Televiziunile incearca sa profite de succesele concurentei. Zeci de seriale au fost difuzate si rasdifuzate de televiziuni si, in aceasta frenezie, unele au inceput sa „migreze“ de la un canal la altul.

De cite ori ati vazut pina acum „Familia Bundy“? Ce cauta dadaca Fran Fine sau Xena pe Antena 1, cind ele au cunoscut consacrarea la PRO TV? Vi s-a intimplat sa schimbati postul si sa vedeti acelasi serial pe care l-ati ocolit la o alta televiziune? Cum de a cumparat TVR 1 „Lost“, desi acesta era difuzat de citeva luni de AXN?

In materie de seriale de televiziune, se duce o batalie surda atit intre posturile specializate si cele generaliste, cit si intre marile televiziuni.

Naufragiati intre TVR 1 si AXN

Cel mai cunoscut serial transmis in acelasi timp de doua televiziuni diferite este „Lost“. Prima serie a productiei a fost difuzata in primavara anului 2005 de AXN, un post de nisa, specializat in filme, in timp ce TVR l-a inclus in program abia in toamna aceluiasi an.

„TVR a cumparat productia cu drept de prima difuzare pe teritoriul Romaniei, inainte ca «Lost» sa apara pe AXN“, a declarat Ada Roseti, critic de film si director de achizitii in televiziunea publica.

Dublajul s-a creat deoarece canalul specializat in transmiterea de filme s-a folosit de o neclaritate legislativa. „Ei se declara un canal PayTV, in genul HBO, in timp ce noi nu percepem nici o taxa pentru retransmiterea programului. Dar, in timp ce HBO este inclus intr-un pachet suplimentar, AXN este transmis de unii operatori in pachetul de baza.

Noi nici nu am fost anuntati ca ei au cumparat serialul si asa au inceput problemele“, sustine Ada Roseti. Ea nu crede ca televiziunea publica ar fi renuntat la achizitionarea „Lost“, chiar daca ar fi aflat de vinzarea acestuia catre AXN. „Am fi adoptat doar o strategie diferita.

Acum incercam sa recuperam deficitul de imagine creat de situatie“, mai spune Roseti, care recunoaste ca postul specializat a cistigat multa notorietate in ultimele luni „in circa“ TVR. Singura solutie gasita de reprezentantii postului public pentru reglementarea situatiei este obligarea operatorilor de cablu de a include AXN doar in pachetele optionale.

Cazuri similare

AXN nu este singurul post specializat care dubleaza productiile televiziunilor generaliste. Hallmark are si el „ciocniri“ frecvente, mai ales cu serialele difuzate de canalele televiziunii publice, folosindu-se de aceeasi „scuza“, ca este un post PayTV.

„Amy“ este difuzat de TVR 2 in fiecare simbata, in timp ce la Hallmark are rezervate cinci seri pe saptamina, de luni pina vineri. Pina nu demult, situatia era similara in cazul serialului „Lege si ordine“. Serii diferite, cu actori diferiti, erau difuzate atit de TVR 2 si Hallmark, cit si de Antena 1.

Desi TVR 2 a renuntat la serial, variante diferite sint inca difuzate de Antena 1 si de Hallmark.

Un astfel de „triplaj“ a mai avut loc cu serialul „ALIAS“, ale carui episoade au putut fi urmarite in acelasi timp pe Antena 1, PRO Cinema si AXN.

Analistul media Costi Rogozanu, redactor-sef al revistei „Apropo“, crede ca aparitia simultana a serialelor pe mai multe posturi de televiziune nu sint accidente. „Si nici nu sint suparatoare, daca televiziunile care le difuzeaza nu se bat direct. De exemplu, TVR si Hallmark functioneaza in ligi diferite ale audientelor“, a declarat Rogozanu.

Fan declarat al serialului „Lost“, el spune ca s-a bucurat de programarea lui pe un post specializat: „Am fost rasplatit de AXN, acum un an si ceva, cu multe reluari, ca sa fiu sigur ca nu pierd vreun episod. La seria a doua, au imputinat vizibil reluarile si nu l-am mai urmarit. Asta se intimpla cind un post de nisa nu mai gindeste ca un post de nisa. Asa ca seria a doua o voi vedea pe TVR“.

Normalitatea reluarilor

Un fenomen mult mai raspindit in televiziune este cel al reluarii difuzarii de seriale. „Din acest punct de vedere, sintem intr-o absoluta normalitate. Daca pot cumpara un serial care deja a inregistrat un succes pe un alt post tv, o voi face“, este de parere Ada Roseti.

Aceeasi idee este sustinuta si de Costi Rogozanu: „Reluarea serialelor e aproape o miscare necesara in alcatuirea programelor. Orice serial mare are un nucleu dur de fani pe care nu are rost sa-l pierzi, ci, dimpotriva, poti sa incepi sa construiesti in jurul lui“.

Modelul este identificat de Rogozanu in cazul PRO Cinema, post al trustului MediaPRO, care difuzeaza numeroase reluari ale serialelor pozitionate initial in grila PRO TV.

Cu toate acestea, Rogozanu considera ca si reluarile trebuie sa aiba o limita: „Daca se reia «Seinfeld» de o mie de ori, eu sint fericit, nu mai judec pe nimeni; daca se reia «Bundy» de o mie de ori, incep sa ma enervez“.

Pentru rating si bani

Pe linga motivatia audientei, exista si ratiuni de ordin financiar, care determina televiziunile sa reia difuzarea unei productii. In general, contractele prin care sint achizitionate serialele ofera cumparatorului posibilitatea de a-l redifuza gratuit, intr-o perioada de doi ani.

De asemenea, programarea de catre un alt post de televiziune a unui serial, care a fost deja testat de concurenta, inseamna o cheltuiala mai mica decit in cazul in care se cumpara primul drept de difuzare pe teritoriul Romaniei.

Motivatiile financiare sint luate in considerare mai ales pentru ca serialele nu au capacitatea de a inregistra ratinguri mari. „Se intimpla un lucru trist, dar previzibil: a scazut dramatic ratingul serialelor cult (excludem televonevelele), al serialelor scumpe.

O serie din «Soprano» a fost difuzata in premiera de PRO Cinema, de exemplu, inregistrind audiente mici, chiar la debutul postului“, isi aminteste Costi Rogozanu.

Explicatia acestui fenomen este, in opinia Adei Roseti, faptul ca un film serial nu poate sa aduca postului virfuri de rating: „A fost o perioada in care serialele au mers bine, dar nevoia de virfuri de audienta a dus la marginalizarea lor, cu toate ca asigura un public constant la fiecare episod“.

Reluari de succes

Logica pietei si a specialistilor spune ca fiecare serial are un nucleu dur de telespectatori care il vor urmari indiferent de postul care il difuzeaza si de ora la care este programat, iar audientele confirma acest lucru. Asta in conditiile in care, pentru un serial difuzat pentru prima data, un rating de 3 puncte este multumitor.

Articol integral Cotidianul