Oferta companiilor care dau gust mincarurilor romanilor este de la an la an din ce in ce mai bogata atit la condimentele clasice, cit si la amestecuri pretentioase pentru retete exotice.

Spre deosebire de tarile vest-europene in care predomina semipreparatele sau mincarurile deja preparate, in Romania se remarca tendinta de a folosi la gatit mai ales ingrediente proaspete. Acesta este si motivul pentru care piata de condimente este mult mai dezvoltata decit in alte parti. Cuvintul de ordine pentru a caracteriza piata condimentelor de la noi este diversificarea maxima.

In acest moment, oferta este variata atit din punctul de vedere al sortimentelor oferite, cit si al dimensiunilor de ambalaj existente.

Oferta imparte piata intre condimentele universale, numite si baza de mincaruri (care pot fi utilizate intr-o varietate de feluri gastronomice), si condimentele sau mixurile de condimente foarte specializate (dedicate si utilizate cu precadere numai la un anumit tip de mincare - retete traditionale sau exotice).

Din punctul de vedere al vinzarilor, potrivit lui Giani Bunea, general manager Kamis Condimente, „se vinde in jur de 50%/50% (condi-mente universale/mixuri de condimente). Segmentul de mixuri de condimente este insa in continua crestere“.

„Piata de condimente universale ambalate este relativ fragmentata, cu multe marci active, dintre care citeva au distributie si vinzare la nivel national. In plus, exista si o piata a condimentelor «vrac» destul de importanta ca si volum“, spune Ioana Pasculescu, junior brand manager Nestle.

Cine ne vinde sarea-n bucate

Pe piata de condimente specializate numarul producatorilor a crescut datorita potentialului pietei, in prezent fiind aproximativ 30 de producatori monitorizati. Majoritatea sint reprezen-tati de producatorii autoh-toni, dar pe piata sint prezenti si numerosi competitori internationali.

Printre marile companii care domina piata romaneasca a condimentelor sint nume precum Unilever, Nestle Romania, Podravka, Kamis, Kot?nyi si Fuchs.

„Productia autohtona constituie un avantaj pe aceasta piata unde pretul este foarte important, de aceea aproape toti producatorii - fie ei locali sau internationali - si-au creat facilitati de productie locale pentru cel putin o parte din portofoliul lor. Totusi, exista producatori internationali care aduc din import produsele comercializate in Romania.

Aceste alegeri depind foarte mult atit de strategia de dezvoltare regionala a companiilor respective, cit si de rezultatele si potentialul pietei romanesti“, afirma specialistii de la Unilever.

Cum a evoluat piata

Piata romaneasca a condimentelor a fost mult timp una traditionalista. Abia din 1999 aceasta a inceput sa se diversifice si sa se specializeze, aparind conceptul de mixuri. Din 2003 insa, promovarea la tv si-a spus cuvintul, iar condimentele au devenit un produs din ce in ce mai prezent, in tot mai multe sortimente pe masa romanilor.

„Rezultatele studiilor de piata arata ca piata de condimente universale ambalate este in crestere fata de anii anteriori si este de asteptat ca acest trend sa se mentina si in viitorul apropiat“, spune brand managerul Nestle.

Romanii le prefera pe cele universale

Consumatorul roman nu este unul sofisticat, ci mai degraba traditionalist cind vine vorba despre condimente. Acesta alege ce ii vine la indemina, neuitind insa de pret. Pretul este cel care face diferenta si care il atrage. Totodata, consumatorul roman este si receptiv la inovatii. Datorita acestei deschideri catre noutate, consumatorul autohton nu poate fi loializat usor.

Produsele noi, in special cele promovate in media, ridica interesul celor dispusi sa incerce noutatile oferite de companii.

„In tara noastra, cei mai multi consumatori de condimente universale sint persoane casatorite, cu copii, cu un venit in jurul si peste venitul mediu din economie, active, care gatesc in mod regulat (de 2-3 ori pe saptamina) si sint obisnuite sa gateasca de la zero“, spune Pasculescu.

Cele mai solicitate produse sint condimentele universale, cele care se pot utiliza pentru orice tip de preparate si care se regasesc intr-un numar foarte mare de bucatarii, preferintele mergind catre variantele de „legume“.

Din punctul de vedere al ambalajului, formatele de 75-100 g continua sa detina cea mai mare pondere in alegerea cumparatorului de condiment universal, insa formatele mari, de peste 500 g, incep sa inregistreze o crestere constanta.

„Cea mai mare parte a vinzarilor de condi-mente se inregistreaza in supermarketuri si food stores, cu o crestere constanta a importantei hipermarketurilor in ultimii ani“, precizeaza Ioana Pasculescu.

Articol integral Cotidianul