Romanii sar cu sprayul si cu detergentul peste

de Lidia Ionita     Cotidianul
Miercuri, 24 mai 2006, 0:00



Romanii incep sa cheltuiasca mai putin pe mincare si din ce in ce mai mult pe ingrijirea personala, confirmind inca o dovada a alinierii la standardele europene.

Rezultatele unui studiu GFK asupra dinamicii pietei bunurilor de larg consum scot la iveala faptul ca segmentul de piata care a avut cea mai mare evolutie a fost cel al produselor nealimentare, in cadrul carora sint incluse produsele de ingrijire personala si cele de curatenie a gospodariei.

Acestea au inregistrat o rata de crestere de 33% in rindul consumului in primul semestru al lui 2005, fata de aceeasi perioada a anului precedent.

“Rezultatele studiului reflecta evolutia fireasca a pietei romanesti in apropiere de integrarea in Uniunea Europeana. Fata de media europeana, unde numai 17% dintre cheltuielile totale de consum sint pentru alimente, in Romania, ele reprezinta cea mai mare parte a cheltuielilor lunare.

Cresterea consumului de produse de ingrijire personala si curatenie reprezinta un prim semnal al cresterii nivelului de trai si ne asteptam sa vedem aceasta tendinta continuata”, declara Alexandra Olaru, corporate affairs director, Unilever.

In prima jumatate a lui 2005 s-a inregistrat, comparativ cu anul precedent, o crestere de 24% in valoare a consumului de produse din categoria bunurilor de larg consum. Categoriile de produse masurate au fost detergentii, produsele pentru ingrijire personala, produsele culinare, bauturile, dulciurile, cerealele si medicamentele.

Magazinele mari, in topul preferintelor

“Dezvoltarea comertului modern a fost elementul cel mai important care a impulsionat cresterea consumului”, afirma Raluca Raschip, consumer tracking manager GFK Romania.

Astfel, studiul mai releva ca ponderea hipermarketurilor si supermarketurilor a crescut de la 15% in 2004 la 19% in prima jumatate a anului 2005 si cu 20% mai mult in primele noua luni ale aceluiasi an.

Consumatorii predilecti ai acestor forme moderne de comert sint familiile. Din cauza ofertei mai variate si a gamei largi de servicii disponibile in magazinele mari, familiile cheltuiesc de doua ori mai mult fata de media tarii pe bunurile de larg consum.

Hipermarketurile au o forta comerciala foarte mare, pun presiune pe preturi si astfel consumatorul este foarte multumit, spune Andreea Mihai, marketing manager Carrefour Romania.

Comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent, in primul semestru al lui 2005, rata de crestere a supermarketurilor si hiper-marketurilor a fost de aproximativ 60%, peste nivelul inregistrat in tarile vecine precum Bulgaria, Ucraina sau Rusia.

Asadar, “luind in considerare aceasta crestere notabila, ne asteptam ca, si in 2006, marile companii sa continue acest trend important”, spun specialistii GFK.

Bucurestiul ia tot

Conform datelor aceluiasi studiu, in Capitala se constata ca 60-70% dintre familii au cumparat produse FMCG din hipermarketuri in primul semestru din 2005.

“Daca pina acum mai degraba previzionam dezvoltarea acestui canal, de data aceasta, chiar constatam un boom al acestui tip de magazin modern, care, in Bucuresti, a depasit cota de piata de 20% in prima jumatate a anului 2005”, afirma Raschip.

Produsele de marca sint in crestere

In comparatie cu alti ani, cind cresterea consumului era impulsionata de produsele ieftine si de cele vrac, in 2005 peisajul bunurilor de larg consum se prezinta mult mai bine, fiind inregistrata o crestere sustinuta a produselor de marca.

“Se pare ca, si din acest punct de vedere, piata se indreapta catre un parcurs normal si asteptat in egala masura de catre producatori, retaileri si mai ales consumatori”, spune Raschip.

Tendinta de crestere a consumului inregistrata in ultimii ani va continua si in 2006 si in anii urmatori, precizeaza specialistii GFK. “Pentru 2006 ne asteptam la o crestere de aproximativ 30% la bunurile de larg consum.”

Detergentii penetreaza

Exista si alte categorii de la care se asteapta cresteri, cele “vizate” fiind produsele care beneficiaza de investitii puternice din partea producatorilor lor, produse care au atins deja un nivel important de dezvoltare si care au potential imens pentru viitor, consumul fiind inca sub nivelul altor tari europene. O astfel de categorie este cea a detergentilor.

Acestia au atins o rata de penetrare de peste 90%, insa consumul la noi este inca sub nivelul Republicii Cehe, al Poloniei, Croatiei sau Ungariei, insa este mult mai mare comparativ cu Ucraina sau Rusia.

Studiul a fost realizat in baza panelului de consumatori (Consumer Tracking) al GFK Romania. Aria de expertiza a acoperit in jur de 60 de categorii de produse, iar metodologia studiului se bazeaza pe jurnale de cumparaturi existente in 2.000 de gospodarii participante.

Consumatorii au completat informatii despre bunurile de larg consum cumparate zilnic, completind, de asemenea, locul de unde au cumparat produsele respective.

Articol integral Cotidianul








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.


78 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by