Anul trecut au aparut pe piata primii brokeri de servicii bancare sau „bancheri mobili" si primii reprezentanti bancari. Ambele „meserii" ii scapa pe cei care doresc un credit de mersul la banci, brokerii comparand ofertele mai multor institutii in favoarea clientului si intocmind pentru acesta dosarul de credit, pe cheltuiala bancilor ce vor fi alese sa ofere imprumutul.

Clientul nu plateste nimic brokerilor, ci banca, intrucat acestia ii aduc o noua sursa de profit.

Nou-creatul segment al brokerilor bancari incorporeaza deja cateva sute de astfel de persoane, fizice si juridice, in doar un an de la primele semne de puls. Au aparut chiar primele francize de brokeraj si primele nise de piata: unii brokeri prefera clientii bogati sau creditele ipotecare, in timp ce majoritatea se axeaza pe creditele mici, de consum, de pana la 10.000 de euro.

Atat „bancherii mobili", cat si reprezentantii oficiali ai bancilor au anticipat avansul considerabil al creditului (care a urcat anul trecut cu peste 86%) si sunt platiti prin comisioane bancare ce oscileaza intre 0,4 si 1% din valoarea creditului acordat de banca.

Diferenta dintre cele doua servicii consta in faptul ca brokerii nu au un sediu bancar si intermediaza contracte de credit ale mai multor banci, in timp ce reprezentantii sunt restrictionati atat de exclusivitatea unei banci, cat si de investitia initiala intr-un sediu similar cu al bancii.

Desi principiile de functionare sunt aceleasi, brokerii consiliaza gratis potentialii clienti, deplasandu-se la domiciliul acestora, in timp ce reprezentantii bancari asteapta clientii la sediul propriu.

Volksbank are deja 16 reprezentanti

Volksbank si ING sunt primele banci care au oferit franciza proprie unor reprezentanti in Romania. In timp ce la ING toate sucursalele de retail sunt in franciza, axandu-se pe toate produsele de retail, in cazul Volksbank reprezentantii se ocupa doar de credite si nu au voie sa desfasoare alte operatiuni.

In prezent, Volksbank are 10 reprezentante prin franciza, si va urca luna aceasta la 16, iar pana la sfarsitul anului - la peste 50, reducand astfel din cheltuielile aferente largirii retelei proprii, sustine vicepresedintele bancii, Gerald Schreiner. Banca are 32 de sucursale proprii si va mai deschide alte 40-45 pana la sfarsitul lui 2006.

In total, Volksbank va ajunge, la sfarsitul anului, la circa 100 de sucursale si reprezentante. Banca are insa si sute de contracte cu bancheri mobili. „Veniturile aduse de o reprezentanta, fata de bancherii mobili, sunt mai mari", afirma Schreiner.

Dupa o investitie medie de 20.000 de euro, franciza e deschisa dupa modelul impus de banca si beneficiaza de training si design, precum si de un program software de pre-scoring din partea Volksbank, platind bancii - numai din al doilea an de activitate - 3% din cifra de afaceri anuala.

Reprezentanta rezista doar daca reuseste sa incheie contracte pe jumatate din cat realizeaza o sucursala bancara obisnuita, adica aproximativ 3,5 milioane euro anual.

Francizatul primeste mai mult decat bancherul mobil, respectiv 1% din volumul creditului, la inceput, si 0,7% din dobanda lunara platita de clienti. „Volksbank asteapta ca francizele sa produca un volum de credite de 20-25 de milioane euro in 2006, circa 50 milioane in 2007 si 70 de milioane euro in 2008", spune Schreiner.

Pentru imprumuturi acordate companiilor mici, francizatul-reprezentant primeste 50% din comisionul initial perceput si 1% din volumul creditului. Brokerii mobili primesc ceva mai putin, intre 0,1 si 0,4% din volumul creditului. Pentru carti de credit se primesc, in medie, 3-5 euro/card/client.

Volksbank a avut in 2005 un portofoliu de credite de 308 milioane euro, iar pentru acest an asteapta 540 milioane euro. „Cu ajutorul reprezentantelor si al bancherilor mobili, vom putea ajunge la o crestere anuala de circa 500 de milioane euro pentru volumul creditelor, pana in 2009", declara Gerald Schreiner.

http://www.sfin.ro/articol_4313/brokerii_de_credite_gasesc_calea_spre_imprumuturile_ieftine.html