespectatorii mileniului III care accepta cultura vie!" Preferata mea este „pentru cei care au trait alaturi de TVR si au ales sa traiasca in continuare,

pentru cei care nu mai cred ca ne putem schimba"! La prima lectura, improvizatiile amuza, dar eu ma tem de entuziasmul creator astfel stimulat.

Cum arata oare viziunea si criteriile celor care vor arbitra si finanta proiectele rezultate? Cum isi inchipuie grila ideala? Care sint segmentele de public vizate? Ce roluri au cele doua canale publice? Nu e clar, iar burnita asta se va regasi in proiecte! Ceva inteleg, totusi: ancheta, documentarul social, turistic sau istoric, reportajul de investigatie, interviul de tinuta si-au trait traiul!

Jurnalismul nu face parte din misiunea TVR? Vointa reformatoare este. Chiar prea multa: aflu ca noile formate vor intra pe post din martie! Nu-i rau! Ramin, deci, sase saptamini pentru a le finisa (ca n-or fi perfecte din prima!), pentru a deschide finantari, pentru a construi scenografii, pentru a vina actori, prezentatori etc., pentru a „da la perete" si pentru a dirija marele cadril.

Se impune angajarea lui Superman! Pregatit confuz si pe graba, concursul de formate risca sa compromita chiar principiile pe care le invoca. Adica revitalizarea TVR prin idei noi si productii externe. Iar daca miza modernizarii de substanta va fi ratata, vor jubila tot vesnicii realizatori sindicali, care stiu deja bine cum sa faca programe cu banii celor care nu le privesc.

Dupa care vor face o spirala a absolutului in Pangratti, sub deviza „Jos concursul, noi raminem!" P.S. O parte dintre premise sint prezente: proiectele nu concureaza sub protectia anonimatului, iar valoarea premiilor/contractelor e secreta.

De ce nu ma mir?