In Romania sunt 193 km de autostrada: 96 de km intre Bucuresti si Pitesti si 97 de km din Capitala pana la Drajna. Aceasta realitate reprezinta unul din marile handicapuri ale tarii noastre in context international. Din pacate, autoritatile romane nu reusesc sa gestioneze nici macar aceste scurte portiuni.

Fie ca dupa aproape fiecare iarna sunt necesare lucrari de reabilitare, fie sunt lasate nepazite, iar hotii fura la lumina zilei tot felul de componente metalice, cele doua mici autostrazi ale Romaniei s-au transformat in cele mai costisitoare obiective ale economiei.

Autostrada Bucuresti-Pitesti, gauri de 10 miliarde lei

Autostrada Bucuresti-Pitesti va intra, din nou, intr-un amplu proiect de reabilitare. Din calculele preliminare realizate de drumari, in acest an efortul financiar necesar pentru reparatii este de 10 miliarde lei. Inceperea lucrarilor este prognozata pentru 15 mai, iar durata lor este estimata la sase-sapte luni.

Sase ani de reparatii

De-a lungul anilor, de la modernizare autostrada Bucuresti-Pitesti a "inghitit" o gramada de bani.

1998 - totul a inceput odata cu reabilitarea autostrazii pe toata lungimea, respectiv 110 km, lucrare care a durat pana in anul 2000 si a costat 100 milioane euro. Reconstructia a fost realizata de firma italiana Federici Astaldi Todini, iar consultant - firma britanica Gibb.

2000 - dupa sase luni de la finalizarea reabilitarii, in portiunea cuprinsa intre km 23-46, asfaltul a inceput sa sara, fiind efectuate mici reparatii.

2001 - inca o iarna dupa care infrastructura a cedat si mai mult, fapt ce l-a determinat pe Miron Mitrea, ministrul Transporturilor de atunci, sa intre intr-o lunga polemica pe tema autostrazii cu Traian Basescu si Anca Boagiu, ministrii Transporturilor din perioada 1998-2000, ca mai apoi sa anunte ca firma de consultanta Gibb, care a supervizat lucrarile, va trebui sa fie trasa la raspundere si sa plateasca costul reparatiilor.

2002 - aceeasi poveste: in primavara s-au reparat gropile aparute in anotimpul hibernal.

2003 - s-a luat decizia sa se repare intreaga portiune de 23 de km si nu doar gropile, lucrarile fiind estimate, la acea vreme, la 13-14 milioane euro.

2004 - dupa ce pe aceeasi portiune asfaltul s-a facut zob, din nou s-a luat in discutie posibilitatea refacerii in totalitate a autostrazii Bucuresti-Pitesti, proiect care ar fi costat 200 milioane euro.

Decizia cu privire la vinovatia si, respectiv, cine va plati aceste lucrari apartine justitiei, care deruleaza si la aceasta data procesul intre Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale si firma de consultanta Gibb.

2005 - un alt scandal generat de autostrada Bucuresti-Pitesti a avut loc anul trecut, cand prin decizia 178 din 10.08.2005 binecunoscuta firma Euroconstruct Trading '98 a castigat licitatia publica organizata de Regionala de Drumuri si Poduri Bucuresti pentru lucrarile de reparatii asfaltice intre km 10-23 si km 46-106. Valoarea contracului a fost de 148 miliarde lei vechi, cu TVA.

Durata lucrarilor era prevazuta a fi de 40 de zile, iar garantia - de 24 luni de la receptie.

Autostrada Soarelui, "autoservire" pentru Remat

O imensa "autoservire", cu deosebirea ca nimeni nu te asteapta la casa pentru a-ti prezenta chitanta pentru "cumparaturile" facute. Asta a devenit in ultima perioada Autostrada Soarelui pentru hotii de aluminiu, care fura nestingheriti panourile antiorbire ce sunt amplasate intre sensurile de rulare.

De distrugeri nu au scapat nici gardurile de protectie de pe margine, din care a mai ramas doar plasa. Tarusii din otel galvanizat au disparut. "Sunt buni daca vrei sa-ti faci bolta la vie. Daca nu, poti sa-i vinzi la Remat." Declaratia apartine unui localnic.

Romania Libera